Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vurderer brukt MS, noen spørsmål

Startet av LMOR, onsdag 03. mai 2017, klokken 23:01

« forrige - neste »

LMOR

Verkstedet sier at rust ikke dekkes av garanti eller service avtale pluss, som dekker slitasjedeler.
Noen andre som har opplevd det eller fått det dekket?
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

#1
Har du "Service Inclusive Plus" er dette dekt, uansett hva verkstedet måtte si:
Har du bare "Service Inclusive" er det derimot ikke dekt.

Les mer her: http://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/service-and-warranty/service-inclusive.html
Faksimile


EDIT:
Mulig at vilkårene er annerledes men i så fall er nettsiden villedende og absolutt et grunnlag for å klage/gå til sak.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

remiandre

Rust er ikke slitasje, men er et resultat av ytre påvirkning(salt, fuktighet) og lite bruk.

Skal dette dekkes av Service Inclusive Plus må bilen varsle for utslitte bremser og det må i tillegg måles at skivene er tynnere en minimums tykkelse.

LMOR

Så hvis du betaler 10000.- for 60000km, og er "uheldig" å få rust på skivene når bilen har kjørt 45000km, så vil plus-avtalen ikke dekke noen bremseskiver før det har gått 60000km.
Dermed koster pluss-avtalen mer eller lik prisen over disk, fordi du kun får bytte av klosser.

Avtalen reklamerer med ingen bekymring, forutsigbare kostnader, store besparelser og ingen overraskelser...

Det står ingen forbehold, og rust er nevnt i andre sammenhenger, så det er i så fall særdeles villedende reklame.

Jeg betalte mer for plussavtalen på i3 enn jeg gjorde på 5-serien. Risikoen for rust er større på i3, siden bremsene brukes mindre, så det var ikke urimelig. Hvis ikke rust dekkes, er det mildt sagt merkelig at det skulle koste mer på i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

remiandre

Skivene vil ikke bli byttet på grunn av rust på Service Inclusive Plus.
Hvis skivene er under minimum tykkelse når varselet om utslitte bremsklosser har slått inn vil skivene bli byttet uavhengig av rust.

LMOR

Nå gjentar du bare det tråden startet med.

Jeg stiller spørsmålet om det er juridisk holdbart. Betingelsene er bytte av slitedeler, ikke årsaken. Prisen skal være basert på reelle erfaringstall, og dermed er det noe som ikke stemmer.

På engelsk brukes begrepet wear and tear, og det inkluderer rust. Det er kun skader som ikke da er inkludert.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

rth

Forsåvidt litt på siden ang Service Plus.

Jeg har konstatert at skivene bak viser tendenser til rust mye raskere enn jeg er vant til fra andre BMW jeg har hatt. Jeg har og en 2014 Octavia, og der fikk jeg beskjed om at skivene bak burde byttes pga rust. Km på 60 000.

I begge tilfellene har jeg begynt å bruke håndbrekk litt aktivt i en bakke jeg har som ender i en rundkjøring. Nå ser skivene på i3 helt fine ut, og sakte begynner faktisk Octavia'n sine skiver også å bli blanke. For Octavia'n sin del, så er ikke skivene helt javne lenger, med altså blanke.

Vi er nå på vår andre i3, og begge har vist samme tendens til rust. Tipper at dette avhenger av hvor en kjører, og  at veier med mye salting fremskynder prosessen. Om dette sliter på brekk-funksjonen aner jeg ikke. Har fått "velsignelse" fra Skodaverkstedet på metoden.

Har en 2010 1-serie som har gått rundt 100 000, og der ser skivene bak ut omtrent som om de var nye. Det helt uten å tenke på noe som helst.

LMOR

Samme som jeg ser, og det er da jeg tenker at kombinasjonen lite bruk og større risiko for rust, ikke kan forsvare en høyere Pluss pris, hvis ikke rust er dekket. Da skulle prisen i stedet vært lavere, siden jeg oftere i tillegg må betale for bytte skiver.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

john

Sitat fra: rth på fredag 03. mars 2017, klokken 07:51
Har en 2010 1-serie som har gått rundt 100 000, og der ser skivene bak ut omtrent som om de var nye. Det helt uten å tenke på noe som helst.

Antispinn på den bruker bakbremsene. Som regel nok til å holde de fine. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA