Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: forbikjøring med i3'en?

Startet av hansnissens, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:51

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: bjaolsen på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:02
Har også erfaring med at den gule bøtta slår ut sikringen, og det var en 16A kurs...
Desto mer sansynlig at dette har med såkalt inrush current til transf å gjøre.
13A b karakteristikk løser nok lett ut. En tregere sikring vil kanskje virke.
Inrush current på transf. varierer fra innkobling til innkobling slik at en kan oppleve at det noen ganger virker andre ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hansnissens

Det er 16A sikring på jobb, og har opplevd at den slår ut en og annen gangen ja. Fungerer igjen uten noe problem etter å ha slått på sikringen igjen med kabelen i bil og uttak.

Griffel

#17
Sitat fra: hansnissens på torsdag 23. februar 2017, klokken 23:35
Det er 16A sikring på jobb, og har opplevd at den slår ut en og annen gangen ja. Fungerer igjen uten noe problem etter å ha slått på sikringen igjen med kabelen i bil og uttak.
Som sagt, helt typisk for transf. det er kanskje også en 16A-C automat?
Når det skjer av og til her vil det opplagt skje mye oftere på 13A-B automat som avbildet.
De som bruker samme kontakt uten transformator vil ikke ha det samme problemet, og Zap-portabel er vel utstyrt med softstart.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Forstår det slik at bildet er ein illustrasjon - ikkje bilde av den eksisterende stolpe som trådstarter bruker.

Forklaringen kan være enkel: Motorvarmer stopler kan være beskytta med 3A sikring, ca 750 W. Dermed er det ikkje mulig å bruke anna enn motorvarmer. Men, om andre kan lade på samme stolpe stemmer ikkje dette. Kan det være forskjell på stolpene?

Om jordfeil bryter er den som slår ut er det mulig litt lekasje strøm til jord. Har sett dette kan oppstå på utstyr med innbygget trafo,  som UPS. Mulig jordfeil bryter er litt vel ivrig?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

hansnissens

Sitat fra: TB på fredag 24. februar 2017, klokken 08:25
Forstår det slik at bildet er ein illustrasjon - ikkje bilde av den eksisterende stolpe som trådstarter bruker.

Forklaringen kan være enkel: Motorvarmer stopler kan være beskytta med 3A sikring, ca 750 W. Dermed er det ikkje mulig å bruke anna enn motorvarmer. Men, om andre kan lade på samme stolpe stemmer ikkje dette. Kan det være forskjell på stolpene?

Om jordfeil bryter er den som slår ut er det mulig litt lekasje strøm til jord. Har sett dette kan oppstå på utstyr med innbygget trafo,  som UPS. Mulig jordfeil bryter er litt vel ivrig?

Stemmer at det er en illustrasjon ja, stolpen er tilsvarende den vi har tilgjengelig. Tenkte først at det kunne være lagt inn en begrensning jeg og, men vaktmester sa at det ikke var det. Hvis jeg husker riktig så prøvde jeg begge de tilgjengelige uttakene, og da var det vel sånn at jordfeilbryteren slo ut på det venstre uttaket, men ikke på det høyre. På det høyre uttaket slo kun sikringen ut.

Griffel

Sitat fra: hansnissens på fredag 24. februar 2017, klokken 13:55
Stemmer at det er en illustrasjon ja, stolpen er tilsvarende den vi har tilgjengelig. Tenkte først at det kunne være lagt inn en begrensning jeg og, men vaktmester sa at det ikke var det.
Selvfølgelig er det en begrensning det er jo det sikringer er.
Hva står det på den virklige sikringen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hansnissens


HCO

6A sikring, da er det ikke rart den slår ut ved 10A lading.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

hansnissens

Ja, jeg ser det nå. Er det noe man kan gjøre for å få lada på den kursen? Uten å sette inn større sikring, borettslaget mener det vil bli dyrt å øke kapasiteten.

HCO

Dersom det er TN-nett går det vel an å kjøpe en "vanlig" regulerbar ladekabel (Schuko til Type2), som kan reguleres ned til 6A. Dersom det er IT-nett blir det vanskeligere, ettersom både gul bøtte, sort bøtte og Zaptec såvidt jeg vet har fast strømtrekk på 10A.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

aronesen

#25
Jeg testet for morroskyld 6A på min 210. Ladetid fra 39% ble estimert til 15 timer.
Denne tabellen siar at 210 ikke kan lades på 6A. Men det stemmer ikke. Det tar bare fryktelig lang tid.
http://canze.fisch.lu/charging-and-cosphi/

Hvis det er IT nett må du ha en skilletrafo ala: http://www.nofuel.no/Produkt/victron-2000w-skilletrafo

Med denne er det ladekladden som bestemmer effektuttaket.
Jeg har moddet min med en litt kraftigere kjølevifte og kan trekke opptil 12A kontinuerlig. (Opptil 16A i korte perioder.)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hansnissens

Det er IT-nett, dessverre. Jeg kan leve med 6A, da jeg uansett lader opp mesteparten av batteriet på jobb. Nå er jo parkeringsplassene utendørs da, så dersom den skilletrafoen har god nok IP-grad kan det jo være noe å vurdere..

Jeg har snakket med borettslaget om muligheten for å få satt opp noen Zaptec-bokser eller tilsvarende nå, og de var ikke negative til det. Får bare håpe det er nok ledige ampere.

aronesen

#27
Den har bare IP21 og bør stå under tak.
Jeg lar den ligge i bagasjerommet slik at ledningen stikker ut. Kan være lurt å justere litt på festet for låsen litt slik at ledningene ikke kommer i for mye klem.

Fordelen med dette er at hvis du fjerner dekselet over bagasjerommet blir det litt lunk i kupeen.
Men ved 6A lading utvikler nok trafoen minimalt med varme.

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Isolation-Transformers-EN.pdf
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

kaiat

Sitat fra: aronesen på onsdag 01. mars 2017, klokken 09:31
Jeg lar den ligge i bagasjerommet slik at ledningen stikker ut. Kan være lurt å justere litt på festet for låsen litt slik at ledningene ikke kommer i for mye klem.

Kanskje en sånn https://www.hundepoter.no/products/friskluftskrok hadde vært noe? Den holder bakluka på gløtt og du får låst bilen. Fåes i de fleste dyrebutikker.

hansnissens

Jeg er litt skeptisk til en sånn løsning på en vanlig trøndersk høst/vinter/vår-dag, men på sommeren er det vel en løsning som kan fungere. Venter på avklaring fra borettslaget om egen ladestolpe tilpasset elbil inntil videre :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA