Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer brukt MS, noen spørsmål

Startet av MikaelNL, tirsdag 02. mai 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Ecinnaj på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:36
Hvordan får du ut en babybilstol på trang parkeringsplass?
Man åpner døren og tar den ut? Bakdøren er kortere på i3 enn på f.eks eGolf, og b-stolpen er ikke i veien. Hvorfor skal det være vanskeligere på i3

Sitat fra: Ecinnaj på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:36
Og hvordan får barna satt seg inn og kommet seg ut uten hjelp?
De åpner døren og setter seg inn. Fremdøren åpnes normalt først av en voksen når de skal ut (ja, dette er ett ekstra steg og en ekstra sikkerhet). Veldig sjelden barna er på tur i baksetet alene uten en voksen foran.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

knut.aulie

Dette er jo bare tilvenning.
Hadde mini Cooper hatch to dørs med to barn. Null problem selv om en må vippe frem stoler.
Har ikke prøvd i3 med baksetepassasjerer så vet ikke hvordan det fungerer men motstående dører er jo generelt en kul ide. Høres ut som turfsurf synes det går greit.

cra

BMW i3 er en smart 3-dørs løsning, ikke en dårlig 5-dørs. :)

Å komme seg ut av en 3-dørs med lange dører på en smal plass er et C-moment i akrobatikk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ecinnaj

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. februar 2017, klokken 10:17
Sitat fra: Ecinnaj på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:36
Hvordan får du ut en babybilstol på trang parkeringsplass?
Man åpner døren og tar den ut? Bakdøren er kortere på i3 enn på f.eks eGolf, og b-stolpen er ikke i veien. Hvorfor skal det være vanskeligere på i3

Sitat fra: Ecinnaj på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:36
Og hvordan får barna satt seg inn og kommet seg ut uten hjelp?
De åpner døren og setter seg inn. Fremdøren åpnes normalt først av en voksen når de skal ut (ja, dette er ett ekstra steg og en ekstra sikkerhet). Veldig sjelden barna er på tur i baksetet alene uten en voksen foran.
Tenkte det ble litt trangt med 2 dører åpen, en person som skal stå i midten og ta ut en diger baby stol for så å komme seg ut og få lukket begge dørene uten å komme borti bilen som står kliss inntil.

Nei ungene skal ikke kjøre bil alene.
Men 6 åringen min går ut og inn av bilen selv, og jeg synes det høres veldig tungvindt ut at hun ikke skal klare det helt selv, å at hun alltid må ha hjelp og vi må bruke ekstra tid hver dag på at jeg først på sette lillebror i bilen å så gå rundt for å slippe hun inn i bilen eller for å lukke dørene istede for å bare sette meg inn å kjøre når hun har fått på seg selene.

sengekos


PionerThink

Er fordeler og ulemper med alt ::)
Har opplevd et par-tre ganger at ungene har "sparka" opp bakdøra med det resultatet at den har kommet borti nabobilen. Heldigvis har det gått bra til nå, dvs at det var min dør det ble hakk i >:(
Dette kan jo ikke skje med i3 sine bakdører og små barn, for da har man parkert lovlig nærme nabobilen ???
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Crown

Sitat fra: PionerThink på torsdag 02. mars 2017, klokken 08:40
Er fordeler og ulemper med alt ::)
Har opplevd et par-tre ganger at ungene har "sparka" opp bakdøra med det resultatet at den har kommet borti nabobilen. Heldigvis har det gått bra til nå, dvs at det var min dør det ble hakk i >:(
Dette kan jo ikke skje med i3 sine bakdører og små barn, for da har man parkert lovlig nærme nabobilen ???

Hvis du _frivillig_ vil hindre at ungene kan åpne døren selv, så har alle biler jeg har vært borti fra 80-tallet en gang hatt mulighet for barnesikring av bakdørene, slik at de bare kan åpnes utenfra. Tipper MiEV'en også har det. Med I3 er du tvunget til barnesikring for alle i baksetet, om de er voksne eller barn :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Ebe

Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 01. mars 2017, klokken 18:25
Nei ungene skal ikke kjøre bil alene.
Men 6 åringen min går ut og inn av bilen selv, og jeg synes det høres veldig tungvindt ut at hun ikke skal klare det helt selv, å at hun alltid må ha hjelp og vi må bruke ekstra tid hver dag på at jeg først på sette lillebror i bilen å så gå rundt for å slippe hun inn i bilen eller for å lukke dørene istede for å bare sette meg inn å kjøre når hun har fått på seg selene.

Lar du 6-åringen spenne på seg beltet helt selv?  :o

Hva med kontrollen av at beltet ikke er vridd, at beltet ligger under jakka, beltet er strammet osv?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

cra

Sitat fra: Ebe på torsdag 02. mars 2017, klokken 14:25
Hva med kontrollen av at beltet ikke er vridd, at beltet ligger under jakka, beltet er strammet osv?

Om man gjør seksåringen oppmerksom på det kan de være like flinke til det som voksne. Når ungene først er bevisste på sikkerhet i bil er det "ingen veg tilbake". Mine ble rasende hvis jeg gjorde antydling til å begynne å kjøre før de hadde fått på seg selen skikkelig. Da fikk far passet sitt påskrevet!  :laugh: 

En rask kikk i speilet eller ved å snu seg holder som regel til å se at alt er OK.

Jeg kjøpte en gang en rull gaffa-tape for det ene formål å tape den minste som vred seg ut av selen i barnestolen. Etter 45 minutter med remjing fordi hun ikke klarte å vriseg ut lenger (jeg tapet sammen selene i bryst-høyde) sluttet hun å prøve, og det var ikke lenger nødvendig med tape. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ebe

Joda, det er klart de kan være bevisste på det, men allikevel.  Jeg liker bare å ha kontroll  ;D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

J@x

Hva skjer hvis passasjerene foran og bak i en i3 smeller igjen dørene samtidig, eller i feil rekkefølge? Er ikke det noe som fort kan skje når et par 10-15 åringer er med?
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

brako79

Sitat fra: Ebe på torsdag 02. mars 2017, klokken 14:25
Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 01. mars 2017, klokken 18:25
Nei ungene skal ikke kjøre bil alene.
Men 6 åringen min går ut og inn av bilen selv, og jeg synes det høres veldig tungvindt ut at hun ikke skal klare det helt selv, å at hun alltid må ha hjelp og vi må bruke ekstra tid hver dag på at jeg først på sette lillebror i bilen å så gå rundt for å slippe hun inn i bilen eller for å lukke dørene istede for å bare sette meg inn å kjøre når hun har fått på seg selene.

Lar du 6-åringen spenne på seg beltet helt selv?  :o

Hva med kontrollen av at beltet ikke er vridd, at beltet ligger under jakka, beltet er strammet osv?

Mine 5-åringer går inn i bilen og tar også på seg belter selv.
De sier ifra om de får krøll eller ikke klarer å få klikket i.
Jeg kjører ikke før de sier de er klar, og jeg har tatt en visuell sjekk og stramming av beltet.
///Mvh
Kristian
'17 e-Golf juni / res 14.11 - levert 14.6.
'93 M5T
'89 325ixT

Ecinnaj

Sitat fra: cra på torsdag 02. mars 2017, klokken 14:43
Sitat fra: Ebe på torsdag 02. mars 2017, klokken 14:25
Hva med kontrollen av at beltet ikke er vridd, at beltet ligger under jakka, beltet er strammet osv?

Om man gjør seksåringen oppmerksom på det kan de være like flinke til det som voksne. Når ungene først er bevisste på sikkerhet i bil er det "ingen veg tilbake". Mine ble rasende hvis jeg gjorde antydling til å begynne å kjøre før de hadde fått på seg selen skikkelig. Da fikk far passet sitt påskrevet!  [emoji23] 

En rask kikk i speilet eller ved å snu seg holder som regel til å se at alt er OK.

Jeg kjøpte en gang en rull gaffa-tape for det ene formål å tape den minste som vred seg ut av selen i barnestolen. Etter 45 minutter med remjing fordi hun ikke klarte å vriseg ut lenger (jeg tapet sammen selene i bryst-høyde) sluttet hun å prøve, og det var ikke lenger nødvendig med tape. :)
Sånn er det her. Hun sier ifra om selen har krøllet seg eller hun ikke har fått den klikket på plass og strammer godt. 
Og alle som ikke har på seg seler får klar beskjed om at det må de gjøre.
Lillebror får beskjed om at han ikke må ta av seg stroppene for da kan han dø.

Å når jeg leverer hun på skolen så går hun ut av bilen selv og går inn på skolen. Så kjører jeg bare videre.

sengekos


Sør

Sitter med følelsen av at det krisemaksimeres over et problem som vi som faktisk eier en i3 ikke opplever som noe problem. At folk tenker forskjellig og har forskjellige behov har jeg ikke noe problem med å se, men i det daglige fungerer bilen uten noe stress for vår del. Det er fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene, og hver og en må selv se sitt behov.

Som tidligere nevnt vil ikke ungene kjøre noe annet enn i3 (vi har en fossil Volvo stasjonsvogn i tillegg), og de blir sure når vi må ta storbilen. Selen fester jeg alltid selv på barna, og løsner dem gjør de selv eller jeg strekker hånden min bak for å hjelpe dem. De går som regel ut på samme side (førersiden), så det er ikke snakk om å løpe rundt bilen for å åpne opp der.
Audi e-tron 55
BMW i3 FC 94Ah

turfsurf

Sitat fra: J-B på torsdag 02. mars 2017, klokken 15:22
Hva skjer hvis passasjerene foran og bak i en i3 smeller igjen dørene samtidig, eller i feil rekkefølge? Er ikke det noe som fort kan skje når et par 10-15 åringer er med?
Dørene tåler helt fint å bli lukket i feil rekkefølge. Er ikke bare 10-15 åringer som gjør det. Smeller de igjen dørene så hardt at de får skade, så har man andre problemer tenker jeg.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Sør på fredag 03. mars 2017, klokken 10:39
Sitter med følelsen av at det krisemaksimeres over et problem som vi som faktisk eier en i3 ikke opplever som noe problem.
Helt enig. De som kritiserer i3 dørløsningen er de som ikke har bilen selv. Har barn på 4, 11 og 13 år, og har hatt bilen i drøye ett og ett halvt år nå. Bruker i3 som primær transport til barnehage, trening og alt mulig annet. Ikke en gang har jeg ønsket meg en annen dørløsning.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA