Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fritak for bompenger?

Startet av Caspar, onsdag 09. februar 2011, klokken 19:18

« forrige - neste »

Caspar

Etter en lang og god periode er det tid for litt garasjetid igjen (mente plutselig bilen)  Den gikk som et skudd, ble parkert hjemme og satt på lading, ladet fint til 100% men ville ikke starte. Denne feilen ligger lagret og kan ikke slettes.

Det kommer ikke spenning ut av releboksen i batterikassen, så det er tydelig at hovedreleet ikke slår inn. noen forslag ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ken

#1
Er batterispenning tilstrekkelig? over 130v?

Forladingsfeil betyr for lav batterispenning før lading tenker jeg.
Sjekk for feilmeldinger i "Drive System"

Åpen batteriluka og føl etter klikk når hovedkontaktor skulle slår inn ved å skru tenningen skikkelig på= start stroke på engelsk meny

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Det kan være en feil i sikkerhetskretsen. Chrashbryter, lokkbryter, etc.
Når denne brytes oppstår en spisspenning som er avledet gjennom en friløpsdiode i kretsen.   For å unngå overbelastning av friløpsdioden er det viktig at alle funksjoner, lading, tenning og strømforbruk er av når lokket åpnes.

(Ved feil på friløpsdioden vil enkelte elektronikkomponenter i HV boksen blåse!)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Sitat fra: Ken på onsdag 19. januar 2011, klokken 23:10
Er batterispenning tilstrekkelig? over 130v?

Forladingsfeil betyr for lav batterispenning før lading tenker jeg.
Sjekk for feilmeldinger i "Drive System"

Åpen batteriluka og føl etter klikk når hovedkontaktor skulle slår inn ved å skru tenningen skikkelig på= start stroke på engelsk meny


Hovedreleet slår ikke inn, det er ikke spenning ut fra den grå plastboksen etter jeg har forsøkt å starte.
Det ligger ingen andre feil i systemet
Batteriet er fulladet


Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Baltor

Men du har spenning til varmeapparat?
Jeg tror forladefeil har blitt omtalt her tidligere, en feil i forladingen av kondensatorkretsen som skal beskytte hovedreleet? Eller husker jeg feil?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Caspar

Søk på "forladefeil" gir ingen treff.

Jeg har ikke sjekket om vareapp. varemer. Kan det det hvis det ikke er spenning ut av gråboksen ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Baltor

Det går over et annet rele. Hvordan har du målt at det ikke er spenning ut av Hv boksen?
Hvis du søker på precharge finner du mye, også mye som ikke har noe med Think å gjøre
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Caspar

Jeg har målt på hovedstrømkablene ut fra hv boksen. Der er det ikke spenning
Etter at jeg har forsøkt "å starte bilen"
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

BauDemo

Caspar,
If you have access to "nikometer" can you please read the error codes with it and tak a note of them - I am trying to build a list of errors and their respective numbers.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Ken

Jeg regner med at serviceluke bryter er trykket ned når du søker spenning der inne.

Spenning kan måles i interfaceboksen under panseren. DC/DC og varmeapparatet er koblet til her.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Caspar

Jeg har ikke sikkerhetsbryter så den er permanent "jumpet"
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PerBear

Feilsøkingskjemaet er en fornuftig start. Men jeg kan jo uansett skrive litt om forlading siden jeg holder jeg på å studere innmaten i en HV boks inkludert forladingskretsene  :)

Forlading brukes for å forlenge levetid på sterkstrømsreléene (kontaktorene) i HV boksen. Både i motorstyringens DC inngang og DC/DC converter sin 114V inngang er det store kondensatorer. Vanligvis er de spenningsløse når reléene/kontaktorene i HV boksen slås på. Da vil strømmen når 114V plutselig kobles på bli veldig stor og lager voldsomme gnister på relékontaktene. Det gir kraftig redusert levetid på kontaktene. For å hindre dette brukes en forladningskrets som lader opp kondensatorene til full spenning via en strømbegrenser. Da er spenningen lik på begge sider av kontakt og derved blir det ingen gnist når den slås på. Det er en forladingskrets for hovedkontaktor for motorstyringen og en forladingskrets for hjelpekontaktor (som leverer 114V forbindelse til det elektriske varmeapparatet, DC/DC og til laderen).

Forladingskretsene er fysisk plassert på det store kretskortet inni HV boksen og består av strømbegrenser og en elektronisk bryter (transistor). For å takle effekten brukes tre (for hjelpekontaktor) eller fire (for hovedkontaktor) resistorer koblet i parallel. Resistorene er av PTC typen, dvs. temperaturfølsomme for å beskytte seg selv mot å bli overopphetet. Derved vil f.eks. feil i kontaktor ikke brenne resistorene selv om de blir stående innkoblet med spenning over seg over lengre tid.

PTCene skrus på via effekttransistorene (MOSFET) litt før selve kontaktorene. Jeg antar at feilmeldingen du ser kommer fra en sikkerhetsmekanisme som overvåker at spenningen over kondensatorene stiger til  batterispenning (sånn ca) innen en fastsatt tid. Dersom denne tiden overskrides vil en feilmelding som den du får være logisk og en kan anta at feilen enten er:


  • feil på en av forladingskretsene,
  • eller at det er oppstått en lekkasjestrøm som hindrer kondensatorer i motorstyring eller DC/DC i å bli fullt oppladet,
  • eller at det ikke er gode nok forbindelser for spenningen fra batteriet til kondensator (begge poler).
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Dette er "mat" for Elbilwikiet. Kopirere du det inn der PerBear?.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#14
Sitat fra: elektrolux på søndag 23. januar 2011, klokken 06:04
Dette er "mat" for Elbilwikiet. Kopirere du det inn der PerBear?.
Min første tanke også.

Slike gode velfunderte beskrivelser burde skrives FØRST på elbilwiki, og så linkes til herfra  ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA