Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Li-Ion batterier; Priser, etterspørsel og tilgjengelighet?

Startet av Radiobil1, søndag 06. februar 2011, klokken 11:42

« forrige - neste »

Radiobil1

Nå kommer de store fabrikkene med elbiler, Nissan og Renault kommer vel først, men flere andre kommer hakk i hel. Og når de store kommer, da skyter utviklingen fart for alvor.

Hva vil skje med de mere nisjepregete elbilene vi ser i dag; Blir de borte, og var bare en parantes, eller kommer de til å leve i parallel ?

Etter å ha sett Who Killed the Electric Car filmen, er jeg sikker på at dette nok kunne ha skjedd for lenge siden, men bensinlobbyen var for sterk, og de er sterke her i landet og...
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Lunde

Alternativet finnes, men ikke med samme energieffektivitet. Alternativene er dessuten svært mye dyrere og bruker ikke bare litt mer energi. Om vi er realister og innser at energiprisene vil stige til himmels vil få om noen kunne konkurere med teknologien du finner i batterielektriske biler.

Vi vil selvsagt på sikt få en glidende overgang der elbiler og ladbare hybrider stadig spiser en større andel av fossilbilenes marked. På sikt vil vi nok bare finne annet enn rene elektriske biler i større kjøretøy innen varetransport etc. Blir vi mange nok og viljen er der vil vi få induksjonslading i samtlige hovedveier. De vil levere strøm til å dekke mer enn gjennomsnittsforbruket og i tillegg lade batteriene fulle. Da har du i praksis buffret opp full rekkevidde til en avstikker fra Hovedveiene ;-)

Hydrogen er å blir et "drivstoff" (energibærer) for fremtiden.
Regnestykke vil ikke gå opp rett å slett. På et tidspunkt vil realiteten gå opp for folk flest.
Det er relativt dyrt å fremstille batterier pr i dag, men det er ikke så rart all den tid masseproduksjon av batterier i "bilformatet" knapt har startet. 
Selv med dagens høye innkjøpspriser vil de lave driftskostnadene langt på vei gjøre elbilene til et kupp om du velger rett batteriteknologi og kjører MYE.    ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

TorAtle

Mikrobiler kommer til å overleve som segment, det er helt klart. Men Think og Buddy mot elektrifisert Smart og Toyota IQ? Det virker på meg som rått parti. Tror noen de vil klare seg?
2014 BMW i3

elektrolux

Først må Smarten og Toyota'en bli sluppet ut til massene. Så får vi se.

Think sitt karrosseri er fremdeles overlegent.  Skinnende blanke exteriører tåler ikke parkering like godt som Think sitt mer røffe eksteriør. På en bybil er dette et viktig argument i alle for meg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

TorAtle

Er ikke det bare å se på Nissan og Mitsubishis el-småbiler? Alle de store bilfabrikantene kan lage bil.

Jeg tror dagens nisjebiler forsvinner. Elbilen er i ferd med å bli klar for massene.

2014 BMW i3

PerBear

Sitat fra: TorAtle på onsdag 19. januar 2011, klokken 21:35
Jeg tror dagens nisjebiler forsvinner. Elbilen er i ferd med å bli klar for massene.
Nisjebiler finnes fordi folk er forskjellige og vil ha noe annet enn naboens såpestykke. Bil er like mye pryd & nyt som tut & kjør  ;D
Så lenge folk er forfengelige så vil mange ha "løgnasbiler" - ellers hadde Morgan vært nedlagt for femti år siden  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 18. januar 2011, klokken 09:06
Think sitt karrosseri er fremdeles overlegent.  Skinnende blanke exteriører tåler ikke parkering like godt som Think sitt mer røffe eksteriør. På en bybil er dette et viktig argument i alle for meg.

Helt enig. Hvis jeg skulle trekke fram et enkelt punkt med Thinken så er det nettopp det ripefrie, ubulkelige, rustfrie plastkarosseriet!  ;D

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på torsdag 20. januar 2011, klokken 10:46
Helt enig. Hvis jeg skulle trekke fram et enkelt punkt med Thinken så er det nettopp det ripefrie, ubulkelige, rustfrie plastkarosseriet!  ;D

Jeg mener å huske noen diskusjoner ang. reparasjon av nevnte karosseri med glassfiber, plast osv. pga. sprekker ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ken

Det var noen sprekker i taket på noen Think biler. Det er en produksjonsfeil tror jeg og skjer ved overgang til den alu takprofil. Ekspansjonsskader?

Min gammel Citroen BX hadde flere karosseri deler av plast, men bulkedeler var hovedsakelig stål.
Gjennomfarget plast ruler!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA