Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblem

Startet av Laugen96, søndag 30. april 2017, klokken 18:31

« forrige - neste »

sylwester

Ikke glem at det er veldig lite sannsynlig at du noengang klarer å kjøre 190km på en lading og på vinterstid er tommelfingerregelen at man kan klare ca. halvparten.  Dvs. ca. 9 mil. De oppgraderte bilene med 300km vil dermed klare 50% som er vesentlig mye bedre med tanke på hvor mye mindre tid man vil bruke på hurtigladeplasser på langtur.

Jeg tror tapet vil være veldig avhengig av de "nye" bilenes leveringskapasitet. Hvus man kan få levert en Ampera-e til 300' på to måneder så tror jeg ingen av kortrekekviddebilene, selv de med oppgradert batteri, vil holde seg så godt i pris som de gjør i dag. Prisen på 300km-utgaven vil gå ned og din tilsvarende. Hvis derimot Ampera-e opprettholder over ett års ventetid og Model 3 muligens også har lang leveringstid så vil bilen din kun konkurrere med 50% større batteri til en litt dyrere penge.



Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

model3citizen

Sitat fra: Laugen96 på søndag 19. februar 2017, klokken 21:07
Hei

Har tenkt å selge den gamle poloen jeg har å kjøpe en ny e-golf. Har fått et tilbud fra en bilforhandler på 267.000kr for en ny e-golf deluxe utgave, med masse ekstrautstyr. (190 km rekkevidde). Har egentlig godtatt tilbudet, men kan ombestemme meg innen torsdag.

Det jeg er redd for er om prisen jeg vil få for denne golfen om 2 år er dramatisk lavere enn et normalt verditap, med tanke på at den nye e-golfen som kommer. Ser at folk selger 1-2 år gamle e-golfer på FINN til nesten samme pris som jeg får en ny. Men er uansett usikker....

Noen som har noen formeninger om dette?

Jeg ville vurdert nøye alternativene med den usikkerheten du har, det finnes flust av knapt nok brukte biler på markedet som kan kjøpes hvor noen av verditapet er absorbert uten at bruksverdien er nevneverdig redusert. Dessuten finnes det andre nybilalternativer som er veldig attraktive, og som kan forventes å ha lavt verditap til tross for at det kommer biler med bedre rekkevidde.

Du kan eksempelvis få en fullutrustet Kia Soul Ev for 257.000kr ferdig levert, den har betydelig bedre rekkevidde enn e-golf i det virkelige liv. Flott bil å kjøre, med svært høyt utstyrsnivå, men med noen mangler, i all hovedsak app og acc.

Et annet alternativ er å se på brukt i3, fantastiske biler som har svettet godt av seg prismessig og som er på alle mulige måter fantastiske biler, må i grunn bare oppleves. Bedre batteristyring gjør at de har bedre rekkevidde på vinteren enn e-golf til tross for mindre tilgjengelig batterikapasitet. Så er det det at den veier 1200kg og har bakhjulsdrift og 170Hk også da. Kjøp en med Harman/Kardon anlegget, og du gidder ikke lengre høre på musikk hjemme.

Ioniq er også en bil verdt å vurdere, men p.t. vil det være lang ventetid. Klart mest energieffektiv av alle elbiler i dag. Har ikke prøvd denne selv, men av alt jeg har lest, så skal dette være en svært bra bil.

Avslutningsvis ville jeg holdt hodet kaldt med tanke på tilbudet du har akseptert, det er på ingen måte et tog som forlater perrongen.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

eivhelle

#17
På greit vinterføre og rundt 4 minus klarer jeg rundt 100 km på landevei, med takboks, i en bil uten varmepumpe.

I dag hvor det var mellom 3 og 6 pluss og sol, kjørte jeg på 17.2 som gir en rekkevidde på 125km.

Varmepumpe ville ha gitt meg en mil ekstra rekkevidde når det er 4-5 minus. Takboksen stjeler rundt 10% rekkevidde ved kjøring i maks 80.

På sommeren har varmepumpe lite å si for rekkevidden. På landevei med 70 i snitt og maks 80, kan du regne med i overkant av 160 km rekkevidde, hvis temperaturen er over 15 grader. På motorvei i 110 km/t får du  120km. For e-golf i likhet med alle andre elbiler er hastigheten det som stjeler mest rekkevidde.

Jeg hadde en langtur i fjor sommer, på smal landevei med maks 70 km/t. Da lå snittforbruket etter 150km (og 2000 høydemeter opp og ned) på 10.7 KWh/100km som gir en rekkevidde på 200km. Så 190 km er absolutt mulig å få til.

Hvis du bor på et sted der temperaturen sjelden kryper under 10 minus, fungerer e-golfen helt ypperlig. Men jeg ville nok ha valgt noe annet om jeg hadde bodd på Røros eller Karasjokk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Panduck

Sitat fra: Laugen96 på søndag 19. februar 2017, klokken 21:07
Har tenkt å selge den gamle poloen jeg har å kjøpe en ny e-golf. Har fått et tilbud fra en bilforhandler på 267.000kr for en ny e-golf deluxe utgave, med masse ekstrautstyr. (190 km rekkevidde). Har egentlig godtatt tilbudet, men kan ombestemme meg innen torsdag.

Jeg ville definitift ombestemt meg og gått for en Ioniq eller i3. Eller holdt på Poloen litt lengre frem til eGolfen kommer med større batteri (om du på død og liv skal ha eGolf), eller til Ioniq kommer med større batteri. Om du beskymrer deg for hva eGolfen kommer til å koste om ett par år, er det sannsynligvis ikke rett bil.

Merk at eGolf er en av de få som har max AC lading på 3.6kW (de fleste ligger minst på det dobbelte), dette kan i enkelte tilfeller bety mye. Jeg tror også Ioniq hurtiglader en god del raskere enn eGolf, spesielt på kaldere dager. Det betyr masse om man skal kjøre litt lengre.

eivhelle

Det er flere ting som spiller inn når du skal velge bil. Det er ikke kun rekkevidde og pris det dreier seg om. Man har også personlige preferanser i forhold til hvilke egenskaper man liker med bilen. Hvis du liker e-golfen og ikke ser noe problem med rekkevidden til den gamle utgaven er det ikke sikkert det er noen vits i å velge den nye i stedet. Differansen i pris er omtrent 60000 kroner for en omtrent likt utstyrt utgave. Selv ville jeg ikke ha byttet til ny utgave om det ikke var for at jeg også bruker bilen til en del langkjøring og derfor ofte vil nyte godt av den ekstra rekkevidden.

For meg er det også positivt at jeg har VW forhandleren i nærområdet og har et godt kundeforhold der. Hyundai og BMW forhandleren ligger en halvtime unna, noe som gjør det mer komplisert når man skal på service eller evt. får problemer som må løses.

Det som er viktig er at man kan leve med de begrensningene bilen har. Hvis en kun ser for seg å eie bilen et par år, må man være forberedt på stort verdifall uansett hvilken bil man velger. Det største verdifallet får du i det du kjører ut av bilforretningen første gangen. Men det flater ut over tid. Så om du kjøper en bil som kan dekke behovet ditt i minst 5 år, er det ikke like nøye hva man velger.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Panduck

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:56
Det er flere ting som spiller inn når du skal velge bil. Det er ikke kun rekkevidde og pris det dreier seg om.

Det er sant, men etter ett par år med 24kWh LEAF og nå 33kW i3 har jeg funnet at rekkeviddeforskjellen mellom disse bilene gir et totalt forskjellig bruksområde. Det er ikke "bare rekkevidde og pris" det dreier seg om, men eGolf befinner seg nå litt i feil ende av skalaen på begge deler, og selv om det ikke bare er dette, så ville jeg ikke undervurdert betydningen av den ekstra rekkevidden man får i de nyere bilene. Sånn "Ndec på 200 vs ndec på 190" type skal man ikke se seg blind på, men "ndec på 190 vs 300-400" skal ikke undervurderes. En elbil brukes ofte til langt mer enn man først hadde forestilt seg, og da har rekkevidde og ladehastighet mye å si!

eivhelle

Sitat fra: Panduck på onsdag 22. februar 2017, klokken 08:28
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 21. februar 2017, klokken 22:56
Det er flere ting som spiller inn når du skal velge bil. Det er ikke kun rekkevidde og pris det dreier seg om.

Det er sant, men etter ett par år med 24kWh LEAF og nå 33kW i3 har jeg funnet at rekkeviddeforskjellen mellom disse bilene gir et totalt forskjellig bruksområde. Det er ikke "bare rekkevidde og pris" det dreier seg om, men eGolf befinner seg nå litt i feil ende av skalaen på begge deler, og selv om det ikke bare er dette, så ville jeg ikke undervurdert betydningen av den ekstra rekkevidden man får i de nyere bilene. Sånn "Ndec på 200 vs ndec på 190" type skal man ikke se seg blind på, men "ndec på 190 vs 300-400" skal ikke undervurderes. En elbil brukes ofte til langt mer enn man først hadde forestilt seg, og da har rekkevidde og ladehastighet mye å si!
Så lenge du har tilgang til hurtiglading er det ingenting å si på ladehastigheten til gammel e-golf. 3.6KW holder også langt i forhold til lading hjemme.

Bruksområdet for en 24KWh bil har også blitt langt større i løpet av det siste året på grunn av et stadig tetter nettverk av hurtigladere. Begrensningene er først og fremst rekkevidden på vinteren, hvor det er plagsomt å måtte lade hver 8. mil. I tillegg er det en ekstra sikkerhet å ha større buffer om vinteren om en kommer ut for dårlig vær.

Men hvis bilen hovedsakelig skal brukes til småkjøring og litt lenger turer på sommeren, kan man fint klare seg med 24KWh. Det viktigste er som sagt å være klar over muligheter og begrensninger før man kjøper.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sylwester

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:18
...

Så lenge du har tilgang til hurtiglading er det ingenting å si på ladehastigheten til gammel e-golf. 3.6KW holder også langt i forhold til lading hjemme.
...

Jeg ønsker jeg hadde 30kWh-batteri når jeg er på tur litt lengre enn rekkevidden jeg har. Tenker på det hver gang jeg er på hurtigladestasjonen.

3,6kW hoder så lenge en lading er omtrent det du trenger per dag. Hvis du f.eks. jobber såpass langt unna at du er tom når du kommer hjem så kan en 6,6kWh-lader hjelpe med å unngå hurtiglading de gangene du skal noe etterpå på vinteren. På sommeren vil det somregel være nok jus siden bilen er spekket etter vinterforbruk. Des større batteriet er i forhold til daglig bruk des mindre behov er det for det.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

eivhelle

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:50
Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:18
...

Så lenge du har tilgang til hurtiglading er det ingenting å si på ladehastigheten til gammel e-golf. 3.6KW holder også langt i forhold til lading hjemme.
...


Jeg ønsker jeg hadde 30kWh-batteri når jeg er på tur litt lengre enn rekkevidden jeg har. Tenker på det hver gang jeg er på hurtigladestasjonen.

3,6kW hoder så lenge en lading er omtrent det du trenger per dag. Hvis du f.eks. jobber såpass langt unna at du er tom når du kommer hjem så kan en 6,6kWh-lader hjelpe med å unngå hurtiglading de gangene du skal noe etterpå på vinteren. På sommeren vil det somregel være nok jus siden bilen er spekket etter vinterforbruk. Des større batteriet er i forhold til daglig bruk des mindre behov er det for det.
Et større batteri lader ikke nødvendigvis fortere på hurtiglader. Begrensningen her ligger ofte i maksimal strøm laderen kan gi og batterispenningen til bilen. Fordelen med et større batteri er at du kan ha færre stopp hvor du lader lenger hver gang samt at du sjeldnere trenger å hurtiglade over 80%.

6.6KW lader hjemme, er ikke noe alle kan få utnyttet. Har du 230V IT nett og 50A inntak er det ikke gunstig å lade bilen på 32A. Så for svært mange må man uansett begrense ladingen til 10 eller 16A enfase hjemme. 6.6KW blir da en litt rasker nødlading når du kun har tilgang på type2 og ikke hurtiglader.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sylwester

#24
Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 16:04
Et større batteri lader ikke nødvendigvis fortere på hurtiglader
...

Ja og nei.. Med en større batteri så kan man stoppe ladingen tidligere og får større snitteffekt og man kan kjøre litt lengre mellom stasjonene slik at tiden du bruker per gang før, inkl. eventuell omvei, og etter ladingen blir færre og man sparer tid alt i alt. For å lade (enda) kjappere forstår jeg jo at man trenger en raskere lader i bilen og hurtigladestasjonen må også støtte mer enn 40kW.

Det med at de aller fleste har IT og lav effekt inntak betyr at det vil være en kostnad å få en 32A-ladeløsning på plass, men det er vel ikke umulig?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Panduck

Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:18
Så lenge du har tilgang til hurtiglading er det ingenting å si på ladehastigheten til gammel e-golf. 3.6KW holder også langt i forhold til lading hjemme.

Oh? Kunne vært artig å se forskjell på eGolf og ioniq ved en hurtigladestasjon, spesielt på vinteren. Biler presenteres med det de max kan ta inn, hva faktisk ladehastighet er ved forskjellige temperaturer er ikke alltid lett å finne ut, og der er der f.eks STOR forskjell på gammel og ny LEAF.

Selvfølgelig kan eGolf være grei bil for flere, slik den er i dag, men de fordelene ioniq har med rekkevidde og ladehastigheter gjør den til en langt mer fleksibel bil. At den i tillegg er billigere gjør ikke situasjonen noe bedre for eGolf. Sto valget mellom i3, kia, ioniq, leaf og egolf nå, ville egolf for meg havnet på sisteplass, mye på grunn av den uheldige kombinasjonen av høy pris og dårlig rekkevidde. Ny egolf blir nok noe helt annet.

Panduck

Sitat fra: sylwester på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:50
3,6kW hoder så lenge en lading er omtrent det du trenger per dag.

Forskjellen på 3,6kW og 7,4kW lader merker man og godt når det måtte være kø på en hurtiglader, og 22kW laderene står ubrukt ved siden og man trenger litt ektra for å komme seg hjem, samt ved handleturer på sentre som tilbyr 7.4kW ladere. Man tenker på hjemmelading og hurtiglading, men det er faktisk ikke det eneste man gjør :) Jeg er kjempeglad for at bilen min har 11kW-lader, det har spart meg for hurtigladestopp, og gjort at jeg kunne slappe av en halvtime istedenfor å stresse i hurtigladekø.

eivhelle

Sitat fra: Panduck på onsdag 22. februar 2017, klokken 17:32
Sitat fra: eivhelle på onsdag 22. februar 2017, klokken 14:18
Så lenge du har tilgang til hurtiglading er det ingenting å si på ladehastigheten til gammel e-golf. 3.6KW holder også langt i forhold til lading hjemme.

Oh? Kunne vært artig å se forskjell på eGolf og ioniq ved en hurtigladestasjon, spesielt på vinteren. Biler presenteres med det de max kan ta inn, hva faktisk ladehastighet er ved forskjellige temperaturer er ikke alltid lett å finne ut, og der er der f.eks STOR forskjell på gammel og ny LEAF.

Har ladet parallellt med Ioniq på vinteren og forskjellen er ikke avskrekkende. Hvis du ikke stopper ved 80% er ladehastigheten like treg på de siste 20% for Ioniq som for e-golfen.

I mitt tilfelle startet jeg med 33% SOC og stoppet ved 85%. Ioniq'en som ladet ved siden av startet med i underkant av 50% og ladet til 92%. Vi fikk da nesten samme mengde strøm på batteriet i løpet av de 24 minuttene vi sto der. Temperaturen var rundt 4-5 minus.

Hvis du ikke er konsekvent med å stopp ladingen ved rundt 80% spiser du fort opp den ekstra fordelen du har av oppvarmet batteri.

I eksempelet over fikk jeg et snitt på 28KW fordi jeg startet turen med en bil som hadde stått i 4-5 minusgrader over natta. Tidligere denne uka med temperaturer i overkant av 0 ladet jeg greit med 40KW i snitt fra 40-82 % SOC.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA