Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeproblem

Startet av Laugen96, søndag 30. april 2017, klokken 18:31

« forrige - neste »

Laugen96

Hei

Har tenkt å selge den gamle poloen jeg har å kjøpe en ny e-golf. Har fått et tilbud fra en bilforhandler på 267.000kr for en ny e-golf deluxe utgave, med masse ekstrautstyr. (190 km rekkevidde). Har egentlig godtatt tilbudet, men kan ombestemme meg innen torsdag.

Det jeg er redd for er om prisen jeg vil få for denne golfen om 2 år er dramatisk lavere enn et normalt verditap, med tanke på at den nye e-golfen som kommer. Ser at folk selger 1-2 år gamle e-golfer på FINN til nesten samme pris som jeg får en ny. Men er uansett usikker....

Noen som har noen formeninger om dette?


nr1rayner

En ting her er sikkert, å gi noe nøyaktig svar er umulig, det blir bare sannsynlighet basert på svært lite historisk data.. Mange faktorer som spiller inn.

Nye e-Golf starter vel på rett under 300'? Da har du nok fint lite å frykte for handelen du forespeiler.
Vel, nå mener jeg man ikke har mye å frykte uansett med den neste e-golfen (33kwh). Det blir rett og slett for lite forskjell til at det virkelig spiller noen rolle.
Har det derimot vært snakk om 60kwh, autopilot, stv og hengerfeste til 300' har du nok fått et solid verditap. Men ser man på prisen på Opel AE tipper jeg en slik Golf ville startet på godt over 400', og ditt verditap ville igjen vært normalt.

Så, neste e-golfen, Leaf, Opel AE og gud vet hva annet som kommer om 2-3 år kan man nok med god grunn frykte. Da snakker man 60kwh og potensielt autopilot på flere biler enn bare Tesla.
HVIS prisene på de bilene blir lik dagens elbiler skjer det nok også ting i bruktmarkedet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elmo

Sitat fra: Laugen96 på søndag 19. februar 2017, klokken 21:07
Har fått et tilbud fra en bilforhandler på 267.000kr for en ny e-golf deluxe utgave, med masse ekstrautstyr. (190 km rekkevidde).

Du sier "ny", men du mener ubrukt. For dette er den gamle eGolfen som de desperat vil bli kvitt.
Den NYE eGolfen har 300km rekkevidde, Les mere feks her.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Laugen96


HCO

#4
Skulle jeg brukt 267.000 på elbil akkurat nå, ville jeg ikke vært i tvil: Ioniq gir 90km lenger NEDC-rekkevidde og en (etter min mening) mye kulere bil. Jeg har tidligere sett den i hvit og blå, men i dag så jeg den i dyporansje - kjempetøff!

Jeg antar du er klar over at de 190 NEDC-kilometerene betyr at reell rekkevidde er ca. 100 kilometer i bare et par minusgrader (kilde TV2). I praksis kan det være enda et par mil mindre enn dette, dersom du kjører motorvei. Det blir ganske begrensende for bruken av bilen.

Ioniq er kanskje den mest energieffektive bilen akkurat nå, og klarer i praksis 180-190 kilometer under samme forhold som nevnt over (kilde Elbilforum).
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Elmo

Sitat fra: Laugen96 på søndag 19. februar 2017, klokken 21:43
Ja mener ubrukt den med 190 km rekkevidde.
OK. Jeg trodde du ikke var klar over det, og sånn sett var blitt lurt.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nr1rayner

@HCO
Enig med deg, ville også valgt Ioniq.
Men, det er på 2 punkter Ioniqen kommer til kort:
*App-styring
*Levering.

e-Golfen får vel trådstarter på dagen bare han bestemmer seg. Usikker på hvor lang ventetiden er på Ioniqen nå, men det blir vel kanskje både sommer og høst før den dukker opp?
Jeg vil heller vente på Ampera, men da snakker vi vel -18 før levering, og da har det kanskje kommet mye annet snasent man kan vente enda ett år på ;)

Så er det jo også noen som SKAL ha et bestemt merke. Siden trådstarter går fra en Polo til en Golf vil han kanskje helst ha VW, da er jo en Hyundai utelukket uansett...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

HCO

Sitat fra: nr1rayner på søndag 19. februar 2017, klokken 22:09Så er det jo også noen som SKAL ha et bestemt merke. Siden trådstarter går fra en Polo til en Golf vil han kanskje helst ha VW, da er jo en Hyundai utelukket uansett...
Ja, jeg observerer at mange mener VAG fortjener vår (bilkjøpernes) uforbeholdne tillit, uansett hva de finner på. Jeg har såpass mange negative erfaringer både med VW og Audi som (sammen med dieselskandalen) gjør at det ligger langt inne for meg å la de få flere av mine penger.

Forøvrig er det ikke noen automatikk i at de som lager gode fossildrevne biler også lager gode elbiler, eller at merker som tradisjonelt har lavt verditap kommer til å fortsette å være en god investering. Skiftet fra fossil- til elbiler gjør at kortene på mange måter vil bli stokket og delt ut på nytt.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Laugen96

Takker for svar. Tenker egentlig ikke på noe spesielt merke når det gjelder elbil. Men må ha en relativ god rekkevidde og plass til en ikke alt for høy pris. Har absolutt tenkt litt på IONIQ, men har lagt det litt på is pga leveringstid. Men skal uansett innom en lokal Hyundai forhandler og høre i morra.

Vil IONQ konkurrere med den nye e-golfen med 300 km i rekkevidde?

AppleKnocker

Det vil være et sjokk hvis nye e-Golf har bedre rekkevidde enn Ioniq.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Luftventil

Sitat fra: Laugen96 på søndag 19. februar 2017, klokken 22:35
Takker for svar. Tenker egentlig ikke på noe spesielt merke når det gjelder elbil. Men må ha en relativ god rekkevidde og plass til en ikke alt for høy pris. Har absolutt tenkt litt på IONIQ, men har lagt det litt på is pga leveringstid. Men skal uansett innom en lokal Hyundai forhandler og høre i morra.

Vil IONQ konkurrere med den nye e-golfen med 300 km i rekkevidde?

E-Golf er en strålende bil som er morsom å kjøre, men den er ikke noe rekkeviddemester. På den utgaven du tenker å kjøpe kan rekkevidden i verste fall krype ned mot 10 mil om vinteren. Om det er nok for deg, blir du garantert strålende fornøyd med bilen. Bruktverdien ville jeg ikke tenkt noe på, den er ikke mulig å forutse uansett. Så langt har elbilene uansett vist seg å holde seg godt i pris.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

tutti

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 19. februar 2017, klokken 22:38
Det vil være et sjokk hvis nye e-Golf har bedre rekkevidde enn Ioniq.
I denne testen er det dødt løp mellom Ioniq og i3 90ah batteri:

http://www.side3.no/motor/test-hyundai-ioniq-electric-rekkeviddetest/3423307608.html

egolfen har 3-4 kWh mer og lavere luftmotstand enn i3. Det vil sjokkere meg hvis nye egolfen ikke kjører endel km lengre, særlig på motorveien.

tutti

Sitat fra: nr1rayner på søndag 19. februar 2017, klokken 22:09
@HCO
Enig med deg, ville også valgt Ioniq.
Men, det er på 2 punkter Ioniqen kommer til kort:
*App-styring
*Levering.
+ markedets beste lys (Ioniq har halogen)
+ markedets beste ACC (oppvarmet)

nr1rayner

@HCO
Enig med deg her, men, folk er heldigvis forskjellige  :D
Trofasthet mot et merke kan skyldes så mangt..

@Laugen
Sitat fra: Laugen96 på søndag 19. februar 2017, klokken 22:35
Tenker egentlig ikke på noe spesielt merke når det gjelder elbil. Men må ha en relativ god rekkevidde og plass til en ikke alt for høy pris. Har absolutt tenkt litt på IONIQ, men har lagt det litt på is pga leveringstid. Men skal uansett innom en lokal Hyundai forhandler og høre i morra.

Vil IONQ konkurrere med den nye e-golfen med 300 km i rekkevidde?
God rekkevidde og ikke alt for høy pris, og så ser du på Golf....?
Er den du har fått tilbud på godt utstyrt er det jo sånn sett en billig bil, men skal jeg nevne biler etter de kriterier blir det:
1: Zoe 40
2: Ioniq
3: Her blir det vel litt hipp som happ med Leaf, Golf, Soul, nye Focus.
4: i3 og B-klasse, (høy pris).

Alle og en av de overnevnte har sine fordeler og ulemper

Regn med at Ioniq er ca 20-30% mer effektiv enn f.eks. e-Golf, så jeg vil også bli overrasket om Golfen går lenger, men tviler på at det blir mye kortere.

@tutti
Ioniq med teknikkpakken (som vel de fleste velger) har LED nærlys.
Fjernlys er vel elendige, og sikkert bedre på Golf, men fjernlys er enkelt å gjøre noe med.
Lista kan sikkert fortsettes i det uendelige med begge biler, alle har sine fordeler og ulemper..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

arthur

Med tanke på ventetid så ligger det for øyeblikket to Ioniq til salgs ppå finn.no. Ny leveranse kommer til forhandler 2.juni. Selv venter jeg til denne kommer med dobbel (?) batterikapasitet om to år, eller noe sånn.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA