Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fritak for bompenger?

Startet av Caspar, onsdag 09. februar 2011, klokken 19:18

« forrige - neste »

El rayo

#60
Sitat fra: PerBear på søndag 06. mars 2011, klokken 13:10
Kontrollerkortet i kontaktorboks (ny type, bryter på minussiden av batteriet), har fire stk PTC på 160 ohm ved romtemperatur, dvs 40 ohm i parallell. De står i serie med en diode og FET transistor. Basert på tidskonstantformelen for RC her:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/capchg.html
er tiden for å oppnå 63% av batterispenning på en tom motorkontroller 0,17 sekund og startstrømmen er 2,85 A. Etter 1 sekund (6RC) er ladingen oppe i 99,7% og strømmen er nede i 7,4 mA.
Jeg tror kretsen med PTC motstander er der for å redusere forladingstiden til noen sekunder. Den opprinnenlige forladingskretsen som Siemens foreslo var kun en motstand og et rele, tror forladingstiden da var ca 30 sekunder.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Sitat fra: El rayo på søndag 06. mars 2011, klokken 15:10
Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 11:56
Forladingen varer i ca. 20 sekunder
Enig med PerBear, det er alt for lenge og sannsynligvis grunnen til at du får feilmelding. Jeg tror at forladingen er ferdig og kontaktorboksen får klarsignal fra motorstyringen idet utropstegnet på instrumentpanelet slukker, det tar vel 2 - 3 sekunder tipper jeg. Når alt er OK.



Jeg synes også at det virker unødig lenge, men hvis jeg måler på 114V kabler ut av HV boksen mens disse 20 sek. går så får jeg ikke noe spenning der og det tyder vel på at det ikke kommer noe forladespenning i det hele tatt ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Sitat fra: Elmo på søndag 06. mars 2011, klokken 13:29
Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 11:56
Er det noen i Osloområdet som har en slik strømforsyning stående i garasjen ?
Vet ikke om El Rayo (på Teisen) eller jeg (i Asker) bor nærmest deg.
Jeg bor på grensen til Kolbotn, og har 50 kvm garasje med 23 varmegrader og vaffeljern. Så hvis noen har lyst på å være med på en dugnad for å kaste lys over dette mysteriet så svært gjerne for meg !
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 11:56
Forladingen varer i ca. 20 sekunder
Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 15:42
måler på 114V kabler ut av HV boksen mens disse 20 sek. går så får jeg ikke noe spenning der og det tyder vel på at det ikke kommer noe forladespenning i det hele tatt ?
Ja, enig. Feilen ligger et sted mellom der du måler noe i 20 sekunder og utgangen på HV-boksen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 15:45
hvis noen har lyst på å være med på en dugnad for å kaste lys over dette mysteriet så svært gjerne for meg !
Interessant problem og det ligner veldig på feilen i elektronikken til Ginetta prosjektet mitt. Kommer gjerne en tur og kan ta med strømforsyning. Fint hvis jeg kan teste mine deler samtidig. Kan prøve å få låne diagnoseinstrument FR-2000 hvis du ikke har tilgang på det. Vi mailes eller snakkes om tidspunkt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

#65
Kan det være brudd i printet i strømveien som tilsvarer den lyseblå eller fiolette streken?
Her går det noen ampere i begynnelsen, spesielt hvis bilen har stått en stund, slik at printet kan brenne av.   Kontroller også printet til og fra varistorene og transistoren , eventuelt lask med en tynn kobberledning.

Alternativt kan det være en kortslutning i kondensatorene, noe jeg er tvilende til ettersom dette er komponenter med langt høyere maksverdi.
Enkelt å prøve, lad opp med en motstand og se om de holder spenning.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 15:45
Jeg bor på grensen til Kolbotn, og har 50 kvm garasje med 23 varmegrader og vaffeljern. Så hvis noen har lyst på å være med på en dugnad for å kaste lys over dette mysteriet så svært gjerne for meg !

Hørtes veldig fristende ut  :) Litt misunnelig til en slik garasje ja.... :o
Men det blir litt langt unna  ::)

Skal prøve mine to Think i løpet av uka med scoop og legge ut noen bilder.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar

Hens stilte opp i går medbrakt et helt yrkeslivs erfaring og vi jobbet besatt på benken for å forsøke å få til en simulert forlading ved å koble opp printkortet med de signalene som skal til for at kortet skal åpne for precharge. Etter noen timer måtte vi gi opp det og konstruerte en ekstern forladekrets istedenfor.
For å få laget riktige tilkoblingspunkter på HV boksen for denne løsningen må jeg ta ned batterikassen igjen. Jeg har ikke gitt opp å finne den opprinnelige feilen men det er jo morro å kjøre litt også. Men nå får Think være Think, om noen timer går flyet mitt til Chamonix og da skal jeg ikke tenke mye på Elbil !
Jeg kommer tilbake med bilder av "alternativ" forladekrets i neste uke.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

#68
Sitat fra: El rayo på søndag 06. mars 2011, klokken 15:20
Sitat fra: PerBear på søndag 06. mars 2011, klokken 13:10
Kontrollerkortet i kontaktorboks (ny type, bryter på minussiden av batteriet), har fire stk PTC på 160 ohm ved romtemperatur, dvs 40 ohm i parallell. De står i serie med en diode og FET transistor. Basert på tidskonstantformelen for RC her:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/capchg.html
er tiden for å oppnå 63% av batterispenning på en tom motorkontroller 0,17 sekund og startstrømmen er 2,85 A. Etter 1 sekund (6RC) er ladingen oppe i 99,7% og strømmen er nede i 7,4 mA.
Jeg tror kretsen med PTC motstander er der for å redusere forladingstiden til noen sekunder. Den opprinnenlige forladingskretsen som Siemens foreslo var kun en motstand og et rele, tror forladingstiden da var ca 30 sekunder.
Bruk av PTC gjør at forladekretsen overlever feil på kontaktor, dvs. at den ikke kobler inn. Vanlige resistorer ville blitt brent hvis kontaktor ikke slo inn pga for høy strøm over for lang tid, alternativt at precharge tiden blir uakseptabelt lang dersom resistorene har for høy motstand. En bil som bruker 30 sekund på å slå på tenningen er uakseptabelt.  Korrekt designet vil PTC overleve full batterispenning med en kontinuerlig effektavsetning lik eller mindre enn det komponenten er laget for å tåle.

Men siden en PTC øker motstanden når den blir varm vil tiden det tar å forlade bli lenger enn dersom motstanden var konstant 40 ohm i hele forladeforløpet, og gjør beregning av forladekurven kompleks:

I det strømmen slås på av FET går det 2,85A og ved 120V over PTCene blir det 342W/4 = 85,5W umiddelbar starteffekt avsatt i hver PTC. Etter hvert som spenningen stiger over kondensatoren blir spenningen over PTC lavere samtidig som temperaturen i PTC øker pga effektavsetningen. PTC er en spesiell resistor som er temperaturfølsom og derved øker også resistansen med økende temperatur.

Lavere spenning over PTC samtidig med høyere resistans gjennom PTC reduserer strømmen gjennom PTC slik at ladetiden øker. Kort sagt, dette er vanskelig å beregne og er noe som må testes  ::)

Ikke rart Think sine batteriguruer laget plass til å lodde inn inntil seks PTCer på kretskortet!  ;D
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lynet

#69
Her kommer bilde av både opplading og utlading av kondensatoren. På denne bilen fikk jeg forladningsfeil i forrige uke da var den ladet til ca 5%. Nå er den ladet til 60%.

Forladningstiden er ca 2sek. Mens utladningstiden er på ca 5 minutter.

Målt på toppen av kontaktorboks, måleproben hoppet litt når hvodekontaktoren smeller inn slik at det ble registrert som en spenningsdropp. Nytt forsøk viste at det ikke var noe spenningsdropp.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PerBear

Flott måling Lynet, dette bør vi få inn i elbil Wikien!  :)

Var dette målt på ny kontaktorboks med metall-lokk eller var dette målt på den gamle plastboksen?


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Caspar

Da er HV boks nr. 4 på plass i bilen og vi har kjørt frem og tilbake i garasjen  ;D ;D ;D
Bilen står nå på lading og vi forsøker en prøvetur i morgen
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Caspar

Bilen gikk jo som et skudd......men, den har tydligvis ikke likt å stå i 1,5 mnd. nå varsler Robometeret etter ca. 20% kjøring at noe er feil. Det er helt tydelig en celle/batteri som sliter for jeg får stor spenningsforskjell og kontinuerlig varsel/piping.  Er det noe mulighet for å rette opp dette med vedlikeholdslading eller lignede, eller er det bare å finne frem jekken og skru hele pakken ned igjen ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

Ta en vedlikeholdslading først og se om det hjelper.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA