Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S Panoramatak

Startet av Torpedo Ted, mandag 08. mai 2017, klokken 18:19

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Er på utkikk etter EL varebil (uten bakseter). Det er vel bare Nissan Nv200 og Renault Kangoo som er alternativene da?

Leser rykter om at begge disse skal få markant oppgradert rekkevidde. Er det sagt noe om når de oppgraderes? Er det kanskje dumt å kjøpe disse nå da?

Hvilken av disse er å anbefale? Er det noen spesielle ting en bør være obs på? Både ny og brukt er aktuelt, er det noen år det har vært vesentlige oppgraderinger f.eks?

Lars C. Krogenæs

Peugeot Partner Electric er også et alternativ...

22 kw/t batteri, dvs. dårligere enn det som er i Nissan Nv200.

Partner og NV200 kan hurtiglades, det kan ikke Kangoo.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Torpedo Ted

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 28. februar 2017, klokken 11:24
Partner og NV200 kan hurtiglades, det kan ikke Kangoo.
Takk det var en viktig detalj, og utelukker vel egentlig Kangoo. Skal brukes i Bergensområdet.

tutti

Ser ut som NV200 også har 32A lader og app, mens Partner mangler dette.

Vollis47

Brukte en Nissan eNV200 i budtjeneste i fjor sommer og høst og var godt fornøyd med den. Strømforbruket lå stort sett rundt 150 wh/km. Måtte av og til hurtiglade 15 - 20 min en gang eller to i løpet av dagen. Så det er viktig at hurtigladestasjonene er greit plassert i forhold til kjørerute.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

kaiat

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 28. februar 2017, klokken 11:04
Er på utkikk etter EL varebil (uten bakseter). Det er vel bare Nissan Nv200 og Renault Kangoo som er alternativene da?

Leser rykter om at begge disse skal få markant oppgradert rekkevidde. Er det sagt noe om når de oppgraderes? Er det kanskje dumt å kjøpe disse nå da?

Hvilken av disse er å anbefale? Er det noen spesielle ting en bør være obs på? Både ny og brukt er aktuelt, er det noen år det har vært vesentlige oppgraderinger f.eks?

Kangoo får større batteri i år og 32A AC-lading. Dog ingen hurtiglademulighet.

Sitat fra: tutti på tirsdag 28. februar 2017, klokken 11:49
Ser ut som NV200 også har 32A lader og app, mens Partner mangler dette.

Partner kommer som femseter i løpet av året og den får da app. Det ble ikke nevnt eksplisitt, men jeg regner med at varebilversjonen får app også. Ingen endring på batteri eller lademuligheter da, så den er vel neppe så interessant likevel.

nr1rayner

Må ikke glemme Ford Transit Connect  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

CitB59EL

Partner og Berlingo har 22.5 kWh nettobatteri (ca 26 brutto) mens NV200 har ca 21 Kwh netto(24 brutto). Har kjørt begge og pga kjørekomfort så var valget enkelt... NV200 er enda "enklere" enn Berlingo-som ikke er noen lukusbil akkurat også så den går litt lengre:) Har kjørt Berlingo snart 70000 km.
Klarer ca 9 mil nå i +/- med våt vei og varme i bilen før den går over til reservelampe (20% igjen/10% på skilpadde). Kan strekke den enkelt til 110-120 km uten varme under samme forhold. Fornøyd med bilen selv om det har vært noen barnesykdommer. Kjører ca 10 mil pr dag i snitt og trenger svært sjelden og hurtiglade for å komme gjennom dagen selv på vintern. Siste regning for januar var på 90 kr... Rekorden på sommeren er 163 km. Kjører enkelt 130-150 km på sommeren med AC i bruk(Har A dekk i rullemostand).

nr1rayner

Er ikke PSA sin Partner/Berlingo fryktelig lat i forhold til e-NV?
Er vel samme motor som i trillingene. Har prøvd både iOn og i-Miev, gikk da greit nok, men ingen racer, så kan tenke meg at større bil og mer vekt gir en ganske lat bil..

PSA har vel 64hk eller deromkring
e-NV 109hk
Kangoo 88hk ?

Men, en varebil skal jo ikke være en sportsbil da..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

CitB59EL

Berlingoen min drar IKKE skinnet av pølsa nei :o men den fungerer overraskende bra. Tar uansett de alle fleste ut av lyskryssene. Den er rimelig rask opp til 50 så tar det laang tid. Sperret på 110. Kangoo er litt raskere og NV200 ER raskere. Men den går langt bedre enn Caddy 75HK Diesel som jeg hadde  som leiebil sist-den var bare trist som fa..

nr1rayner

Hvilken mener du går bedre enn Caddyen? Regner med det var PSA du mente, og det forbauser meg jo ikke.

Demrer litt med prøvekjøring av trilling her nå, og det hørtes kjent ut, kjapp i starten men fra 50-60 er det ganske så dødt.

Jeg kjørte Combo 1,3 CDTi 75hk en stund, den gikk jo egentlig godt nok, så lenge man ikke hadde mye vekt. Det blir vel kanskje noe på høyde med PSA, men tregere i starten og raskere over 60..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Torpedo Ted

For meg fremstår Nissan NV200 som det beste valget? Den er raskest og har hurtiglading. Rekkeviddemessig er alle like dårlige, normalt så vil det være nok, derav ønsket om hurtiglading den dagen jeg må på en lengre tur.

Det jeg lurer mest på er derfor om det finnes noe konkret info om når oppgradert batteri kommer? Har lest rykter fra flere år tilbake men det ser fortsatt ikke ut til at noe er bekreftet?

Lars C. Krogenæs

Det finnes ikke noe konktret, annet enn at man antar at det kommer. Jeg tipper vi vil være ute i 2018 før nye batterier er på plass.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

CitB59EL

Jeg mener at min Berlingo går langt bedre enn Caddyen ja. Den klarer ihvertfall å øke farten opp bakkene i 90 sonene Stjørdal-Trondheim. Caddyen bare brommet mer fra motor å stoppet på 95 km/t både i 4- og 5 gir... så kul umulig å komme forbi! Kjørte tom bil. NV200 er på overtid med hensyn på større batteri-men kan være at de venter til helt ny utgave kommer. Ny berlingo kommer i 2018 og da skal det komme en elbilutgave som er bygd mer fra bunnen av.  Vil uansett sterkt anbefale deg å prøve begge biler. Nv200 har blad fjæring bak og stiv aksel så den hopper hvis du ikke har en del last i den+den bråker mer enn Berlingoen.

Luftventil

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 01. mars 2017, klokken 12:15
For meg fremstår Nissan NV200 som det beste valget? Den er raskest og har hurtiglading. Rekkeviddemessig er alle like dårlige, normalt så vil det være nok, derav ønsket om hurtiglading den dagen jeg må på en lengre tur.

Det jeg lurer mest på er derfor om det finnes noe konkret info om når oppgradert batteri kommer? Har lest rykter fra flere år tilbake men det ser fortsatt ikke ut til at noe er bekreftet?

Utviklingen i elbil-industrien går sinnsykt fort, og det kommer forbedringer hvert år. Vår E-Golf er allerede "utdatert", men likevel en utrolig bra bil som vi er veldig fornøyd med. Om rekkevidden på dagens elektriske varebiler er nok for deg er det liten vits i å vente, du kan spare mye driftskostnader om du kjøper elbil i dag fremfor å vente 1-2 år på en utgave med større batteri!
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA