Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Reservasjon av Audi e-tron

Startet av superluxus, fredag 05. mai 2017, klokken 23:11

« forrige - neste »

superluxus

Jeg har 230V IT nett inn til huset med 3x63A hovedsikring.

Etter å ha lest en del rundt på forumet, ser det ut til at min maksimale ladeeffekt per kurs/bil vil være 16A (3.7kW). I hvert fall ikke mer 20A per kurs/bil slik Hafslund nett ønsker det.

For høyere strømtrekk (32A) må 400V 3-fas benyttes. Dette krever TN nett eller en transformator i mitt tilfelle med IT nett.

Nå holder nok 3.7kW i de fleste tilfeller, men kan noen bekrefte at jeg har forstått dette rett?


bjorntj

Hmmm.. Jeg har samme strømtilførsel som deg og har også prøvd å lese litt men har da kommet fram til annen konklusjon enn deg. Mener maks er 32A 1 fase, noen som kan bekrefte/avkrefte?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

elektrolux

Vil si at begge har rett.

Hafslund ønsker ikke at en trekker 32A ut av 2 faseledere for 7,4 kW lading, mens det i praksis vil være mulig. ( Forutsatt at bilens lader er på 7,4 kW )

En kan trekke ca 12,5 kW uttav 230V 32A 3 fase ved hjelp av ekstern lader og lading via bilens DC port, men slikt utstyr er foreløpig altfor dyrt. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Hafslund har grense på maks 20A enfase ja.

Forøvrig får du 37 kW tilført på 10 timer med en 16A ladestasjon. Forsiktig estimat er da 150 km på vinterstid (reelt sett blir det mye mere) og det holder for de aller aller fleste!

32A lading er maks for IT ja, (se bort fra tesla) men Hafslund tillater ikke dette automatisk uten søknad.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

superluxus

Siden Hafslund har denne begrensningen 20A; hvilken sikringsstørrelse (A) bør elektrikeren min sette inn? 16A, 20A eller 25A (for litt margin, men begrense lading til maks 20A i ladestasjon).


Sent from my iPhone using Tapatalk

jkirkebo

Sitat fra: superluxus på søndag 26. februar 2017, klokken 09:14
Siden Hafslund har denne begrensningen 20A; hvilken sikringsstørrelse (A) bør elektrikeren min sette inn? 16A, 20A eller 25A (for litt margin, men begrense lading til maks 20A i ladestasjon).

Hvis Hafslung aksepterer en 25A kurs til en 20A ladestasjon er det den beste løsningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA