Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S Panoramatak

Startet av Ae, mandag 08. mai 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

Ae

Ingress fra forum admin:
Model 3 kan være Teslas største tabbe
Den anerkjente motorskribenten Matthew DeBord mener billigbilen Tesla Model 3 kan være det verste som har hendt bilselskapet.


http://www.side3.no/motor/--model-3-kan-vre-teslas-strste-tabbe/3423317706.html
Think 2008 - 65000 km  - solgt
Nissan Leaf 2014 - 82000 km - solgt
Opel Ampera-e 2017 - 48000 km
Audi etron - Bestilt

moderator 2

Fint om dere kan lage en intro-tekst, til lenker dere legger ut. Da vet vi andre lesere litt om hva som venter oss.

Blir det for besværlig, kan dere slappe helt av, og la noen andre legge ut lenker også.

Forum admin
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

HCO

Jeg falt av i første avsnitt, der artikkelforfatteren skrev "Subsidier fra den norske stat". Da er lista lagt.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

bullfinch

Det er lønnsomt å lage klikknyheter om tesla.
Tenk deg om du kunne tjent 100k ekstra hver dag sålenge du skrev om tesla.
Dette er tant og fjas.

Amoss

Sitat fra: Ae på tirsdag 28. februar 2017, klokken 12:44
http://www.side3.no/motor/--model-3-kan-vre-teslas-strste-tabbe/3423317706.html

Deja vu! Er da sikker på at jeg har sett artikler som forteller hvor tåpelig Tesla går frem før?  At de aldri vil kunne produsere eller selge hhv. Roadsteren, Model S, Model X og nå Model 3? At de går etter feil marked? At konkurransen blir stor? At nykommeren ikke har en sjans mot etablerte fabrikanter?

... og ja, Tesla har produkter og ønsker å lage flere produkter også i den enden artikkelen tar til orde for (SUV og PickUp's). ... og markedet for Model 3 er ikke kun USA (artikkelen denne artikkelen bygger på ser så langt jeg ser KUN på USA markedet)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rolf Gjerdsjø

Enig med Magnus Blaker, dette ble vel snevert. Det er riktig at det er sånn i US, men i resten av verden er jo "små" biler å foretrekke. Og Chevrolet Bolt/Opel Ampera E er vel enda mindre?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

AmocoCadiz

Det ligger vel et stort usikkerhetsmoment i produksjonstakt og kapasitet, nåværende planer til Trump baserer seg i stor grad på en omfattende industriell omveltning over på total robotisering og automatisering.

Dette er visjonært ( og litt urovekkende)
automatiseringsteknologien er i stor utvikling, men full implementering i produksjonen av Modell3 med start allerede om noen få måneder på Teslafabrikken?

sitat Side3:
"Musk hevder bilene skal bygges i sin helhet av maskiner, og omtaler Model 3-fabrikken som en "alien dreadnought" - en utenomjordisk megamaskin....

...Problemet er, ifølge DeFord, at Tesla i skrivende stund ikke har kommet så langt i planene om automatisering:

- På kort sikt vil Model 3 bli skrudd sammen med dagens toppmoderne teknologi, og det er en kunst Tesla ikke mestrer helt ennå"

ToWalkOrDrive

Når jeg ser bilder av Model 3 på siden av Model S så lurer jeg litt på hvordan de skal tjene penger på å selg 3 til langt under halv pris av S... den er ikke så mye mindre....
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

MyMuffin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. februar 2017, klokken 19:32
Når jeg ser bilder av Model 3 på siden av Model S så lurer jeg litt på hvordan de skal tjene penger på å selg 3 til langt under halv pris av S... den er ikke så mye mindre....

Det blir en vesentlig "enklere" bil, blant annet halvparten så langt ledningsnett. Færre deler, mer stål vs alu, Designet for masseproduksjon, Nye billigere battericeller, ikke fancy dørhåndtak etc.

Husk at Model S og X har gitt mye profitt som igjen har blitt spyttet inn i research og funding av model 3, derav den stive prisen for model S og X.

2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. februar 2017, klokken 19:32
Når jeg ser bilder av Model 3 på siden av Model S så lurer jeg litt på hvordan de skal tjene penger på å selg 3 til langt under halv pris av S... den er ikke så mye mindre....

En ting er at Model S er en betydelig mer avansert bil enn Model 3 (blir akkurat det samme om du sammenlikner BMW X5 med X3), men samtidig så vil Model 3 by på bedre lønnsomhet fordi volumet blir så mye større enn på Model S og X. Høyere volum gjør at enhetskostnader synker, men også at man ikke trenger like høy fortjeneste per bil. Akkurat her gjelder jo samme økonomiske regler for Tesla som for alle andre bilprodusenter.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

ganton

Hva er betydelig mer avansert på model S ift model 3 (som man vet) ?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

RuneW

Sitat fra: ganton på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:58
Hva er betydelig mer avansert på model S ift model 3 (som man vet) ?

Dørhåndtakene.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Espen Hugaas Andersen

#12
Sitat fra: ganton på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:58
Hva er betydelig mer avansert på model S ift model 3 (som man vet) ?
Musk sier de har halvert mengden kabling, fra 3 km til 1,5 km. De har også gått fra to skjermer (en i midtkonsollen og en bak rattet) til kun en skjerm i midtkonsollen. Da kunne de også kutte ut en datamaskin.

Toppmodellen vil gå fra å ha en batteripakke med 8256 stk celler (100 kWh) til noe sånt som 3840 celler (~77 kWh), fordi de har endret på formatet. Hver celle er individuelt sikret, så da trenger man f.eks halvparten så mange loddepunkter. BMS blir en del enklere med færre celler.

Det er usikkert om takluke vil bli tilbydd, og det er nok en del andre features som fort vil kunne kuttes ut, som f.eks power liftgate, dører som åpner seg selv, selvlukkende ladeluke, osv. Setene blir trolig enklere med færre justeringsmuligheter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ganton

Tekniske forenklinger/forbedringer som ikke merkes av brukeren er jo bare bra og vil sikkert forenkle produksjonen også. Tenkte mer på features ja. Kjenner ikke så mye til hva ModelS har men ser for meg at model 3 blir en feature-spekket bil.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 01. mars 2017, klokken 10:03
Sitat fra: ganton på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:58
Hva er betydelig mer avansert på model S ift model 3 (som man vet) ?

Dørhåndtakene.

Ikke forveksle avansert med komplisert. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA