Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer brukt MS, noen spørsmål

Startet av MikaelNL, tirsdag 02. mai 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

MikaelNL

Hei! Jeg skal ut i ny jobb i Sør-Trøndelag og i denne anledning skal jeg pendle fra Trondheim til Orkanger. Har tenkt at en elbil vil være et gunstig transportmiddel til dette.

Jeg har ikke eid bil før, så det hele er ganske nytt for meg. Elbil har jeg så og si ingen erfaring med. Har forsøkt å sette meg inn i elbiljungelen med alt det innbærer av rekkevidde, ladeprinsipper, nye 3. generasjons elbiler osv... Har fått en veldig grunnleggende forståelse, men mottar gjerne litt veiledning til kjøp fra noen i dette forumet :)

Mine behov:
- 90 km tur/retur ca. 5 dager i uken i 1 år. Etter dette potensielt en pendleravstand opp til 130 km tur/retur i et halvt år.
- Ønsker helst en bruktbil pga. mindre verditap.
- Vil helst ha en bil inden juli. (Leaser foreløpig en golf til 1500/mnd)
- Budsjett (100-270 k), men gjerne så billig som mulig så lenge den møter mine behov. Spesielt mtp. rekkevidde.

Har kikket på flere biler, bla. Leaf(30kWh), Ioniq og E-Golf(190km). Prøvekjørt en Leaf og var rimelig tilfreds med den. (Bortsett fra utseende  :) ) Jeg er medlem av legeforeningen og får noen fordeler der bl.a. på Leaf, i3, Soul, (se link under). Hadde satt pris om om noen kunne kommentere om det er noen tilbud jeg absolutt burde gå for. Videre hva som ville passet mine behov best og om jeg burde kjøpe brukt eller ny?

http://legeforeningen.no/Emner/Andre-emner/Medlem/Bil/Bilavtaler/








downlow

Leaf(30kWh) vil gjøre jobben for deg, men er vel ikke så mange av disse på bruktmarked ennå tror jeg. Har Leaf selv, og er kjempefornøyd. Er kampanje på ny Leaf nå, så da får du flott bil innenfor budsjettet ditt. Denne bilen er det også svært få feil,og problemer med i forhold til noen av de andre på markedet dvs barnesykdommer o.l

Ioniq er et fint alternativ med litt lenger rekkevidde, men tror du må vente en stund lenger en til sommeren med bil,hvis du først skal bestille nå + at det er en helt ny bil, så noen barnesykdommer følger nok med (ikke sikkert det er negativt for deg).

Dagens Golf 190km NEDC, kan du nok glemme, men ny Golf med større batteri kan bestilles nå.
2017 Leaf Tekna 30 kWh

Ecinnaj

Nåværende e-golf vil få for kort rekkevidde på vinteren.

Det spørs om du finner noen av disse brukt da de er ganske nye.
Masse lykke til med valget :)

Har selv valgt den nye e-golfen men det er pga langturer som trondheim-hitra og trondheim-sverige 50mil) Så gleder meg som en unge til den kommer :)

sengekos


model3citizen

Kia Soul Ev eller Nissan Leaf 30kWh er begge biler som klarer dette fint innen budsjett.

Jeg ville gått for Kia Soul. Lett å få tak i, 257.000kr ferdig på veien er innenfor budsjett også.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

knut.aulie

Støtter model3citizen.
Soul får du også pent brukt enda rimeligere med laaaaang garanti. Kia har de mest fornøyde kundene.


HCO

Nå er riktignok begge mine biler, både den ordentlige og fossilbrenneren, på listen men jeg mener allikevel at slike lister ikke nødvendigvis er riktige å overføre til elbil-dritssikkerhet. Det er ingen automatikk i at de som lager gode fossilbiler også lager gode elbiler.

Eller omvendt.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

knut.aulie

Kjenner ikke fossilene til Kia, men elbilen deres er den beste bilen jeg noensinne har hatt i over 40 år som bileier.

Panduck

i3 er en kjempemorsom bil å kjøre, noe helt annet enn LEAFen jeg hadde. Sitter høyt og behagelig, på LEAFen fikk jeg problemer med beinet når jeg kjørte mye (ikke laget for folk med skostørrelse 48...). Jeg ville iallefall prøvekjørt en i3. Den har 11kW AC lading, relativt unikt, som gjør at man kan få mye mer ut av 22kW laderene enn de fleste andre elbiler. I "køsituasjoner" skal det ikke undervurderes. Det negative (det er alltid det..) er veldig dårlig plass i baksetet (spesielt om du som fører vil ha god plass), og ikke mye bagasjeplass. Heller ikke den mest behagelige bilen å kjøre på 110km/t motorvei (spesielt om man ligger litt over) p.g.a hjulene, og prisen er litt stiv.

Ellers ville jeg vurdert ioniq, soul og leaf. Ioniq virker nå som et av de aller beste valg, om du kan få den fort nok.

Ecinnaj

Ville ikke valgt bmw om du har barn. Ufattelig tungvindt.

sengekos


knut.aulie


Ecinnaj



Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:21
Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:08
sengekos
Du virker ufattelig useriøs med den tilføyelsen på alle poster! [emoji57]

Jeg kunne skrevet et langt brev men har desverre ikke tid til det.

De andre kan jeg ikke uttale meg så mye om men har prøvd både ioniq og leaf og de virket ok.
Leaf har litt korte seler bak om man skal sette inn barnestol med seler kan den bli litt knapp.

Men grunnen til at jeg sier at bmw er helt teit mtp barn er at det virker ikke som folk tenker over hverdagsproblemer man kan støte på.
Barna kan verken sette seg inn og gå ut av bilen helt selv, uten at du må gå rundt å åpne/lukke dører.  Og hvordan blir det på en parkeringsplass der du så vidt får åpnet en dør men må åpne 2 dører.
Har du små barn med bilstol som taes ut da så er det jo helt umulig.

Men om man vil ha ekstra styr og stress i hverdagen så ja hvorfor ikke velge bmw ;)

Sånn var det mer seriøs? :)

sengekos


nr1rayner

Skriver ikke om du har lademulighet på jobb, så antar at du ikke har det, og da må kjøre hele distansen uten lading.
Med lademulighet begge plasser kan du velge i alt av dagens elbiler uten problem.
Du kan også droppe innom hurtiglader, men det er ikke noe jeg orker å basere meg på nærmest daglig vinteren gjennom.

Med 9 mil har du fått svar.

Men hvis du skal handle nå for å pendle 13 mil sliter du om vinteren.
Skal du handle bil som rekker til 13 mil har du vel pr.d.d. følgende valg:
1: Nye Zoe
2: Ioniq
3: Nye e-golf, og kanskje i3 (vet litt for lite om den)
4: Vente på Ampera-e, oppgradert Soul, Leaf, Model 3 ++++++ 1-3 års ventetid og over budsjett.

Det beste er vel kanskje å kjøpe en brukt Soul nå, og bytte bil når du event. får lengre pendlevei.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Panduck

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:44
3: Nye e-golf, og kanskje i3 (vet litt for lite om den)

Har aldri vært under 150km rekkevidde med i3 på vinter, og da har det blitt kjørt på motorvei, med god varme osv. Mest får jeg rekkevidde rundt 160-180km om vinteren. 130km bør vel ikke være noe problem.

knut.aulie

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:44
Men hvis du skal handle nå for å pendle 13 mil sliter du om vinteren.
Når jeg har målt nå i vinter på min Soul så har jeg 14 mil med snø og minusgrader. Det er jo litt på grensa ift margin men 13 mil skulle gå.

Forøvrig enig i det du skriver.

tutti

Selv om du velger en av bilene som har akkurat nok rekkevidde om vinteren så bør man være obs på at de fleste elbiler skrur av varmen og hastigheten når det er lite batteri igjen. Da risikerer du å fryse "ræva" av deg hver eneste dag hvis du velger feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA