Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: LEAFSPY - her kan du dele dine resultater

Startet av Sarah, torsdag 11. mai 2017, klokken 09:00

« forrige - neste »

Sarah

Hei!

Vi skal kjøpe elbil. Men hva er det mest økonomisk å kjøpe?

Det kommer jo mange biler med bedre rekkevidde fremover.. hva er det lureste å gjøre? Kjøpe brukt? Kjøpe ny? Og hvis man kjøper brukt, hvilken bil er lurt å kjøpe da? Hvilket årstall er lurt å kjøpe? Hva med videresalg etter hvert, vil det være håpløst mtp det kommer så mye bedre elbiler fremover? Hvor lenge kan man regne med å ha en elbil før den må byttes ut?

Som dere forstår; vi har ingen erfaring overhodet med elbil..dette er i tillegg vårt første bilkjøp. Bilen kommer til å bli brukt til pendling til/fra jobb, barnehage osv. (bor på landet) 1-2 timer daglig.

Setter veldig pris på alle svar  :)

HCO

#1
Du bør nok skrive litt mer om krav til rekkevidde, om bilen blir eneste bil, om den skal brukes på langtur etc. Da kan du få en del gode svar.

Men jeg kan gjerne starte ballet: Dersom familien har fossilbil som familie-/langturbil, det holder med 10 mil rekkevidde om vinteren (20 om sommeren), og dere ikke ser for dere å kjøre langturer med elbilen, ville jeg gått for en brukt Zoe 210/240. Det er mange som bytter ut disse nå, ettersom Zoe 400 har kommet, og man kan gjøre gode kjøp. Eventuelt knalle til med en ny Zoe 400 om man har råd.

Zoe, både i 240- og 400-utgave, er den elbilen som gir mest rekkevidde pr. krone. I tillegg er den en ordentlig lykkepille å kjøre, dersom man (som meg) liker enkle biler med gode kjøreegenskaper.

Som eneste familiebil er det vel knapt noen elbiler på markedet som kan erstatte fossilbilen (til en folkelig pris), spesielt dersom man bor på landet.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Lars C. Krogenæs

Vær obs på at hvis du kjøper en ZOE må du bekoste ladestasjon/transformator for 20.000 - 30.000 kroner selv. Dette fordi bilen trenger å lade på TN nett som er sjelden i Norge.

Det tryggeste valget er en Leaf fra 2014 eller nyere. Her må man være obs på om den er bruktimportert fra USA eller Europa.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

nr1rayner

Best økonomisk er det aldri best å kjøpe nytt, stort verditap den første tiden.
Setter man bilen inn på verksted for alt vil det nok være lurt å ha gjenværende garanti på bilen, man vet aldri hva som dukker opp (uansett drivstoff).

Lavest pristap får man garantert på billigst bil (Tesla Model S har dog vist at dette ikke nødvendigvis stemmer i alle tilfeller).
Da er det trilling eller Leaf som gjelder.
Men, som nevnt over, de har ikke garanti så alle reparasjoner må man koste selv.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

HCO

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 02. mars 2017, klokken 21:10
Vær obs på at hvis du kjøper en ZOE må du bekoste ladestasjon/transformator for 20.000 - 30.000 kroner selv

Dette er ikke riktig, det finnes flere gode og billige løsninger til Zoe.

Man kan også forvente at det følger med gul eller sort ladebøtte når man kjøper brukt Zoe, eventuelt kan man kjøpe en slik brukt for rundt 5.000 eller ny for 8.000. Disse lader bare på 10A, men det er mer enn nok for en bil som brukes et par timer om dagen.

2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Sarah

Takk for svarene!

Ang. rekkevidden: vi kommer nok til å kjøre minimum 10 mil per dag.. og ha elbilen som eneste bil. Hva er lurest å gjøre da tror dere?

Vi har sett på zoe med 400 kwh.. men er redd det er et dumt kjøp mtp ytterligere økt rekkevidde på andre biler som snart lanseres, f.eks. opel ampera-e? Vil man da få solgt zoe igjen uten for stort tap? Lønner det seg å heller kjøpe bensinbil og vente med el til rekkevidde på 500 er vanlig? Dette kan vi ca ingenting om som dere nok har skjønt allerede  ;)


johnsalf

Alltid vanskelig å vite noe om framtidige priser.  Ja, det kommer stadig nye elbiler - noen år fram har de lang (4-600km) rekkevidde med samme pris som tilsvarende bensinbil. (Og mye billigere driftskostnader enn bensinbiler. )
- Hva skjer da med bruktprisene på bensinbilen du kjøper nå?

sylwester

#7
Hvis dere skal kjøre 10 mil i ett strekk så trenger dere en bil som annonser minst 220km NEDC-rekkevidde. (45% av oppgitt)
For hvert stopp hvor bilen bli kald må dere regne med å bruke litt batteri på å varme opp kupeen. Min Leaf bruker 4% batteri på forvarming.

Trenger dere virkelig 10 mil? Jeg ville sjekket strekkene dere kjører med google maps. Hvis dere trenger mer så er det viktig å kartlegge. 
Bruktbil er det aller rimeligste, men det blir et strev om dere ikke kommer frem pga av tomt batteri. Da er nok nyere elbil et mer naturlig valg.

For de lengre turene er det ofte hurtigladere dere kan bruke, men man bør ikke være avhengig av de til daglig da det fort blir dyrt.
Jeg ville uansett ikke kjøpt en bil som ikke har hurtiglader siden dere faktisk ikke har andre biler. Med det så koster det litt ekstra tid, men du kommer deg ganske langt selv på vinteren. Zoe har hverken hutiglader eller støtte for vanlgi 230V IT (mesteparten av strømmen i norge er det) og er da avhengig av trafoløsning som enten er stor og tung eller lader tregere enn andre biler. Nye Zoe ville vært knall hvis den hadde ombordlader og hurtiglading. Leaf vil muligens komme med samme pakka og da blir nok den mer aktuell.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

PionerThink

Er jo kampanje på både Zoe og Leaf nå i disse dager :+1:
Her får man en bra utstyrt bil for 250' med 200-300 km rekkevidde som vil gi mye glede i flere år!
Alternativt er det jo å slå til på et par år gammel ZOE 240km eller Leaf 24 Kwh der det meste av verditapet er tatt av andre ;D (disse har vel også forvarming og det med comfort som man måtte ha behov for, i tillegg til at de koster nesten 100' mindre?)
Begge vil jo duge mer enn godt nok for 10 mil kjøring pr dag året rundt :P
Skal man vente på noe bedre så må man vente lenge, og betale langt mer enn de nevnte 250' for rekkevidden mtp hva disse bilene har(dvs 400-500 km). Vil jo også være unødvendig mye batteri å dra på, og verditapet blir jo strengt tatt bare større jo høyere pris man betaler for et tapsprosjekt som bil er :'(
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

automat

Når skal du ha bilen? Ampera E må du regne med  vente et år på, hvis du bestiller nå.

Skal du ha bil raskt, som har god rekkevidde så begrenser mulighetene seg.

Zoe er best på rekkevidde, men manglende hurtiglading er en stor mangel når bilen er eneste bil. Og den er kresen på hvor den kan lades.

30Kw Leaf kan vel leveres på omtrent på dagen. Trygt men kjedelig valg.

Bmw i3 (94ah) har normal leveringstid, men noen syns den er i særeste laget.

Ioniq er en god og populær bil, men leveringstiden er et åpent spørsmål.

Når det gjelder eGolf, så mener jeg det bare er nye kommende modell som er aktuell, men her blir også spørsmålet leveringstid.

Soul kan også være aktuell, men vær oppmerksom på dårlig rekkevidde i motorveihastighet.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

HCO

Om jeg skal få komme med en liten personlig anekdote:

Vi har stor glede av vår Zoe, men vi har i tillegg et bensindrikkende beist av en 6-sylindret stasjonsvogn, med takboks og hengerfeste som tåler 2 tonn. Dermed er vi selvhjulpne på det meste som oppstår av transportbehov. Bensinbilen går riktignok svært få km etter at Zoe'n kom i hus, men jeg kjenner på at det hadde krevd en del planlegging og omlegging av vaner om vi ikke hadde hatt den.

Derimot, om vi hadde bodd landlig til, tror jeg ikke engang vi ville vurdert noe annet enn fossilbil med det utvalget som er av elbiler nå. Det er viktig og riktig å være miljøbevisst, men det er først og fremst vi som bor sentralt som må ta ansvar for å få opp populasjonen av elbiler inntil de har kommet dit at de blir det naturlige førstevalget for alle.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Robert Sund

Jeg er enig i mye av det de andre har sagt her. Også i det å vurdere om dere har tenkt å benytte bilen til langturer og hvilke lademuligheter dere har på en slik eventuell tur. Jeg vet noen byttelåner fossil (og Tesla) på langtur, noe begge er god fornøyd med.

10 mil og deromkring pr. dag er en glimrende distanse for å eie elbil. Det er langt nok til at besparelsene betyr noe og kort nok selv på vinteren for rimelige elbiler. Hvis dere kan plugge i, i hver ende er det enda mindre problematisk.

Å spå om prisen på elbiler og fossiler blir som å spå om annet. Jeg forventer at det kommer bedre elbiler som presser prisen litt ekstra for ganske nye kortrekkeviddebiler men at de svelges unna av markedet og holder prisen bedre senere fordi det ikke vil være nok brukte/rimelige elbiler. Jeg forventer at prisen på fossil oppfører seg som i dag, da nye modeller ikke gir noe vesentlig ekstra, og at plutselig faller bunnen ut av markedet når mange nok samtidig foretrekker elbil. Dette er en selvforsterkende effekt da færre vil kjøpe ny fossil når prisen stuper brutalt umiddelbart på bruktmarkedet.

Kanskje Norge kan dumpe fossiler i utlandet i en periode?


Hvis dere ikke har behov for å lade raskt, for eksempel ved lademulighet både hjemme og på jobb (ved pendling) holder 8 A til 10 A enfase lenge (selv for 20 mil tur/retur). Hvis dere ønske å kunne lade raskere er industrikontrakter glimrende. En fast ladestasjon hjemme (enten koblet rett på ledning eller på industrikontakt) gir mulighet til å plugge bilen i uten styr med ledninger og sparer mye tid i forhold til en fossil på bensinstasjon. Våkn opp til fullt batteri hver morgen helt av seg selv, og bilen er klar til bruk.

turfsurf

10 mil om dagen fordelt på flere etapper uten lading imellom på vinteren begrenser utvalget til nye Zoe, 30kWh Leaf, 94Ah i3, nye eGolf og Ioniq + alle Tesla. Skal bilen brukes på langtur utgår Zoe. I3 er best på lading totalt sett, men er også den mest spesielle. Kommer veldig an på hvordan bilen skal bli brukt, personlige preferanser og økonomiske rammer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

THE

Jeg bor landlig til, kjører 2x50 km hver dag til jobb. Har ikke lademuligheter på jobb. I tillegg kjører jeg jevnlig 70 km tur til trening på ettermiddagen. Da har jeg ca 1-1,5 time tilgjengelig for lading hjemme mens jeg spiser middag.

Jeg har den eldste Zoe-modellen med litt kortere rekkevidde enn 240-utgaven. På de kaldeste vinterdagene (-10 til -15 her i Sogn) har jeg som oftest ca 15% igjen på batteriet når jeg kommer hjem, men da er det ingen motorveistrekninger. Jeg har 11kW lading hjemme som gir meg rask nok lading til at bilen kan brukes ganske mye på ettermiddagen.

Jeg bruker også bilen på langturer, og har hatt flere dagsturer i jobbsammenheng på opptil 2x200 km uten andre lademuligheter enn hurtiglading. Min Zoe har støtte for dobbel ladehastighet sammenlignet med 240 og 400-utgavene, men det er langt mellom 43kW AC ladere mange steder i landet. En Zoe 240 ville vært helt uaktuell på disse 400km turene på grunn av lang ladetid.

Jeg bruker også bilen opp til hytta i Valdres (130 km med mange høydemeter). I påska kjørte jeg opp uten lading på turen. Startet ved havnivå, og avsluttet turen 700 moh. Nå har det kommet 22kW ladere på strekningen, så det er ikke så nøye med ekstrem økokjøring for å være sikker på å komme fram.

22kW lading er max på nye Zoe, og er forsåvidt helt OK når du kun må fylle på litt strøm for å komme fram. På lange turer som krever energi tilsvarende over 2 ganger batterikapasitet vil jeg si at 22kW lading er uholdbart. Det går en gang i blant, men ikke om du jevnlig er avhengig av hurtiglading på tur.

Jeg har en dieselbil i tillegg til Zoe, og den brukes til nesten alle langturer der familien er med. Den brukes når vi har behov for skistativ, tilhenger eller mye bagasje. Det finnes dessverre ingen elbil som kan fungere som eneste elbil for vår del, heller ikke Tesla X.

Hvis jeg skulle kjøpt elbil i dag er jeg usikker på hva jeg ville valgt.
- BMW i3 har lang rekkevidde og en veldig fleksibel lader som tar alt opp til 11kW AC og har DC hurtiglading. Kan  bli litt liten som eneste bil for de fleste vil jeg tro.
- Zoe 400 mangler hurtiglading, og ville nok dessverre ikke blitt aktuell for min del selv om den har god rekkevidde. Ganske god plass både i kupeen og bagasjerommet også, men krever spesielt utstyr for lading på IT-nett.
- Leaf 30kWh er rimelig, ganske stor, kan leveres raskt, har mulighet for å bruke takstativ (selv om det diskuteres om det er lovlig), kan leveres med 6,6kW AC lader og har DC hurtiglading.
- Ioniq virker som et godt alternativ, men usikker på leveringstid. Støtter også 70kW DC lading, noe som kan bety raskere lading på tur etterhvert som det kommer hurtigladere som leverer mer enn 50kW.
- Soul kan kjøpes brukt, har god rekkevidde, støtter 6,6 kW AC lading og 70 kW (eller 100 kW?) hurtiglading. Ikke det største bagasjerommet, men ganske praktisk likevel pga den firkantede formen og bratte bakruten. Soul kan også fint brukes med takstativ.
- VW eUp pg eGolf er helt uaktuell for min del pga max 3,6kW AC lading. Nye eGolf virker som en mye bedre elbil, men er usikker på leveringstid. Den virker også ganske kostbar. Hvis hurtiglading er like "dårlig" som på dagens utgave, så finnes det vel ingen andre biler som lader like treget på DC lading heller (kanskje med unntak av Leaf med 24kWh batteri), spesielt på vinteren.
- Tesla. Kostbart alternativ, som heller ikke fungerer som eneste bil for oss. Vi trenger tilhengerfeste, og har også behov for skiboks da vi har med oss 4 par slalåmski og 4 par langrennski stort sett hele vinteren. En S100D med mulighet for å trekke tilhenger hadde løst problemet.


Her ble det masse tekst, men jeg har prøvd å vise at det er ikke enkelt for alle å finne seg en elbil. Det er alt for få alternativer å velge mellom, og bortsett fra Tesla, så dekker alle elbiler i bunn og grunn akkurat det samme behovet. Det mangler gode rimelige mellomstore familiebiler med elektrisk drift, og det ser heller ikke ut til at det er noe på gang. Tesla Model III vil nok være i rette segmentet, men en sedan vil nok ikke være førstevalget for nordmenn. Jaguar iPace blir en mellomstor SUV-liknende bil med lang rekkevidde og hurtig lading, men billig blir den nok ikke. Det blir nok tidligst 2019-2020 før det er noe bedre utvalg av familie-elbiler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

#14
Sitat fra: THE på fredag 03. mars 2017, klokken 08:44
- VW eUp pg eGolf er helt uaktuell for min del pga max 3,6kW AC lading. Nye eGolf virker som en mye bedre elbil, men er usikker på leveringstid. Den virker også ganske kostbar.
Som alle på forumet nå vet har den nye egolfen 32A, akkurat det samme som mange av konkurrentene.

Flere av elbilene som er nevnt mangler elementære ting som app for fjernstyring, radarbasert oppvarmet ACC, ikke et lekekamera som ikke tåler sollys som enkelte andre har, et bagasjerom som duger selv for f.eks. en barnevogn, skikkelige led lys, ikke 100 år gammel halogenteknologi piss osv. osv. Det har egolfen. Egolfen har blant de lengste serviceintervallene så du slipper å besøke verksteder så ofte. Den har også aktive lys på den nye utgaven. Dette er noe konkurrentene kanskje får om noen år. Leveringstiden på egolfen er normalt ganske gode, men akkurat før sommeren, når den nye modellen kommer, så er det bittelitt ventetid.

Er egolfen for dyr så ville jeg ha vurdert den nye el Focusen. Den kan leveres i april, har app og større batteri enn f.eks. Ioniq.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA