Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av AmocoCadiz, fredag 05. mai 2017, klokken 22:15

« forrige - neste »

ohowl

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:58
Høres ekstremt merkelig ut.
I Norge har vi eget førerkort for automat, noen velger det, stort sett de som ikke takler å bruke begge føtter og armer "samtidig".
Om 10 år er det kanskje noen som vil velge det, men i dag låser man seg alt for mye til biltype.

Eventuelt ser de forståelig nok null poeng i å kjøre med kjip manuellbil når det uansett knapt selges manuellbiler lenger :-)
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

AmocoCadiz

Forslaget med et eget elbilførerkort er å få folk å kjøre elbil, ikke å tilby en simplere eller dårligere førerutdanning.

Unge som akkurat har tatt lappen ender ofte opp med å kjøpe de rimeligste bruktbilene, ofte gamle fossilbiler av eldre årgang.
Disse mangler ofte også moderne sikkerhetsteknologi.
Ved å få lappen subsidiert har de mer til overs til å kunne velge nyere elbil som er et bedre miljøalternativ og sikrere, enn gamle slitte fossile bruktbiler.

cra

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 26. februar 2017, klokken 23:55
Ved å få lappen subsidiert har de mer til overs til å kunne velge nyere elbil som er et bedre miljøalternativ og sikrere, enn gamle slitte fossile bruktbiler.

Da burde de kanskje først gjøre andre grep som får folk som alt har førerkort til å kjøpe elbiler, slik at der er noen elbiler innenfor rekkevidde når disse ungdommene får elbilførerkortet?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knut.aulie

Utviklingen av elbiler vil snart føre til at rimelig nye kortrekkeviddebiler blir enda billigere slik at ungdommen har mer mulighet til å kjøpe elbil.
I denne sammenhengen hadde det vært mer hensiktsmessig å lage en rimelig finansieringsordning for unge elbilkjøpere en å knytte det til førerkortet.

fredag

Sitat fra: AmocoCadiz på søndag 26. februar 2017, klokken 23:55
Forslaget med et eget elbilførerkort er å få folk å kjøre elbil, ikke å tilby en simplere eller dårligere førerutdanning.

Unge som akkurat har tatt lappen ender ofte opp med å kjøpe de rimeligste bruktbilene, ofte gamle fossilbiler av eldre årgang.
Disse mangler ofte også moderne sikkerhetsteknologi.
Ved å få lappen subsidiert har de mer til overs til å kunne velge nyere elbil som er et bedre miljøalternativ og sikrere, enn gamle slitte fossile bruktbiler.

Hvem skal subsidiere? Kjøreskolene er private, og setter sine egne priser. Kun en mikroskopisk del av kostnaden ved å ta lappen - ca 1600kr - er avgift til en offentlig etat.

Jeg tror svært få vil være interessert i et førerkort begrenset til kun elbil hvis de kun får 1600kr rabatt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

elektrolux

#20
Ingen som trenger å subsidiere noe.

I stedet vil en effektivisering av opplæringen som jeg har nevnt kunne utgjøre betydelige summer, og også forbedre opplæringen.

Tror f.eks ikke det er mye sikkerhetsgevinst på å bruke tid og penger på f.eks kartkjøringen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nr1rayner

#21
Oioioi, her var det MYE å ta tak i!!

Vi starter med svaret til min første kommentar:
@ohowl
Aner ikke hvordan nybilsalget ser ut, men som du leste i min kommentar, vi har allerede et eget førerkort for automat.
Elbil er en bil, uten gir (sett bort fra Kewet eljet 1/2 og kanskje noen andre). Å kjøre opp til elbil er altså akkurat som å kjøre opp til en vanlig automat. Var en skole i Trondheim som hadde 1.gen Leaf som sin automatbil før. Sett bort fra rekkeviddeproblematikken gikk visst det brillefint.

@flere
Bakkestart med håndbrems? Absolutt noe man burde lære, men likevel det er svært sjelden jeg har behov for, da skal bakken være bratt. Handler da bare om god pedalfølelse. Vel, noen biler er jo ekstremt lettkvelte så behovet kan være større der. Sikkert kurant med hill-hold-assist, men har man først lært det er det svært sjeldent behov for slikt. I de tilfeller har man håndbremsen, vel, den er jo gjerne elektrisk nå så da får det holde med å bruke pedalene riktig  ;)


@elektrolux
Ser jeg har rettet endel på deg i det siste, ikke ta det personlig, det er i hvert fall ikke sånn ment  :)
Siden du tar det med som en "side-note": 2. bør man generelt ikke hoppe over, det betyr lang tid i 1. gir. Kortest mulig tid i 1. gir, rett over i 2. og hopp så til 4. eller 5. Litt etter som. Jeg praktiserer dog ofte å ikke hoppe gir, men å gire tidlig, spesielt når trafikken foran øker farta sakte.
Økonomi kan komme av lavt forbruk eller lav servicekostnad.
De gamle automatgirene gir muligens lavere forbruk for de som aldri orker å gire, moderne "manuelle" automater (DSG osv) går vel nesten like billig som en manuell, men en skikkelig dreven hypermiler kjører nok bestandig billigst med manuell.
Den andre delen av økonomien, når først slike DSG-kasser ryker er det som regel skyhøye kostnader..
Da er det greit med elbil som bare har reduksjonskasse  :D

Simulator: helt enig!
Noe av det viktigste med å lære å kjøre bil er mengdetrening. Om man kjører moped, simulator, manuell eller automat er egentlig ganske likegyldig, det handler om å lese trafikken, få med seg skilt, situasjoner, se langt nok frem osv osv osv. Clutch kan man lære senere. Simulator kan langt fra erstatte alt, men det kan være en utrolig god start.
Skremmende hvor lite man egentlig sitter bak rattet før oppkjøring er bestått, for så å potensielt ha førerrett i 60 ? år uten noe mer...

Glatt/land/kart sammen blir for lang dag. Fruen jobbet på en trafikkskole, ca 40-50 min kjøring hver vei til glattkjøringsbanen. For kun glattkjøring var de borte ca 7 timer. Kun landeveiskjøring var vel ca 5 timer..
Da jeg hadde landeveiskjøring var vi 2 elever i bilen, kjørte Trondheim-Åre, ca 16 mil hver vei. Jeg hadde øvelseskjørt temmelig mye, og ref. læreren burde jeg ha kjørt så den andre kunne lært. Men, den andre ville ha vært for sliten på slutten av sin kjøring så kjøringen hadde blitt ødelagt.
Under opplæring må fokuset være på best mulig læring, ikke billigst mulig..

Historien din om MC-oppkjøring forundrer meg, men forbauser meg ikke. Når sensor ikke sitter på MC'n engang burde en sikkerhetssjekk være nok til å godkjenne den.. Man skal jo takle "alt", men selvsagt klarer man det man er vant til bedre.
Da jeg og sikkert flere av oss kjørte opp hadde skolebilene ABS og mye annet rart. Bilen jeg kjøpte hadde ikke slikt, samme gjelder vel servostyring for flere her inne.
Så man kommer ut fra skolen med lappen i hånda og er veldig god på å kjøre den bilen skolen hadde, men sin egen er det kanskje verre med.
Når sant skal sies, den glattkjøringen jeg hadde var en vits! Alt for lite tid, alt for lite "lek", kun å kjøre akkurat slik man fikk beskjed om. Man burde, obligatorisk, ha glattkjøring med egen bil.
På min glattkjøring husker jeg at vi kjørte sving med hinder som kom ut. Første gang dette hinderet kom ut svingte jeg elegant unna og fortsatte som ingenting, med påpek fra læreren: du må bremse!
Som gjort så sagt, neste gang var det brems og styring samtidig med totalt tap av kontroll, spant altså rundt.
Så, hva lærte jeg der? Stol på meg selv...? Eller var det et poeng at det kunne kommet bil imot, så, da for guds skyld hiv deg på bremsen så du mister all kontroll og spinner sidelengs inn i den som kommer mot..?
Aner ikke, men det ble knapt prøvd en gang til etter det, alt for lite banetid!

@Torodd
50.000 for kl B ? ? ? ? ???
Snakker vi Italienske lire, eller er prisene vesentlig høyere i andre deler av landet..?
Som nevnt i svar til elektro, fruen jobbet hos trafikkskole her i Trondheim. Billigste mulighet var vel ca 14', normalen lå på ca 20. De som kom opp i 50' burde vel egentlig gi seg før det ble så ille.
Man får da vel kjørt opp til både C og D til 50.000 totalt. I tillegg kommer gjerne YSK, men uten det har man fortsatt lov å kjøre..

Kartkjøring eller planleggingstur som det vel heter er endel av det nye miljøaspektet.
Tull? Tjah kanskje, man trykker jo bare inn på GPSen hvor man skal i dag, så fører den frem. Men det er vel snakk om å bevisstgjøre..
Når hoveddelen av bilparken nå engang er noen energisløsere er det jo greit å bruke minst mulig i disse miljødager. 1 mil mindre kjørt er mye spart.
Og økokjøring/hypermiling er langt fra tull, sikker på man kunne redusert forbruket med både 10 og 20% på mesteparten av bilistene. Reduserte eget forbruk i sin tid fra 1,3 l/mil til 0,9 l/mil på nøyaktig samme kjøring, bare endret kjørestil, fra å tenke "den bruker det den vil ha" til å konkurrere mot meg selv.

Ble litt forundret over at min mor hadde klart å få sin Fiesta 1,4 TDCi til å bruke 0,8 l/mil på bykjøring, mens jeg brukte omtrent det samme med 2,2 DCi X-trail..
Det handler om god opplæring og ikke minst, gode vaner.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Jeg finner det merkelig at tenner ikke er en del av kroppen, og at trafikkopplæring ikke en del av skolen.
I dag må ungdommen planlegge når de kan kjøre bil, så de ikke får for mye fravær i enkelte fag.
Trafikkopplæring burde være et eget fag på skolen, fra 1. klasse!
Det er en så utrolig viktig del i samfunnet i dag, uansett om man selv bare holder seg til føttene.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Vollis47

Sitat fra: nr1rayner på mandag 27. februar 2017, klokken 16:04
Jeg finner det merkelig at tenner ikke er en del av kroppen, og at trafikkopplæring ikke en del av skolen.
I dag må ungdommen planlegge når de kan kjøre bil, så de ikke får for mye fravær i enkelte fag.
Trafikkopplæring burde være et eget fag på skolen, fra 1. klasse!
Det er en så utrolig viktig del i samfunnet i dag, uansett om man selv bare holder seg til føttene.

Støtter alle forslag om at trafikkopplæring burde tas i enda større grad i skolen. Også fotgjengere og syklister har et stort behov for å kunne regler og forstå trafikkbildet.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

knut.aulie

Sitat fra: nr1rayner på mandag 27. februar 2017, klokken 16:04
Jeg finner det merkelig at tenner ikke er en del av kroppen, og at trafikkopplæring ikke en del av skolen.
Klok mann!
Godt sagt [emoji1]

Olemann


Lettere og mindre krevende/seriøs vei til lappen for elbil enn fossilbil?  Høres ut som en dum spøk....

Tar da min egen fest-spøk som er hakket dummere, men i samme klasse:

Elbiler bør ha noe høyere promillegrense før man kan tas for fyllekjøring. Fordi:  Rett nok vil antall skadde og drepte lokalt bli noe høyere, men globalt vil de reduserte utslippene føre til mindre sykdom, kostnader for miljøtiltak, døde som følge av naturkatastrofer, høyere vannivå, etc.  Så totalt sett bedre med noe fyllekjøring lokalt enn utslipp globalt. 
Og man kan jo anta at vin og ølelskere ville handle elbil med dette regimet..

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Sitat fra: Vollis47 på mandag 27. februar 2017, klokken 16:33

Støtter alle forslag om at trafikkopplæring burde tas i enda større grad i skolen. Også fotgjengere og syklister har et stort behov for å kunne regler og forstå trafikkbildet.
Ja, og kommende bilister burde lære litt om syklister og motorsykler. Dagstur bakpå MC burde vært obligatorisk, samt 10 mil på sykkel langs norsk landevei (f.eks RV7).
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

RonnyØ

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 21:07
Sitat fra: Vollis47 på mandag 27. februar 2017, klokken 16:33

Støtter alle forslag om at trafikkopplæring burde tas i enda større grad i skolen. Også fotgjengere og syklister har et stort behov for å kunne regler og forstå trafikkbildet.
Ja, og kommende bilister burde lære litt om syklister og motorsykler. Dagstur bakpå MC burde vært obligatorisk, samt 10 mil på sykkel langs norsk landevei (f.eks RV7).

Minner meg om noe min kjørelærer på MC-lappen sa tilbake i 2001: kjør som at alle andre i trafikken er idioter
Husqvarna Automower 320

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA