Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: varsellampe for lufttrykk går ikke av

Startet av bjorntj, tirsdag 02. mai 2017, klokken 18:04

« forrige - neste »

bjorntj

Har hatt besøk av elektriker i dag og fant ut at jeg har 40A fra huset og ut til garasjen og han mente da at jeg kunne legge opp en ny 32A kurs i garasjen som kan brukes til å lade bilen. Så da har jeg noen spm:

- Er vel ingen grunn til ikke å velge 32A kurs (i.e. gå for 16/20A istedenfor), bortsett fra penger evt?
- Ioniqen kan lade med 32A 1 fase, ikke sant?
- Tenker at en ladestasjon er vel det beste valget, en 32A type 2 kabel koster vel nesten det samme som en ladestasjon?
- Hvordan kobler man en ladestasjon til strøm? Er dette via en slik industrikontakt eller kobles ledningen rett i ladestasjonen?

mvh.
BTJ
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

elektrolux

Vi anbefaler alltid ladestasjon til fast lading hjemme.

Denne kan kobles fast i mode 3, eller via stikk/støpsel som en mode 2 løsning. ( ofte brukt der folk har et industristikk allerede )

I ditt tilfelle med 40A til garasjen allerede er kanskje dette tilfelle?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bjorntj

Hvis du da mener at jeg har en slik industrikontakt, så har jeg ikke det.. Har ett eget sikringsskap i garasjen..

Trenger man egentlig de 2-3 timene kjappere lading man får med 32A i forhold til 16A?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

bjorntj

btw, det nevnes stadig mode 2 og mode 3, hva er forskjellen? At den ene er koblet rett på en kabel mens den andre via stikk eller? Er det da noen fordeler med mode 3 ift mode 2?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

elektrolux

#4
Mode betegner hvor styringen av ladestyrken foregår:

Mode 1 = I bilen, ofte med en knapp på dasjbordet
Mode 2 = Mellom strømuttaket og bilen. Typisk ladekabel og semiportabel ladestasjon.
Mode 3 = I Strømuttaket. Dette gir mulighet for lastfordeling, men medfører full NEK400 pakke med regler; bl.a jordfeilvern type B, egen kurs uten andre uttak.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

DagfinnN

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:48
Hvis du da mener at jeg har en slik industrikontakt, så har jeg ikke det.. Har ett eget sikringsskap i garasjen..

Trenger man egentlig de 2-3 timene kjappere lading man får med 32A i forhold til 16A?
Etter 1,5 år med en bil som bruker mer strøm enn din: Nei
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Griffel

#6
Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 18:51
btw, det nevnes stadig mode 2 og mode 3, hva er forskjellen? At den ene er koblet rett på en kabel mens den andre via stikk eller? Er det da noen fordeler med mode 3 ift mode 2?
Sitat fra: Griffel på onsdag 07. mars 2012, klokken 21:07
Det dukker stadig opp spørsmål om de nye standardene for lading: Standarden er internationalt harmonisert.
Men det er ikke nødvendigvis forskrifter og utstyr. Derfor finnes det ulike plugger og kontakter i forskjellige land.
Fordelen med at det er harmonisert er at bilfabrikanten kan velge hva slags kontakt han vil ha i bilen, og så levere en ladekabel med bilens plugg i den ene enden og landets plugg i den andre.

Dette er de lademoduser som er definert i Standarden. Men det betyr ikke at bilfabrikanten må inkludere alle disse i sin bil.

Lademodus 1: Tilkobling av den elbilen til strømnettet ved hjelp standardisert kontakt på nettverkssiden, og bruk av beskyttelsesskjerm, nøytralleder og beskyttelses jordleder, ladestrømmen skal være begrenset til 16 A og spenningen til 250 V for enfase vekselstrøm og 480 V trefase vekselstrøm.

I enkelte land er lademodus 1 forbudt (USA), noen land krever Jordfeilbryter i kabelen eller pluggen som ekstra sikkerhet (Tyskland), og noen land at stikkontakten som brukes skal ha en forankoblet jordfeilbryter.

(Dette er det lademodus vi kjenner i våre eldre biler, og det kommer nok til å forsvinne med den "klasiske PSA/Think generasjonen". Hverken Trillingene eller Nissan har valgt å benytte denne mulighete antagelig fordi det krever flere nationale tilpassninger, og ikke kan brukes i USA)

Lademodus 2: Tilkobling av elbilen og en AC-nettverk opp til 32 A og 250 V, enfase, eller trefase opp til 480 V, ved hjelp av standardiserte stikkontakter og bruk av faseledere og nøytralleder og beskyttelsesjordleder. Dette skal fungere sammen fungere sammen med pilot og feilstrømfunksjon som betyr at det mellom den elbilen og pluggen eller som del av en ladekablen er integrert en kontrollboks (in-cabel control box).

(Spesielle krav i USA til hvordan lekkasjestrøm måles, og som enkelt privatimportører av ladekabel fra USA har fått føling med.) 
(ICCB = In-Cable Control Box eller som det heter på Norsk: kladd)

Lademodus 3: Tilkobling av elbilen til strømnettet ved hjelp av en dedikert EVSE, der en pilotfunksjon i elbilen står i forbindelse med EVSE for å kunne koble seg til AC strømnettet.

(EVSE=Electric Vehicle Supply Equipment, bedre kjent som dyrt tilkoblings punkt fra Nissan, eller noe rimligere importert fra UK. Ladepunkt med Mennekes kontakt på veggen Japankontakt i bilen får i dette modus en kabel uten kladd, i likhet med en Tysk produsert bil med Mennekes i bilen. Ulikheten blir den pluggen i ladekablen som kobles til bilen)
(EVSE Inneholder jordfeilbryter og rele som sørger for at tilkobling/frakobling skjer uten spenning, i den Tyske er det en stikkontakt, i den Japanske er ladekablen fast tilkoblet)

Lademodus 4: Tilkobling av elbilen til strømnettet ved hjelp av en ekstern batterilader (DC), der pilotfunksjonen i elbilen kobler laderen til AC strømnettet.
(Kjent fra Nissan, Trilling som CHAdeMO Japansk de-facto standard, EU standard i arbeid)
Siden dette ble skrevet har noe forandret seg
Mode 1 finnes ikke på nyere biler.

Mode 3 Fastmontert ladestasjon er ikke så dyr lenger og annbefales for alle steder der en jevnlig lader bilen. Kontakten i Norge er den såkalte type-2 som alle elbiler kan lade fra med en passende kabel.

Mode 4 DC lading i EU er for lenge siden på plass.

Lademodusbetegnelsen forteller altså ikke om hvor styringen av ladestyrken foregår, men om hvordan bilen er koblet til strøm-nettet når den lades.

Mode 1 og 2 nødløsning via standard stikkontakt.
Mode 3. Sikkelig fastmontert ladestasjon anbefal av DSB.
Mode 4. DC lading via en ekstern ladelikeretter.

Og forskriftene i NEK gjelder for alle lademodus.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bjorntj

Takk for god forklaring.. :)

btw, regner med at man evt. kan installere 32A kurs men da koble på en 16A ladestasjon/kabel?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

nofuelno

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:37
Takk for god forklaring.. :)

btw, regner med at man evt. kan installere 32A kurs men da koble på en 16A ladestasjon/kabel?
Da må du bytte ut til 20A automatsikring.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

bjorntj

I.e. man kan ikke koble til en ladestasjon som trekker 16A på en 32A kurs?
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

nofuelno

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:54
I.e. man kan ikke koble til en ladestasjon som trekker 16A på en 32A kurs?
Stemmer
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

bjorntj

Hmmm.. Ikke logisk for meg, ville tenkt det var motsatt, at man ikke kan koble ladestasjon som trekker 32A på en 16A kurs.. Men er ingen elektriker..
Someone wrote:
"I understand that if you play a Windows CD backwards you hear strange Satanic messages"
To which someone replied:
"It's even worse than that; play it forwards and it installs Windows"

Griffel

#12
Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:54
I.e. man kan ikke koble til en ladestasjon som trekker 16A på en 32A kurs?
Ladestasjonen trekker ikke strøm, den "forteller" lader i bil hva den får lov å trekke.
Det er vanskelig å se hensikten med å begrense en 32A kurs, men en ladestasjon godkjent for 32A kan (normalt) konfigureres til å begrense lading til lavere nivåer.
Ladestasjonen er i likhet ned en stikkontakt, en del av det faste opplegget som er beskyttet av sikringen, og må dimensjoneres der etter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sylwester

Sitat fra: nofuelno på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:52
Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:37
Takk for god forklaring.. :)

btw, regner med at man evt. kan installere 32A kurs men da koble på en 16A ladestasjon/kabel?
Da må du bytte ut til 20A automatsikring.

Det høres litt søkt ut for meg:
1. Jeg bruker 16A kabel og har en 32A ladestasjon => lades på 16A på et 32A-kurs.
2. mode3 ladestasjonen stilles inn på 16A => lades på 16A selv med 32A-kabel på en 32A kurs. Bilen vi ikke trekke mer på grunn av signaleringen.

Du mener at #1 er grei, men #2 da må man bytte ut 32A-sikringen med en 20A en?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: bjorntj på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:54
I.e. man kan ikke koble til en ladestasjon som trekker 16A på en 32A kurs?

Kommer an på om den er godkjent for det.

En ren 16A ladestasjon vil typisk være godkjent for å kobles på en kurs på inntil 20A.

En 32A ladestasjon vil typisk være godkjent for å kobles på en kurs på inntil 40A (noen kan kobles på større kurser, f.eks har Ecolite uten B-vern en intern 32A sikring og kan derfor fint kobles til en 63A kurs).

En 32A ladestasjon begrenset til 16A kan fint kobles på en 16A kurs.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA