Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?

Startet av shooter, onsdag 03. mai 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

MrUnderhill

Og takstativ... det er kun biler med panoramatak(soltak) som har fester for takstativ.

keepitsimple

Angående takkstativ så er det på vei ut synes jeg. Folk har råd til to oppsett av ski, eller så leier man på plass. Jeg kjøpte en 60D demobil med takkstativmuligheter men hadde jeg valt selv hadde det blitt det nye takket som du ikke kan åpne.

Velg IKKE en bil uten adaptiv cruise control. Bruker det hver dag. Dvs kjøp ikke uten AP1. Angående om 60D/S85 er nokk power. Min kone klarer ikke av maksaks. Jeg hadde gjerne hatt raskere bil, men ikke på bekostnad av adaptiv cruise.
Tesla Model S 60D - 2016

shooter

Takk igjen for alle bidrag.
Autopilot er noe jeg får mer og mer lyst på, og setter det nå høyere enn panorama tak.

jeg er redd P85 frister for mye, men at jeg ser at p85+ ikke er verdt oppgraderingen.
Min stefar hadde et godt poeng med at denne har bedre annenhåndsverdi (3.)...

Prisene fra Tesla forhandler var faktisk ikke så overpriset som forventet. Men gode garantier er dette jeg jeg sterkt vurderer.

Etter jeg faktisk bestemte meg for å bytte i går, straffet den trofaste BMW min i dag tidlig med flatt batteri.. ironien er stor. Batteriskifte i morgen (til en litt annen pris enn på telsa) og så rett på finn.no

shooter

Ser ut som billigste med autopilot er 580.000kr.
Dette er dessverre langt over budsjett  :(

RonnyØ

Mye som er personlige preferanser her, men hadde ikke betalt 4kr for autopilot, og hadde faktisk betalt noen tusen for å slippe pano. Ironisk nok har jeg begge deler..

Hvor mye er 4x4 verdt for deg?
Husqvarna Automower 320

shooter

4x4... 0kr. Ser ikke behovet. Alltid hatt bakhjulstrekk

Prisen på en s85 med under 100.000km virker som det mest fornuftige.
lommeboka sier s85, hjertet p85 :)


overlay

Jeg har P85+ og sist jeg hadde en 90D lånebil merket jeg at den ikke hadde i nærheten av samme brutalitet ved rask "pedal endring". Personlig har jeg ikke følt behovet for adaptiv cruisecontrol,  når jeg har brukt biler med det så irriterer jeg mer over  hvor lite aggressiv den er. Bremser for tidlig og gir gass for sent. Jeg liker å kjøre bil, så det kan påvirke :P

GOS

Sitat fra: shooter på torsdag 23. februar 2017, klokken 21:53
4x4... 0kr. Ser ikke behovet. Alltid hatt bakhjulstrekk

Prisen på en s85 med under 100.000km virker som det mest fornuftige.
lommeboka sier s85, hjertet p85 :)

Om du ikke alt har prøvd begge deler så gjør det. Du vil da merke at P'en kun gir deg mer kick helt i starten fra 0 km/t. Med en gang du er utenfor sentrumsgatene og 50-sonen så er det utrolig liten forskjell.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

GOS

Sitat fra: overlay på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:17
Jeg har P85+ og sist jeg hadde en 90D lånebil merket jeg at den ikke hadde i nærheten av samme brutalitet ved rask "pedal endring". Personlig har jeg ikke følt behovet for adaptiv cruisecontrol,  når jeg har brukt biler med det så irriterer jeg mer over  hvor lite aggressiv den er. Bremser for tidlig og gir gass for sent. Jeg liker å kjøre bil, så det kan påvirke :P

Det synes jeg høres rart ut. Hadde S90D like høy SOC og hadde den like varmt batteri som det du sammenligner P+ med? Alt tilsier vel at S90D bør være fullt på høyde med en P85+ på brutaliteten.
(Jeg merker stor forskjell på min S85 sin brutalitet ved høy SOC og batteritemperatur.)
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

overlay

Sitat fra: GOS på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:36
Sitat fra: overlay på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:17
Jeg har P85+ og sist jeg hadde en 90D lånebil merket jeg at den ikke hadde i nærheten av samme brutalitet ved rask "pedal endring". Personlig har jeg ikke følt behovet for adaptiv cruisecontrol,  når jeg har brukt biler med det så irriterer jeg mer over  hvor lite aggressiv den er. Bremser for tidlig og gir gass for sent. Jeg liker å kjøre bil, så det kan påvirke :P

Det synes jeg høres rart ut. Hadde S90D like høy SOC og hadde den like varmt batteri som det du sammenligner P+ med? Alt tilsier vel at S90D bør være fullt på høyde med en P85+ på brutaliteten.
(Jeg merker stor forskjell på min S85 sin brutalitet ved høy SOC og batteritemperatur.)

Jeg mener å huske at 90D hadde 80-90% SOC, og rett etter lading på 13A nå i vinter, så batteri temp var nok ikke veldig høy. Men det har ikke min bil hatt i vinter heller.  90D var på ingen måte en treig bil, da jeg ble overasket over hvor godt den gikk, men føltes ut som det var litt mer "softstart", om du forstår hva jeg mener? :P

Etter en periode med 30- 60% SOC blir jeg alltid positivt overasket over hvor potent bilen er i forhold med >80%.

Muffinman

P85 har også treghet i pedalfølelsen. Dette ble tildelt OTA etter et års eierskap for min del. Men den kjennes råere i lav hastighet, men man skal ha godt grep for at det skal utgjøre noe i praksis. D er sterkere litt oppe i fart, og har høyere topphastighet.

aness

Sitat fra: GOS på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:36
Sitat fra: overlay på torsdag 23. februar 2017, klokken 22:17
Jeg har P85+ og sist jeg hadde en 90D lånebil merket jeg at den ikke hadde i nærheten av samme brutalitet ved rask "pedal endring". Personlig har jeg ikke følt behovet for adaptiv cruisecontrol,  når jeg har brukt biler med det så irriterer jeg mer over  hvor lite aggressiv den er. Bremser for tidlig og gir gass for sent. Jeg liker å kjøre bil, så det kan påvirke :P

Det synes jeg høres rart ut. Hadde S90D like høy SOC og hadde den like varmt batteri som det du sammenligner P+ med? Alt tilsier vel at S90D bør være fullt på høyde med en P85+ på brutaliteten.
(Jeg merker stor forskjell på min S85 sin brutalitet ved høy SOC og batteritemperatur.)

Nå er det en evighet siden jeg kjørte "klassisk" S/P85, men jeg har en mistanke om at pedalrespons, og ikke minst regen, ble endret når AP1 kom.

Dette *kan* være endret i software senere, men jeg husker at jeg bortimot hang i setebeltene hvis pedalen ble sluppet opp for fort og det er en følelse jeg aldri har hatt med en AP1 eller D-bil, uansett hvor varm motor og batteri har vært.

Når det gjelder AP så har det variert en del hvor aggressiv den har vært, og jeg synes de har funnet et greit kompromiss nå. Det var en stund den fulgte bilen foran cm for cm, og det var *ikke* morsomt når bilen foran i køen kjørte 5-10cm fram om gangen..

Øyvind.h

Performance er muligens noe mer brutal de første meterne, og jeg vil tro det uansett føles noe mer dramatisk med 430hk på bakhjul enn fordelt mellom fire hjul.
Men 0-100 skal vel være ganske lik (i praksis et sted mellom 4 og 4,4 sek ca), så mulig Perf er noe raskere i starten før D'en tar den igjen? Ettersom de er så like på papiret og målbart i praksis kan opplevelsen under helt like og optimale forutsetninger umulig være veldig stor.

Uansett som andre har påpekt - det er forskjellig verden ift det å kunne hente ut kreftene. Jeg har hatt rwd S85 og nå 90D. Begge trygge og stabile, men D'en kan jeg oftere og tryggere hente ut alle kreftene.
Om ikke jeg husker feil har også D-bilene kraftigere regen (70 vs 60kW) samt tryggere regen pga fordeling mellom 4 hjul.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

shooter

Dette blir en pendlerbil, og derav sier fornuften en s85....

Hvilket utstyr foruten autopilot, panorama anbefales?
jeg er usikker på hva som er standard, og hva dere mener er et minimum.
jeg vet ikke ikke kan være for kravstor når jeg handler på nedre det av prissjiktet...

Må jeg investere nytt stick i garagen, eller er vanlig 230 tilstrekkelig til å lade over natten?

igjen, takk for alle bidrag!

Øyvind.h

#29
S85 er en knall bil. Kjøper du så ny at den har ap får du også det 85-batteriet som er litt større enn de første 85-batteriene som ble levert.

Og 85-batteriet har mye raskere supercharger-hastighet enn 90-pakken fra 0% til rundt 6-8%, samt noe raskere opp til rundt 20-30%.

Personlig setter jeg stor pris på luftunderstell, skinn, hifi og panotak. Veldig fornøyd med alt det utstyret.

Edit: ser du skriver ap er utenfor budsjett. Da ville jeg gått for så ny som mulig innenfor budsjettet. Tror du blir veldig fornøyd uansett konfig!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA