Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Generator til nødlading?

Startet av TantePose, lørdag 05. februar 2011, klokken 09:34

« forrige - neste »

TantePose

Hei dere.

Tenkte jeg skulle begynne å bruke tidsur på ladingen slik at jeg kan starte med så varmt batteri som mulig. Kanskje jeg da kan få litt mer km ut av MiEVen.
Tekniske dupeditter er ikke min interesse og jeg vil heller ikke betale mer enn nødvendig.
Det bør vel være meget fleksibelt og enkelt å programmere til å starte om x antall timer for eksempel. Det er vel enklere enn klokkeslett. Tiden fra man parkerer til man skal ut å kjøre igjen vil jo variere hele tiden. Når det gjelder tiden det tar å lade må man vel bruke skjønn og erfaring.
Noen som har noen tips til type tidsur eller andre råd å komme med i sakens anledning?

Hilsen TantePose
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Elmo

Har vært diskutert tidligere her http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3033.0
men man kom vel til at disse er greiest http://www.clasohlson.no/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-2400  (3stk for 59,-). Går inni de fleste ladestolper.

Problemet du nevner med klokkeslett løser du ved ikke bry deg om hva klokka er, men la den alltid ha feks 10 timer "inne" og så snurre til det er riktig antall timer igjen til start.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TantePose

Takk skal du ha Elmo.
Jeg kikket litt rundt, men fant ikke noe. Godt det er noen som har oversikt.
Drøbak.
2017 ZOE ze40 Intense
2011-2017 Gul Think City 2+2 Zebra (Lille Kylling) ca 87 000 km.
2010/2011 Kjørte i-MiEV i ca en måned, men leverte den tilbake p.g.a for dårlig rekkevidde i forhold til mitt behov.
2008-2010 Think Classic 2000 modell, ca 20 000 km.
Kjører stort sett Drøbak/Oslo/Drøbak 80 km hver dag.

Rav4_EV

Here we go again!

Tidsur og annet skrot som roter det til..

Så lenge du ikke har noen batterioppvarming vil ikke utsatt lading gi deg noe som helst. 

Li-ion cellene har så lav impedanse at ladestrømmen fra et husholdingstikk neppe vil gi målbar temperaturforskjell. Det eksisterer heller ingen overlading av cellene som kunne gi noe varmeoverskudd..

En oppvarmet garasje vil derimot gi rekkevidde.

Når det gjelder spørsmålet om hvilket tidsur som passer best til lading av elbil, er det neppe noe du får på "gubbdagis". Ingen av disse konstruksjoner er beregnet for de langvarige belastinger en lading av elbil innebærer. Ihvertfall ikke noe jeg ville ha tilkoblet mens jeg sover i nærheten.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Trond Arve

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 13. januar 2011, klokken 22:28
Når det gjelder spørsmålet om hvilket tidsur som passer best til lading av elbil, er det neppe noe du får på "gubbdagis". Ingen av disse konstruksjoner er beregnet for de langvarige belastinger en lading av elbil innebærer. Ihvertfall ikke noe jeg ville ha tilkoblet mens jeg sover i nærheten.

Med forbehold om minimal elektrikerkompetanse; hva annet gjør et tidsur enn å skru strømmen av og på? I mitt hode er det begrenset belastning på tidsuret, bortsett fra lederne som til-/frakobles mellom kontakt og støpsel; er det disse som er problemet?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

bosonic

Det vil alltid være kvalitetsforskjell på "consumer" og "professional"

Kvaliteten og dimensjoneringen av billig consumer utstyr har ikke samme marginer som professional utstyr.
Men, consumer kvalitet kan allikevel være bra nok i mange tilfeller
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Carl Anton Stenling

Man bør tenke seg nøye om før man bruker tidsur. Dette pga. at enkelte laderegimer bruker tid til utjevningslading på slutten av ladetiden. For litiumpakker er det vanlig at man til slutt lader over lang tid med lav ladestrøm, f.eks. 0,5 A, for å balansere pakken. Denne lave strømmen ledes forbi celler som er fulladede, mens "trege celler" fylles helt opp.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

El rayo

#7
Sitat fra: ilmyggo på fredag 14. januar 2011, klokken 10:12
Med forbehold om minimal elektrikerkompetanse; hva annet gjør et tidsur enn å skru strømmen av og på? I mitt hode er det begrenset belastning på tidsuret, bortsett fra lederne som til-/frakobles mellom kontakt og støpsel; er det disse som er problemet?
Et koblingsur gjør ikke noe annet enn å skru strømmen av og på. Til lading av elbil er det stor strøm det er snakk om, 10 - 16 A fra en vanlig stikkontakt i opp til 10 timer. Elektriske ting som er merket "10/16A" tåler ikke engang 10A i flere timer.

Billige materialer i kontaktflatene og pinnene oksyderer (irrer) over tid og det fører til varmeutvikling, som akselerer oksyderingen enda mer.

Første koblingsuret jeg kjøpte var et forholdsvis dyrt mekanisk Bosch til utendørs bruk. Det fungerte fint i kulde, men etter noen måneder ble det svimerke og plasten var tydelig smeltet ved det ene hullet til kontakten. Jeg lader bare med 10A (egentlig 9,7 A).

Kjøpte da mekanisk koblingsur som er større og kraftigere (merket "16A/4h") fra Think på Aurskog. Jeg rengjør kontaktflatene en gang i måneden med spray som er laget spesiellt til det bruket (ikke "mekaniker-på-boks"!).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Carl Anton Stenling

Stemmer at tidsur bør være solid. I tillegg til at strømmen er kontinuerlig over lang tid så kan det også være et element av induktiv last. Dermed oppstår det lett kraftig gnist når strømmen brytes og dette sliter på relekontaktene inni tidsuret.

Jeg deler døgnet i to mellom to elbiler og bruker da tidsur. Motorvarmertidsur fra Clas Ohlson (f.eks. http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=156687724) fungerer greit, men bør byttes etter noe tids bruk.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lunde

#9
Proffe bruker ikke pluggintimere som det henvises til her. Vi bruker kontaktorer som kobler lasten og styrer denne med et opptrekksur som kun bryter noen milliampere til spolespenningen i kontaktoren. Det kunne vært smart å kombinere opptrekkstimer og et vanlig koblingsur. Da kunne man latt uret koble på spenningen automatisk fra et tidspunkt på natten til normalt avreisetidspunkt men hatt mulighet for å overstyre uret med en opptrekkstimer som kan være alt fra 0-30 minutter til 0-12 timer. Om man da ikke har to stikkontakter der det ene er styrt over  og kontaktor og en tvilling som står med spenning hele tiden ;)

Styrer oftest laster via PC og eventuelt fjernstyring over nett, men det er en annen historie  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA