Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biler jeg lånt av Tesla

Startet av AppleKnocker, søndag 07. mai 2017, klokken 10:31

« forrige - neste »

AppleKnocker

Jeg trodde jeg så syner på fredag da en Leaf med taxiskilt summet forbi. Lurer litt på hvordan det fungerer å kjøre en slik bil som taxi. Er det noen som vet noe mer om dette?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

nr1rayner

Var en som kjørte siste gen Think i Trondheim  ;)
Og flere som kjørte Leaf.
Det begrenset seg vel til 2-3 biler, men..

Nå har de vel alle gått over til Tesla, hvis det ikke går noe e-NV200 da..
Det kan jo være litt av et styr egentlig, om vinteren..
De beste turene her er vel fly-taxi, 3-4mil til flyplassen, så en tur dit betyr jo egentlig stopp på hurtiglader.

Synes å huske at jeg lå på ca 10-15 mil pr.dag da jeg kjørte budbil i Trondheim, lokalt innenfor byen selvsagt.
Det er jo egentlig innafor rekkevidde på Leaf det, event. med en stopp på QC.
Så hvis man dropper de lengre turene burde det jo egentlig gå ganske greit.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Når snittlengden per dag på vanlig bil er under 5 mil så vil vel snitturen være under det og. Taxinæringen kunne satt opp egne hurtigladere i nærheten av populære holdeplasser og med 30kWh-Leaf og Chademo ville det ikke være mer ventetid enn vanlig. Alternativt kunne de alliert seg meg Fortum og fått de til å bygge ut litt mer, men da må de dele med andre muligens.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Kjører de ikke mer enn 5 mil???

Så en Taxi-Leaf på Stjørdal i dag, by som ligger ca 4 mil utenfor Trondheim, temmelig rett ved "Trondheim lufthavn" Værnes.
Brun, så regner med det er 30kWh. De jeg nevnte i tidligere post var 1.gen Leaf.

De første QC vi fikk i Trondheim er jeg ganske sikker på at var på universitetet (NTNU, gløshaugen) og i bakgården til et av Taxi-selskapene.
Litt usikker på hvordan ladeavtale de har/hadde, men den gang var det EV-power som drev. Hos de fikk man (som privatkunde) tegne et fastabonnement, tror det var ca 500 pr mnd, lad så mye du vil.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Herwitz

Jeg var i Amsterdam høsten '13, da tok vi Leaf som airporttaxi inn til sentrum. Sjåføren mente det fungerte rimelig bra.
i3 "Stuttjukken" kom med påskeharen 2014!

sylwester

Sitat fra: nr1rayner på mandag 27. februar 2017, klokken 12:15
Kjører de ikke mer enn 5 mil???

Gjennomsnittsturen er nok under 5 mil. Den klarer nok 11 mil komfortabelt med 30kWh med passasjerer og bagasje, men da må de jo ha hurtiglading i nærheten der de slipper av kunden.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Elbil fundamentalist

På ett skift kjører de antakelig ca 200km, hvis den taxieieren jeg snakket med er representativ for flertallet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

stefse

en ting er batteriet, men hva med plassen inni og til bagasje? Egentlig er dette et godt eks på at man kunne hatt mer Uberlignende transportformidling, hvor man melder inn et behov og et antall biler som kan dekke behovet byr på jobben. Dette er det frislippet som de egentlig ønsket seg, men aldri fikk. Men den digitale hverdagen gjør dette nå mulig. Uansett er det ikke vits at biler står på tomgang og kjører tom over halve dagen fordi takstene er helt hinsides.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

sylwester

Når jeg bestiller Taxi og har 3 kofferter, 3 håndbagasjer og kjernefamilien på flytur så må jeg hake av for mye bagasje eller si det når jeg bestiller. De aller fleste andre turer er nesten uten bagasje og man får mye i bagasjen til en Leaf om det ikke er full av drit slik som min :-)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Tror mer på 20 mil per dag ja  ;)
De fleste som tar Taxi er da vel 1-2 med seg selv, lommeboken og mobil?
Og det er jo egentlig ikke noe å si på bagasjeplassen i Leafen. Men klart for kjernefamilien på tur til flyplassen med bagasje passer det nok bedre med den standard taxi-bilen Mercedes E-klasse..

Såvidt jeg vet er flytaxi og langturer mest ettertraktet, slikt må de vel nesten si nei til.
Men hovedandelen av taxi-transport er da vel innenfor byen, fra en ende til en annen enda av byen osv.

Har forøvrig sett noen Ioniqer i Trondheim, dog som hybrid, ikke el..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

stefse

Man må kanskje komme over det med at man bare ringer "en taxi" og forventer at den frakter deg dit du vil, med den bagasjen du har.
Ved å melde inn behovet ditt, eks. frakt av 2 pers fra A til B kl da og da kan sjåfører i området by på jobben elektronisk og du velger ut fra kriterier billigst, komfort, plass ol. Elbiler kan antagelig konkurere på pris og underby fossilkonkurrenter.

Man trenger ikke mange forskjellige drosjesentraler som beviselig ikke gjør tilbudet bedre.
Det eneste man  trenger er tilgang til Appen, plattformen. Som kan være underlagt staten og all den kontroll man ønsker for den del.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bmw2002

Snakket med en taxisjåfør her om dagen, sa jeg hadde bestilt Ampera-E. Han vurderte den selv, men mente den kom bare å holde til et skift dersom han ikke fikk ladet mellom turene. Han snakket om 30-40 mil på et skift.

sylwester

Det er sikkert hva som man kan forvente de traveleste dagene og man bør jo ta utgangspunkt i de hvis de også skal utføres med elbilen. For private så kan man utelukke de lengste turene som skjer sporadisk og enten belage seg på litt ekstra tid til lading eller bruke andre transportalternativer, men med Taxi betyr vel 30-40 mil en god inntektsdag.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Hansi

El-taxi bør jo nye byrådet med MDG ha fokus på, men de er kanskje anti-bil uansett om det er elektrisk versjon.. Sett opp hurtigladere og semi-hurtigladere på de største taxiholdeplassene der taxiene vanligvis står og går på tomgang og gi gjerne elbil-taxiene ytterligere fordeler. Beijing er i gang
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA