Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PSA debutant

Startet av knut3448, torsdag 04. mai 2017, klokken 13:07

« forrige - neste »

elektrolux

Neutral byttes mellom 2 av fasene, og dermed er full 3 fase ballansering bare en av egenskapene som gjør Zapchargeren suveren.

Den har også innebygde målere, og Zaptec tilbyr seg å ta seg av betalingen fra den enkelte, mot et 10% gebyr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

Er det forøvrig mulig å få et utsagn fra zaptec på hvorfor de har utelatt vern i N leder? Og at det er 3 stk enpolte vern

Jeg får ikke dette til å stemme med standarden, men om de kan fortelle hvordan de jobber seg rundt dette hadde det vært interresant
I tillegg til at de reklamerer med b type jordfeilbryter, men har enda tilgode å finne denne..
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Du kan jo sende en forespørsel direkte til Zaptec om dette. Jeg er mest involvert i salg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut3448

Ettersom det må graves 55-60m for å føre strøm til garasjerekken så blir dette veldig dyrt! Om vi blir tvunget til å bruke godt over 200k på graving, oppkobling, skap, ladebokser osv, så er det interessant å vurdere alternative løsninger. Er det noen her som har forslag?

Jeg har lurt på om det er gjennomførbart å installere en batteribank som lades av solcelle, eller kanskje vind. Problemet er at garasjerekken ligger lavt i terrenget og ikke får optimalt antall soltimer. Vi har mulighet til å supplere batteribanken med en 16A kurs, men det blir kanskje en utfordring å programmere hvordan batteribanken skal lades av nettstrøm vs solcelle. Dette vil vel være noe som utløser Enova-støtte. Men dette forutsetter kanskje litt for mye DIY. Jeg har ikke funnet noen som selger slikt.

Luftstrekk av 125A strømkabel kan bli billigere enn å grave, men det er kanskje ikke en god idé å trekke kabelen mellom hus, om det er lovlig. Det er vel upraktisk når man skal male, eller selge.

Noen bedre forslag?

Lars C. Krogenæs

Tror nok batteribank blir mye dyrere og mer komplisert, enn å grave. Kan det gjøres på dugnad,evt. leie en minigraver + en kasse øl til fordeling på Pappaene som stiller med trillebår og krafse?

Graving koster profesjonelt koster rundt 1000 kr per meter, så med egeninnsats burde det bli mye billigere.

Nytt skap og sikringer må dere uansett ha, enten det er batteribank sol el. lign.

Se på dette som en investering som gir økt verdistigning på hver enkelt seksjon. Om 2 år er det utenkelig å kjøpe et hus uten tilgang til lading.

Jeg ville dog ikke være så opptatt av "hastigheten" på hver enkelt ladestasjon. Gå heller ned i hovedsikring, og spar penger på abonnementet. Dere trekker mindre strøm i snitt, enn dere tror og med lastballansering av hver ladestasjon får alle mer enn nok.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

knut3448

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på søndag 26. mars 2017, klokken 21:52
Tror nok batteribank blir mye dyrere og mer komplisert, enn å grave. Kan det gjøres på dugnad,evt. leie en minigraver + en kasse øl til fordeling på Pappaene som stiller med trillebår og krafse?

Graving koster profesjonelt koster rundt 1000 kr per meter, så med egeninnsats burde det bli mye billigere.

Nytt skap og sikringer må dere uansett ha, enten det er batteribank sol el. lign.

Se på dette som en investering som gir økt verdistigning på hver enkelt seksjon. Om 2 år er det utenkelig å kjøpe et hus uten tilgang til lading.

Jeg ville dog ikke være så opptatt av "hastigheten" på hver enkelt ladestasjon. Gå heller ned i hovedsikring, og spar penger på abonnementet. Dere trekker mindre strøm i snitt, enn dere tror og med lastballansering av hver ladestasjon får alle mer enn nok.
Ja, vi har fått priser på 50-60k ex mva, så prisen ser ut til å være ganske fast for graving. Vi må krysse en asfaltert gangvei 2 steder og traséen er på det smaleste ca 40cm mellom asfaltkanten og et gjerde. Så vi er litt usikre på om noen av oss vil bruke minigraver der. Uansett får vi vel prøvespa litt og se om vi treffer en grov såle under gangveien. Også håper vi at det ikke allerede går kabler der, men det finner vi selvfølgelig ut før vi begynner å grave.

Vi har ønsket individuelle strømmålere, noe som har utelukket lastdeling mellom boksene. Da slipper vi å registrere garasjelaget i enhetsregisteret for å kunne tegne abonnement, vi slipper avregning av forbruk og vi slipper å være avhengig av at naboen betaler regningene sine. Men dette blir nok for dyrt å installere.

Vi har hatt noen elektrikere på besøk, en sier at vi får effektledd på 3000-6000kr/år over 80A sikring, en annen sier at det ikke blir effektledd for 125A. Men jeg mistenker at førstemann har rett, da kan vi vurdere bokser med lastdeling. Samtidig ønsker vi oss enklest mulig oversikt over individuelt forbruk og en enkel/robust løsning med liten fare for (kollektiv) nedetid. Er oppetid på ladebokser/system med lastdeling en reell bekymring?

Det er lite sannsynlig at vi får til internettforbindelse i garasjene, og det er dårlig gsm-dekning der, om noen skulle lure.

elektrolux

Igjen er Zapchargeren suveren. Individuell kWt teller, og lastfordeling. Anbefalt strømkurs på 63A. Beregn ca 2 kW effekt / uttak så ser en hvor mange 63A kurser du trenger.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Chivas

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 28. mars 2017, klokken 23:31
Igjen er Zapchargeren suveren. Individuell kWt teller, og lastfordeling. Anbefalt strømkurs på 63A. Beregn ca 2 kW effekt / uttak så ser en hvor mange 63A kurser du trenger.
Hvordan er denne pris-/bruksmessig i forhold til Salto sin tilsvarende løsning? 

elektrolux

Typisk 25% rimeligere enn andre anbud jeg har sett.

Null avgift på bruk i motsetning til enkelte andre med lastfordeling. Frivillig betalingsløsning der Zaptec tar 10% av faktura verdi for å sende disse ut til den enkelte bruker. 

Uansett lurt å hente inn forskjellige anbud på totalpakke og ikke se seg blind på prisen på selve ladestasjonen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut3448

electrolux, kan du fortelle litt mer om betalingsløsningen hvor Zaptec tar 10%? Jeg fant ikke noe om det på http://slides.zaptec.com/smartx/ i farta.
-Opprettes det et strømabonnement hos Zaptec da, også fakturerer de hver enkelt bruker?
-Jeg vil tro GSM er eneste mulighet for dataoverføring mellom installasjon og zaptec sine servere, støttes det?
-GSM-dekningen er forøvrig dårlig, men det kan vel testes i forkant?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA