Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Noe poeng å bestille ladebrikke?

Startet av mkaut, mandag 08. mai 2017, klokken 23:20

« forrige - neste »

mkaut

Hvor mye kan man hurtiglade og hvor mye tid det, på 2017 e-Golfen?
Deres brosjyre sier at hurtiglading tar en time - det må jo være tiden til 100%, eller er det virkelig så tregt?

Hvis jeg anslår at den bare lader til 80% av netto kapasitet (i.e. 25,2 kWh), burde det ta ca. 38 min med 40kW lading. Selv om det går saktere på slutten, kan det jo ikke ta 1 time?

Forresten, hvis det stemme at den kan hurtiglade opp til 25,2 kWh, så klarer den faktisk å få mindre strøm enn IONIQ, som hurtiglade til 25,5 kWh (litt over 90%) .. og dessuten klarer det på 33 min på 50kW ladere (og 22 min på de få 100 kW ladere).
Citroën C-Zero 2011 siden 2015.
VW e-Golf 2017 siden 2017.

Ecinnaj

Følger her jeg også er redd jeg har valgt feil bil og langturer kan bli voldsomt lange med e-golfen :(
1 time høres kjempemye ut vs ioniq som sier 28?

sengekos


SteinarSun

Å lade til 100% tar lang tid fra 80-100%.
Lader du fra feks. 20% til 80% skal dette ta ca 25 minutter.
I stedet for å lade til 100% vil du nok spare både tid og penger på å lade flere ganger til 80%
De fleste hurtigladere tar betalt pr minutt ladetid, ikke hvor mye strøm du har fått.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

moby666

Det finnes ikke mange 100 kW ladere enda som IONIQ kan dra nytte av. På 50 kw ladere så er nok ikke egolf noe mer enn 10% tregere enn IONIQ under optimale forhold. Hvis det er kaldt og eGolfen ikke er varm så vil forskjellen være større. Vil tro også at eGolf lader litt saktere hvis det er veldig varmt(sommer) pga mangel av kjøling av batteriet, men det har jeg ingen erfaring med heldighvis.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

E-golf vil kunne lade med 125A opp til rundt 79% SOC. Så hvis du for eksempel starter på 10% SOC vil du kunne lade rundt 20KWh på 30 minutter tilsvarende 135km ekstra rekkevidde. Fra 79-90 % vil ladehastigheten halveres slik at man bruker 10 minutter på de neste 11%. Siste 10% vil ladhastigheten igjen omtrent halvere seg slik at man får nærmere 20 minutter ekstra for å lade til 100%.

Så det stemmer nok relativt godt at lading fra 0 til 100% tar omtrent en time, men er du fornuftig stopper du ved maks 85%. Da vil du ha en praktisk rekkevidde på 180 km, plus minus avhengig av årstid og føre.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666


Jøss så nå innrømmer du plutselig at IONIQ lader faktisk dobbelt så fort som nye egolf. Velkommen etter :)

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:03
E-golf vil kunne lade med 125A opp til rundt 79% SOC. Så hvis du for eksempel starter på 10% SOC vil du kunne lade rundt 20KWh på 30 minutter tilsvarende 135km ekstra rekkevidde. Fra 79-90 % vil ladehastigheten halveres slik at man bruker 10 minutter på de neste 11%. Siste 10% vil ladhastigheten igjen omtrent halvere seg slik at man får nærmere 20 minutter ekstra for å lade til 100%.

Så det stemmer nok relativt godt at lading fra 0 til 100% tar omtrent en time, men er du fornuftig stopper du ved maks 85%. Da vil du ha en praktisk rekkevidde på 180 km, plus minus avhengig av årstid og føre.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti

#6
Sitat fra: Ecinnaj på tirsdag 28. februar 2017, klokken 18:06
Følger her jeg også er redd jeg har valgt feil bil og langturer kan bli voldsomt lange med e-golfen :(
1 time høres kjempemye ut vs ioniq som sier 28?

sengekos
0-80 % med full pupp på nye egolfen tilsvarer omtrent hele batteri på Ioniq, ca. 26 kWh. Å dytte inn tilsvarende energimengde i Ioniq tar lengre tid på hurtigladerne. Å regne med høyere hastighet enn 50 kW er en utopi når slike hurtigladere knapt finnes i Norge og de som har det koster over 200 kr pr. lading (AR). Å velge enn elbil på med så lite batteri som Ioniq har i 2017 kan bli en treg opplevelse på hurtigladerne i forhold til konkurrentene; Selv nye Ford Focus får større batteri og den er billigere enn Ioniq og har app.

Norske tester viser at det f.eks. er dødt løp mellom styltebiler som nye i3 og Ioniq på vinterkjøring. i3 har som kjent høyere luftmotstand og mindre batteri enn ny egolf.

eivhelle

#7
Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:07

Jøss så nå innrømmer du plutselig at IONIQ lader faktisk dobbelt så fort som nye egolf. Velkommen etter :)

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:03
E-golf vil kunne lade med 125A opp til rundt 79% SOC. Så hvis du for eksempel starter på 10% SOC vil du kunne lade rundt 20KWh på 30 minutter tilsvarende 135km ekstra rekkevidde. Fra 79-90 % vil ladehastigheten halveres slik at man bruker 10 minutter på de neste 11%. Siste 10% vil ladhastigheten igjen omtrent halvere seg slik at man får nærmere 20 minutter ekstra for å lade til 100%.

Så det stemmer nok relativt godt at lading fra 0 til 100% tar omtrent en time, men er du fornuftig stopper du ved maks 85%. Da vil du ha en praktisk rekkevidde på 180 km, plus minus avhengig av årstid og føre.
Hadde du hatt et minimum av mattekunnskap ville du innsett at det du sier her er tull.

E-golf lader med 125A og 352V på 50 KW laderen. Det tilsvarer 44KW peak effekt . I tilsvarende område klarer Ioniq 125A og 384V som gir 48KW peak. Det gir en differanse på 9%.

På 100KW laderen viser videoen til Bjørn Nyland en peak strøm på 180A. Det gir peak ladeeffekt på 69KW . Det gir en differanse på 57% og langt fra en dobbling slik du påstår.

Fra 79% og opp til 100% lades det med konstant spenning, og da vil strømmen reduseres i henhold til kapasiteten på cellene. Altså vil det gå like tregt for Ioniq som for e-golf på den siste delen av ladesyklusen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

#8
@Tutti.

Har du noen gang ladet en Ioniq? Ladet mye kjappere en nåværende e-Golf da jeg testet. I flg. Volkswagen er ladesystemet i nye e-Golf så og si identisk med nåværende løsning. Noe også estimatet på 0-80% på ca en time under ideelle forhold tilsier.

For all del: e-Golf er god å kjøre og har masse fancy utstyr, men verdens beste elbil er den ikke. Rekkevidde på nåværende versjon ligger i e-NV200 land (som under visse forhold er latterlig lavt). Med Ioniq klarte jeg aldri å komme under 130 km rekkevidde selv med alt på max. Stort sett lå GOM på 180-210 km rekkevidde i minusgrader og saltlakevei.

Edit: det er greit å forsvare valg av bil, men VAG leverer ikke (i likhet med de fleste andre merker) bilverdens mest solide og driftssikre biler.
"I like soul with a capital S"

eivhelle

#9
Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:14
@Tutti.

Har du noen gang ladet en Ioniq? Ladet mye kjappere en nåværende e-Golf da jeg testet. I flg. Volkswagen er ladesystemet i nye e-Golf så og si identisk med nåværende løsning. Noe også estimatet på 0-80% på ca en time under ideelle forhold tilsier.

For all del: e-Golf er god å kjøre og har masse fancy utstyr, men verdens beste elbil er den ikke. Rekkevidde på nåværende versjon ligger i e-NV200 land (som under visse forhold er latterlig lavt). Med Ioniq klarte jeg aldri å komme under 130 km rekkevidde selv med alt på max. Stort sett lå GOM på 180-210 km rekkevidde i minusgrader og saltlakevei.
Ladesystemet i Ioniq og e-golf er underlagt de samme begrensningene, som er maks ladestrøm tilgjengelig og spenningen på batteriet. Og det har blitt demonstrert av en annen bruker på dette forumet at det er tilstrekkelig med 7 grader temperatur på batteriet for at e-golf skal lade på full effekt. Batteriet på e-golf klarer også å lade rundt 70% SOC uten at varmen i batteriet steg mer enn 9 grader. Så man kan derfor regne med å klare full hastighet også på en varm sommerdag uten at batteriet  vil ta skade av det.

Dette er et resultat av at VW har valgt en batteriløsning med battericeller med lavere energitetthet enn de fleste andre, men med lavere indre motstand som gjør at man kan levere høyere effekt. Jeg ser derfor i utgangspunktet ingen grunn til at man ikke kunne ha økt strømmen til 180A på det nye batteriet hvis resten av komponentene rundt er dimensjonert for denne strømmen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

rolandvg99

Er klar over fysikken her, men på langtur med høy belastning og flere hurtigladinger trengs aktiv temperaturkontroll for å unngå overopphetet batteri.

Hurtiglading over 80% er i stor grad bortkastet tid selv om jeg ladet fra 22 % til 92% på 30 minutter første gang jeg ladet Ioniq. Grunn: Startet lading - mistet kommunikasjon med lader - måtte ringe Grønn kontakt for å stoppe ladesesjonen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

moby666

På videoen til Bjørn så lader IONIQ fra 9%-94% på 30 min. Dette er dokumentert på video og foregår i minus 10 grader:)

Mener du at egolf klarer denne øvelsen på 45 min? Jeg tror ikke det før jeg ser en video av det. Når jeg lader egolf tar det fort en time å komme opp i 90% og da starter jeg sjeldent på under 20%




Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:14
Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:07

Jøss så nå innrømmer du plutselig at IONIQ lader faktisk dobbelt så fort som nye egolf. Velkommen etter :)

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:03
E-golf vil kunne lade med 125A opp til rundt 79% SOC. Så hvis du for eksempel starter på 10% SOC vil du kunne lade rundt 20KWh på 30 minutter tilsvarende 135km ekstra rekkevidde. Fra 79-90 % vil ladehastigheten halveres slik at man bruker 10 minutter på de neste 11%. Siste 10% vil ladhastigheten igjen omtrent halvere seg slik at man får nærmere 20 minutter ekstra for å lade til 100%.

Så det stemmer nok relativt godt at lading fra 0 til 100% tar omtrent en time, men er du fornuftig stopper du ved maks 85%. Da vil du ha en praktisk rekkevidde på 180 km, plus minus avhengig av årstid og føre.
Hadde du hatt et minimum av mattekunnskap ville du innsett at det du sier her er tull.

E-golf lader med 125A og 352V på 50 KW laderen. Det tilsvarer 44KW peak effekt . I tilsvarende område klarer Ioniq 125A og 384V som gir 48KW peak. Det gir en differanse på 9%.

På 100KW laderen viser videoen til Bjørn Nyland en peak strøm på 180A. Det gir peak ladeeffekt på 69KW . Det gir en differanse på 57% og langt fra en dobbling slik du påstår.

Fra 79% og opp til 100% lades det med konstant spenning, og da vil strømmen reduseres i henhold til kapasiteten på cellene. Altså vil det gå like tregt for Ioniq som for e-golf på den siste delen av ladesyklusen.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

ReneM

#12
Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 22:40
På videoen til Bjørn så lader IONIQ fra 9%-94% på 30 min. Dette er dokumentert på video og foregår i minus 10 grader:)

Mener du at egolf klarer denne øvelsen på 45 min? Jeg tror ikke det før jeg ser en video av det. Når jeg lader egolf tar det fort en time å komme opp i 90% og da starter jeg sjeldent på under 20%




Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:14
Sitat fra: moby666 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:07

Jøss så nå innrømmer du plutselig at IONIQ lader faktisk dobbelt så fort som nye egolf. Velkommen etter :)

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 28. februar 2017, klokken 20:03
E-golf vil kunne lade med 125A opp til rundt 79% SOC. Så hvis du for eksempel starter på 10% SOC vil du kunne lade rundt 20KWh på 30 minutter tilsvarende 135km ekstra rekkevidde. Fra 79-90 % vil ladehastigheten halveres slik at man bruker 10 minutter på de neste 11%. Siste 10% vil ladhastigheten igjen omtrent halvere seg slik at man får nærmere 20 minutter ekstra for å lade til 100%.

Så det stemmer nok relativt godt at lading fra 0 til 100% tar omtrent en time, men er du fornuftig stopper du ved maks 85%. Da vil du ha en praktisk rekkevidde på 180 km, plus minus avhengig av årstid og føre.
Hadde du hatt et minimum av mattekunnskap ville du innsett at det du sier her er tull.

E-golf lader med 125A og 352V på 50 KW laderen. Det tilsvarer 44KW peak effekt . I tilsvarende område klarer Ioniq 125A og 384V som gir 48KW peak. Det gir en differanse på 9%.

På 100KW laderen viser videoen til Bjørn Nyland en peak strøm på 180A. Det gir peak ladeeffekt på 69KW . Det gir en differanse på 57% og langt fra en dobbling slik du påstår.

Fra 79% og opp til 100% lades det med konstant spenning, og da vil strømmen reduseres i henhold til kapasiteten på cellene. Altså vil det gå like tregt for Ioniq som for e-golf på den siste delen av ladesyklusen.

Hva vil du ha på video? Som tidligere nevnt ladet jeg fra 16 til 90% i 30 minutter. Da var det over 40 kW fra første minutt til 79 prosent, deretter gikk det saktere. Dette logget jeg med VCDS som er profesjonelt diagnoseutstyr.

Jeg vil gjerne snu rollene. Dokumenter gjerne med en video at du bruker over en time på en Hurtiglader for å lade 70%. For meg virker du som en troll på e-golf forumet. I nesten hver topic kommer du med din negative kommentarer, som ofte er helt irrelevant.

Sitat fra: rolandvg99 på tirsdag 28. februar 2017, klokken 21:34
Er klar over fysikken her, men på langtur med høy belastning og flere hurtigladinger trengs aktiv temperaturkontroll for å unngå overopphetet batteri.

Hurtiglading over 80% er i stor grad bortkastet tid selv om jeg ladet fra 22 % til 92% på 30 minutter første gang jeg ladet Ioniq. Grunn: Startet lading - mistet kommunikasjon med lader - måtte ringe Grønn kontakt for å stoppe ladesesjonen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk



Også her, kan du dokumentere dette her? Jeg har ikke hørt om et eneste batteri som har blitt overopphetet. Bilen begrenser effekten automatisk. Jeg kommer aldri til å påstå at VAG er verdens beste merke, men så lenge du ikke kjører i Arizona er mye av det du skriver rimelig overdreven.

Kanskje dett kan være an interesse?

http://insideevs.com/volkswagen-follows-nissan-decides-wo-go-air-cooling-e-golf/
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

rolandvg99

@ReneM
Som du påpeker settes hastigheten ned for å unngå overopphetet batteri. Det er jo nettopp denne reduksjonen som motvirkes med aktiv batteristyring. Mulig jeg var mer enn litt upresis, men poenget er at e-NV200, Soul o.a. kan hurtiglades og kjøres repetert uten nevneverdig bekymring for struping av ladehastighet på langtur. Bekjente med Leaf har opplevd ladehastigheter ned mot 10-15 kWt ved 3. lading.
"I like soul with a capital S"

moby666

Videoen til Bjørn lader 85% på 30 min og får på 29 kwh på denne tiden. Når ny egolf kommer får vi svaret på hvor lang tid det tar å få på 29 kwh. Jeg tipper at det tar MINST en time i minus 10 med kaldt batteri...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA