Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: varsellampe for lufttrykk går ikke av

Startet av bjorntj, tirsdag 02. mai 2017, klokken 18:04

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. februar 2017, klokken 00:41
Sitat fra: nofuelno på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:52
Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:37
Takk for god forklaring.. :)

btw, regner med at man evt. kan installere 32A kurs men da koble på en 16A ladestasjon/kabel?
Da må du bytte ut til 20A automatsikring.

Det høres litt søkt ut for meg:
1. Jeg bruker 16A kabel og har en 32A ladestasjon => lades på 16A på et 32A-kurs.
2. mode3 ladestasjonen stilles inn på 16A => lades på 16A selv med 32A-kabel på en 32A kurs. Bilen vi ikke trekke mer på grunn av signaleringen.

Du mener at #1 er grei, men #2 da må man bytte ut 32A-sikringen med en 20A en?

#2 er grei om det er en 32A ladestasjon som er begrenset til 16A. #2 er som regel ikke grei om det er en ren 16A ladestasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. februar 2017, klokken 00:41

Det høres litt søkt ut for meg:
Spørsmålet er egentlig hva produsenten av ladestasjonen tillater som forankoblet sikring på sin ladeboks.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredriks

Dette virker jo veldig rart? Hva som er tilgjengelig av strøm på kursen burde jo ikke ha noen betydning for ladestasjonen? Så fremt den er dårig designet og trekker mer enn den skal, men da hadde jo sikringen uansett gått på en 16A kurs f.eks.
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

elektrolux

OK.

Tenk dere en 16 A ladestasjon med innvendig kabling på 2,5mm2 tilkoblet en 32A kurs. Nei la oss gå helt Myth Busters og sette den på en 63A kurs.

I andre enden kobler en til en Renault Zoe, via en VW ladekabel med 3 x 2,5mm2 tverrsnitt.

Det eneste som da hindrer full nedsmeltning er at a) Pulsbreddesignalet er stabilt på maks 16A, og a) At ingen skader kabelen på verst mulig tenkelig måte. D.v.s. kortsluttning mellom faselederene mens bilen lader.

Er alt riktig dimensjonert vil utstyret klare å trippe forrandliggende sikring.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bjorntj

Men hvis man da legger opp en 32A kurs og kobler til en ladestasjon som er tilpasset 32A men som da kan justeres ned til 16A (som output til bilen), det burde vel funke greit?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

Robert Sund

Det vil gå helt fint.

Det går også helt fint å lade en bil som kun trekker 16A fra en 32A boks. Laderen er i bilen og det vil da ikke gå mer enn 16A. Så jeg ville bare koblet opp en 32A boks hvis jeg var deg.

Det går også helt fint å koble en 32A bil til en 16A boks, da boksene sender ett pilotsignal gjennom ledningen til bilen som begrenser strømmen. Produsenten velger hvor rikelig dimensjonert boksen er inni og det avgjør hvor stor sikringen kan være. Hvis den er dimensjonert godt nok for 32A kan produsenten like godt selge den som en 32A boks.

fredriks

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:17
OK.

Tenk dere en 16 A ladestasjon med innvendig kabling på 2,5mm2 tilkoblet en 32A kurs. Nei la oss gå helt Myth Busters og sette den på en 63A kurs.

I andre enden kobler en til en Renault Zoe, via en VW ladekabel med 3 x 2,5mm2 tverrsnitt.

Det eneste som da hindrer full nedsmeltning er at a) Pulsbreddesignalet er stabilt på maks 16A, og a) At ingen skader kabelen på verst mulig tenkelig måte. D.v.s. kortsluttning mellom faselederene mens bilen lader.

Er alt riktig dimensjonert vil utstyret klare å trippe forrandliggende sikring.

Ok, så du sier at en 16A ladestasjon uansett trekker så mye den vil? Vil ikke da sikringen gå på en 16A kurs?

Ladestasjonen vet da ikke uten videre hvor stor kapaisteten på kursen er. Hvis man kobler en lyspære på en 63A kurs, så vil ikke den smelte ned/sprenge.
2017 Hyundai Ioniq levert 07.17.
Din Model Din Model 3 ble reservert 01/04/2016.

Griffel

#22
Sitat fra: fredriks på onsdag 22. februar 2017, klokken 13:47
Dette virker jo veldig rart? Hva som er tilgjengelig av strøm på kursen burde jo ikke ha noen betydning for ladestasjonen? Så fremt den er dårig designet og trekker mer enn den skal, men da hadde jo sikringen uansett gått på en 16A kurs f.eks.
Som tidligere skrevet ladestasjonen trekker ikke strøm, det er kun en forbedret stikkontakt med litt ekstra overvåking og kontrol. Du kan ikke sette en 16A stikkontakt på en 32A kurs. Men dette er igjen helt avhengig av design, og det er ingen ting iveien for å lage en 16A ladestasjon som kan monteres på en vesentlig større kurs, men det er opp til produsenten å angi største forankoblede sikring basert på sin design.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA