Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av model3citizen, torsdag 11. mai 2017, klokken 10:12

« forrige - neste »

model3citizen

Må bare ta av meg hatten for BMW. Jeg er 100% avhengig av bilen til pendling, og den har ikke sviktet meg en eneste gang. 100% pålitelig så langt.

Siden jeg startet pendlingen i 2012 har jeg gått gjennom følgende vogner.

2010 VW Golf 1.6 TDI DSG
Kjørt ca. 35000km.
- Defekt EGR, dyrt å rette opp i, ingen garanti siden det var en importbil.
- Støyende og treg.
- Dårlig lyd.
- Feilhjulsdrift.
+ God sittekomfort.
- Dårlig girkomfort.
- Kostbar service.

2008 BMW 318D
Kjørt ca. 35000km
+ Ingen feil eller driftsstans
- Dårlig lyd.
+ Svært bra bil, en fryd å kjøre.
+ Bakhjulsdrift.
- Kostbar service og et registerkjedespøkelse i skyggene.

2007 Honda Civic 2.2 i-CTDI
Kjørt ca. 35000km
+ Ingen feil eller driftsstans.
- Dårlig lyd.
- Feilhjulsdrift.
- Korte 15000km serviceintervall, og dyre sådane.
- Liten drivstofftank, ikke mulig å fylle bare én gang i uken.

2014 Kia Soul EV
Kjørt ca. 25000km
- Inn og ut av verksted.
- Dårlig lyd.
- Feilhjulsdrift.
- Korte serviceintervall, men rimelige sådane.
+ God bil, men mye plunder (12V, A/C gass, dørlås).

2015 BMW i3
Kjørt ca. 48000km 47000km (demobil med 3000km på telleren)
+ Ingen feil eller driftsstans
+ Svært gode seter.
+ God lyd.
+ Bakhjulsdrift.
+ Lange serviceintervall, første service først etter 50000km! Tid og mas spart.
+ En referansebil på svært mange områder.
- Følsom for kraftig vind, økt forbruk, og sidevind kan overraske

Jeg sliter virkelig med å finne noe mer negativt. Begge elbilene ble kjøpt nye, eller nær nye, men har betydelig lavere driftskostnader enn sine fossile søsken. Verditap kan jeg love de andre bilene hadde også.

Ser etter bil #2 nå, innser nå at ingenting annet duger lenger :)
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

odahle

Spennende lesning! Er selv også på min andre elbil hvor jeg hittil etter 3,5 år enda ikke har opplevd en feil! Er det noe ved bilen som ellers har blitt merket av tiden?

Forresten, hvor lang daglig rute har du på vei til jobb? Etter at jeg fikk i3'en skulle jeg nesten ønske at min var noe lenger.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

model3citizen

#2
Sitat fra: odahle på fredag 03. mars 2017, klokken 08:33
Spennende lesning! Er selv også på min andre elbil hvor jeg hittil etter 3,5 år enda ikke har opplevd en feil! Er det noe ved bilen som ellers har blitt merket av tiden?

Forresten, hvor lang daglig rute har du på vei til jobb? Etter at jeg fikk i3'en skulle jeg nesten ønske at min var noe lenger.

Jeg blir ikke lei den, og det er kanskje så bra kompliment jeg kan gi.

Har også notert meg at jeg nå har kunnet kjøre snart to vintre og ikke før nå er jeg tvungen til å gjøre ren innsiden av frontruten. Denne måtte jeg rengjøre flere ganger i løpet at én vinter i Kiaen. Antar at det går på bedre filtrering av luften som kommer inn i kupéen.

Når jeg byttet til sommerdekk sommeren som var, så benyttet jeg også anledningen til å ta et bilde under.


Sånn så det IKKE ut under Kiaen etter en vinter (vår var ikke understellsbehandlet). De små gleder!

Kjører 88km hver vei på E6 (Sarpsborg - Oslo (Ryen) - Sarpsborg), og har heldigvis mulighet å lade på jobb. Rett nok må jeg kjøre litt saktere på vinteren enn jeg kunne med Kiaen, men det er en pris jeg mer enn gjerne betaler.

Snitthastighet over strekning vinter: 85-88km/t
Snitthastighet over strekning sommer: 95-100km/t
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

mlello

Bra noen legger ut at de er fornøyd med bilen også :)

Aluminium i understell er genialt :)

Engevi

Min første i3 60 ah (solgt 2/3-17) har gått 43 000 km med kun en feil rettet på garanti (sirkulasjonspumpe kjøling). Meget fornøyd med den  :+1: :D

Tar sikte på et min Nye i3 94ah fungerer like bra 8)
i3 60 Ah 2014 forbruk snitt 14,8 (solgt)
i3 94 Ah 2017

Plenklipper

Jeg har ikke like mange km på min i3, men jeg er av samme oppfatning.

Har pendlet siden 2008 med ca 150 km t/r, og på ca 240 000 km med BMW, har jeg ikke hatt en eneste uforutsett driftsstans foruten en punktering.

2008 118d (demo-kjørt):
160 000 km, eneste påkost på denne kjørelengden var serviceavtale, dekk og bremseklosser bak.
Verditap på ca 1 kr/km.

2014 320d xDrive (kjøpt ny):
65 000 km, kun utgift på serviceavtale til 7999,-, men verditap vil jeg helst ikke tenke på...   :-\

2016 i3 94Ah:
ca 16 000 km fra 12. november, ca 5000,- i utlegg på serviceavtale.

Jeg har hatt gamle og nye BMW'er uavbrutt siden 2003, og min erfaring er at så lenge man behandler de greit, passer på og følger opp, så er det pålitelige og rimelige biler å holde.  :)

JorgenM

Min 13-modell har bare gått 27.000km, men har vært helt feilfri. Kun ca 5000,- i kostnader på serviceavtale.

Har tidligere hatt bl.a. E53 X med V8 der veivhusventilasjon frøs i stykker 2 ganger med etterfølgende reparasjoner på ca 18k hver gang.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Gordon Retriever

Sitat fra: model3citizen på fredag 03. mars 2017, klokken 09:44
Har også notert meg at jeg nå har kunnet kjøre snart to vintre og ikke før nå er jeg tvungen til å gjøre ren innsiden av frontruten. Denne måtte jeg rengjøre flere ganger i løpet at én vinter i Kiaen. Antar at det går på bedre filtrering av luften som kommer inn i kupéen.

Det påstås at skitten innside av frontrute ofte skyldes utånding av de kjemiske stoffene som er brukt i dashbordplasten.  Jeg tror dette kan ha noe for seg, i alle fall har jeg merket at biler med skinnkledd dashbord er lite plaget med skitten frontrute.

Jeg lurer på om den rene frontruten er en litt ukjent fordel ved BMWs ledende bruk av naturlige og resirkulerte materialer i i3-interiøret. 

TM

Det med kjemiske stoffer kan stemme bra overens med erfaringene med Kia Soul. Jeg har aldri opplevet en bil med lite kraftig kjemisk lukt fra seter og dashbord. Kia påstod at det var ekte skinnseter, men importøren kunne ikke fortelle meg hva slags dyr det var. Tror det må ha vært fabeldyr  ;)

Gordon Retriever

I en tid da man nærmest kan få oppgitt gps-koordinatene til treet der bananen man spiser kommer fra, synes jeg bilprodusentene burde klare å informere om skinnet de bruker i bilene.

Spørsmål som faller naturlig omfatter, men er ikke begrenset til:  Fikk dyret som skinnet stammer fra tilstrekkelig og næringsrik mat, ble det brukt giftige kjemikalier i garve- og fargeprosessen skinnet gjennomgikk, og ble disse stoffene avhendet på riktig måte, brukte de ansatte som ble utsatt for kjemikaliene egnet verneutstyr og ble det brukt mindreårige arbeidere i noen del av prosessen fram mot det ferdige produktet?

Så har vi spørsmålet om hvilken dyreart.  Eller spiller det noen rolle?  Flere av bilmerkene bruker skinn som er så hardt bearbeidet og overflaten slipt så langt ned at naturlige spor og mønstre i læret blir borte.  Ofte hører man også kommentarer om at skinnet i enkelte biler virker plastaktig, noe som ikke er helt unaturlig siden det er utstyrt med en polyuretancoating for å være slitesterkt og lettere å holde rent.  Spranget til det veganer-vennlige kunstlæret til Tesla blir liksom litt kortere på denne måten.

Og hvordan er dette relevant i denne tråden?  Jo, BMW i3 er faktisk en av de aller få modellene der brosjyren flere ganger gjør et nummer av at det er brukt naturlige produkter i garveprosessen.  Skinnet i i3 virker heller ikke direkte simpelt.  Bilprodusenter:  Se og lær av BMW.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA