Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig med hengerfeste på e-NV200 nå?

Startet av shooter, onsdag 03. mai 2017, klokken 09:29

« forrige - neste »

shooter

Hei,

Min tankegang snudd seg 180 grader.
Jeg var faktisk en av de som lo elbiler for en del år tilbake, nå etter å ha prøvd en 2016 model s 60 er jeg trollbundet.

Jeg skal bytte bil, men trenger litt innput fra dere.
Valget står mellom en BMW 5 serie eller en Telsa til 450-500.000

Jeg kikket en del på finn, og ser en del biler i min prisklasse, både 60/85 og P85.
Forskjellen på 60/85 er vell batterikapasitet? og P85 er samme batteri men bare hissigere?

De fleste jeg ser på har rulle 100.000km. Hvor mye tap er det på batteriene da ca? Hvor langt kan jeg forvente å kjøre på sommer / vinterstid?

Jeg kjører lite, max 10 mil tur/retur på jobb hver dag (normalt 7 mil), men det er planlagt bomstasjoner overalt.

Lest litt på sidene her, hvorfor lader dere ikke bilen 100% hver gang? Er det slitasje på batteriet dere vill unngå?

Hva ville dere valgt? En nyere S60 eller en P85+ med 100.000 på telleren.
Hvilket utstyr er musthave?
Personlig elsker jeg panoramataket i min BMW nå, og setter det høy på lista.

Takker for alle bidrag!

Helge Alm

Hei
Så flott at din tankegang har endret seg. Du kommer til å få mange tips, men generelt så:
1) Jo nyere modell, jo bedre støyisolert er bilene.
2) Jo større batteripakke, jo bedre fleksibilitet
3) Garanti på bilene er 8 år på DU (drivenhetene) og batteriet  - fri km. Unntaket er tidligere S60-modeller som jeg mener er begrenset oppad til 200.000 km. Ut fra dette argumentet så bør du gå for en S85. Faceliftutgavene, S60, har 8 år og ubegrenset km. Men de må du vel opp i min 600.000 for.
4) Vært noe tull med panoramatakene, men på nyere modeller (høsten 2015?) så er dette fikset. Og eldre er gjenstand for reklamasjon/garanti så bør utbedres/reklameres før 100.000 km (garantiutløpstest).
5) rekkevidde 85KWh batteri  - et sted mellom 36-40 mil avh. av hvordan en kjører/kjøreforhold. I worst case ca. 75 % rekkevidde på vinterhalvåret.
6) Vedr lading så oppnår en bedre holdbarhet om en unngår utlading/topplading  -derfor anbefales det å lade hver gang en har mulighet og i registeret 20-80 % av batteriets kapasitet. Mao kun utnytte batteriets fulle kapasitet de få gangene en har bruk for det.
Mulig jeg banner i kirka nå, men hvorfor ikke bestille en model 3 (10.000 i dep) og få en ny bil til samme sum om 1-2 år. I mellomtiden kan du kjøpe en rimeligere elbil iom du kjører så lite som du gjør


Sitat fra: shooter på onsdag 22. februar 2017, klokken 13:16
Hei,

Min tankegang snudd seg 180 grader.
Jeg var faktisk en av de som lo elbiler for en del år tilbake, nå etter å ha prøvd en 2016 model s 60 er jeg trollbundet. Jeg skal bytte bil, men trenger litt innput fra dere. Valget står mellom en BMW 5 serie eller en Telsa til 450-500.000

Jeg kjører lite, max 10 mil tur/retur på jobb hver dag (normalt 7 mil), men det er planlagt bomstasjoner overalt. Lest litt på sidene her, hvorfor lader dere ikke bilen 100% hver gang? Er det slitasje på batteriet dere vill unngå?Hva ville dere valgt? En nyere S60 eller en P85+ med 100.000 på telleren.
Hvilket utstyr er musthave? Personlig elsker jeg panoramataket i min BMW nå, og setter det høy på lista.

Takker for alle bidrag!


fonberg

Hei,

Velkommen etter :)

Med budsjett på 500.000 ville jeg gått for en S85 eller P85, med maks 80.000 km på telleren. Da har du god tid til å finne evt feil som du vil ha fikset på garantien, som går ut ved 100.000 km. Merk at hovedbatteriet og drivenheten har åtte års garanti, fri kjørelengde. Batteritap trenger du ikke tenke på, alle statistikker så langt viser at batteritapet er vesentlig mindre enn mange forventet før man begynte å få brukerdata.

Kjører du 7 mil daglig blir det ca. 25000km i året. Det vil si ca. 20000 kr. spart i drivstoffutgifter om du kjører Tesla i stedet for BMW 5 e.l. I tillegg sparer du ca. 3000,- i årsavgift og naturligvis bompenger som du selv nevner.

Til daglig lader man til maks 90% fullt batteri, fordi fullading sliter litt mer på batteriet. Fullader man daglig vil det tape seg raskere. I praksis er ikke dette noe problem, for de aller fleste av oss er det mye mer lettvint med elbil enn bensinbil siden man fyller "tanken" fra husveggen hjemme og/eller på parkeringsplassen på jobb, dvs. når bilen likevel står parkert. Med elbil slipper man å svinge innom bensinstasjoner, annet for å sjekke dekktrykk ;)

Lykke til :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

TerjeS

For det første: glem BMW'en. Du må ned i en middels utstyrt Golf for å få en billigere bil enn en Model S til ca 500.000, hvis du regner inn bompenger, drivstoffutgifter etc. over 5 år. Tenker du en brukt BMW må du også regne inn en del i service og reparasjoner. For det andre: Glem P-modellene. De betyr bare at du betaler 50–100 tusen ekstra for kicket ved absurd aksellerasjon. Det er kjempegøy til å begynne med, men selv med de vanlige modellen tar du knekken på de fleste konvensjonelle bilene ved veikryssene, hvis det er et poeng. Se på modeller med panotak, siden det er viktig for deg. Luftfjæring er bare strengt nødvendig om du har mye last eller behov for å heve bakkeklaringen av og til. Prøv å få en bil med autopilot som avpasser farten etter bilen foran, har du prøvet det er det vanskelig å leve uten. 60, 70 eller 85? Det er din egen bruk som avgjør – har du ikke behov for å kjøre 30–40 mil til hytta og er sjelden på langtur, trenger du ikke 85. Ser ut som du vil klare deg fint med en 60, så jeg ville nok satset på en nyere 60 fremfor en eldre 85, i alle fall om du da får de nyeste autopiloten. Sjekk ladekartet på Teslas websider for å sjekke tettheten ladestasjoner for de strekkene som kan være aktuelle for deg.

Vedr. ladingen anbefales å bare lade til 80% til daglig av hensyn til batteriets levetid. Lad til 100% bare når du har behov.

Lykke til!

Tesla65

Tesla har flere brukte på sine nettsider.
Da får du med utvidet garanti.
Hvit P85 Solgt

Ronny_J

Sitat fra: Tesla65 på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:54
Tesla har flere brukte på sine nettsider.
Da får du med utvidet garanti.

Støtter denne, har sett mange bra kjøp på finn.no av innbyttebiler som Tesla selger med forlenget garanti (4 år/ 80000 km) fra kjøpsdato. Og da kommer 8 år/ fri km på DU/batteri utenom dette. Sjekk det ut samtidig som du ser på privatannonserte biler. Jeg sto i tilsvarende situasjon som deg i fjor, med utgangspkt i enten BMW 5 serie Touring eller Tesla Model S. Kjøpte en P85+ og har ikke angret en dag til nå.
2013 Rød Signature P85+

shooter

Takker for alle gode svar. Overraskende god tilbakemelding her  :+1:

Ser at P85 med 80k på telleren, eventuelt brukt direkte fra tesla anbefales.

Blir mer og mer beroliget at en tesla skal dekke mitt daglige behov.

Jeg syntes det er skummelt å være 2.generasjons kjøper.  Er noen av dere betenkt med å kjøpe en 3-4 års gammel 2 generasjons bil?
I denne prisklassen er det vanskelig å finne en konkurrent, uansett drivstoff.


Amoss

Sitat fra: shooter på onsdag 22. februar 2017, klokken 15:17
Jeg syntes det er skummelt å være 2.generasjons kjøper.  Er noen av dere betenkt med å kjøpe en 3-4 års gammel 2 generasjons bil?
I denne prisklassen er det vanskelig å finne en konkurrent, uansett drivstoff.

En ting du bør sette deg inn i er å lese dette referatet fra TOCN (Tesla Owners Club Norway) sitt treff på NAF med garantiutløpstester av en del biler + en EU kontroll.
https://www.tocn.no/2017/01/oppsummering-treff-hos-naf/

Da får du litt innblikk i hva man bør se etter når du ser etter en bil i slutten av/etter garantien. Minner også om 5 år reklamasjonsrett i Norge dersom man får problemer etter 100k km.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

shooter

Sitat fra: Helge Alm på onsdag 22. februar 2017, klokken 13:58
Mulig jeg banner i kirka nå, men hvorfor ikke bestille en model 3 (10.000 i dep) og få en ny bil til samme sum om 1-2 år. I mellomtiden kan du kjøpe en rimeligere elbil iom du kjører så lite som du gjør

Det går ikke å vente mer nå.. Nå har jeg bestemt meg, og er så megalei min gamle BMW diselpurke, men takk for gode tips :)

Rapid


amund

Jeg har målt at min S85 fra 2014 har tapt 5% rekkevidde siden den var ny. Den har nå gått 80.000 km. Og, nesten alt tapet kom i løpet av de første 6 mnd, etter det har det flatet ut, så dette ser utrolig bra ut  :)
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

jkirkebo

Sitat fra: Rapid på onsdag 22. februar 2017, klokken 17:47
https://www.tesla.com/no_NO/preowned

Flere i din prisklasse her med utvidet garanti...

Ojda, billigste P85+ koster 570k, gått 92kkm. Akkurat det samme som min. Da er det kanskje mulig å få 535k for min? Eller legger folk større verdi i utvidet garanti og forhandlersalg mon tro?

Setter den vel til salg om 1-2 uker...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Sitat fra: amund på onsdag 22. februar 2017, klokken 19:14
Jeg har målt at min S85 fra 2014 har tapt 5% rekkevidde siden den var ny. Den har nå gått 80.000 km. Og, nesten alt tapet kom i løpet av de første 6 mnd, etter det har det flatet ut, så dette ser utrolig bra ut  :)

Til sammenligning så har min S85 fra juni 2014 ikke tapt seg en promille på snart 3 år og 38000 km
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Cowboystrekk

Sitat fra: GOS på onsdag 22. februar 2017, klokken 22:47
Sitat fra: amund på onsdag 22. februar 2017, klokken 19:14
Jeg har målt at min S85 fra 2014 har tapt 5% rekkevidde siden den var ny. Den har nå gått 80.000 km. Og, nesten alt tapet kom i løpet av de første 6 mnd, etter det har det flatet ut, så dette ser utrolig bra ut  :)

Til sammenligning så har min S85 fra juni 2014 ikke tapt seg en promille på snart 3 år og 38000 km
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MrUnderhill

Jeg ville tenkt meg om noen par ganger før jeg valgte P85 fremfor 85.

Performance har høyere forbruk (dårligere rekkevidde), dyrere forsikring og høyere pris. En 85 har ytelser som holder for de fleste. Jeg ville valgt bedre utstyrt bil fremfor P / P+ utgavene.

PS: Vær klar over at biler levert etter sommeren 2014 har autopilot, og er delvis i stand til å kjøre selvstendig. Adaptive cruise control er også en del av autopilot løsningen. Eldre biler har kun manuell cruise control.

På eldre biler var også DAB kun tilgjengelig hvis man valgte lydpakke. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA