Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Seter nye e-golf

Startet av goggo, fredag 05. mai 2017, klokken 07:58

« forrige - neste »

goggo

Har nå hatt min Soul en tre ukers tid. Flott bil på alle måter, men jeg HATER! å kjøre rundt på de bråkete piggdekka som fulgte med bilen.
Nå bor jeg nær Kristiansand og her er det normalt ikke så mye vinter. Og jeg kommer nok til å kjøre flere kilometer i Danmark og kanskje lenger sør i Europa enn jeg skal kjøre i norske fjell og daler på vinteren :)
Dessuten er jeg ikke 100% avhengig av bil. Blir det noen dager med ekstremt vinterføre så kan bilen bli stående hjemme den dagen.

Har derfor bestemt meg for å kjøpe piggfrie dekk, og deretter selge piggdekkene  på Finn eller noe.

Jeg ser på Leaf forumet her at det er noen som anbefaler NOKIAN WRD4 så jeg gikk til en lokal dekkforhandler og spurte hva det ville koste med 4 slike ferdig montert på bilen. Disse kunne han ikke skaffe da de absolutt ikke kunne anbefales i Norge sa han....
Men han ville gjerne selge meg Goodyear Ultragrip ICE2 for 5000 kroner ferdig montert på bilen.

Så sjekker jeg litt på Dekkonline.no og ser at man kan få Kina produserte dekk for halve prisen, og med omtrent samme rullemotstand/våtgrep/støynivå som Nokian WRD4 og Goodyear Ultragrip.

Så nå er jeg fristet til å kjøpe 4 av disse Goodride dekkene til 503 kr/stk.
http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&typ=D-122063&Breite=205&Quer=60&Felge=16&kategorie=6&sowigan=Wi&dsco=129&rsmFahrzeugart=ALL&cart_id=2621017.129.16721&search=4770+H%F8v%E5g%2C+Norge&Monsuchen=1&staticLatitude=58.115223&staticLongitude=8.268082100000015&pointUser=%2858.115223%2C+8.268082100000015%29&plz=#

Noen her som har erfaring med disse eller andre billige dekk fra Dekkonline.no ?
Er det f.eks større sjanse for å få punktering på disse billigdekkene?  Blir de fortere slitt ut?  Hva er egentlig ulempene med slike billigdekk?

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Richard T

Med dekk, som så mye annet, får man det man betaler for. Billige dekk gir dårligere grep og lengre bremselengde (generelt sett). De billige dekkene er produsert med en hardere gummiblanding, og på vinterdekk er også selve utformingen av lamellene eller rillene i dekket, avgjørende for grepet. Personlig ville jeg ikke kjøpt billigdekk på vinter, heller på sommer om jeg måtte velge. Lav temperatur har nemlig også innvirkning på hardheten, så et billig dekk med mindre bra gummiblanding kan bli skikkelig skummelt når det er kaldt. Har selv Goodyear på min Soul, ble anbefalt det her i Bergen, og det funker bra. Jeg betalte 5500,- etter å ha sjekket litt rundt, så 5000,- er en bra/ok pris.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

AmocoCadiz

Billige vinterdekk fra mindre kjente produsenter, ofte asiatiske har i de fleste tester kommet veldig mye dårligere ut enn kjente ( og langt dyrere) merke-dekk.
Google opp litt vinterdekktester. Merk dog at dekk utvikles hvert år, så å sammenligne tester på noen år gamle dekk ikke nødvendligvis blir riktig med årets dekk.
Er enig med Richard T at det er lurt å prioritere vinterdekk fra kvalitetsprodusent.
Selv småbulking med nye biler blir fort dyre skader.
Vi har Hakkapelitta RS2 uten pigg som fungerer meget godt på Soul, merker nesten ingen økning i forbruk med disse dekkene, ruller lett, komfortabelt og har gode vinteregenskaper på snø , slaps og våt og tørr veibane. Men naturlig nok ikke så bra på speilblank is uten pigg.

brako79

Er enig med foregående talere.
Vinterdekk bør man ikke lempe på sikkerheten.
Ihvertfall gjør ikke jeg det når konemor skal kjøre bilen med unger i..... Så jeg kjøper en av testvinnerene som vinterdekk, og så kjøper jeg heller midt på treet dekk til sommerdekk.

Jeg hadde nok ikke klart å ha på samvittigheten om jeg eller min bil skulle ha kjørt på noen fordi jeg ikke klarte å stoppe med billigdekkene og de dyreste hadde bare kostet meg en 1000lapp mer.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

rolandvg99

Hjelper lite med gode sikkerhetssystemer dersom bilen ikke får veigrep. Har hatt et par skumle opplevelser med billige dekk og kjøper aldri det selv. Lånt varebil: sleng på bil i 30 km/t ut av rundkjøring med forhjulstrekk, sommerdekk og våt asfalt. Trodde ikke det var mulig, men det var det...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

"I like soul with a capital S"

Soulbolle

Hadde WDR3 på Caravellen min - aldri mer. På Soul har vi Nokian R2 (205/60-16), de beste piggfrie dekk jeg har kjørt på inntil nå, selv på holkeføre. Koster litt over 1000kr inkl frakt fra Dekkonline. Dvs med montering vel ca 5000kr. Du kan også bruke 195/60-16 92R (helt lovlig!) noe som jeg vurderer neste gang når det blir nye dekk. Det sies ja at det er bedre med litt mindre bredde på vinterføre. Dessuten koster dekkene også litt mindre (848kr pr stk inkl frakt fra Dekkonline), er lettere og har dermed enda mindre rullemotstand.

Kårepåsporet

Jeg har alltid satset på merkevare. Første piggfrie i -99 var Continental (Conti1?) og jeg var så fornøyd med disse at jeg insisterte på at jeg skulle bare  ha Conti.
Helt til jeg fikk Michelin testvinner på tilbud i -07, de var jo like gode jo....
Når jeg så kjøpte ny bil i -10 så ble den levert med Gislaved. Kjempegode dekk det også.
Når vi kjøpte elbil skulle vi ha to biler, suv ble byttet med elbil og liten bensin bruktbil. Denne ble levert med jalla piggfrie dekk. Jaggu funker ikke disse også helt ok. Sikkert helt rævva i dekktest, men hvis en bruker det en har mellom øra (hvis det ikke er gjennomtrekk da....) så er det absolutt viktigst.

Til trådstarter, her er link til siste dekktest, se hvilke egenskaper du vektlegger og se om du finner rimelige dekk som passer deg.
En skal ikke kødde med sikkerhet, men det går an å bruke hue!

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2016/

goggo

OK folkens, takk for mange gode råd og advarsler ;)

Jeg endte opp med å kjøpe et komplett hjulsett på Finn, med felger og dekk og sensorer og det hele.
Mine nye vinterhjul er Yokohama ICE GUARD IG50 PLUS på Extreme felger.

Så nå er jeg en happy camper, nå må jeg bare få solgt vinterhjulene med pigg som ligger i boden min...    De støyer riktignok "litt" ;D  , men det er sikkert kjempegode dekk for dem som trenger pigger og er mer avhengig av å komme fram på skikkelig vinterføre enn jeg er.

Her er salgsannonsen.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32649.0.html

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA