Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 22:15

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 21:07
Sitat fra: Vollis47 på mandag 27. februar 2017, klokken 16:33

Støtter alle forslag om at trafikkopplæring burde tas i enda større grad i skolen. Også fotgjengere og syklister har et stort behov for å kunne regler og forstå trafikkbildet.
Ja, og kommende bilister burde lære litt om syklister og motorsykler. Dagstur bakpå MC burde vært obligatorisk, samt 10 mil på sykkel langs norsk landevei (f.eks RV7).

Du burde tilføye en dag som "hjelpemann på tungbil" og "konduktør på trikken". Har "kjørt" trikken fra Rikshospitalet ned til Oslo S flere ganger med pratsomme trikkeførere. En får respekt for hvor lite de kan gjøre med den jernhesten når noe galt er på gang. Det pussige er hvor høflige vi er på et folksomt fortau og hvor fort en får piggene ut når en ikler seg bilrustning.

knut.aulie

Sånn sett er det en fordel med kortrekkevidde elbiler. Sjåføren bør ha og vil uvegerlig lære seg å lese trafikk og forutse situasjoner for å få ut rekkevidde.
Slik trafikkforståelse er det vi trenger mest i trafikken i dag og da antageligvis mest i min gruppe med voksne menn.

brako79

Sitat fra: RonnyØ på mandag 27. februar 2017, klokken 21:54
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 21:07
Sitat fra: Vollis47 på mandag 27. februar 2017, klokken 16:33

Støtter alle forslag om at trafikkopplæring burde tas i enda større grad i skolen. Også fotgjengere og syklister har et stort behov for å kunne regler og forstå trafikkbildet.
Ja, og kommende bilister burde lære litt om syklister og motorsykler. Dagstur bakpå MC burde vært obligatorisk, samt 10 mil på sykkel langs norsk landevei (f.eks RV7).

Minner meg om noe min kjørelærer på MC-lappen sa tilbake i 2001: kjør som at alle andre i trafikken er idioter
Sa min far og.
Han sa også: Håper du ikke møter deg selv på veien.

[emoji12]
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

nr1rayner

Burde også vært obligatorisk å sitte på en runde med tungbil!
Gjort som i reklamen med blindsoner også, sitte bak rattet selv for så å plassere div objekter i blindsonen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ohowl

Sitat fra: nr1rayner på mandag 27. februar 2017, klokken 16:01
@ohowl
Aner ikke hvordan nybilsalget ser ut, men som du leste i min kommentar, vi har allerede et eget førerkort for automat.
Elbil er en bil, uten gir (sett bort fra Kewet eljet 1/2 og kanskje noen andre). Å kjøre opp til elbil er altså akkurat som å kjøre opp til en vanlig automat. Var en skole i Trondheim som hadde 1.gen Leaf som sin automatbil før. Sett bort fra rekkeviddeproblematikken gikk visst det brillefint.

Ja, det var vel akkurat det som var poenget mitt - at det ikke akkurat er overraskende om flere og flere velger automat på oppkjøring siden vi raskt vil være der at samtlige nye biler som selges enten er elbiler eller i alle fall automat.

Har ikke kilde for hånden nå, men i 2014 var vel automatandelen på over 60%, så antar det er godt over 70% nå. Da blir fort manuell kasse for meget spesielt interesserte fossilentusiaster.

Sitat fra: Olemann på mandag 27. februar 2017, klokken 20:26

Lettere og mindre krevende/seriøs vei til lappen for elbil enn fossilbil?  Høres ut som en dum spøk....

Tar da min egen fest-spøk som er hakket dummere, men i samme klasse:

Elbiler bør ha noe høyere promillegrense før man kan tas for fyllekjøring. Fordi:  Rett nok vil antall skadde og drepte lokalt bli noe høyere, men globalt vil de reduserte utslippene føre til mindre sykdom, kostnader for miljøtiltak, døde som følge av naturkatastrofer, høyere vannivå, etc.  Så totalt sett bedre med noe fyllekjøring lokalt enn utslipp globalt. 
Og man kan jo anta at vin og ølelskere ville handle elbil med dette regimet..

Om du leser artikkelen ser du sikkert at det ikke er snakk om simplere opplæring, og kan puste lettet ut:

Kraftigt subventionerade utbildningar för elbilskörkort. (subsidiert utdanning)

Fri laddning vid utvalda laddplatser för dem som har elbilskörkort. (fri lading)

Fri parkering för dem som har elbilskörkort. (fri parkering)
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Bondeknøl

Før så var det slik på lastebil at en måtte kjøre opp på manuell gir for å ha liv til å kjøre lastebil med manuell gir. Så ble det slik at nesten alle nye lastebiler kom med en eller annen form for automatgir og derfor er det nå ikke krav om manuell gir på oppkjøring for å ha lov til å kjøre manuelt giret lastebil.
Kanskje det blir sånn på bil også? Nå er jo ikke bilførere ofte vant til å kjøre fra før slik som de som tar lastebillapen er, så mulig de vil være litt strengere med ferske bilførere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA