Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Etter Ampera E, hva bør man satse på?

Startet av Mippen, tirsdag 09. mai 2017, klokken 00:02

« forrige - neste »

Mippen

Denne artikkelen peker på at det akkurat nå kan være billigere å lease enn å kjøpe. Hvordan ser det
eventuelt ut for rimelige elbiler?

http://www.bt.no/bil/Leasing-oker--Vent-med-a-kjope-bil-9844b.html
Fremtiden er elektrisk.

nr1rayner

Man kan vel komme bedre ut av det ved å lease i noen tilfeller ja, men for meg som aldri vet når jeg skal bytte bil neste gang er det ikke aktuelt.
Da er det jammen greit å ha full frihet.

Hva skjer egentlig ved endt leasing, må man levere tilbake bilen?
Kjøpe den ut til markedspris eller...?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

De fleste tillater (og ønsker) at du kjøper ut bilen, men de kan i utganspunktet kreve at du leverer den tilbake, så det bør avtales ved inngåelse av leasing. Jeg har privatleaset en del biler, og har stort sett kjøpt de ut og solgt de for 30-50k mere enn jeg kjøpte de ut for, og da hadde jeg stort sett kjørt mye mere enn inngått avtale. Er selvfølgelig avhengig av restverdien forhandler setter på bilen.

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Goggen123

Er restverdi det samme som leasingselskapets kjøpspris for bilen, minus ditt innskudd og månedlige beløp i perioden?

sylwester

Om leasing lønner seg er en gamble. I praksis betaler du mer hvis du ender opp med å kjøpe ut bilen ved endt leasingperiode i forhold til å kjøpe bil og betale ned lån.

Hvis markedet har endret seg slik at bilen ikke er verd restverdien sin, f.eks. de som kjøpte dieselbil for en stund tilbake og nå er plaget med høye bomavgifter, har en gylden mulighet til å levere inn bilen istedenfor å fortsette med den. Da har man sikkert unngått et tap leasingselskapet ikke kunne forutse, men jeg antar at de som leaser ut elbiler idag gir seg slingringsmonn på restverdien.

Nissan hadde en kampanje i desember/januar der de solgte deg toppmodellen Tekna med 30kWh-batteri til 266' med lån igjennom de til 2% effektiv rente (0% rente + gebyr) hvor du hadde mulighet til å levere bilen tilbake etter 2 eller 3 år, dvs. de tok bilen og overtok resten av lånet. I praksis forsøker de å unngå å redusere prisen idag på en gamble at de nye elbilene med større batteri ikke vil få volum nok til å drastisk redusere bruktbilverdien. Jeg syns det var et lurt trekk av Nissan hvis de har rett.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Goggen123

De har også hatt leasingkampanje på 14 mnd i oktober 2016 på Tekna 30 kw, med innskudd 19.900 og månedsbeløp 2.990. Det er vel så bra, og de hadde stor pågang av kunder.
Ellers har også Gomore.no elbiler for leasing, der er alt inkludert og uten innskudd.

turfsurf

Sitat fra: Goggen123 på onsdag 01. mars 2017, klokken 11:53
Er restverdi det samme som leasingselskapets kjøpspris for bilen, minus ditt innskudd og månedlige beløp i perioden?
Sånn ca ja. Man tegner en kontrakt på bilen med en kjøpspris og hva som er inkludert, blir eninge om innskudd, de vurderer en restpris og så blir månedsbeløpet mellomlegget + renter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA