Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av terjewa, onsdag 10. mai 2017, klokken 18:53

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:32
Sitat fra: Hansi på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:24
Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.
Ikke glem at en stor andel folk er idioter....

Eg synest ikkje da er ein grei karakteristikk å kalle folk for idiotar fordi dei ikkje veit alt om lading værken første gangen eller seinare.

Tippar du har sosa litt rundt ladarane du og ein gong i tida.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: Hansi på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:24
Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.

Den ene 150kW laderen jeg fant noe info om på nettet, kan håndtere 4 samtidige biler (AC kabel, AC plugg, chademo og CCS). Slik det så ut, må laderen ha vært bygget opp med ca 10kW likerettere (som Tesla sine ladere vel er?), slik at lastbalansering kan gjøres på en god måte mellom de som lader.

Virker som en grei løsning, og man trenger da ikke "både 150kW og 50kW ladere". Eneste problemet vil være at det vel vil komme en overvekt av CCS biler snart, og da vil det muligens være bedre med f.eks 2xCCS og 1xChademo pr lader. Antar at disse modulene blir enkle å bytte ut.

Hansi

Det høres ut som den beste løsningen, jeg tenkte jeg skulle skrive noe om det, men kom ikke på hva likerettere het :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

knut.aulie

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:55
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:32
Sitat fra: Hansi på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:24
Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.
Ikke glem at en stor andel folk er idioter....

Eg synest ikkje da er ein grei karakteristikk å kalle folk for idiotar fordi dei ikkje veit alt om lading værken første gangen eller seinare.

Tippar du har sosa litt rundt ladarane du og ein gong i tida.
Snakker om fossilbilister som parkerer på hurtigladerplass, og elbilister som står uten å lade!

I tillegg kommer det mye knot men det fortjener ikke så sterk karakteristikk [emoji57]

Elmo

Sitat fra: Panduck på søndag 05. mars 2017, klokken 10:30
Eneste problemet vil være at det vel vil komme en overvekt av CCS biler snart, og da vil det muligens være bedre med f.eks 2xCCS og 1xChademo pr lader. Antar at disse modulene blir enkle å bytte ut.

Snart og snart fru blom. Foreløpig er det vel flere Leaf enn alle andre elbiler tilsammen, og Leaf selger fremdeles godt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Panduck

Sitat fra: Elmo på søndag 05. mars 2017, klokken 16:16
Snart og snart fru blom. Foreløpig er det vel flere Leaf enn alle andre elbiler tilsammen, og Leaf selger fremdeles godt.

Disse korridorene skal vel strekke seg langt utenfor Norge. Jeg tror bildet blir et helt annet der.

fredag

Sitat fra: Panduck på søndag 05. mars 2017, klokken 18:46
Disse korridorene skal vel strekke seg langt utenfor Norge. Jeg tror bildet blir et helt annet der.

Korridorer mellom Oslo og Bergen, Trondheim, Gøteborg og Stockholm er egentlig ikke så mye å skryte av. Folk vil ganske raskt forvente å kunne lade like raskt på alle hurtigladere, selv når de skal på hytta litt utenfor disse korridorene.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sylwester

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:32
Ikke glem at en stor andel folk er idioter....

Det blir ikke noe problem hvis den ene koster mer. Da pleier folk å lære ganske fort. Derimot vil jo det lureste være slik at den kan levere til en med høy effekt eller 2 med lavere effekt og da er det viktig å få de med 50kW-grense til å foretrekke den som står alene først. Dette kunne vært gjort programmatisk muligens?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

spaceman

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:32
Sitat fra: Hansi på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:24
Forhåpentligvis vil det komme både 50kW og 150kW ladere på samme lokasjon og 50kW-laderne bli rimeligere. Ingen grunn til at eldre elbiler benytter seg av 150kW-laderne i så fall da de ikke klarer å få max effekt over litt tid ut av 50kW-laderne engang.
Ikke glem at en stor andel folk er idioter....
Dessuten så kommer ikke elbiler som kun takler 50kw lading til å bruke noe særlig mer tid enn de som kan lades med 150kw. Takler bilen din 150kw er det fordi den har en stor batteripakke. Er vel de bilen med 24-30 kwh batteripakker som er begrenset til 50kw. Kan du lade med 150kw så er nok batteripakken 3 ganger større også.

Øyvind.h

Biler med små batteri vil selv ved lik ladeeffekt legge mye mer beslag på hurtiglader ved samme kjørelengde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. mars 2017, klokken 20:11
Biler med små batteri vil selv ved lik ladeeffekt legge mye mer beslag på hurtiglader ved samme kjørelengde.
Denne påstanden mangler en forutsetning feks om en begrenset kjørelengde eller om fulladet batteri føe en kjøretur starter. Biler med stor motor og stort batteri (vekt) bruker mer energi.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Rio

Dette blir jo mye dyrere (150 kW hurtigladere blir mer enn 3 ganger så dyre som 50 kW hurtigladere per minutt), og elbilparken i flere år fremover vil i all hovedsak være begrenset til 50 kW maks ladeeffekt. Lader man da på en 150 kW HL så betaler man 4-5 ganger mer for "ingenting".

Ikke bare det - biler med batterier som kan lades med 150 kW eller mer vil ha så store batterier (med mindre en dramatisk ny kjemi kommer) at de knapt trenger å hurtiglades, med mindre man skal kjøre fra Oslo til Tromsø, eller Italia.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

THE

Sitat fra: Rio på onsdag 22. mars 2017, klokken 23:35
Ikke bare det - biler med batterier som kan lades med 150 kW eller mer vil ha så store batterier (med mindre en dramatisk ny kjemi kommer) at de knapt trenger å hurtiglades, med mindre man skal kjøre fra Oslo til Tromsø, eller Italia.

Eller kjøre med store varebiler, campingbiler, campingvogn, tilhenger osv. Vi må jo håpe at det kommer andre elbiler enn små upraktiske "bybiler" i løpet av de neste årene. Jeg håper at det blir mulig å ta sommerens tur fra Vestlandet til Øst-Finnmark med elbil i løpet av et par år, men da er jeg nok avhengig av minst Tesla-ladeeffekt. I tillegg må det bygges ut hurtigladere både nord i Sverige, Finland og Norge.

Jeg synes det er veldig positivt om det nå kommer opp et nettverk av 150+ kW hurtigladere langs hovedveiene, og de trenger ikke komme med 50 km eller 100 km intervall heller. De første bilene som støtter over 100 kW vil nok ha +-100kWh batteri, og opp mot 150 kW ladeeffekt vil nok være tilgjengelig opp til maksimalt 50% SOC. Det vil uansett være mange steder man kan lade på 50KW ladere, så 150 kW blir et supplement. 150 kW ladenettverk er nok også ei forutsetning for at biler med stor batteripakke og støtte for disse ladeeffektene skal få gjennombrudd.

Min mening er også at det er disse bilene, mellomstore SUV og stasjonsvogn, med 100kWh+ batteripakker og støtte for minst 150 kW hurtiglading som vil gjøre at folk velger bort dieselbilen som nr 1 bil. I alle fall vil det være slik for min del.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Panduck

Sitat fra: Rio på onsdag 22. mars 2017, klokken 23:35
Dette blir jo mye dyrere (150 kW hurtigladere blir mer enn 3 ganger så dyre som 50 kW hurtigladere per minutt), og elbilparken i flere år fremover vil i all hovedsak være begrenset til 50 kW maks ladeeffekt. Lader man da på en 150 kW HL så betaler man 4-5 ganger mer for "ingenting".

Ikke bare det - biler med batterier som kan lades med 150 kW eller mer vil ha så store batterier (med mindre en dramatisk ny kjemi kommer) at de knapt trenger å hurtiglades, med mindre man skal kjøre fra Oslo til Tromsø, eller Italia.

Om disse laderene har grei lastbalansering, vil vel ikke dette være noe problem? Vi vet ikke hvordan betaling her blir, men all lading jeg har gjort hos Clever er totalt uavhengi av hvor fort bilen min tar imot strøm.

jkirkebo

Sitat fra: THE på torsdag 23. mars 2017, klokken 07:46
Jeg håper at det blir mulig å ta sommerens tur fra Vestlandet til Øst-Finnmark med elbil i løpet av et par år, men da er jeg nok avhengig av minst Tesla-ladeeffekt. I tillegg må det bygges ut hurtigladere både nord i Sverige, Finland og Norge.

Vi har vært "overalt" i Finnmark med Tesla, det fungerer supert om man ikke har alt for rigide krav til kjørelengde pr. dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA