Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PSA debutant

Startet av knut3448, torsdag 04. mai 2017, klokken 13:07

« forrige - neste »

knut3448

Jeg har drevet endel med svakstrøm, så jeg har kontroll på de viktigste enhetene. Dette er første gang jeg prøver å planlegge noe med AC, og jeg trenger litt assistanse. Jeg kunne ringt elektrikeren igjen, men jeg tror jeg har gjort det nok ganger nå, så jeg prøver her.

Vi har en garasjerekke med 7 garasjer og kan få 125A (230v 3-fas). Vil vi ha mer må vi grave mye lenger og det blir alt for dyrt, så 125A er hva vi har å fordele. Idéelt sett burde alle ha en kurs til ladeboks og en kurs til stikkontakt/lys. Slik jeg forstår dette kan jeg hente 72A fra hver av de 3 kombinasjonene (1+2, 1+3, 2+3).

Det første jeg tenkte var at hver garasje får 20A+10A.
Fase1: 20+10A *2 = 60A (rest 12A)
Fase2: 20+10A *2 = 60A (rest 12A)
Fase3: 20+10A *2 = 90A (rest -18A)

Dette går selvfølgelig ikke, men det er ledig kapasitet til en 10A-kurs på "fase1" og en på "fase2". Så da er vi i mål, tenkte jeg. Men så skal alle garasjer ha hver sin strømmåler. Er det mulig da? 2 av garasjeplassene vil ha sikringer som får strøm fra forskjellig sted. Finnes det målere med flere inntak, eller kan dette løses med noen enkle komponenter og litt elektroingeniør-ing?

Jeg er redd vi må finne en måte å leve med at 3 av garasjene må dele 72A. Den ene garasjen har mulighet til å hente en 16A-kurs fra eget hus, men det er ikke godt nok (20A*3 + 10A = 70A). Da vil en garasje kun få 20A kurs, og monterer man en ladeboks på disse kan man vel ikke legge til annet fastmontert utstyr som lys?

Helst skulle vi hatt 25A kurser med 20A ladebokser, men det er bare å glemme, iallefall for 3 av garasjene. Men jeg får det ikke til å gå opp med 20A kurser (16A ladebokser) heller. Tenker jeg feil noe sted?

Edit: 72A har jeg kommet frem til ved å ta 125A*1,73=216 også dele dette på 3 =~72A. Men dette blir kanskje feil?

TB

#1
Det er ofte overvurdert behovet for lading - 125 A = ca 50 kW, i snitt 7 kW pr garasje ved perfekt fordeling. Det bør være nok - normalt sett lader ikkje alle samtidig?


Ved å legge opp ein felles kabel for lading, der det monteres ladere med lastbalansering. Dermed er det mulig å lade raskt om det er få som lader. Når alle er kobla til vil det gå seinare, men det lader likevel.
Når effektavgift blir innført kan maks effekt strupes ned, og det spares penger ved at maks uttaket er mindre. Sikring og måler innebygd i ladeboksen.

Kurs til stikkontakt/lys kan gjerne bli delt på fleire - her er forbruket minimalt, så neppe nødvendig med eigen måler?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

#2
Sitat fra: knut7 på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:21
Jeg har drevet endel med svakstrøm, så jeg har kontroll på de viktigste enhetene. Dette er første gang jeg prøver å planlegge noe med AC, og jeg trenger litt assistanse. Jeg kunne ringt elektrikeren igjen, men jeg tror jeg har gjort det nok ganger nå, så jeg prøver her.

Vi har en garasjerekke med 7 garasjer og kan få 125A (230v 3-fas). Vil vi ha mer må vi grave mye lenger og det blir alt for dyrt, så 125A er hva vi har å fordele. Idéelt sett burde alle ha en kurs til ladeboks og en kurs til stikkontakt/lys. Slik jeg forstår dette kan jeg hente 72A fra hver av de 3 kombinasjonene (1+2, 1+3, 2+3).

Det første jeg tenkte var at hver garasje får 20A+10A.
Fase1: 20+10A *2 = 60A (rest 12A)
Fase2: 20+10A *2 = 60A (rest 12A)
Fase3: 20+10A *2 = 90A (rest -18A)

Dette går selvfølgelig ikke, men det er ledig kapasitet til en 10A-kurs på "fase1" og en på "fase2". Så da er vi i mål, tenkte jeg. Men så skal alle garasjer ha hver sin strømmåler. Er det mulig da? 2 av garasjeplassene vil ha sikringer som får strøm fra forskjellig sted. Finnes det målere med flere inntak, eller kan dette løses med noen enkle komponenter og litt elektroingeniør-ing?

Jeg er redd vi må finne en måte å leve med at 3 av garasjene må dele 72A. Den ene garasjen har mulighet til å hente en 16A-kurs fra eget hus, men det er ikke godt nok (20A*3 + 10A = 70A). Da vil en garasje kun få 20A kurs, og monterer man en ladeboks på disse kan man vel ikke legge til annet fastmontert utstyr som lys?

Helst skulle vi hatt 25A kurser med 20A ladebokser, men det er bare å glemme, iallefall for 3 av garasjene. Men jeg får det ikke til å gå opp med 20A kurser (16A ladebokser) heller. Tenker jeg feil noe sted?

Edit: 72A har jeg kommet frem til ved å ta 125A*1,73=216 også dele dette på 3 =~72A. Men dette blir kanskje feil?

Når forbruket er mindre på 2 av kursene kan den tredje ha høyere forbruk. En 3x32A kan f.eks levere 20A+16A+16A eller 3x18,5A.

Det er også lite trolig at alt vil være i bruk på maks samtidig. Jeg tror derfor ikke du får noe problem med den "-18A" siden det nok heller er maks "-10A" siden det er ledig kapasitet på de to andre kursene. Jeg ville derfor koblet det opp som skissert og ikke tenkt noe videre på det.

Teoretisk sett, om forbruket er 0A på de to første fasene kan du trekke 125A på den tredje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knut3448

Vi ønsker av flere grunner å permanent dele strømmen mellom garasjene. Ladeløsninger med lastbalansering er mer komplekse og muligens mindre stabile. En slik løsning gjør at garasjelaget må opprettes i enhetsregisteret slik at vi kan tegne strømavtale på garasjelaget, dette medfører administrasjon og man er avhengig av at naboen faktisk betaler regningene sine. En 50kW strømmåler koster omtrent det samme som 7 mindre målere, vi kan velge billigere ladebokser, merkostnad på fastledd blir ca 60kr/mnd. I tillegg er det slik at folk har forskjellig behov, jeg forventer ikke at alle vil bruke ~10k bare på ladeboksen for å få en som kan kobles sammen med de andre.

Jeg vet at de aller fleste greier seg med ladekladden, men en enhet har allerede en 16A kurs til garasjen, og vi må gi dem noe mer enn de allerede har for at de skal være med å dele kostnadene. Derfor ønsker jeg mulighet for minst 16A ladeboks, helst 20A.

knut3448

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:51
Når forbruket er mindre på 2 av kursene kan den tredje ha høyere forbruk. En 3x32A kan f.eks levere 20A+16A+16A eller 3x18,5A.

Det er også lite trolig at alt vil være i bruk på maks samtidig. Jeg tror derfor ikke du får noe problem med den "-18A" siden det nok heller er maks "-10A" siden det er ledig kapasitet på de to andre kursene. Jeg ville derfor koblet det opp som skissert og ikke tenkt noe videre på det.

Teoretisk sett, om forbruket er 0A på de to første fasene kan du trekke 125A på den tredje.

Takk. Jeg tenker altså riktig når jeg har kommet frem til at jeg kan trekke 72A fra hver fase? Jeg har lurt på om det blir feil og at jeg kan trekke maks 62A fra hver fase (62,5).


Griffel

#5
Tanken bak dette er vel at de 7 garasjene skal få omtrent lik. Problemet er vanskligheten med at 7/3=2 1/3.
Løsningen med en 20A og en 10A kurs og måler lar seg enkelt løse med at 2 stykker får en 3fas måler. 25A sikring og 20A ladestasjon er også problemfritt i denne sammenheng.

Systemer med lasbalansering er selvfølgelig fint, men en får da at på 2 faser blir det 2 deltagere og på den 3. fasen 3 deltagere som kanskje oppleves som ugreit.
5kW til de 3deltagere og 8kW til de 4 heldige. Sikkert nok men kan skape surhet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: knut7 på torsdag 23. februar 2017, klokken 21:07
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:51
Når forbruket er mindre på 2 av kursene kan den tredje ha høyere forbruk. En 3x32A kan f.eks levere 20A+16A+16A eller 3x18,5A.

Det er også lite trolig at alt vil være i bruk på maks samtidig. Jeg tror derfor ikke du får noe problem med den "-18A" siden det nok heller er maks "-10A" siden det er ledig kapasitet på de to andre kursene. Jeg ville derfor koblet det opp som skissert og ikke tenkt noe videre på det.

Teoretisk sett, om forbruket er 0A på de to første fasene kan du trekke 125A på den tredje.

Takk. Jeg tenker altså riktig når jeg har kommet frem til at jeg kan trekke 72A fra hver fase? Jeg har lurt på om det blir feil og at jeg kan trekke maks 62A fra hver fase (62,5).

72A er korrekt, du må dele på roten av 3. Men det er ved helt jevn belastning. Belastes fase 1 og 2 med 0A kan altså fase 3 belastes med hele 125A. Belastes fase 1 og 2 med f.eks 40A kan du nok fint trekke dine 90A fra fase 3. Siden du ALDRI vil få maks belastning på alle kurser samtidig mener jeg at 60A+60A+90A er en helt grei fordeling som ikke vil skape problemer. Muligheten for at hovedsikringen går er helt teoretisk.

Generelt kan det da løses med 1-fase seriemålere og 32A 2-pol automatsikringer til hver enhet i hovedskapet, og en underfordeling med 10A jordfeilautomat til forbrukskurs + 20A automatsikring og B-vern til ladekurs i underfordeling ved hver plass. Kabel PFXP 3G6 fra hovedfordeling til hver plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#7
Nå var vel seriemåler noe Ts ville slippe, men det er vel greit nok for elverket. Opplegget jkirkebo beskriver vil i praksis fungere helt greit. En må holde tunga litt rettere i munden når en kobler for den perfekte løsningen med 2 3 fasekurser. Litt rimligere blir det også med kabel.
Fult belastet vil jkirkebo løsningen gi ca. 105A i 2 faseledere og 130A i den siste men 10A kursene er vel neppe i kontinuerlig bruk. Når det gjelder lading må en regne samtidighets faktor 1.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

knut3448

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:18
Siden du ALDRI vil få maks belastning på alle kurser samtidig mener jeg at 60A+60A+90A er en helt grei fordeling som ikke vil skape problemer. Muligheten for at hovedsikringen går er helt teoretisk.
Dette er vel ganske innlysende ja, skjønner ikke hvorfor jeg ikke tenkte på dette selv. Det er jo ikke slik at jeg bare har fem 16A sikringer i skapet mitt hjemme.

Jeg har lyst til å legge opp til 10+25A pr garasjeplass (muligens 6x35A + 1x25A). 25A kursen brukes kun til 20A ladestasjon. Selv om det er en 25A sikring der så vil det aldri trekkes mer enn 20A på den kursen. Så da får jeg likevel regnestykket 60+60+90. Dette høres jo veldig greit ut?! Om ikke alle vil ha ladestasjon så får de heller bytte ut 25+10A i 2x16A.

Griffel
3-fas måler ja! Greit å vite om muligheten i tilfelle det blir endrede forutsetninger. En husstand har allerede en 16A kurs til sin garasje. Om vi slipper å fjerne denne så får vi maks strømtrekk 30+30+20=80 på "fase3", da er vi innafor 125A.

Griffel

Dette går jo på samtidighet, og for elbillading er samtidighets faktor 1.
En 20A fastmontert Mode3 ladestasjon settes til 20A selv om den er sikret 25A. En 16A stikkontakt regnes 16A selv om uansett om bileier sier han bruker 10A kladd eller ladestasjon på stikkontakt (Mode2).
Så spørs det hva 10A kursen er ment for.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Homecast

Som griffel sier er det ikke ok å gå under samtidighetsfaktor 1 for prosjektering av elbillading, bortsett fra dersom man har laststyring.

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

knut3448

elektrolux. Jeg tror vi gir hver garasje sin måler. Men vi har ikke bestemt oss helt enda.

Sitat fra: knut7 på torsdag 23. februar 2017, klokken 20:58
Vi ønsker av flere grunner å permanent dele strømmen mellom garasjene. Ladeløsninger med lastbalansering er mer komplekse og muligens mindre stabile. En slik løsning gjør at garasjelaget må opprettes i enhetsregisteret slik at vi kan tegne strømavtale på garasjelaget, dette medfører administrasjon og man er avhengig av at naboen faktisk betaler regningene sine. En 50kW strømmåler koster omtrent det samme som 7 mindre målere, vi kan velge billigere ladebokser, merkostnad på fastledd blir ca 60kr/mnd. I tillegg er det slik at folk har forskjellig behov, jeg forventer ikke at alle vil bruke ~10k bare på ladeboksen for å få en som kan kobles sammen med de andre.

Jeg vet at de aller fleste greier seg med ladekladden, men en enhet har allerede en 16A kurs til garasjen, og vi må gi dem noe mer enn de allerede har for at de skal være med å dele kostnadene. Derfor ønsker jeg mulighet for minst 16A ladeboks, helst 20A.

Griffel

#14
Sitat fra: elektrolux på fredag 24. februar 2017, klokken 17:15
Hvorfor ikke velge et system laget nettopp for slike utfordringer:

http://www.zaptec.com/zapchargerpro
Dersom jeg har forstått Zapchargerboxpro riktig vil en i et IT anlegg ikke dele lasten på tre faser, men på to av hensyn til at ene faseleder erstatter N.

Rett meg om jeg tar feil. Jeg har feil se neste innlegg

Dette er ikke et stort problem i større anlegg hvor en kan ha tre segmenter men her med bare 7 deltagere virker det litt klønete.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA