Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vurderer brukt MS, noen spørsmål

Startet av MikaelNL, tirsdag 02. mai 2017, klokken 21:41

« forrige - neste »

sylwester

En annen ting er at 130km tur/retur.. Dvs. kan vi anta at du har bilen varm og 100% til avgang og kommer frem til jobben etter 65km. Hvis bilen da står ute i 8 timer i kulde så må det brukes energi til å varme den opp og bilen vil bruke mer batteri på vei tilbake enn frem fordi batteriet er kaldt. Rekkeviddene folk snakker om er som regel et strekk uten avkjøling så 2x65km er ikke det samme som å kjøre 1x130km.

Du bør også regne med noe kapasitetstap, la oss si 10%. Vil du klare det med margin på 90% SOC om 3 år?  I tillegg ønsker du å ha noen mils slingringsmonn, selv på vinteren.

En av de nyere bilene med >= 30kWh batteri og kanskje Ioniq, men den har ikke app til å forvarme bil og du må skrape ruta. Hvis det ikke er mulig å lade på jobb etter 65km så er Ampera-e  en mye bedre match.

TeslaBjørn har testet langkjøring med en rekke kortrekkeviddebiler og han har snitt Wh/km på hvert strekk. Det kan gi en indikasjon. Du ha
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nr1rayner

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. februar 2017, klokken 12:05
Når jeg har målt nå i vinter på min Soul så har jeg 14 mil med snø og minusgrader. Det er jo litt på grensa ift margin men 13 mil skulle gå.
Såpass ja  :) Høres jo nesten ut som sommerrekkevidde en dårlig dag med "24kwh" Leaf det ;)
Vet ikke hvor du holder hus, men Orkanger-Trondheim har gjerne flere perioder med -10/-15C, Orkanger kan det være ned mot, eller under -20C...
Fikk selv smertelig erfare at -10C spiser rekkevidde, selv uten varme.
Vi kom vel fram til ca 30% høyere forbruk i -10C enn i... ehh.. noen plussgrader, bare pga økt luftmotstand. I tillegg kommer strøm til varme.
Så, hvis dine 14 mil er i -5C så blir det for lite i -10  :-[

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. februar 2017, klokken 12:44
En av de nyere bilene med >= 30kWh batteri og kanskje Ioniq, men den har ikke app til å forvarme bil og du må skrape ruta. Hvis det ikke er mulig å lade på jobb etter 65km så er Ampera-e  en mye bedre match.

TeslaBjørn har testet langkjøring med en rekke kortrekkeviddebiler og han har snitt Wh/km på hvert strekk. Det kan gi en indikasjon.

Absolutt, Teslabjørn har mange gode videoer  :+1:

Sikler på Opel AE selv, men det er ett vesentlig problem, bestill nå, du får den ca sommeren -18. Innen den tid tror jeg nok flere andre er klare med sine (oppdaterte) biler.

App er utrolig kjekt. Men Ioniq skal da vel vitterlig ha innstillinger i bilen for forvarme? Med faste avreisetidspunkt blir det da ingen problem. App er visst oppe og går for Ioniq i USA, så mulig det kommer noe hit også.
Der er det vel også noe problem med levering? Men slipper å vente til sommeren -18 da..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Sitat fra: model3citizen på onsdag 22. februar 2017, klokken 07:45
Kia Soul Ev eller Nissan Leaf 30kWh er begge biler som klarer dette fint innen budsjett.

Jeg ville gått for Kia Soul. Lett å få tak i, 257.000kr ferdig på veien er innenfor budsjett også.

Litt magemål er lurt å ha. Anbefale Soul til en som skal kjøre 13 mil hele året, er useriøst. Sjekk videoene til Teslabjørn så ser du at Soul har 10 mil rekkevidde om vinteren med litt fart. Bilen har heller ikke app. Litt av vitsen med elbil er at du kan sette deg inn i varm bil og ikke skrape vinduer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

knut.aulie

Var ikke meningen å starte stor diskusjon.
14 mil er fordelt på flere turer og minst to starter med kaldt batteri. Ca -5 til -10 i Akershus som er omtrent det laveste det har vært i vinter.
Kjører alltid med varme på 20 grader. Forutsetter pen kjøring og ikke motorvei.

Crown

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 22. februar 2017, klokken 17:47
App er utrolig kjekt. Men Ioniq skal da vel vitterlig ha innstillinger i bilen for forvarme? Med faste avreisetidspunkt blir det da ingen problem. App er visst oppe og går for Ioniq i USA, så mulig det kommer noe hit også.
Der er det vel også noe problem med levering? Men slipper å vente til sommeren -18 da..

Ioniq har innstilling for forvarme, men kabelen må være i. Uansett, selv med to starter hvorav en kald, så er det garantert at Ioniq klarer 130km uansett vær og føre. Jeg forvarmer hjemme med kabel, men på jobb har jeg ikke lading. Håper det kommer app, men bilen blir (som andre elbiler) utrolig fort varm og har varme i ratt, skraping av frontrute har ikke vært nødvendig, bare å vente et minutt så har varmluften tint nok til å kunne ta resten med viskerne. Jeg har enda ikke klart å komme under 170km rekkevidde på "gjettometeret" som egentlig er veldig god til å gjette, selv med -10 og flere kaldstarter, ligger stort sett på 190+.

Det jeg _har_ klart er en dag det var 10 grader og fønvind nå i februar, et forbruk på 1,08 kWh/mil - startpunkt og sluttpunkt like høyt, fulgte 50-60 og 80-sone, 20 grader i bilen og "normal"-modus. Dermed er 280km realistisk om sommeren.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

magsu

Hei,

Kjører selv Trondheim-Orkanger ofte med elbil. Har en 94ah i3 og det går fint tur-retur, så lenge det ikke er -15 og en kjører full varme. Når det er så kaldt har en svært lite margin men det finnes bra med muligheter for hurtiglading. 5 minutter på varmt batteri gir mye strøm når en er nede i 50-60% på batteriet.

Hvis noen minutter hurtiglading ikke gjør deg noe ville jeg prøvekjørt e-up og i3. Selv gikk jeg for fully charged i3 og angrer ikke et sekund på at en betalte det ekstra.

nr1rayner

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 22. februar 2017, klokken 18:41
Var ikke meningen å starte stor diskusjon.
14 mil er fordelt på flere turer og minst to starter med kaldt batteri. Ca -5 til -10 i Akershus som er omtrent det laveste det har vært i vinter.
Kjører alltid med varme på 20 grader. Forutsetter pen kjøring og ikke motorvei.
Var vel ikke du som startet diskusjonen her, du skrev tydelig at det er på grensa ifht 13 mil..

Åja, typ 50-60 km/t altså?
Trondheim-Orkanger er det stort sett 80 hele veien, den forskjellen spiser en god del ekstra på Leaf, og enda mer ekstra på Soul såvidt jeg har fått med meg.
Så, meget godt egnet til 9 mil, svært knapt om vinteren til 13 mil..

@magsu
Bra synes jeg nå er å overdrive den veien..
Cirkle K på Klett har vel enda ublu priser med 15/30min, totalt uaktuelt å bruke for meg.
Men den skal vel overtas av GK snart, så da blir det vel 2,50 pr min  :+1:

Ellers har man jo mange i Trondheim, og en på Orkanger.
Men, bor man ca i Orkanger sentrum hjelper ikke laderen i Orkanger på vei hjem  :-\
Har det ytterlige vært en lader i Buvika/Børsa skulle jeg sagt meg dønn enig  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Krsand

Jeg pendler 22 mil (11 mil hver vei) 3-4 dager i uka, og bestemte meg derfor å bytte ut dieseldyret mitt med en Renault Zoe 40. Venter spent på ny bil nå. Fikk låne demobil til å teste strekningen får jeg kjøpte, og til tross for -4 grader og varmeapparatet på gikk turen strålende. Selvsagt verdt å merke seg at Zoe er litt kresen på strøm og ikke tar hurtiglading. Irritasjonsmoment ved eventuelle langturer men ikke noe problem i det daglige.

Med kampanjen som går ut april starter prisen på 229' som må sies å være ganske bra med tanke på rekkevidden selv om det er ny bil.

Må ta alle mulige forbehold siden jeg ikke har fått gjort meg så mye erfaringer selv enda, men gleder meg til å kunne parkere dieseldyret.

nr1rayner

@Krsand
Kjørte du 22 mil uten mellomlading?
Det er i tilfellet meget imponerende i de forhold du beskriver :)
Du burde slite i kaldere vær. Riktignok har den ikke hurtiglader, men en halvtime på 22kw gir deg en bra boost. Det er jo ikke mer enn man fort svir av på en tur innom en dagligvarebutikk man er innom uansett.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

model3citizen

#24
Sitat fra: AppleKnocker på onsdag 22. februar 2017, klokken 18:14
Sitat fra: model3citizen på onsdag 22. februar 2017, klokken 07:45
Kia Soul Ev eller Nissan Leaf 30kWh er begge biler som klarer dette fint innen budsjett.

Jeg ville gått for Kia Soul. Lett å få tak i, 257.000kr ferdig på veien er innenfor budsjett også.

Litt magemål er lurt å ha. Anbefale Soul til en som skal kjøre 13 mil hele året, er useriøst. Sjekk videoene til Teslabjørn så ser du at Soul har 10 mil rekkevidde om vinteren med litt fart. Bilen har heller ikke app. Litt av vitsen med elbil er at du kan sette deg inn i varm bil og ikke skrape vinduer.

Du har nok rett, det var nok i overkant optimistisk i og med at det ikke informeres om det er mulig å lade i den andre enden.

Når det er sagt, jeg har pendlet ett år på verst tenkelig vei, flat E6, og var innenfor 13mil rekkevidde hele tiden. Men det vil nok virkelig gå på stumpene løst når det er kaldt.

Dersom man kjører regelmessig, så trengs det ingen app for forvarming. Ikke bruker jeg app for forvarming av i3en, ei heller var det nødvendig med app for å forvarme Soul Ev. Begge kan programmeres og glemmes.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

AppleKnocker

Sitat fra: Krsand på fredag 24. februar 2017, klokken 23:58
Jeg pendler 22 mil (11 mil hver vei) 3-4 dager i uka, og bestemte meg derfor å bytte ut dieseldyret mitt med en Renault Zoe 40. Venter spent på ny bil nå. Fikk låne demobil til å teste strekningen får jeg kjøpte, og til tross for -4 grader og varmeapparatet på gikk turen strålende. Selvsagt verdt å merke seg at Zoe er litt kresen på strøm og ikke tar hurtiglading. Irritasjonsmoment ved eventuelle langturer men ikke noe problem i det daglige.

Med kampanjen som går ut april starter prisen på 229' som må sies å være ganske bra med tanke på rekkevidden selv om det er ny bil.

Må ta alle mulige forbehold siden jeg ikke har fått gjort meg så mye erfaringer selv enda, men gleder meg til å kunne parkere dieseldyret.
Har fått prøvd min Zoe en del nå, og jeg er meget godt fornøyd med rekkevidden. I dag har jeg f.eks oppnådd 256 km på en ladning i minusgrader og på veier som ikke alltid var brøytet. Hadde to stopp og kjørte mye motorvei. Det skal sies at farten ble lav pga vanskelige kjøreforhold, litt over 60 km/t i snitt på hele turen. Kjørte i ECO ca halve distansen med 20 grader i bilen 3% batteri når jeg satte bilen på lading. På turer under 20 mil om vinteren er det null rekkeviddeangst med en Zoe 41kwh.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Krsand

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. februar 2017, klokken 12:22
@Krsand
Kjørte du 22 mil uten mellomlading?
Det er i tilfellet meget imponerende i de forhold du beskriver :)
Du burde slite i kaldere vær. Riktignok har den ikke hurtiglader, men en halvtime på 22kw gir deg en bra boost. Det er jo ikke mer enn man fort svir av på en tur innom en dagligvarebutikk man er innom uansett.

Ja har dessverre ikke lademuligheter på jobb så er uten lading på dagtid. Testturen kjørte jeg imidlertid frem og tilbake i en tur, så er forberedt på at rekkevidden blir en del mindre når bilen har stått parkert en arbeidsdag og kupéen og batteriene er kalde før hjemturen. Har heldigvis 22kW-lader halvveis på strekningen så passer bra med en handle- og røykepause der når det blir behov.

Var heller ikke mye strøm igjen på batteriet når jeg kom tilbake etter turen, men at det holdt på min første tur noen gang med elbil synes jeg var tillitsvekkende nok til at jeg tar sjansen på å gå over i elbilrekken. Dieseldyret skal imidlertid få stå parkert på tunet en stund fremover til rekkeviddeangsten har gått over ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

turfsurf

Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:27
Men grunnen til at jeg sier at bmw er helt teit mtp barn er at det virker ikke som folk tenker over hverdagsproblemer man kan støte på.
Barna kan verken sette seg inn og gå ut av bilen helt selv, uten at du må gå rundt å åpne/lukke dører.  Og hvordan blir det på en parkeringsplass der du så vidt får åpnet en dør men må åpne 2 dører.
Har du små barn med bilstol som taes ut da så er det jo helt umulig.
Det er veldig morsomt at de som ikke har i3 uttaler seg om hvor upraktisk dørene er. Vi har 3 barn, for tiden 4, 11 og 13 år, og har kjørt i3 38kkm, de siste 10 månedene med i3 som eneste bil. Dørene har noen ulemper, men enda flere fordeler. Å si at det er stress i hverdagen er reinspikka tull. Hadde jeg hatt valget mellom dagens løsning og "vanlige" dører hadde jeg valgt dagens løsning på nytt igjen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ecinnaj

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. februar 2017, klokken 22:35
Sitat fra: Ecinnaj på onsdag 22. februar 2017, klokken 11:27
Men grunnen til at jeg sier at bmw er helt teit mtp barn er at det virker ikke som folk tenker over hverdagsproblemer man kan støte på.
Barna kan verken sette seg inn og gå ut av bilen helt selv, uten at du må gå rundt å åpne/lukke dører.  Og hvordan blir det på en parkeringsplass der du så vidt får åpnet en dør men må åpne 2 dører.
Har du små barn med bilstol som taes ut da så er det jo helt umulig.
Det er veldig morsomt at de som ikke har i3 uttaler seg om hvor upraktisk dørene er. Vi har 3 barn, for tiden 4, 11 og 13 år, og har kjørt i3 38kkm, de siste 10 månedene med i3 som eneste bil. Dørene har noen ulemper, men enda flere fordeler. Å si at det er stress i hverdagen er reinspikka tull. Hadde jeg hatt valget mellom dagens løsning og "vanlige" dører hadde jeg valgt dagens løsning på nytt igjen.
Ok så bra :)
Hvordan får du ut en babybilstol på trang parkeringsplass?
Og hvordan får barna satt seg inn og kommet seg ut uten hjelp?

sengekos


Sør

Jeg kan skrive under på at ungene stortrives i i3. Nå er vi akkurat ferdig med bakovervendt bilstol, så det har vi ikke testet. Det finnes imidlertid stoler som kan svinges ut, som gjør innlasting greit. Begge ungene går gjerne inn og ut på førersiden, og de kommer like enkelt inn som i stasjonsvognen. Like stor skuffelse hver gang vi ikke skal kjøre i3  :)

Edit: Svingbart sete jeg har sett andre har anbefalt er cybex sirona. Har ikke egen erfaring med dette.
Audi e-tron 55
BMW i3 FC 94Ah

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA