Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: forbikjøring med i3'en?

Startet av hansnissens, onsdag 03. mai 2017, klokken 19:51

« forrige - neste »

hansnissens

Jeg har problemer med å få ladet min Zoe Q210 i motorvarmerstolpene i borettslaget jeg bor i. Sikringen slår ut etter at jeg har koblet til laderen, og det hjelper ikke å slå på sikringen og prøve på nytt enten med stikkontakten i eller koblet fra.. Får rød blink nesten uansett hva jeg prøver. Jeg kan også få lading en stund, men sikringen ser ut til å ryke etter noen minutter da også.

Det er en brun sikring, står 400 V på den, og en grønn sikring (230 V) i skapet jeg benytter meg av. Bruker en gul ladebøtte til å lade med. Er ikke 100% sikker på hvilken ampere sikringene er beregnet på, men borettslaget sier at de er beregnet på motorvarmere, og at kupevarmer kan slå ut sikringene. Tipper det er 10 ampere sikring.

Er det noe jeg kan gjøre for å få lada her? Å sette i større sikring er ikke et alternativ sånn umiddelbart, tror jeg.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

hansnissens

#2
Får ikke til å ta bilde på noen dager, men her er et bilde av en tilsvarende løsning. Har nå i ettertid skjønt at den ene sikringen jeg trodde var en 400 V sikring er en jordfeilbryter.



HCO

Hvor i landet holder du til? Du kan gjerne prøve min sorte bøtte for å se om det gjør noen forskjell.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

hansnissens

Sitat fra: HCO på torsdag 23. februar 2017, klokken 11:18
Hvor i landet holder du til? Du kan gjerne prøve min sorte bøtte for å se om det gjør noen forskjell.

Ja, det kunne jo gått an. Jeg bor i Trondheim

HCO

Litt langt unna, jeg bor i Ski... Kanskje noen andre med sort bøtte som bor nærmere kan bistå.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

hansnissens

Det hadde jo vært kjekt å prøve en slik boks ja, men hvorfor tror du det vil hjelpe å prøve med en sånn? Spør av nysgjerrighet

HCO

#7
Det er ikke sikkert det hjelper, men jeg har jobbet en del med feilsøking og krysstesting er gjerne det første man prøver.

Jeg antar at din gule bøtte fungerer andre steder, men det kan være at bøtta og motorvarmer-kursen av en eller annen grunn ikke liker hverandre.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

hansnissens

Jeg vet ikke om selve ladebøtta er problemet, da jeg lader på jobb og andre steder uten noen problemer.. På jobb har sikringen slått ut en gang, men da har det bare vært å slå den på og igjen og den har ladet videre uten noen utkobling. Har sett både Tesla og Golf GTE stå til lading på parkeringsplassen, men har ikke fått spurt de om de opplever det samme problemet

eriksj

2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

HCO

Min tanke var at ved å prøve enten en annen gul bøtte, en svart bøtte eller en Zaptec vil man få en indikasjon på hvor problemet ligger.

Det kan være at du har en "mandags-bøtte", eller det kan være utfordringer med stolpen/kursen.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

hansnissens

#11
Jeg mistenker stolpen, vaktmester sier og at andre elbiler i borettslaget der lader uten problemer. Er det ikke sånn at Zoe tilpasser seg den mengden kursen kan levere også?

Det er sikringen som slår ut rett etter at jeg har kobla til, under den blå blinkinga.

Det ville klart vært praktisk å få prøvd en annen lader for å få feilsøkt på den måten og ja.

HCO

Zoe tilpasser seg det type2-kontakten sier at bilen kan få. Men bøtta vet ikke hvor mye strøm den kan trekke fra Schuko-kontakten.

Så vidt jeg vet har både gul og svart bøtte, samt Zaptec, et strømtrekk under 10 Ampere.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Griffel

Sitat fra: hansnissens på torsdag 23. februar 2017, klokken 16:37
Er det ikke sånn at Zoe tilpasser seg den mengden kursen kan levere også?
Ved lading fra vanlig stikkontakt aner ikke lader i bil noe om sikringen og trekker det ladekladd forteller. Jeg synes ikke det er usansynelig at startstrøm på transf. kan få en 13A B karakteristikk sikring til å løse ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bjaolsen

Har også erfaring med at den gule bøtta slår ut sikringen, og det var en 16A kurs...

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA