Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av signal, tirsdag 02. mai 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

sylwester

Det er ganske sykt at ikke de klarer å lage TPMS som kan leve helle dekkets levetid slik at det er på tide å bytte dekket på basis av gummialder i det TMPS slutter å virke.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sele

Batteriet som er problemet men det burde vært mulig og lage TPMS hvor man kan bytte batteri. Dette er sannsynligvis mulig men jeg forstår hvorfor man ikke gjør det..

jkirkebo

Sitat fra: Sele på torsdag 23. mars 2017, klokken 22:26
Batteriet som er problemet men det burde vært mulig og lage TPMS hvor man kan bytte batteri. Dette er sannsynligvis mulig men jeg forstår hvorfor man ikke gjør det..

TPMS-sensorer er en vare som vil bli masseprodusert fremover, jeg regner ikke med at det er lenge til før du kan kjøpe en 4-pack på Biltema til 199,- elns. Ikke så veldig interessant å styre med batteriskifte da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Men disse sensorene er jo noe som ligger inni dekket. Dvs. du må ha den av felgen for å bytte og det er uansett ikke noe som folk flest kan gjøre selv uansett om de får sensorene til en hundring på Biltema.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Sele

Hvis man kan redusere prisen på sensorene fra 4000 til 199 så er det en så stor besparelse at prisen for og montere disse vil være overkommelig for folk flest slik at det ikke finnes noe argument for og droppe disse.

Trekkoppbil

Sitat fra: Sele på torsdag 23. mars 2017, klokken 15:45
Så lenge bilen har krav om TPMS så må dette selvfølgelig være i orden ved en PKK. Feilmelding på dette systemet vil gi feil.
Jeg synes ikke det er selvfølgelig.
Det har vært krav om tpms ved typegodkjenning av nye biler. Det gjelder amerikanske typegodkjenninger for omtrent de 10 siste åra, og for euroepeiske biler ca 2 år, avhengig av når bilmodellen er typegodkjennt.

Men i de aller fleste amerikanske stater er det ikke krav om at vinterhjul skal ha tpms. Jeg har også lest at enkelte mener at det heller ikke er krav om det til hjul i Sverige heller, så i Europa er det muligens ligende tilstander som i USA.

Logikken må være at typegodkjenningene av bilene krever at bilene støtter tpms, mens hjula er godkjennt uten å ha tpms.
I Norge kjører vi biler med enten europeisk eller nordamerikansk typegodkjenning.  Bilene må ha tpms når de er nye, men de kan brukes i Nordamerika og Europa med hjul som ikke har tpms. Hvorfor er det sjølvsagt at vi må ha tpms på PKK i Norge?

Jeg vil si det på en annen måte: Er det krav til tpms på hjula, så kjører du sjølvsagt med helårsdekk. Det er altfor brysomt for folk flest å håndtere 2 sett  med tpms-hjul.

Sele

#21
Forstår ikke at det er tvil om at TPMS må være i orden ved PKK. Hvor står det at vinterhjul er untatt TPMS?

https://www.naf.no/tjenester/eu-kontroll/kontrollpunkter-eu-kontroll/

Svenske myndigheter har sagt nei takk til EU kravet om TPMS. Norge har etter EØS avtalen forpliktet seg til og følge kravene fra EU så der har du forskjellen mellom Norge og Sverige.

https://www.motor.no/artikler/denne-dekk-dingsen-koster-deg-4.000-kroner--svenskene-slipper/

Myrvang

Sitat fra: Sele på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:51
Enhver må selvsagt gjøre som man selv vil. Synes det er smått utrolig og kjøpe en bil til flere hundretusen også velger man bort pålagt sikkerhetsutstyr fordi det er for dyrt..

Fordi jeg i 20 år har klart å sjekke dekktrykket selv. At jeg må betale 4000,- for å unngå en lampe er uaktuelt. 8000 kontra 12000 for vinterdekk på felg er en stor forskjell. Jeg sjekker dekktrykket mauelt innimellom, og om jeg punkterer vil jeg merke det selv, tom uten enda en ulende alarm i Leafen...
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Bondeknøl

Veldig enig med Myrvang!
Når først en må overvåke dekktrykket så er det jo mye greiere at det overvåkes med ABS som allerede er på bilen slik enkelte produsenter gjør. Bilene blir vel også billigere å produsere uten disse dekksensorene? Da kan en også bytte rundt hjulene uten at det blir baluba. Så får det heller være at en ikke kan lese av trykket på leafspy.

Sele

Hele poenget her var at det er påbudt på alle nye biler fra november 2014. Det vil si at dette er noe du ikke kan velge bort og som må være iorden på en PKK.

Myrvang

Sitat fra: Sele på torsdag 30. mars 2017, klokken 09:06
Hele poenget her var at det er påbudt på alle nye biler fra november 2014. Det vil si at dette er noe du ikke kan velge bort og som må være iorden på en PKK.

Og det vil det være ved PKK i mai, med sommerdekkene på.
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Sele

Jeg har bare opplyst om at dette må være ok på PKK hva slags ordninger folk som kjøper biler til flere hundretusen men ikke tar seg råd til noen sensorer gjør er for meg revnende likegyldig.

doldis1

 Den eneste grunnen til disse totalt unødvendige sensorenes eksistens, er at bilbransjen lobber uvitende
politikere med fraser om miljø og traffikksikkerhet.. Som vanlig tar politikerne agnet og sender regningen
til oss bileiere mens bilbransjen gnir seg i hendene ...

jkirkebo

Sitat fra: doldis1 på onsdag 05. april 2017, klokken 16:59
Den eneste grunnen til disse totalt unødvendige sensorenes eksistens, er at bilbransjen lobber uvitende
politikere med fraser om miljø og traffikksikkerhet.. Som vanlig tar politikerne agnet og sender regningen
til oss bileiere mens bilbransjen gnir seg i hendene ...

Tja, vi er mange som ser verdien av dekktrykksensorer. De har reddet meg fra å ødelegge dekk 2 ganger hittil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sylwester

Men blir det mangellapp på bilen på vinterstid hvis man blir stoppa med en bil registrert etter 2014 uten TPMS?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA