Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Barnevennlig bil e-Golf, IONIQ, leaf, NV200e eller KIA Soul? Kjøpe nå?

Startet av TrineH, lørdag 29. april 2017, klokken 22:19

« forrige - neste »

TrineH

Hei  :)
Er ny på dette forumet, men føler jeg trenger råd og tips.

Jeg og samboer vurderer å flytte til Selbu, huset ligger ca 6mil unna jobben min i Trondheim. Vurderer å kjøpe elbil og pendle til og fra jobb. Hvilken elbil anbefales?
Har ikke mulighet for lading på jobben, men finnes det ladestasjoner i nærheten av Byåsen hvor jeg kan lade en kald vinterdag?
Hvor langt går for eks. Kia Soul ved -10 kuldegrader?
Tips og råd mottas med takk  :)

Ecinnaj

Sitat fra: TrineH på søndag 19. februar 2017, klokken 09:14
Hei  :)
Er ny på dette forumet, men føler jeg trenger råd og tips.

Jeg og samboer vurderer å flytte til Selbu, huset ligger ca 60mil unna jobben min i Trondheim. Vurderer å kjøpe elbil og pendle til og fra jobb. Hvilken elbil anbefales?
Har ikke mulighet for lading på jobben, men finnes det ladestasjoner i nærheten av Byåsen hvor jeg kan lade en kald vinterdag?
Hvor langt går for eks. Kia Soul ved -10 kuldegrader?
Tips og råd mottas med takk  :)
Det er da vell ikke 60 mil fra trondheim til selbu.
Mener du 6 mil?
Reault zoe klarer isåfall begge veier.

sengekos


AppleKnocker

60 km er det nok ja. Hva slags vei og fartsgrense er det snakk om?

Soul liker seg best i lav fart, når farten blir høy og kulda setter inn er 12 mil med stopp ikke innen rekkevidde for en Soul. I grenseland for Leaf 30 også, men den går lenger i høy fart.
Ioniq, Zoe 41kw, oppgradert e-Golf og BMW i3 94ah vil fikse turen uten lading hver gang. Ampera-e også selvsagt hvis du kan vente på den. Eller Tesla Model 3.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TrineH

Mente selvfølgelig 6mil (60km) hver vei :) Redigerte nå  :)
Har lest at kuldegrader reduserer distansen bilen kan kjøre, så er det som ligger i bakhodet kontra bensin/dieselbil.

AppleKnocker

Besparelsen vil bli vesentlig om dere velger elbil. For drivstoff alene kan dere regne med kr 20-30 000 spart pr år.

Sørg for å velge en bil som klarer distansen hele året uten lading, så kommer dere snart til å le av at dere i det hele tatt vurderte noe annet enn elbil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Rottert

Har du noe budsjett? Kjøpe nytt? I tillegg til det som allerede er nevnt her, bør du også vurdere nye hyunday ioniq. Den klarer tur retur året rundt uten lading. Så har vi tesla da, men det er helt annen prisklasse.  Det er en perfekt pendlestrekning for elbil, men det er stor fordel å slippe daglig lading på veien.
2014 Nissan Leaf Tekna

TrineH

Sitat fra: Rottert på søndag 19. februar 2017, klokken 10:14
Har du noe budsjett? Kjøpe nytt? I tillegg til det som allerede er nevnt her, bør du også vurdere nye hyunday ioniq. Den klarer tur retur året rundt uten lading. Så har vi tesla da, men det er helt annen prisklasse.  Det er en perfekt pendlestrekning for elbil, men det er stor fordel å slippe daglig lading på veien.

Vurderer sterkt å kjøpe helt ny bil, men skal ringe banken på mandag å høre om de er like enige med meg.
Hadde jo vært fint å gå opp til 300 000 for en ny bil. Tesla blir for dyr dessverre. Har sett på Kia Soul, men ifølge forumet her så må den lades i løpet av en arbeidsdag.

Ecinnaj

Sitat fra: TrineH på søndag 19. februar 2017, klokken 10:31
Sitat fra: Rottert på søndag 19. februar 2017, klokken 10:14
Har du noe budsjett? Kjøpe nytt? I tillegg til det som allerede er nevnt her, bør du også vurdere nye hyunday ioniq. Den klarer tur retur året rundt uten lading. Så har vi tesla da, men det er helt annen prisklasse.  Det er en perfekt pendlestrekning for elbil, men det er stor fordel å slippe daglig lading på veien.

Vurderer sterkt å kjøpe helt ny bil, men skal ringe banken på mandag å høre om de er like enige med meg.
Hadde jo vært fint å gå opp til 300 000 for en ny bil. Tesla blir for dyr dessverre. Har sett på Kia Soul, men ifølge forumet her så må den lades i løpet av en arbeidsdag.
Dnb grønnt bil lån har best renter :)

sengekos


lfc4ever

Zoe40 er et godt valg hvor en også får med egen ladestasjon på kjøpet. Zoe er den elbilen som kan lades kjappest hjemme. Noe som kan være greit om du skal ut å kjøre litt på ettermiddagen.
Det største minuset med Zoe er at den kun har semi hurtiglading(22 kw), så ikke noe ideel bil for langkjøring dersom en trenger å lade mange ganger underveis. Det vil da ta dobbel så lang tid som med andre elbiler med hurtiglading.
2012: Citroen C-Zero
2016: Citroen C-Zero og Renault Zoe

Elmo

Sitat fra: TrineH på søndag 19. februar 2017, klokken 10:31
Vurderer sterkt å kjøpe helt ny bil, men skal ringe banken på mandag å høre om de er like enige med meg.
Hadde jo vært fint å gå opp til 300 000 for en ny bil.

Kjøp Hyundai Ioniq !  Den klarer behovet du beskriver uansett temperatur og koster rett under 300.000,-
Sjekk Ioniq avdelingen på forumet for mere info. Og se på de to videoene under for de fantastiske vinteregenskapene.
Bestiller du etter eget ønske (farge osv) nå så må du nok vente til godt ut på sommeren, men hvis du ringer tundt til alle forhandlere så kan du antagelig får tak i en usolgt de har i bestilling eller en avbestilling på noen få uker.

( og )
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nr1rayner

Med ditt behov ville jeg sterkt vurdert busstilbudet.
Kjører selv for riktig selskap, men er sjelden i Selbu.
Du har der i hovedsak 2 alternativer, periode Selbu-Trondheim eller stor-Trondheim.
Stor-Trondheim går fra (eller til om du vil..) Hommelvik, derfra er busstilbudet vesentlig bedre enn Selbu og du slipper unna med ca 4 mil hver vei.
Det er "park and ride" på Hommelvik og Leistad.
8 mil skal da gå greit med Soul, 30kwh Leaf, Ioniq og nye Zoe.
6mil (12 mil hver dag) uten lading går vel med Ioniq, og bør vel være lett med nye Zoe.

Dårlig med ladestasjoner på Byåsen dessverre. Sjekk ut www.ladestasjoner.no
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Elmo

Sitat fra: nr1rayner på søndag 19. februar 2017, klokken 18:35
Dårlig med ladestasjoner på Byåsen dessverre. Sjekk ut www.ladestasjoner.no
Ladestasjoner.no har lagt ned virksomheten. De var pionerer, men nå mener de andre gjør det bedre.
Sjekk heller ladekartet til Fortum - du kan få opp alle ladestasjoner der - ikke bare Fortums egne.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

nr1rayner

@elmo
Takk for info  :D
Sannelig var det lagt ned ja! Sånn går det når man vet hvor man får ladet, og ikke sjekker nye muligheter  ;)

Edit:
Jeg bruker heller denne:
https://map.chargedrive.com/
Der har man også muligheten til innlogging, noe som kan være litt vanskelig hos Fortum gjennom den "vanlige" siden.
Den ser også ut til å vite hvor man er, mens kartet på fortum.no (som vel er nøyaktig det samme) tror alle bor i Oslo...  >:(
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Er dere sikre på at Ioniq klarer bragden, uten ladestopp?
Jeg har mine tvil på de kaldeste dagene, eller, skal vi si kaldere enn -10 C.
Det er nok ikke mange av de, men de kommer..

Usikker på hvor i Selbu trådstarter snakker om, men regner med det er snakk om å kjøre Selbu-Hell-Trondheim, det vil da være omtrent halvt om halvt med motorvei (80-90-sone) og fylkesvei med 60-80-sone i rimelig kupert terreng.
Det er nok kaldere i Selbu enn Trondheim på vinteren, de siste år har vi sjelden sett -15 eller lavere i Trondheim, men Selbu kan det vel fort bli -20/-25 skulle jeg tro.

Nå er jo denne ruta ganske grei lademessig, med hurtiglader både på Malviksenteret og Værnes.
Disse er ca 4-5 mil unna Selbu, så bare man planlegger litt på de absolutt kaldeste dagene og bevilger seg et kort ladestopp bør det ikke by på problemer.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Luftventil

Sitat fra: TrineH på søndag 19. februar 2017, klokken 09:32
Mente selvfølgelig 6mil (60km) hver vei :) Redigerte nå  :)
Har lest at kuldegrader reduserer distansen bilen kan kjøre, så er det som ligger i bakhodet kontra bensin/dieselbil.

Om du vurderer å kjøpe fossilbil til å pendle med, vil jeg anbefale deg sterkt å regne litt på kostnadene før du kjøper :) Du kommer til å spare enormt med penger om du kjøper elbil fremfor fossilbil, selv om du må hurtiglade litt av og til.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA