Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 22:15

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Renault har levert forslag til Riksdagen (stortinget) i Sverige om å innføre et nytt førekort kun for elbil. Elbilkortet skal også gi gratis lading ( utvalgte ladepunkter) og gratis parkering. I tillegg gir de bort gratis kjøretimer for elbil.
Grunnen skal være å få flere elbilførere ( og mer elbilsalg)
Men interessant forslag, førere med elbil lappen velger ikke en fossilbil ved bilkjøp, men alltid elbil.

http://www.expressen.se/motor/korkort-3/forslaget-infor-billigt-korkort-for-elbilar/

nr1rayner

Høres ekstremt merkelig ut.
I Norge har vi eget førerkort for automat, noen velger det, stort sett de som ikke takler å bruke begge føtter og armer "samtidig".
Om 10 år er det kanskje noen som vil velge det, men i dag låser man seg alt for mye til biltype.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyvind.h

Blir nesten som automat ja. De unge som om 10 år fortsatt velger å ta lappen tar nok i hovedsak automatlappen ettersom manuell er noe som hører fortiden til.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

elektrolux

#3
Hva med A1 sertifikat som kun krever 7 obligatoriske timer og som ikke bør koste over 20 000 Kr.

Etter det kan en velge fritt i artige og til dels kjappe L5e kjøretøy, og en del ikke fullt så kjappe L6e kjøretøy.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

KjellG

Fortsatt anbefaler jeg "skikkelig" førerkort når en først skal ta lappen. Å ta de første timene med automat har kanskje noe for seg, så slipper en fullt så mye nytt samtidig, men deretter girstang og bakkestart med brekk.

trykkertor

Nå handler ikke førerkort så mye om selve betjeningen av kjøretøyet, men mer forståelse for trafikk.
Så uansett hvilket kjøretøy og hvor mye hjelpemidler bilen tilbyr, så trenger vi grundig innføring i trafikkforståelse og rette holdninger i trafikken.

elektrolux

#6
Sitat fra: KjellG på lørdag 25. februar 2017, klokken 23:53
Fortsatt anbefaler jeg "skikkelig" førerkort når en først skal ta lappen. Å ta de første timene med automat har kanskje noe for seg, så slipper en fullt så mye nytt samtidig, men deretter girstang og bakkestart med brekk.

Økonomisk kommer en ofte best uttav det med å ta sertifikat på automatgiret bil, så ta kun ny oppkjøring med manuel. Da slipper en kjøretimer der en skal lære å hoppe over gir 2 og 4, og andre teoretiske ting for å kjøre økonomisk. Det aller mest økonomiske er altså ikke bare å hoppe over gir 2 og 4, men hele den manuelle girkassen i første omgang. ;D

Bakkestart med håndbrems??  Moderne biler har hillassist. Både e-Up, Polo, og Berlingoen, alle nå 4 år gamle,  står stille uansett i en bakkestartsituasjon. Ellers helt enig i at det er trafikksituasjoner det skal øves på. Og her har trafikkskolene ikke bare potensiale, men et gigantisk effektiviseringsprotensiale. Det aller meste av slike situasjoner bør trenes på i simulator, og ikke på vei. Antall kjøretimer kunne blitt minst halvert. Bare se på luftfarten. De trener i simulator, da det er mer praktisk, tryggere og gir mer effektiv opplæring. Situasjoner dukker ikke alltid opp av seg selv.

Har en bred vei like nedenfor huset mitt der kjøreskolene gjerne tar noen av de første kjøretimene med elevene. Det er 40 sone, mens elevene gjerne kjører i 25-30 km/t. For å hjelpe dem med en praktisk situasjon foretar jeg gjerne en reglementert forbikjøring. Veien er som sagt lang og bred, og jeg blinker, legger meg ut og kjører i 40 km/t forbi. Noen ganger dukker møtende trafikk opp i løpet av forbikjøringen, og da skulle en tro at eleven fikk beskjed om å "vike til side og om nødvendig stoppe", men har til gode å se antydning til slik handling fra skolebilen sin side.  Spurte en gang en kjøreskole om dette, og svaret forbløffet meg: "De var ikke kommet så langt i undervisningen enda"
Men for svarte; benytt anledningen til å komme dit, så kunne kankje eleven sluppet neste time der dette skal øves på >:(

En annen ting er glattkjøring, landeveikjøring, og kartkjøring. 3 separate punkter med tilhørende dyre kjøretimer. Her i Stavanger ligger glattkjøringsbanen et godt stykke unna byen. Hva med å legge landeveiskjøretimene og kartkjøringen inn som øvelse på vei til glattkjøringen? Nei dette ville blitt litt for lurt, eller alt for effektivt, så det gjøres selvfølgelig ikke. De skal jo leve av disse elevene som gjerne er ungdom med studielån fra før.  >:(

Har en sak pågående med vegvesenet om lov til å bruke egen MC under oppkjøring. Bakgrunnen er at jentungen fikk en roadster med ABS til konfirmasjonen og kjørte denne i 1 år med meg bak på egen MC, altså reglementert øvelseskjøring. Mange trener på denne måten, og ikke lenge siden snakket jeg med en familie som hadde kjørt sommerferien Norge rundt der 15 åringen kjørte sin egen 125cc.

Etter slik øvelseskjøring skulle en tro det var mulig å be om å kjøre opp på samme sykkel, men nei. Da må den eventuelt utstyres med skolesett og godkjennes for formålet. Dette til tross for at skolesettet ytterst skjeldent brukes, da sensor vanligvis kjører bak med egen MC. Vel, jeg hadde tilgang på en Chopper med skolesett, og tenkte at da slapp jeg å bygge om sykkel nr 3. ( Først guttungen sin 125, så hans 800 ) og lånte dermed chopperen til oppkjøringen. Jenta hadde kjørt de obligatoriske timene med denne så kjente jo sykkelen. Problemet var at under oppkjøring skal en demonstrere brems og unnamanøver i kjøregården, og det begynte å regne. Til uinnvidde kan en moderne roadster og en aldrende chopper sammenlignes med et par carvingski og et par langrennski eller om vi vil være snille et par telemarkski. Altså stor forskjell i kjøreegenskapene, og med hundrevis av timer på egen roadster, og 7 timer på chopper endte dette på legevakten.

Karantene tiden benyttet jeg til å vise til hendelsen og søke om å likevel få benytte hennes egen sykkel til oppkjøringen, samtidig som jeg fabrikerte og monterte dette skolesettet: https://leieting.no/nb/listings/137831-skole-sett-for-yamaha-mt125

Leier det nå ut til andre med samme type sykkel så de slipper tilsvarende opplevelse.

Fikk selvfølgelig avslag på å bruke egen sykkel, men fikk sykkelen godkjent som skolesykkel og kjørte opp med særdeles positiv tilbakemelding fra sensor. Han hadde da ikke engang tatt på skolesettet, eller sjekket papirene på det, men det var altså ikke mulig å kjøre opp på denne sykkelen uten det. :o


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torodd Stangeland

Ingen tvil om at trafikkskolene har for stor påvirkning på hvordan opplæringen skal foregå. Dette du nevner med kartkjøring, landeveiskjøring og glattkjøring reagerte jeg og på. Koster jo vanvittig med penger. Må jo regne 50.000,- totalt på å ta vanlig klasse B.
Særlig kartkjøring, trodde jentungen spøkte når hun fortalte at hun skulle ha det.....
Bmw I3 2015

KjellG

#8
Hill assist? Joda, moderne biler har det, de har automatgir også, og en kan sitte å sove, for de har frontradar, automatbremser, feltskiftevarsler er selvstyrende, garasjeparkerende...  Mye av dette er bra saker, men kostbart og bare på nye biler. Kjører alle bare nye biler? Jeg foretrekker et førerkort for "alle" biler.

Nå husker jeg ikke helt, men broderen måtte ut med all sin kløkt for å lure en slik hill-assist som ikke ville spille på lag i en vrien situasjon på glatt føre. En nybegynner hadde måttet gi opp å flytte bilen!
Med et enkelt, servicevenlig manuelt håndbrekk, null problem.

Kartkjøring, landeveiskjøring og glattkjøring ... ,
javel, men panikkbremsing med og uten ABS, det forsøkte de aldri på skjøreskolen. (Mine kjørte flere ganger i uka, til og fra hytta, med henger, opp og ned brattebakken til hytta på isholke.. Alle mine uvaner, som trafikkskolene er så redde for. Egentlig skuffet over hvor lite de lærte på trafikkskole. Det viktigste var visst å brenne ut cluchen mens en hang i motbakke inn mot kryss.)

knut.aulie

Sitat fra: elektrolux på søndag 26. februar 2017, klokken 07:30
Det aller meste av slike situasjoner bør trenes på i simulator, og ikke på vei. Antall kjøretimer kunne blitt minst halvert. Bare se på luftfarten. De trener i simulator, da det er mer praktisk, tryggere og gir mer effektiv opplæring. Situasjoner dukker ikke alltid opp av seg selv.
For en strålende ide! [emoji1360]

Men det er sikkert alt for billig og trygt til at den kan gjennomføres. Trafikkstasjonene kunne jo hatt slike simulatorer og så kunne elevene bare booket seg inn via en app.

Det er mengdetrening som gjør en sjåfør trygg og det kan ikke gjøres til kjøreskolepriser!

Min far startet min bilopplæring som 7 åring, jeg kjørte bil alene (på lukket område) fra jeg var 11 år, og på veien fra 16 år. Trengte bare en kjøretime på bil, 4 på tung mc og 20 timer på buss/trailer. Har ikke vært i noen trafikkuhell på de 40 årene jeg har kjørt bil og mc!
Sikkert litt ekstremt av min far, men jeg er veldig glad for det[emoji1]

KjellG

Viktigste kjøreopplæringen skjer med ungene i bilen fra de er 2-16, deretter årene fra 16-18.

Måtte slå opp "Kartlesing til kl B". En må jo le! Analogt vil en om 10-15 år få obligatorisk opplæring i manuelt håndbrekk, manuelt 3-trinns rattgir for ikke å glemme 5 timer i "kjøring av pedalFord".

(For uinnvidde, på Ford modell T er det tre pedaler i gulvet, ingen gasspedal, ikke noen girstang, men manuelt håndbrekk. Utrolig artig girkasse, minner om girkasser i moderne helikoptere, men mer robust enn i Super Puma)

elektrolux

#11
Gjorde noe lignende selv. Moped fra 14 år, Lett MC fra 15 og tung MC fra 17 år. Kjørte som en prest når jeg hadde tyngre redskap mellom beina enn sertifikatet tillot, og fikk dermed trygg og billig mengdetrening. I UK er slik kjøring faktisk reglementert ved at en bruker L skilt, mens i Norge må en unngå oppmerksomhet.

Trodde også Jr. fleipet da han sa han tok kartkjøring. Han hadde da fartet Norge på kryss og tvers med lett MC i 2 år, og var akkurat hjemme fra tur til Marceille med mellomtung MC. Likevel måtte han ta fri skolen for å bevise at han klarte å finne fram til Bryne med bil. :o

Skulle også tro at 2+ år på veien telte som mengdetrening, men det gjør det altså ikke når en skal utvide sertifikatet til B klasse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

fredag

Elbil er en bil, ikke et leketøy som kanskje svenskene tror det er. Bilførere skal ha førerkort.

Men jeg er helt enig i at førerkortet bør kunne brukes til å betale for lading, ved å legge inn en RFID-brikke i alle nye førerkort slik som i elbilforeningens ladebrikke. Førerkort er noe alle bilførere skal ha med seg når de er ute og kjører.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Sirup

Støtter absolutt ikke forslag om "enklere" opplæring.
Det store problemet i trafikken er at folk ikke kan reglene.

Ville heller støttet en form for "EU-kontroll" av bilførerne, at man f.eks hvert 5. år måtte bestå en teoriprøve for å få beholde sertifikatet, gjerne en ny oppkjøring hvert 10. år og.
VW e-Golf
Tesla Model X75

KjellG

Da jeg kjørte med ungene leste jeg 3 teoribøker. Den jeg selv brukte og to moderne. Artig å se endringen. De nyere legger mye mer vekt på "spillet", det sosialet spillet over reglene, §3 i praksis om en vil.

Ellers var det en god kollega som tok lappen i Canada. Kjørelærerens mantra var: "Dette er ikke så vanskelig: du skal bare passe på å ikke kjøre på noen, og passe på at ingen kjører på deg".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA