Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fritak for bompenger?

Startet av Caspar, onsdag 09. februar 2011, klokken 19:18

« forrige - neste »

Ken

 Noe skal legges i "Hva er feil...." avdeling og i "Teknikk" i sin helhet
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Caspar

Etter litt diskusjoner frem og tilbake kan det se ut som jeg trenger en HV boks av den gamle typen med plastlokk. Noen som har ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar


Da står jeg fremdeles fast i denne saken. Jeg har forsøkt å bytte HV boksen, men samme feil ligger lagret ohg den lar seg ikke slette (og bilen går ikke)

Kan det være noe feil på selve kondensatorene ? Hvis noen kan fortelle meg hvor jeg finner de, så kan jeg vel måle om de får spenning når jeg setter på tenning/ forsøker å starte bilen.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Kondensatorene sitter i motorstyringen.

Teoretisk sett skal spenningen ut fra kontaktorboksen stige til den er lik batterispenningen, det burde ta 3 - 4 sekunder. Så skal hovedreleet klappe til.

Jeg skal prøve å måle på min bil og se om det virkelig er slik.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Det er herved bekreftet med måling på de to isolerte, røde kontaktene på toppen av den grå plast kontaktorboksen at spenningen stiger til batterispenning i løpet av ca 4 sekunder fra man setter på tenninga.

Når tenninga skrus av synker spenningen med ca 1V pr sekund.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#21
Prøv med en langsom oppstart.
Sett på parklyset. Tenning til posisjon 1, på.  Vent til instrumentene roer seg, 4-5 sekunder, og turtallet på vannpumpen stiger. Deretter til startposisjon.  Ved dårlig spenning på 12voltbatteriet kan oppstarten gå litt tregt pga spenningsmangel, derfor parklys.

Feilmulighet 2:  Gasspedal er aktivert, eller ikke helt tilbake. Det er en bryter i gasspedal som signaliserer null gasspådrag. Ved feil på denne vil ikke bilen starte.

Feilmulighet 3: Sjokkbryter på høyre a-stolpe inne i dashboard er utløst. Resett.

Feilmulighet 4: Laderele henger. Trekk ladestøpselet ut og inn og lytt etter klikkelyd i interfaceboksen foran.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Sitat fra: hens på søndag 13. februar 2011, klokken 09:05
Prøv med en langsom oppstart.
Sett på parklyset. Tenning til posisjon 1, på.  Vent til instrumentene roer seg, 4-5 sekunder, og turtallet på vannpumpen stiger. Deretter til startposisjon.  Ved dårlig spenning på 12voltbatteriet kan oppstarten gå litt tregt pga spenningsmangel, derfor parklys.

Feilmulighet 2:  Gasspedal er aktivert, eller ikke helt tilbake. Det er en bryter i gasspedal som signaliserer null gasspådrag. Ved feil på denne vil ikke bilen starte.

Feilmulighet 3: Sjokkbryter på høyre a-stolpe inne i dashboard er utløst. Resett.

Feilmulighet 4: Laderele henger. Trekk ladestøpselet ut og inn og lytt etter klikkelyd i interfaceboksen foran.

Alt dette er i orden. Hvis jeg jumper over 114V fra batteripakken over hovedreleet så lades kondensatorene opp og bilen starter. Men etter 10-15 sek. så er samme problemnet der igjen. Siden det ikke hjalp å bytte HV boksen så tyder det jo på at feilen befinner seg et annet sted. Det er tydelig at transistoren som skal legge inn kondensatoren ikke virker, enten fordi den ikke får signal eller at den er defekt, for det er jo tydligvis ingen feil med selve kondensatoren. Men hvor sitter denne transistoren og hvilken pinne er det som gir signal til den ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

#23
Pinne 4 på den store, runde kontakten på HV-boksen skal ha 12V når tenninga skrus på, dette aktiverer pre charge transistoren i HV-boksen.

Jord (til 12V) skal være på  pinne 1, det kan jo tenkes at den også mangler.

Har ikke fargekodene her.

Alle jordforbindelsene til HV-boksen og BMS går over den mindre, runde pluggen med færrest pinner og alle plussforbindelsene går over den mindre runde pluggen med flest pinner. Disse to runde pluggene er lett tilgjengelig forrest i serviceluka/ ved niplene til vannfylling. Det er mulig å kryssbytte dem! Da får man feilmelding i displayet.

Skjema på tredje siste side http://www.aspenberg.no/think/600dpi_koblingsskjema.pdf
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Da mener du de to runde kontaktene som har hann/hunn kobling og ikke den runde som går rett ned i HV boksen ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Ja, det er de to runde som kan kryssbyttes.

Pinne nummerne er på den runde kontakten på HV-boksen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

#26
Begge de ledningene gir riktig signal når jeg setter på tenningen. Det er 12 V + på pinne 4 og jord på pinne 1. Men HV boksen ativerer ikke noe opplading av kondensator. Nå målte jeg på pinnene uten at stikkeren var satt i HV boksen og derved uten belastning. Men strømforbruket på en transistor er vel så minimalt at det ikke er grunn til å tro at signalet forsvinner ved belastning.
"jumpeledning"  fra +114V og til utgangen på HV resulterer fremdeles at bilen starter.
Jeg føler at jeg begynner å nærme meg noe her nå, men det mangler litt
Jeg finner ikke noe koblingsskjema som viser hva som skjer på selve korte, men er ikke de to svarte oppe til venstre veldig like en transistor ? Hvis jeg hadde viste hvilken transistor som styrte denne forladingen så hadde det jo vært mulig å finne hvorfor den ikke gjør det. Og i hvilken ledning ut fra HV boksen er det strømmen til forladingen skal gå ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Koblingsskjema er det ingen som har klart å få tak i så vidt jeg vet. De hadde det ikke på Aurskog engang. HV-boksen ble sannsynligvis betraktet som en "sort boks" og kom fra en underleverandør. Vi har bare det blokkskjemaet på .pdf-side 36. Der er begge transistorene merket T1.

Tipper at de sorte komponentene som det er 7 stk av er PTC-motstandene og er ganske sikker på at de 6-pins komponentene er optokoblerne (IC1 på blokkskjemaet).

Kretskortet på den HV-boksen jeg har ekstra er en litt annen type enn ditt. Transistorene (merket Q3 og Q4) sitter på en kjøleplate og det kan tyde på at det var problemer med at de ble for varme. De er forresten merket med et diodetegn, så det er mulig at de er doble dioder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Ser det er noe "grums" på printplata rundt motstandene, har den vært fuktig?
Jeg hadde problemer med en lader, feilen var da svake loddinger på baksiden av printplata. Vibrasjon kan gjøre at loddingene rett og slett sprekker!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar


Ja jeg la også merke til det, men det kortet som sitter i bilen nå så ikke slik ut (kortet det er bildet av er mitt) Det er samme feil med to forskjellige HV bokser
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA