Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading av den nye e-Golf

Startet av Rune.V, torsdag 11. mai 2017, klokken 09:18

« forrige - neste »

Rune.V

Har en to år gammel e-Golf som jeg nå må skifte frontrute på for andre gang. Begge ganger har et lite steinsprang i god avstand fra kanten utløst en sprekk. Er dette en svakhet på disse bilene?

tutti

Sitat fra: Rune.V på torsdag 02. mars 2017, klokken 20:13
Har en to år gammel e-Golf som jeg nå må skifte frontrute på for andre gang. Begge ganger har et lite steinsprang i god avstand fra kanten utløst en sprekk. Er dette en svakhet på disse bilene?
Hvor i landet bor du?

Jeg har kjørt 60k på min egolf uten å se noe mer enn bittesmå hakk i glasset så langt. Såpass må man vel kunne forvente når man tilbringer mye tid i 110-sonen.

dabis

JA DETTE MÅ VÆRE EN SVAKHET på enkelte biler. Jeg må selv bytte rute nå for 3 gang.
1 gang 14k så på 22k og nå på 40k i løpet av 20 måneder. Møller bortviste det å ba meg ha mer avstand til bilene fremfor. Det morsomme er at jeg bruker ACC å ligger alltid på den innstillingen som gir størst avstand til bilen fremfor. Det kan nevenes at to av rutene røyk på vei opp Lierbakken. Byttet nå forsikring til Enter forsikring så ruteskift er nå uten egenandel :D
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

rolandvg99

#3
Har 2 flotte sprekker i min frontrute. Den første kom 5 mnd etter siste ruteskift (byttet august -16). Hovedproblemet er at det som før lignet strøsand har blitt byttet med noe som tilnærmelsesvis ligner strøpukk. For å si det sånn: De siste 2 årene har jeg skiftet flere bilruter enn jeg har gjort de foregående 26.

1989-2004 - Ingen ruteskift på 350 000 km+.
Bytta min første frontrute i 2006 på min daværende Renault Kangoo. Svær stein 4-5 cm slengt opp fra pickup som kom i en h**sikkes fart fra en arbeidsvei inn på hovedvei. Renault Megane 2004, solgt i 2015 - ikke byttet rute.
Nåværende Grand Scenic - byttet 2 ganger siden fra vinter 2015 til nå og moden for et tredje.
"I like soul with a capital S"

Sirup

Det kan virke som om disse ruteene er en svakhet. Jeg fikk en liten stein nede i høyre hjørne, og ruten sprakk og måtte skiftes.

Jeg gikk ikke til møller, men til et glassverksted. Ruten som jeg hadde var utstyrt med synlige varmetråder, den jeg har nå er det ikke mulig å se varmetrådene i. Var tilbake på verkstedet og spurte om de hadde satt inn rute uten varmetråder, men de påstår at trådene i min rute er helt usynlige. Noen som kjenner til om dette kan stemme?
VW e-Golf
Tesla Model X75

Chivas

Skal bli spennende å se. Har ikke skiftet rute på mine 26 år på veien (og jeg kjører ikke spesielt pent, eller har for stor avstand til forankjørende).
Har bestilt botox e-golfen :)

Rune.V

Sitat fra: tutti på fredag 03. mars 2017, klokken 09:31
Hvor i landet bor du?

Jeg har kjørt 60k på min egolf uten å se noe mer enn bittesmå hakk i glasset så langt. Såpass må man vel kunne forvente når man tilbringer mye tid i 110-sonen.

Bor nær Oslo. Små hakk i frontruten må man forvente, men problemet er at to ganger har steinsprang som knapt har vært synlige utviklet seg til en sprekk. Dette har jeg ikke opplevd på tidligere biler.

Ourasi

#7
Problemet er absolutt ikke eGolfen sin frontrute. Det er idiotiske veisjefer i kommunene som strør, eller tilater at det strøs, med større og større stein, for å spare penger ved å kunne strø skjeldnere, som er problemet. I grendland, Skien&Porsgrunn, strør de alt av lokalveier og parkeringsplasser med stein med godt og vel 15-20mm i snitt, og samtlige av bilene her har flere hundre steiner konstant i dekkene, der man fyller på alt som slippes flere ganger om dagen.

Konsekvensen for bilister er at mesteparten av steinspruten kommer fra møtende biler, og da snakker vi ekstremt med meter i sekundet når møtende bil i 60km/t slipper 15-20mm stein skrått over på deg som også kjører i 60...... Da hjelper det ikke om du holder flere kilometers avstand til bilen foran...

De værste bilene man kan møte, er SUV'er, pga. at dekkene er mer utildekket, og steinslippet er på sitt meste under pådrag/akselerasjon....

Noen veisjefer i enkelte kommuner skjønner konsekvensene av å strø med stor stein, og setter en maksgrense på 3-6mm, dessverre er disse i mindretall...

Det er ikke få milliarder kroner i skader på bil som kunne hvert unngått dersom man brukte hodet til mer enn å hvile lua si på....

Lurer på hvor mange fotgjengere/syklister som har fått varige men som følge av slike prosjektiler fra biler. Men, som vanlig er man helt alene om å klage til kommunen på dette, selv om det er kriminellt hærverk i kommunal regi....

Ta en tur på ett autoglass verksted, se på bilene som har steinsprut skader på frontrutene, så ser du at dette rammer ALLE bilmerker, enten det er en bil til 10 000,- eller en til 5 millioner. Strøing med så stor stein er noe som synes å være noe moderne tider bringer med seg, i takt med at ansvarlige mister respekten for andres eiendom og helse og at hatet mot bilistene bare blir større og større, og det er penger som kan spares, samt at inget oversyn/kontroll av de private firmaene som har strøingen, skjer lengre...

Faenskap satt i system, når skal bilistene reagere?

PS: Fet miljøpolitikk å sette igang med piggdekkgebyr for å hindre slitasje og svevestøv, når alle med piggfrie dekk kjører med flere hundre skarpe steiner i alle dekkene som sliter ned asfalten i steden, kommunal logikk på sitt beste....
E-Golf 2016

rolandvg99

@Ourasi der nærmer vi oss sakens kjerne. Før plukket jeg sjelden mer enn små sandkorn ut av dekkene ved sommeropplag. Nå er det spiss grus på 5-12 mm. Flere sitter fast i gummien i dreneringskanalene.
"I like soul with a capital S"

moby666

Frontrute med varmetråd er svakere enn frontrute uten varmetråd. Viktig å tegne en forsikring som har billig/gratis frontrute bytting hvis du kjøper bil med varmetråder. Det er ihvertfall min erfaring.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

dabis

Sitat fra: moby666 på søndag 05. mars 2017, klokken 09:04
Frontrute med varmetråd er svakere enn frontrute uten varmetråd. Viktig å tegne en forsikring som har billig/gratis frontrute bytting hvis du kjøper bil med varmetråder. Det er ihvertfall min erfaring.

Det er min misstanke. Om dette da er fakta? kjører ikke på veier med strøsand men det har muligens bilene jeg kjører bak her i Vestfold/Buskerud
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

Oddaa

Har eid 12-13 biler over nærmere 30 år. På to av disse har jeg byttet frontrute, og begge måtte bytte to ganger i mitt eie. Den ene hadde varmetråder, den andre ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Oddaa

Sitat fra: Oddaa på mandag 06. mars 2017, klokken 19:40
Har eid 12-13 biler over nærmere 30 år. På to av disse har jeg byttet frontrute, og begge måtte bytte to ganger i mitt eie. Den ene hadde varmetråder, den andre ikke.

Og der røyk frontruta på eGolfen. 1754 km holdt den originale. Sikkert bare uflaks. Om ikke kan dette bli dyrt over tid...
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

gamer73

Sitat fra: Oddaa på onsdag 15. mars 2017, klokken 09:01
Sitat fra: Oddaa på mandag 06. mars 2017, klokken 19:40
Har eid 12-13 biler over nærmere 30 år. På to av disse har jeg byttet frontrute, og begge måtte bytte to ganger i mitt eie. Den ene hadde varmetråder, den andre ikke.

Og der røyk frontruta på eGolfen. 1754 km holdt den originale. Sikkert bare uflaks. Om ikke kan dette bli dyrt over tid...

Du må sørge for å ha en forsikring som gjør det gratis å skifte frontrute. Det har jeg. Trodde dette var normen.

Jeg skiftet 3 frontruter på bmw'en jeg hadde. Av en eller annen grunn var den mer utsatt enn noen andre biler jeg hadde. Det kan ha vært pga over 20k årlig kjørelengde eller litt "aktiv" kjøring. Men uansett..gratis hver eneste gang:) Jeg hadde trygg sin bilekstra forsikring som reduserer egenaddel med 2000 spenn....som var egenandel på ruteskade:)

Oddaa

Sitat fra: gamer73 på onsdag 15. mars 2017, klokken 10:32

Du må sørge for å ha en forsikring som gjør det gratis å skifte frontrute. Det har jeg. Trodde dette var normen.

Jeg skiftet 3 frontruter på bmw'en jeg hadde. Av en eller annen grunn var den mer utsatt enn noen andre biler jeg hadde. Det kan ha vært pga over 20k årlig kjørelengde eller litt "aktiv" kjøring. Men uansett..gratis hver eneste gang:) Jeg hadde trygg sin bilekstra forsikring som reduserer egenaddel med 2000 spenn....som var egenandel på ruteskade:)

Ser ikke ut til å være normen nei. Egenandelsreduksjonen jeg har hos Gjensidige ser ikke ut til å gjelde glasskader, så det blir nok 2000 kr pr gang...
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA