Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av jakja83, onsdag 03. mai 2017, klokken 15:08

« forrige - neste »

jakja83

Vurderer å kjøpe en brukt Leaf, men synes det er vanskelig å skjønne hva som egentlig er forskjellene på USA, Eu og norsk bil. Er det eneten 24 eller 30 kwh, eller er det flere størrelser? Hvordan vet man at en bil er norsk? Er EU like bra?

Kom gjerne med konkret Finn-annonse her eller på PM som en hjelp på veien. :)

nr1rayner

Mange tråder, og mye info om dette fra før.

Norsk (dansk, svensk) = eneste med lyktespyler
EU, skal ellers være lik de norske, men garantien er som regel kortere
USA = gule felt på siden av frontlykter

Finnes så langt kun med 24kwh og 30kwh. Sistnevnte ble vel lansert i 2015.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Det er 2 ulike batterier med nominelle verdier på 24 og 30kwt.  I praksis er 24kwt-batteriene forksjellig fra hverandre: Teknologisk sett kan det ha vært små og store forbedringer av batteriene og de skal ha blitt mer og mer holdbare. Teknisk sett varier det mye hvor gamle batteriene er og hvilke påkjenningher de har hatt. Kapasitet og indre motstand varierer mye fra batteri til batteri, og det kan få merkbare følger på langtur med hurtigladinger.  De bilene jeg har sett som trenger nytt batteri, er som regel fra våren 2013 eller tidligere.

Utstyrsnivået er litt forskjellig fra land til land og fra modell til modell.

Første versjon blei produsert i Japan, og du finner den som 2011- og 2012-modeller, med vinnummer som begynner på J.
I Europa fikk du med eller uten en gimmick av en solcellespoiler.
I USA kom bilen i 3 modeller, hvor toppmodellen SL har vært norgesaktuell siden den kan komme med hurtigladeport.
Et særpreg med disse gamle bilene, er vannbåren varme fra et varmelement og uisolerte slanger. Enkelte har satt inn bensinvarmer. Batterihelsa kan variere mye fra bil til bil. En fordel med eldre Leafer, er at det skal være noe bedre metall. I enkelte varme strøk var batteriet forventa å vare 2,5 år, mens det i Norge var forventa å vare over 10 år, men det varierer nok mye fra bil til bil.

2013-modellene og nyere er produsert i Tennesse og England:
Det nye her er luft-luft-varmepumpe. Muligens med unntak av Visia og S.Dessuten er det større utstyrsvarisjon. Det skal være 100 endringer.
Nytt utstyr som skinnseter, Bose, arroundview, 6kw likeretter og 17" felger er standard på enkelte modeller. Og noen 2013-modeller har plutselig ikke ryggekamera. Ryggekamera er ett kamera, og arrounview er 4 kamera. Det er behov for disse nevnte utstyrene du bør vurdere.
Modellene for det europeiske markedet som er produsert i England heter Visia, Acenta og Tekna. I tillegg er det kommet en som heter Nordic.
I Tennesse produseres S, SV og SL.   

USA- og EU-modellene har mange små forskjeller som du aldri legger merke til, og det er noen som er mer vesentlige. Som kart for  Europa eller USA, og Sim-kort for Eu eller Nordamerika, og ulike fabrikkgarantier. Du kan lese mer på Elbilwiki.

Varmepakke med varme i ratt, seter og batteri får mye oppmerksomhet. I alle amerikanske stater har det vært standard fra og med 2012, og i Europa har det vært standard i noen få land.

jakja83

#3
 :+1:

Tusen takk, det hjalp en god del. Ser prisene flater veldig ut rundt 150 k. Det ble en ny opplevelse å se på de endeløse listene med Leaf nå, f.eks. lyktefarge på US/EU/NO osv...

Jeg får høre litt på nypris osv... men føler det er litt feil å kjøpe ny Leaf før en oppdatert versjon kommer.

E_S

Ulemper med USA-bil:
* Navigasjon ubrukelig (har ikke europeisk kart, Nissan nekter å levere europeisk kart)
* FM-radio begrenset funksjonalitet (stopper bare på oddetallsfrekvenser)
* App-styring funker ikke (sim-kort virker ikke i Europa og Nissan nekter å gi tilgang med annet sim-kort)
* Garantisaker må tas opp mot firmaet som importerte bilen og ikke mot Nissan-forhandler
* Enkelte S-utgaver (laveste utstyrsnivå) har ikke hurtigladertilkobling - skygg unna disse

Fordeler med USA-bil:
* 6,6kW lader er standard på 2013 og nyere
* De fleste importørene gir fem år garanti fra førstegangsregistrering i USA, bedre enn de fleste bruktimport fra Europa
* De orange feltene foran og røde feltene bak i lyktene med sidemarkeringslys ser etter manges mening bra ut
* USA-biler pleier å ligge noe lavere i pris enn tilsvarende europeisk

Alt i alt er det en vurderingssak. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med USA-modell, da jeg synes ulempene er minimale. Navigasjonen er dårlig uansett, FM er snart dødt uansett og appen er heller skrøpelige saker. 6,6 kW lader er derimot gull verdt etter min mening, og det er veldig uvanlig på europeiske biler.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

nr1rayner

Ingen årsak.
Det er litt av en jungel å lete gjennom, husker den gangen jeg satt der og bladde fånyttes.

Det viktigste å ta stilling til er nok om du skal ha en USA eller europeisk (egentlig ikke så utrolig stor forskjell mellom en EU og "norsk").
USA annonseres gjerne som S, SV, SL, eller har ofte modellnavn med gåseøyer "". F.eks. "Acenta".
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Bra "oppsummering" av E_S der  :+1:

Jeg skulle gjerne hatt 6,6kW! Popper opp mange type2 ladestasjoner med 6,6kW, da er det forargende å bare ha 3,3 kW når man venter på ladingen.. Ikke ofte det skjer, men det hender..

For meg er app viktigere da jeg har forskjellig avreisetidspunkt hver dag.
Det har vært mye krøll med appen, men i det siste har den vært dønn stabil  ;D
Da er det jammen herlig å se på at de sliter med å få nabobilen kjøreklar, mens man selv slipper billig unna med lett isskraping, eller såvidt å koste.
Men for de med faste avreisetidspunkt kan man uansett stille inn forvarming i bilen, så da blir det vel ikke et stort savn med appen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kaiat

Dersom du bare ønsker et enkelt og trygt Leaf-kjøp uten å gå opp til mellomfag i "Leafologi", er det greieste å se etter en bil med mørkt interiør (2.gen), lyktespylere (norsk bil) og ryggekamera (på norsksolgte biler er det bare Acenta og Tekna som har dette). Da har du varmepumpe, garantier, fungerende navi/Carwings og varme i ratt/sete/batteri. Da er det bare smak og behag om du vil ha stoffinteriør (Acenta) eller skinninteriør (Tekna). Nordic er en Acenta med aroundview-kameraet og LED-hovedlysene fra Tekna, men altså ikke skinn.



Rasmus.B

Det ser ut som om den ikke har mulighet for hurtiglading. Det er nok til at jeg ikke hadde vurdert den en gang.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

bob-bob

#10
Sitat fra: kaiat på torsdag 23. februar 2017, klokken 10:15
Dersom du bare ønsker et enkelt og trygt Leaf-kjøp uten å gå opp til mellomfag i "Leafologi", er det greieste å se etter en bil med mørkt interiør (2.gen), lyktespylere (norsk bil) og ryggekamera (på norsksolgte biler er det bare Acenta og Tekna som har dette). Da har du varmepumpe, garantier, fungerende navi/Carwings og varme i ratt/sete/batteri. Da er det bare smak og behag om du vil ha stoffinteriør (Acenta) eller skinninteriør (Tekna). Nordic er en Acenta med aroundview-kameraet og LED-hovedlysene fra Tekna, men altså ikke skinn.

Min kones Acenta , generasjon 2 ble spesialbestilt høsten 2013 av Nissan forhandler i Norge med lyst interiør ! Knallfint fortsatt ( vi har ikke små barn eller hund...) Så det finnes. Men se etter ladeenhet "klump" bak baksetet , det er bare generasjon 1 som har denne - levert frem til sommer 2013. Gen 1 har heller ikke varmepumpe.
Legger du også til lyktespyler og hurtigladerport så kan du ikke gjøre mye feil. ( evnt gå for nysolgt hos norsk merkeforhandler , men de er nok også de dyreste på prislista pga garanti osv. ) 

kaiat

Jeg vet at det finnes gen.2 med lyst interiør. Poenget var at en bil med mørkt interiør vil være gen.2, mens en bil med lyst interiør kan være gen.1 eller gen.2. En person med liten kunnskap om forskjellene vil kanskje være usikker på om en aktuell bil er enten det ene eller andre. Vi vet jo at mange forhandlere kaller gen.1-biler Acenta eller Tekna,  benevnelser som først kom på gen.2. Da kan regelen om mørkt interiør være grei om du vil ha bil med gen.2-forbedringene. Det er vel spesielt varmepumpa som er viktigst i så måte.


Knut Røe

Sitat fra: jakja83 på torsdag 23. februar 2017, klokken 16:08
30 kwt Acenta kommer på 187 tusen ny fra nærmeste forhandler.
What? Kan ikke stemme. Ligger jo ute 3 år gamle 24 kwh for langt mer enn det, hvorfor.

Goggen123

Man får ikke Agrol rabatt på kampanjepriser

nr1rayner

#14
Var nettopp hos min forhandler og spurte om 30 kwh Nordic.

Med vinterhjul, metallic, registrering osv kom den på 261.990
Da er det 19.500 i rabatt på utstyr og 15.000 rabatt på bil.
Får ytterligere 10.000 ekstra rabatt for Leaf som innbyttebil.

Det er vel en standard kampanjepris på Nordic, Acenta blir vel ca 20' billigere skulle jeg tro, men den er ikke aktuell for meg så spurte ikke om pris.
Kan ikke begripe at man får 50-60' ekstra i avslag for å være bonde..?

Edit:
Agrol-avtalen
Avtalen gjelder hos alle Nissan-forhandlere i Norge.

Rabatten beregnes av de til enhver tids gjeldende veiledende priser etter fradrag av engangsavgift. Avtalen gjelder bare nye biler, ikke brukte eller demokjørte biler.

Agrol-rabatt på Nissans modeller

Leaf- MY16- 24kWh 10,0%
Leaf- MY16- 30kWh 10,0%
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA