Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Spørsmål om EL varebil

Startet av frtan, mandag 01. mai 2017, klokken 10:19

« forrige - neste »

frtan

Vurderer fortsatt kjøp av en ny i3, men har ikke helt oversikten på dette med hurtigere hjemmeladerne.

Hva trenger jeg får å kunne lade opp bilen raskere enn vanlig standardladeren som følger med? Hvilke ulike alternativer har man, og hva er ca. priser?  Jeg bor i et boretslag med en felles garasje og har forøvrig stikkontakt rett ved plassen vår, men det er kanskje ikke nok dersom jeg skal benytte noe annet enn standardladeren.

Takker for svar.

Autowinder

#1
Her er det jo sider opp og ned med valg, ikke lett å finne ut av, annet enn å lese seg opp ;)
Jeg deler noen tanker for å gi noen "mentale knagger" i denne problematikken.

To valg først: Veggboks eller Ladekladd? Jeg oppfatter at du er interessert i hurtigere lading, men jeg vet ikke noe om hvordan det er med kapasitet i fellesgarasjen din, 10A eller 16A eller annet. Det er avhengig av hvilken av enhetene i bilen du skal lade gjennom, og dette er styrt av lading via ledningen med ladekladd eller Mode 3, med 7 koblingspunkter i begge ender, som er den andre standardkabelen på BMW i3, og som kan lade raskere, men som krever en dedikert boks montert hjemme. En slik veggboks med litt futt i kan være dyrere og er nok mer plasskrevende enn Ladekladd, men kan være tingen. Her er det lommebok, tilgjengelig kapasitet og nettype IT/TN og andre ting som styrer hva du kan/ønsker å installere. På kabel med ladekladd er det vel maks 16A som er tillatt, så vidt jeg vet. BMW i3's standard ladekladd som leveres med bilen har standard Schuko (vanlig) støpsel og maks lading på 10A. Skal du lade på 16A Mode 2 til Mode 2, må du ha montert blått CEE stikk (tre pinner) og trolig kjøpe en ny ladekladd.

Siemens har en solid ladekladd for dette behovet:
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/siemens-6-8-10-13-16a-ladekabel-cee-til-type?tm=ladekabler/mode-2-til-type-2
Husk at en del forsikringsselskaper krever Jordfeilautomat type B, på kursen, selv om det er snakk om anlegg satt opp før krav til dette kom for nyere anlegg. Endel Veggladere har dette innebygget og er det kapasitet nok er det også en mulighet.

Men det er en del andre produsenter også avhengig av preferanser. De fleste slike ladekladder veier en del, og du må avlaste Stikkontakt/ Støpsel for belastning på materiellet for å unngå slitasje og varmgang. Og en CEE til Schuko kort overgangskabel for lading andre steder enn hjemme er lurt om du ønsker å slippe å ta med deg originalkladden til dette. Forøvrig er det bare å søke på info her inne på forumet oppe til høyre. Nå blir jeg sikkert lekset opp her inne fordi jeg bare har skrapet litt på overflaten i dette store temaet, men det får gå.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

frtan

Takk for godt svar!
Hva vil være ca ladetid med den 16A mode2 til mode2 kabelen kontra den vanlige kladden 10A som følger med bilen?

Autowinder

#3
Spørs hvilken modell i3, temperatur på batteriet og i omgivelsene til bilen (ute/inne), men rundt 25% reduksjon i tiden ... se forøvrig her: http://elbil.no/elbil/bmw-i3/
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

turfsurf

 I.f.h.t 10A (den nye kladden) er det vel mere enn 25%, blir vel 37,5%.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rapid

Hvor mye ladefart trenger du? Jeg spør fordi de fleste, inkludert meg selv, overvurderer behovet for å lade hurtig hjemme. Jeg har lagt opp 400V 32 A med egen fordelingstavle i garasjen. Men lader bare med 10A. Jeg kjører mellom 5 og 10 mil daglig. Når jeg plugger i på kvelden er bilen alltid fulladet (det minste batteriet) lenge før jeg har planer om å kjøre ut igjen. Med 10A lader du mellom 1,5 og 2 mil i timen. Om jeg en sjelden gang kommer hjem fra "langtur" og trenger hurtig påfyll er det bare å svinge innom en hurtiglader.

Zuexi

Sitat fra: tanumfr på mandag 20. februar 2017, klokken 15:50
Takk for godt svar!
Hva vil være ca ladetid med den 16A mode2 til mode2 kabelen kontra den vanlige kladden 10A som følger med bilen?
Jeg ladet på jobben, utendørs, idag. 16A stasjon. Var mildt, ca. par plussgrader jevnt gjennom dagen. Brukte en hel arbeidsdag fra ca. 20% rest på batteriet til fullt.

Autowinder

Det med 37,5 reduksjon er i teorien, og spørs hva en får inn i batteriet, det kan være noe midt i mellom. I linken jeg la ved over kan du se 25% er vist på 60Ah modellen, men jeg har lest at det nye batteriet lader mer effektivt.

Når det gjelder "bare å svinge innom en hurtiglader" er jo det fint når en har hurtiglader like ved der en bor, mens andre kan ha lenger vei. 20+ km omvei, er ikke like greit.

Jeg synes det er en fordel å få en bil som kommer hjem og plugges inn kl 23 med 10% SOC, ladet helt opp inkl klimatisering og forvarming av batteriene ferdig til 07:30. Tror det blir vrient med 10A i en bil med den største batteripakken, mens det bør være mulig med 16A.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Zuexi

Jeg ville først kontaktet styret i borettslaget og hørt hva de har og si. Noen borettslag tror elbil er nærmest eksplosjonsfarlig i seg selv og få har igrunn spesielt mye kunnskap om lading. Kjører de elbil selv eller det finnes andre elbiler der fra før er de forhåpentligvis mer oppegående.

Av sikkerhets-/forskriftsmessige hensyn bør du lade fra dedikert ladeboks (Mode3). Da ivaretar du andres og din egen sikkerhet.

Autowinder

Her i Nelfos pdf står det ikke noe om at 16A med ladekladd er mindre trygt om den er montert etter forskriftene av autorisert installatør.
http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Rapid

Sitat fra: Autowinder på mandag 20. februar 2017, klokken 18:42
Jeg synes det er en fordel å få en bil som kommer hjem og plugges inn kl 23 med 10% SOC, ladet helt opp inkl klimatisering og forvarming av batteriene ferdig til 07:30. Tror det blir vrient med 10A i en bil med den største batteripakken, mens det bør være mulig med 16A.

For såvidt enig. Men 8,5 timer på 10A er over 19kWh inn på batteriet. Det holder i de fleste tilfellene for å komme seg på jobb dagen etter en lengre tur. Kjøremønsteret definerer hvor mye ladestrøm som er nødvendig. Enig med Zuexi. Hør med styret. Dersom borettslaget tillater 16A lading så er jo det gull. Om du ikke kan få mer enn 10A så er det ingen grunn til ikke å skaffe i3. Det viktigste tror jeg er å lage en løsning med fast ladepunkt som gjør at bilen alltid plugges i når du parkerer.

Autowinder

Og der er jeg også enig, for de som har mulighet til å lade på jobben.
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

Zuexi

Sitat fra: Autowinder på mandag 20. februar 2017, klokken 19:06
Her i Nelfos pdf står det ikke noe om at 16A med ladekladd er mindre trygt om den er montert etter forskriftene av autorisert installatør.
http://ffd.sc.kq.no/nelfo/elsikkerhet/dok/Elbil_installatoer.pdf
Det anbefales likevel å benytte ladeboks (Mode 3) som permanent ladeløsning. Mode 2 er ment som en portabel løsning.

Prismessig kan du komme ganske likt ut. Kjøper du ladeboks med integrert B-vern sparer du noe der fremfor å installere vernet i sikringsskapet. Noe du må om du skal kjøpe ekstra mode 2 kabel.

Uansett er det mange ukjente parametere her. Noen krever kanskje at kursen skal gå via din måler og da spørs det jo hvor den står i forhold til p-plassen din.
Kapasitet er et annet spørsmål. Hva om 10 andre skal ha elbil de neste årene - er det nok strøm for at alle kan lade samtidig?
I såfall må de se på løsninger som kan dele kapasiteten utifra hvor mange som lader samtidig. De er mer kostbare. + + + +

Uansett, begynn med styret i borettslaget. :-)

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på mandag 20. februar 2017, klokken 18:42
Det med 37,5 reduksjon er i teorien, og spørs hva en får inn i batteriet, det kan være noe midt i mellom. I linken jeg la ved over kan du se 25% er vist på 60Ah modellen, men jeg har lest at det nye batteriet lader mer effektivt.
I linken din snakker de både om 10 og 12A lading fra stikk. Med 2,3kW (10A) får du ikke ladet en 60Ah på 8 timer. 60Ah i3 har mellom 18 og 19kWh batteri netto, 8 timer med 2,3 kW inn gir deg 18,4kWh, men det er uten tap. 8 timer er nok med 12A kladden som i3 opprinnelig kom med.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Ingeniøren

Som nevnt ville jeg tatt det opp med styret i boretslaget. Noen ganger er det lurt å ikke lage så mye støy om dette. Får du til en avtale om å bruke kontakten ved bilen med den laderen du har fått med bilen og en stipulert ekstra betaling i mnd er det ofte enklest for alle parter. De fleste har mer enn nok med den lading de kan få fra en 10A lader. Lurt å sjekke ut status på kursen du skal bruke før du setter i gang.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA