Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fritak for bompenger?

Startet av Caspar, onsdag 09. februar 2011, klokken 19:18

« forrige - neste »

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Mysteriet fortsetter og jeg er veldig mottagelig for gode råd. Utifra diverse strømskjemaer har jeg nå en mistanke om hvordan forladingskretsen virker, men jeg får det ikke til å stemme helt på printkortet.

Blå strek er pinne 4 i den runde kontakten og skal ha pluss 12 V med tenning
Rød strek er pinne 3 i den runde kontakten og skal ha minus 12 V når tenningen settes på og denne skal da aktivere "Main precharge"
Disse to signalene går til en optokobler som virker som en bryter for å aktivere transistoren som skal "slippe" 114V forbi hovedreleet og lade kondensatoren(e)
Gul strek er minus 114V som går via optokobler til basen på transistoren slik at den åpner og slipper pluss 114V ut via den lyseblå streken til kondensatoren.
Når alt dette ser ut til å være i orden, hvorfor virker det ikke i bilen da ???





Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

#47
Ut fra blokkskjema for HV boks på wiki må både Run/start og main precharge request være aktiv for at precharge for hovedrele skal skje (ref. AND symbol).

Basert på HV releboks/BMS kabelmatte i batteriboks rutes signalene slik:

Run/start signalet kommer inn til batterikassen på pinne 2 på den runde 16 pin kontakten med pinner i alle posisjoner (BT01).  
Run/start (signalkode BT 197) går deretter til pinne 4 på HV releboksens runde 16-pin kontakt (CB).
Det blir ditt blå signal og betyr at Run/Start er aktivt høyt (ca +12V).

Precharge kommer inn til batteriboksen på pinne 5 på på den runde 16 pin kontakten med pinner i alle posisjoner (BT01).
Precharge (signalkode M 254)  går videre til er pinne 3 på HV releboksens runde 16-pin kontakt (CB).
Det blir ditt røde signal og ifølge din post betyr det at signalet er aktivt lavt (ca 0V).

Precharge signalet kommer i følge wiki el-skjema (som har endel trykkfeil) fra motorkontrolleren (skjema posisjon 81).
Hvor Run/Start signalet kommer fra er jeg usikker på, kan det være fra tenningsbryter?   ::)

Forslag til feilsøking:

1. Sjekk at Precharge signalet blir aktivert av motorkontroller og at det er mulig å trekke noen mA uten at spenningen stiger noe særlig.

2. Sjekk at du har Run/Start aktivt (+12V) i stand til å levere nok strøm uten at spenningen faller.

3. Så en litt søkt feilkilde: Kanskje får optokobler for lite strøm?
Optokobler har typisk spenningsfall mellom 0,5 og 1 V. Strømbegrensende serieresistor er ihht. ditt bilde på 7,25kohm. det gir ved 14V driftspenning og 1V spenning over optokobler LED en strøm på I = U / R = (14V - 1V) / 7,25 kohm = 1,8 mA. Det høres lite ut - og blir mindre ved kun 12V på blybatteri. Sjekk datablad hvor mye LED strøm er tilstrekkelig for full metning av fotodiode/fototransistor i optokobler.

4. Så noe som er noe vanskeligere å sjekke:
Sjekk at spenningen på motorkontrollerens HV inngang stiger så fort som den skal når Precharge trigges. Sammenlign med en Think som er OK. Et oscilloskop er det beste verktøyet tror jeg. Jeg tror for hurtig eller for sein opplading blir oppdaget av motorkontroller eller BMS og vil kunne forårsake den feilmeldingen du får. (Det er ihvertfall en funksjon som er lett å legge inn og som enkelt detekterer typiske feilkilder som ødelagt kondensator, kabelfeil eller defekt precharge krets.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

hens

Printet ser ut til å ha fått vann på seg ved varistorene. Kan det være brudd? en overlodding og legging av tynn kabel der det er tvilsomt kan kanskje hjelpe.

Det går relativt stor strøm i printet og varistorene under precharge, og det er ikke nok å bare måle gjennomgang med ohmmeter.


Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

PerBear

ET brudd i banen for precharge strømmen burde vel være synlig pga gnisting som burde oppstått rett før bruddet ble et faktum?
Uansett er det viktig å reparere printbaner det går endel strøm i med å lodde på kobberleder som Hens skriver. Husk at loddetinn har mye høyere elektrisk resistans enn kobber.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Caspar


Forladingen varer i ca. 20 sekunder og da trekker optokobleren 12 mA. Det kortet som jeg prøver med nå er det som satt opprinelig i bilen. Og nå er det jo akkurat samme feil på kort nr. 3 som står i bilen. Det er lett å tro at det er en feil et annet sted enn på dette kortet da ? Hvis jeg hadde en strømforsyning som kunne lever 114V DC så kunne jeg jo koble opp hele kretsen på benken og se hva som skjedde. Er det noen i Osloområdet som har en slik strømforsyning stående i garasjen ?

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 11:56

Forladingen varer i ca. 20 sekunder og da trekker optokobleren 12 mA.

20 sekunder synes jeg var lenge. Jeg skal gå ned i kjelleren og sjekke litt på en motorkontroller jeg har på lån. Den er fra PIV3 men jeg tror det er samme kontroller. Skal også måle på en vann & brannskadet HV kontroller som lukter litt vondt  ;)

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Caspar

Kortet som står i bilen nå bruker også 12mA og med samme ladetid. (Hvis ladetiden styres av BMS så er kanskje ikke det så rart)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

PerBear

På denne tråden var det en som fikk lignende feilmelding:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3190.0

Konklusjonen der var så langt jeg kunne se dårlig 12V batteri. Så sjekk at hvilespenning på ditt 12V batteri er minimum 12,2 V (ca 10% ladet). Det bør vel heller ikke faller under 12V under belastning.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#54
Nå har jeg demontert en PIV3 motorkontroller, det er to stk 2100uF 385V elektrolyttkondensatorer som stabiliserer driftspenningen, altså 4200 uF tilsammen:
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

PerBear

#55
Kontrollerkortet i kontaktorboks (ny type, bryter på minussiden av batteriet), har fire stk PTC på 160 ohm ved romtemperatur, dvs 40 ohm i parallell. De står i serie med en diode og FET transistor. Basert på tidskonstantformelen for RC her:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electric/capchg.html
er tiden for å oppnå 63% av batterispenning på en tom motorkontroller 0,17 sekund og startstrømmen er 2,85 A. Etter 1 sekund (6RC) er ladingen oppe i 99,7% og strømmen er nede i 7,4 mA.

Her er bilde av komponentsiden av kontrollerkortet i ny kontaktorboks, PTC for forlading av hovedkontaktor er de fire svarte klumpene rett til høyre for kabelsko for den lilla ledningen. Den er tilkoblet utgangen på kontaktor, den siden som er tilkoblet motorkontroller sin minusinngang. På gammel plast kontaktorboks vil tilsvarende signal være tilkoblet plussinngang på motorkontroller:
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Elmo

#56
Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 11:56
Er det noen i Osloområdet som har en slik strømforsyning stående i garasjen ?
Du har fremdeles "Remind me later.........." i profilen din, hvor det burde stått hvor i Osloområdet du holder hus ;)

Disse såkalte hurtig-laderene noen av oss har bygget (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2675.0 / http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=148.msg18533#msg18533) er jo bare 3*48v powersupply, som justert helt ned vel ikke gir så mye over 114 volt.  Vet ikke om El Rayo (på Teisen) eller jeg (i Asker) bor nærmest deg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Modellnummeret på PIV4 kontroller er 440.60010.20 (PIV3 ......01) Vet ikke hva forskjellen er.

Jeg har lånt bort den ekstraladeren min som er montert til en enhet, men hvis Caspar kobler opp med 3 løse 48V enheter så har jeg.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Caspar på søndag 06. mars 2011, klokken 11:56
Forladingen varer i ca. 20 sekunder
Enig med PerBear, det er alt for lenge og sannsynligvis grunnen til at du får feilmelding. Jeg tror at forladingen er ferdig og kontaktorboksen får klarsignal fra motorstyringen idet utropstegnet på instrumentpanelet slukker, det tar vel 2 - 3 sekunder tipper jeg. Når alt er OK.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Elmo på søndag 06. mars 2011, klokken 13:29
laderene er jo bare 3*48v powersupply, som justert helt ned vel ikke gir så mye over 114 volt.  Vet ikke om El Rayo (på Teisen) eller jeg (i Asker) bor nærmest deg.
Det gjør vel ikke no om laderen er justert litt høyere heller (opp til 135V), bare den ikke er over maks spenning som motorstyringen tillater.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA