Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf bestilt

Startet av bosonic, onsdag 09. februar 2011, klokken 11:19

« forrige - neste »

bosonic

Elbil med fast ladekabel etter "støvsugerprinnsippet"

Denne detaljen vil eliminere en mulig feilkilde.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Og introdusere en ny; brann!

Om en ikke trekker ut hele kabelen!

Ellers var varmeelementet interresant. Er dette likt Think sitt element mon tro?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bosonic

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. januar 2011, klokken 12:06
Og introdusere en ny; brann!
Om en ikke trekker ut hele kabelen!

Kjøper det poenget, men en eller annen  forigling kunne ivareta dette:
Ingen lading mulig dersom ikke kabel trekkes fullt ut.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 19. januar 2011, klokken 12:06
Og introdusere en ny; brann!

Om en ikke trekker ut hele kabelen!

Ellers var varmeelementet interresant. Er dette likt Think sitt element mon tro?

For ikke å snakke om alle gnistene om man stadig trekker ut kabelen mens full lading pågår. Ikke bra i lengden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Dette unngår du ved å montere bryter på ladeuttak.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jkirkebo

Sitat fra: bosonic på onsdag 19. januar 2011, klokken 15:21
Dette unngår du ved å montere bryter på ladeuttak.

Som kona må huske på å bruke hver gang hun bruker bilen. Og har alle ladestolpene rundt omkring slike ? Ellers må man slå av ladingen på bilen på en eller annen måte. Ikke så veldig idiotsikkert dette...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Når man greier å få dette til å fungere på en støvsuger som trekker 2500 watt så burde det la seg gjøre også på en elbil.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bosonic

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 19. januar 2011, klokken 19:09
Når man greier å få dette til å fungere på en støvsuger som trekker 2500 watt så burde det la seg gjøre også på en elbil.

Carl Anton

Takk Carl Anton  ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Er ikke helt sikker på det!
Støvsugeren på 2500 watt blir ikke brukt i 6-8  timer kontinuerlig på full effekt med bare en meter kabel ute.  -Uten tilsyn!
På City Bee'ene som gikk i California ble kabelen erstattet med en kortere kabel nettopp pga varmgang i ladesnellen. Da ble mer av kabelen trukket ut, og varmgangen redusert.



Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Carl Anton Stenling

Tror vi kommer til å se mer brukervennlige løsninger på ladetilkoblinger etterhvert. Enten en forbedret snellevariant eller kontaktløs induksjonslading.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Revolt sin versjon av SAM har denne løsningen, men vet ikke om der er noen form for forrigling.

Se: http://www.re-volt.com.pl/galeria.aspx?show=true

Kunne tenkt meg dette på egen SAM
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 20. januar 2011, klokken 17:34
Tror vi kommer til å se mer brukervennlige løsninger på ladetilkoblinger etterhvert. Enten en forbedret snellevariant eller kontaktløs induksjonslading.

Carl Anton

Det siste ble jo prøvd ut i California, (large & small inductive paddle), dette gikk man etterhvert bort ifra. Effektiviteten er jo ikke på langt nær så høy som med direkte kabel. Jeg ser ikke problemet med en kabel og kontakt type J1772 eller Mennekes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Carl Anton Stenling

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. januar 2011, klokken 21:01
Det siste ble jo prøvd ut i California, (large & small inductive paddle), dette gikk man etterhvert bort ifra.

Jeg tenkte nå mest på den varianten av induksjonslading hvor spolen ligger nedfelt i asfalten.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hens

Problemet med ladesnelle er antall tørn som ikke benyttes. De vil danne en spole som både gir induktivt tap og ledere som ligger tett sammen og derigjennom ikke får avledet varmen.

Et snellehjul med større diameter vil romme lengre kabel pr tørn, 30 cm kjernediameter vil gi omkring en meter kabel pr omdreining. en 3 meter kabel hvor halvparten trekkes ut vil resultere i 1,5 omdreining på "restspolen", sannsynligvis uproblematisk.
Med 2,5 eller 4 mm kabel vil også ohmsk varmeproduksjon bli ubetydelig.
Med et spolehjul i aluminium som leder bort restvarmen, så er probleme løst.

Hei Defa, Kommer dere på banen?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jkirkebo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 20. januar 2011, klokken 22:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 20. januar 2011, klokken 21:01
Det siste ble jo prøvd ut i California, (large & small inductive paddle), dette gikk man etterhvert bort ifra.

Jeg tenkte nå mest på den varianten av induksjonslading hvor spolen ligger nedfelt i asfalten.

Carl Anton

Da blir avstanden og overføringstapet ennå mye større. Bedre med hurtigladere da etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA