Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Litt nytt om neste generasjon Leaf

Startet av signal, tirsdag 02. mai 2017, klokken 20:03

« forrige - neste »

signal

Siden vinterdekkene ble påmontert i fjor har lampen lyst. Året før var alt ok. Prøvde en ny prosedyre for å gjenkjenne hjulene ved hjelp av LeafSpy Pro. Det gikk ikke.
I dag var jeg på første EU kontroll og de klarte heller ikke å resette dette.
Sensorene er de originale som var påmontert bilen som ny.
Ameriksnsk bil med 315 Mhz frekvens. Har også sommerhjul med USA TPMS og disse var lette å fikse med Leafspy.

Er det noen som har tips? Fikk ett forresten i kveld, å spørre om bilforhandler som har importert US biler i mange år kan hjelpe med re-setting.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic
2015 Mitsubishi Outlander, Sølv Metallic

Burger

Nå er jeg ikke sikker på hvordan sensorene er på din bil, men det kan rett og slett være at batteriene er ferdige. Mener de skal leve 5-7 år og bila di er fra 2012 + 5 = 2017 :-)

Kilde : https://en.wikipedia.org/wiki/Tire-pressure_monitoring_system
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

Man må vel da kjøpe komplett sensor? Som vel koster noen kroner..
Merkelig at de ikke har noe ladegreier som på enkelte klokker. Hjulet er da stadig i bevegelse og masse energi som kan lade opp den lille saken der.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elbil fundamentalist

Du resetter TPMS fra menyen (knappene på bestre side av rattet). Bla deg gjennom så finner du den.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Trekkoppbil

Da du registrerte sommerhjula, spørs det om du ikke har fjerna registreringa av vinterhjula.

Jeg har lurt på om bilen husker 2 sett hjul, eller om den kun husker ett sett. Kjenner du til det?

Jeg har opplevd at dersom denne framgangsmåten med Leaf Spy Pro feiler, kan man prøve på nytt:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Registrere_TPMS

Sjølv så har jeg bare gjort det enkelt og klona TPMS, så sommerhjula har samme IDer som vinterhjula.

Er du i nærheten av Akershus, kan du gjerne sende PM, så kan vi se om vi får fiksa det på en kjapp og enkel måte med tpms-utstyr, men når du bytter til sommerdekk, så vil du kunne få samme problemet igjen.

signal

Takk for alle svar.
Har inntil nå godkjent EU kontroll da de fortalte at TPMS ikke er et punkt på kontrollen.
Settet som er på bilen nå er de originale som var med bilen. Har kontrollert luften og vil sjekke mer når jeg skifter dekk. På sommerdekkene er det nye sendere som ble kjøpt for et år siden fra USA. Får se da.
Jeg bor i Molde så det er ikke planer om å reise til Østlandet med denne bilen.

signal

Da du registrerte sommerhjula, spørs det om du ikke har fjerna registreringa av vinterhjula.

Jeg har lurt på om bilen husker 2 sett hjul, eller om den kun husker ett sett. Kjenner du til det?

Jeg har opplevd at dersom denne framgangsmåten med Leaf Spy Pro feiler, kan man prøve på nytt:
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Registrere_TPMS

Sjølv så har jeg bare gjort det enkelt og klona TPMS, så sommerhjula har samme IDer som vinterhjula.

Er du i nærheten av Akershus, kan du gjerne sende PM, så kan vi se om vi får fiksa det på en kjapp og enkel måte med tpms-utstyr, men når du bytter til sommerdekk, så vil du kunne få samme problemet igjen.
[/quote]

Har også lurt på om det kun er et sett med hjul som kan være i minnet på en gang. Min andre bil, Outlander, har to sett som det er lett å skifte mellom i menyene. På Leafen ser jeg ikke det.

På den linken du viser til så ser det ut til at rekkefølgen av hjulene med forskjellig lufttrykk er snudd om i forhold til hva som LeafSpy Pro har. Kan dette gjøre forskjellen med suksess i å registrere hjulene?

Trekkoppbil

Ja, det var nok en skrivefeil på Elbilwiki, som er retta opp nå.
Man går sjølvsagt rundt bilen fra førerdør til førerdør.

Myrvang

Jeg kjøpte vinterdekk uten TPMS og får varsel hver gang jeg starter bilen. Irriterende, men gadd ikke betale 4000,- for sensorer. Er det ikke mulig p slå den av? Har prøvd å søke uten p få svar...

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

kaiat

Du får nok ikke slått av TPMS-lampa. Mener det er krav om TPMS på 2015-modeller som du har?

Myrvang

Sitat fra: kaiat på lørdag 18. mars 2017, klokken 14:43
Du får nok ikke slått av TPMS-lampa. Mener det er krav om TPMS på 2015-modeller som du har?

Ja, er krav om det, men gadd ikke ta meg råd til 4000,- ekstra for de sensorene. Er ikke et krav på EU-kontroll enda, og skulle det bli det så slutter regnummeret mitt på 5, og innen mai er sommerdekkene med TPMS på.
2020 e-NV200 7-seter
2011 Mitsubishi i-Miev
2011 i-On

cra

Sitat fra: kaiat på lørdag 18. mars 2017, klokken 14:43
Du får nok ikke slått av TPMS-lampa.

Da gjenstår vel det gode gamle trikset med en liten bit svart tape.  :-\  Ikke verdens peneste "hack", men det funker. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sele

Så lenge bilen har krav om TPMS så må dette selvfølgelig være i orden ved en PKK. Feilmelding på dette systemet vil gi feil.

http://www.tv2.no/a/7651643/

Myrvang

Sitat fra: Sele på torsdag 23. mars 2017, klokken 15:45
Så lenge bilen har krav om TPMS så må dette selvfølgelig være i orden ved en PKK. Feilmelding på dette systemet vil gi feil.

http://www.tv2.no/a/7651643/

Se der ja, har hørt det ikke var krav, men ser at det er det. Spiller ingen rolle for meg da jeg har det på sommerdekkene som er på når jeg skal ha PKK om noen år. Og jeg lever fint med den lille orange trekanten på dashbordet.

Måte på hva man skal bruke tid og penger på...
2020 e-NV200 7-seter
2011 Mitsubishi i-Miev
2011 i-On

Sele

Enhver må selvsagt gjøre som man selv vil. Synes det er smått utrolig og kjøpe en bil til flere hundretusen også velger man bort pålagt sikkerhetsutstyr fordi det er for dyrt..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA