Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Løftepunkt på Think

Startet av froland, onsdag 02. februar 2011, klokken 11:28

« forrige - neste »

froland

Hei elbilvenner! Jeg har ikke veldig greie på dette, men har jo av og til lurt på hvorfor ikke Think utnytter seg av varmen som er i Zebrabatteriene til oppvarming av kupe. Det ville jo bli lite behov for varmeovn i bilen da? Vel slenger bare ut noe, for å høre om jeg er helt på bærtur.....som vanlig. Froland:)
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

cra

Ren tipping fra min side, men jeg ville gjettet at det er fordi varmen trengs der den er - i batteriene, slik at de ikke "fryser til is" og må "tines" igjen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

froland

Men kan de ikke bare lage en varmeveksler da? Trenger vel ikke å miste så mye varme? Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Elmo

Sitat fra: froland på onsdag 12. januar 2011, klokken 12:45
hvorfor ikke Think utnytter seg av varmen som er i Zebrabatteriene til oppvarming av kupe.
Sitat fra: froland på onsdag 12. januar 2011, klokken 13:14
Men kan de ikke bare lage en varmeveksler da? Trenger vel ikke å miste så mye varme?

Dette blir jo helt feil. Det ER ikke varme å hente i batteriene. Du bruker energi fra batteriene til å varme dem OPP. Hvis du nå skal kjøle batteriene for å få varme i kupeen, slik at batteriene må varmes mere med energi fra batteriene, så kan du vel like gjerne bruke den samme energien fra batteriene direkte til varmeapparatet. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Alpinist

Det hender at Zebra batteriet må kjøles.
Da starter en vifte bak og bringer varmluft ut "eksosrøret" bak.
Jeg opplever dette under lange kjøreturer og kjøring i kupert terreng.
Stort sett ved batterikapasitet under 40%

En naturlig grunn til at denne varmen ikke brukes til oppvarming kan være at det er vanskelig å kontrollere når den kommer og hvor mye av den som kommer.

Jeg har ikke peiling på dette - men kaster meg inn med noe som virker logisk i mitt hode!
Think Mountain 2010 modell

cra

Sitat fra: Alpinist på onsdag 12. januar 2011, klokken 13:42
En naturlig grunn til at denne varmen ikke brukes til oppvarming kan være at det er vanskelig å kontrollere når den kommer og hvor mye av den som kommer.

Høres plausibelt ut. Sikkert mer behov for kjøling på sommeren, når man ikke har behov for ekstra varme i kupeen. Hvorvidt det hadde vært enkelt å lage en "vinterinnstilling" der man med et spjeld sjalter om eventuell overskuddsvarme fra batteriene skal gå ut i friluft eller inn i kupeen er en annen sak.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Arnie

Har snakket med Think om dette, for på kalde vinterdager er det jo litt surt at  varmeoverskudd fra batteriet bare sendes ut i friluft. Svaret fra Think er at dette er for sporadisk og tilfeldig varme til at det har noen hensikt  å utnytte denne varmen til oppvarming av kupeen.

Uansett så synes jeg dette valget skulle vært overlatt til brukeren, slik at man ved hjelp av et spjeld kan bestemme hvor varmlufta skal sendes.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Alpinist

Samtidig så skal det visstnok være en temp føler over beina på passasjersiden som er relatert til temperaturen du har stillt inn.
Når luften i kupèen har den riktige temperaturen slutter den å pese varmekolben.

Jeg kjører på viftestille 1, temp på 3/4 (midt inn på det røde område), luft ned mot beina og mot vindu,  spjeld i forbindelse med omluft og direkte luft på midt stille. Dette fungerer greit for meg - og jeg føler den suger strøm bare de første minuttene inntil kolben og bilen er varm. Det hadde vært moro å hatt en strømforbrukmåler som viser mer nøyaktig og digitalt strømforbruk i nåtid enn den vi har i dash'n idag.

Men for all del - jeg gleder meg til at Think har utviklet et nytt mer stabilt og mindre energikrevende varmeapperat.
Think Mountain 2010 modell

froland

Hei igjen! Det er sikkert rett som dere skriver angående varmetap, men er nå sikker på at noe kan de få ut av det. Kanskje slik Arnie snakker om. Men nå vil de sikkert ikke satse så mye på Zebra lenger. Tror nok at den amerikanske investoren setter foten ned etterhvert. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Lunde

Elmo er inne på det, men likevel. Selv om batteriet krever ca 100W pluss minus på å holde seg varmt vil den indre motstanden og tapene i batteriet ved belastning være langt mer enn det som kreves for å holde det varmt. Som tidligere nevnt øker tapene eksponensielt med belastningen. Ved midlere eller lav belastning er tapene så små at jeg må si meg enig med TH!NK. Alle monner drar vil vel noen si, men om varmeoverskuddet er så varierende vil det være vrient å få til et stabilt "inneklima".

Ikke glem at denne luftekanalen også er eneste kontrollerte utlufting om det mot formodning skulle skje noe med batteriets indre. Om den skulle ventilere ut sine indre "hemmeligheter" ville ikke jeg vært i kupeen som dessuten neppe ville satt pris på en het salttåke som også tar kål på interiør mm.

En veksler mot det vannbårne systemet er i så fall eneste utvei. Men som sagt tror jeg denne utluftingen er en kombinert kjøle og sikkerhets "ventil" så derfor må det i så fall skje på en måte som ivaretar begge funksjoner ;-)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Elmo

Sitat fra: Lunde på torsdag 13. januar 2011, klokken 11:31
Ikke glem at denne luftekanalen også er eneste kontrollerte utlufting om det mot formodning skulle skje noe med batteriets indre. Om den skulle ventilere ut sine indre "hemmeligheter" ville ikke jeg vært i kupeen

Genialt. ;D Hvis noen mishandler batteriene ekstremt så får han svi - bokstavelig talt  ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Baltor

Jeg har lagt merke til denne vifta på zebra versjonen, er det noe tilsvarende på Litium utgaven?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Lunde

#12
"Sikkerhetsventiler" er der for å sikre seg mot at det utenkelige skulle skje  :) Hver eneste varmtvannsbereder har en også. Det skal noen promille av de som har en være svært glad for. Momentan rehabilitering kunne vært alternativet.

Usikker på om litium har noen kjølevifte, men antar det ;-)

Forøvrig er ZEBRApakken spekket til 50kW belastning. TH!NK tar ut drøye 30 og har med sin programmering begrenset maks effektuttak til hastigheter rundt 50kMt Effekten fases ut opp mot maksfart og ned mot 0. Det gjør det i praksis umulig å ta ut full effekt over tid.
Jeg vil tro at TH!NK sin fremgangsmåte her er smartest i lengden. De legger visse begrensninger på effektuttaket for å fremme rekkevidde. Et valg man kan gjøre om man velger fornuft og inngår noen kompromisser. Alternativet kjenner vi alle  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA