Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf bestilt

Startet av bosonic, onsdag 09. februar 2011, klokken 11:19

« forrige - neste »

bosonic

I stedet for ladekabel så ønsker jeg meg aller helst en docking stasjon til Kewet'en.  ;D  ;D

Håper vi får se et utall av alternative tilkobling / lade løsninger i fremtiden.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Sitat fra: hens på fredag 21. januar 2011, klokken 07:15
Hei Defa, Kommer dere på banen?
Hvis Defa var våkne ville de vel snarest komme med et monteringskit til Think Classic, slik at vi kunne oppgradere til et godkjent og ikke brannfarlig ladeinntak, uten å måtte skjære eller improvisere..
De gamle 10A inntakene med 1,5mm2 både i og utenfor bilen er dårlig reklame for Defa. :(
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

PerBear

Sitat fra: hens på fredag 21. januar 2011, klokken 07:15
Med et spolehjul i aluminium som leder bort restvarmen, så er probleme løst.

Vil ikke et spolehjul av aluminium bli oppvarmet (induksjonsvarme) av vekselstrømsfeltet fra spolen?
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

#18
Sitat fra: PerBear på fredag 21. januar 2011, klokken 19:48
Sitat fra: hens på fredag 21. januar 2011, klokken 07:15
Med et spolehjul i aluminium som leder bort restvarmen, så er probleme løst.

Vil ikke et spolehjul av aluminium bli oppvarmet (induksjonsvarme) av vekselstrømsfeltet fra spolen?

Siden summen av strømmen i lederene er null (2 ledere i samme kabel) blir det egentlig ikke noe særelig spoleeffek og induksjonsvarme.
Men det at en ikke får ledet bort varmen fordi lederene ligger tett er det store problemet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

#19
Sitat fra: Griffel på lørdag 22. januar 2011, klokken 00:34
Sitat fra: PerBear på fredag 21. januar 2011, klokken 19:48
Sitat fra: hens på fredag 21. januar 2011, klokken 07:15
Med et spolehjul i aluminium som leder bort restvarmen, så er probleme løst.

Vil ikke et spolehjul av aluminium bli oppvarmet (induksjonsvarme) av vekselstrømsfeltet fra spolen?

Siden summen av strømmen i lederene er null (2 ledere i samme kabel) blir det egentlig ikke noe særelig spoleeffek og induksjonsvarme.
Men det at en ikke får ledet bort varmen fordi lederene ligger tett er det store problemet.

Ikke noe særlig spoleeffekt? Nja. Dette har jeg selv opplevd for endel år siden. Sveiste på en peis på ei hytte og sveiseapparatet fikk strøm via en kabeltrommel som ikke var trukket helt ut. Plutselig merket vi at det ikke bare luktet sveiserøyk og der stod jammen kabeltrummelen i lys lue! Noen sekunder senere gikk sikringen!  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lunde

Det er i hvertfall et faktum at en sammenkveilet kabelrull i praksis isolerer kablen svært godt og konsentrerer den lille varmen som utvikles som følge av spenningstap X strømtrekk på en langt mindre heteflate.
En spole gir en induktiv last som en følge av at en fase vikles i en spole. HAr du begge faser liggende side om side vil de feltene som skapes oppheve hverandre. Det finnes derfor ingen "topolede" spoler, som en skjøteledning i praksis kunne vært.

Alle kabler er som en slags varmekabel. Forskjellen er at motstanden er langt høyere i en varmekabel enn en vanlig kabel. I prinsippet er det de samme prosesser som skjer i begge tilfeller. Dog vil vel de fleste elektrikerne jeg kjenner foretrekke 40-50 meter med varmekabel på et bad kontra en kilometer med "skjøteledning" ;-)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA