Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noe poeng å bestille ladebrikke?

Startet av mkaut, mandag 08. mai 2017, klokken 23:20

« forrige - neste »

eivhelle

#15
Sitat fra: moby666 på onsdag 01. mars 2017, klokken 06:56
Videoen til Bjørn lader 85% på 30 min og får på 29 kwh på denne tiden. Når ny egolf kommer får vi svaret på hvor lang tid det tar å få på 29 kwh. Jeg tipper at det tar MINST en time i minus 10 med kaldt batteri...
85% av 28KWh blir 23,8KWh. Så da går 5.2KWh hvor? Vi snakker her om et ladetap på 21.8%.

Sist jeg hurtigladet e-golfen fra 25 til 87 prosent fikk jeg levert 14.4KWh. Det betyr at jeg fikk økt tilgjenglig kapastiet med 0.62 x21,8 kWh = 13,5 kWh som innebærer et ladetap på 6,7%.

Med et ladetap på 6,7% og en ladehastighet på ca. 42-43KWh vil det ta omtrent 36 minutter å få 23,8KWh med anvendbar energi på en 50KW lader for nye e-golf.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

zyp

Jeg erfarte nylig effekten av kaldt batteri på egolf for første gang.

Onsdag i forrige uke kjørte jeg omtrent tom bilen min, og da jeg svingte innom den lokale Fortum-stasjonen så sto det allerede to biler der som jeg ikke orket å vente på, så jeg kjørte bare videre hjem. Jeg har akkurat flytta, så jeg hadde ikke lademulighet ennå, men elektrikeren skulle komme senere i uka og legge opp ny kurs, og jeg skulle bort i noen dager, så jeg tenkte at jeg kunne sikkert bare lade bilen hjemme når jeg kom hjem igjen.

Når jeg kom hjem igjen på lørdagsmorgenen så var ny kurs på plass, men jeg ønsket å bruke bilen umiddelbart, så da kjørte jeg ned til Fortum-stasjonen igjen og plugget i den ene laderen som da var ledig, og da innså jeg hvor dumt av meg det var å ikke ha ladet allerede på onsdag imens batteriet ennå var varmt.

Jeg sto i følge loggen hos Fortum i 15 minutter før jeg gikk lei. Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye jeg fikk ladet og det står heller ikke i loggen til Fortum, men jeg konkluderte i alle fall med at der orka jeg ikke stå lengre, så jeg kjørte et par mil til en GK-lader i håp om at batteriet skulle bli varmere på vei dit. Hos GK sto jeg i ytterligere 19 minutter og ladet 6 kWh til, med en snitteffekt på 19.18 kW i følge loggen til GK.

Temperaturen bilen sto parkert i var forøvrig neppe særlig kaldere enn et par minusgrader. Da jeg kjørte Trondheim-Oslo på en dag uka før så merket jeg ingen reduksjon i ladeeffekt i det hele tatt, til tross for at det var nedi -17 gjennom Østerdalen, men da starta jeg heller ikke med et kaldt tomt batteri.

Kårepåsporet

Hmmmmm, kjedelig tråd dette, med tanke på å utnytte e-Golf sin rekkevidde nær maksimalt. En kan mao glemme å kjøre lengre etapper enn 80% av reell rekkevidde ved 100% oppladet batteri.
Hva bli reel rekkevidde for e-Golf vintersdag? 200 km? I så fall kan en regne med maks 160 km?
Det blir vanskeligere og vanskeligere dette.

Skulle ønske vår Ioniq ikke ga oss så trøblete start, da ville jeg beholdt den....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA