Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Amoss, fredag 28. april 2017, klokken 19:36

« forrige - neste »

Amoss

https://www.fool.com/investing/2017/02/17/how-many-model-3-vehicles-will-tesla-inc-deliverer.aspx
Sitat
Tesla Model 3: How Many Will Be Delivered In 2017?
This single figure could be the most important metric to look out for in Tesla's fourth-quarter update.

Going into electric-car maker Tesla's (NASDAQ:TSLA) fourth-quarter earnings release, here's the biggest question: How many Model 3 vehicles will management say it expects to deliver during the year? After all, we already know Tesla has about 400,000 deposit-backed reservations for the $35,000 vehicles. But the big mystery is how Tesla's Model 3 production ramp-up will look -- and thus Model 3 deliveries.

Valgte å legge denne saken i en egen tråd, da dette akkurat nå er ett høyaktuelt nå rett før Q4 resultatene fremlegges og spennende tema.

Hva tror dere at de vil anslå produksjonen til å være i år?

Gjetter som artikkelforfatteren på drøyt 100k TMS+X, og vil være ett minimumestimat basert på at TM3 i praksis ikke kommer i produksjon i år.
Tidligere har det blitt hintet om at de håper på 100-200k Model 3 i år. Spesielt det øvre estimatet her ser jeg som vel optimistisk. Men om de fortsatt tror dette så bør altså total-estimatet de oppgir nå til uka være i området 200-300k biler for året (minus de som de ikke rekker å levere til nyttår).

Siden det er så mye usikkerhet på når de kan starte produksjonen så tipper jeg de vil komme med ett relativt edruelig estimat nå, og heller justere dette når man ser med litt større sikkerhet når produksjonen kan starte. Satser derfor på at de vil komme med ett estimat på rundt 175k totalt, og gjetter på at det også blir nært hva de faktisk kommer til å oppnå, med med store muligheter for å bomme i begge retninger.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker du ikke er langt unna. Jeg forventer 100-110k Model S/X og 50-75k Model 3.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Gaha.... De gadd ikke gi noe estimat for hele året, kun første halvår :p
http://ir.tesla.com/eventdetail.cfm?EventID=179732
SitatWe are excited about 2017, as we expect to see significant advances across our transport, energy generation and storage product lines.  Most notably, the Model 3 and solar roof launches are on track for the second half of the year.  However, since even a couple-week shift in timing could have a meaningful impact on total deliveries and installs, we are focusing our guidance on the first half of the year.

We expect to deliver 47,000 to 50,000 Model S and Model X vehicles
combined in the first half of 2017, representing vehicle delivery growth of 61% to 71% compared with the same period last year.  In addition, both GAAP and non-GAAP automotive gross margin should recover in Q1 to Q3 2016 levels and then continue to expand in Q2 2017.

Men, estimatet for S+X er på linje med hva vi forutså.
ReservationId 364902

ProsjektX

Det står også "Our Model 3 program is on track to start limited vehicle production in July and to steadily ramp production to exceed 5,000 vehicles per week at some point in the fourth quarter and 10,000 vehicles per week at some point in 2018. "...

så hvis vi gjør det enkelt og antar 5 måneder, eller ca 21 uker, med lineær opp-ramping, så er vi på rundt 50.000 model 3 i løpet av 2017, og rundt 350.000 for 2018...
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

Amoss

Sitat fra: ProsjektX på onsdag 22. februar 2017, klokken 22:33
Det står også "Our Model 3 program is on track to start limited vehicle production in July and to steadily ramp production to exceed 5,000 vehicles per week at some point in the fourth quarter and 10,000 vehicles per week at some point in 2018. "...

så hvis vi gjør det enkelt og antar 5 måneder, eller ca 21 uker, med lineær opp-ramping, så er vi på rundt 50.000 model 3 i løpet av 2017, og rundt 350.000 for 2018...

Men den blir neppe lineær. Som det står øverst: "Model 3 on track for initial production in July, volume production by September"

Så det blir nok rimelig sakte fart i Juli/August, men med en kraftig S-kurve opptrapping fra og med ca. månedsskiftet August-September, og som sagt nå en takt på 5k uka fra en eller annen gang i Q4. Så tallene kan meget lett gå både opp og ned, noe også Tesla jo innrømmer i sitatet jeg kom med over :p

Sier vi ett snitt på 4k i uka i 4 måneder (Sept.-Des.) - ca 16 uker, så blir det 64k biler + de få som da er produsert i Juli+August. Nært mitt estimat over ;)  ... men innrømmer at ett snitt på 4k i uka er litt vel optimistisk.
ReservationId 364902

Amoss

Da har vi litt mer data å gå på. Gjentar her ett innlegg jeg hadde i en annen tråd:

Sitat fra: gigafactory på torsdag 23. februar 2017, klokken 08:16
... men tallene han kom med på hva de hadde bestilt av delekvanta var:

1000 per uke i juli
2000 per uke i august
4000 per uke i september

I tillegg skal de nå 5000 per uke i løpet av Q4. Så tar man disse tallene for "god fisk" og sier 4500 per uke i snitt i Q4 så blir det produsert 82.000 Model 3 i 2017. (Jeg har ikke tatt høyde for helligdager i Desember etc.)

Tar man litt forbehold og sier at produksjonstakten bare blir 75% av dette ender man opp med 61.500 biler.

Så det er rimelig å anta at det blir produsert mellom 60.000 og 80.000 Model 3 i løpet av dette året - om alt følger planen.

Så ser ut til at estimatet jeg kom med i første posten ligger "midt i smørøyet" i følge disse tallene.  ... og fortsatt med store muligheter for avvik i begge retninger  :P  (Kanskje spesielt ned... )
ReservationId 364902

Knut Røe

Wow. Det antydes 110 tusen produserte M3 i løpet av 2017. Konfig i juni.
Noen som faktisk tror på "et par" leverte biler her til lands i inneværende år, eller det ekstremt optimistisk / naivt?

knut.aulie

Sitat fra: tiger``n på lørdag 25. februar 2017, klokken 14:42
Noen som faktisk tror på "et par" leverte biler her til lands i inneværende år, eller det ekstremt optimistisk / naivt?
Hvertfall optimistisk [emoji1]

Jeg tror 2018 er tidligst, antagelig Q2

ladov

Hvis Tesla treffer sånn noenlunde på produksjonsmålene så er det ikke helt fjernt å anta at TM3 kommer hit i volum allerede i Q1-18

Det som er mer interessant er når de første demobilene kommer til norske butikker så vi får sett/klådd/prøvekjørt dem. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: DrNox på lørdag 25. februar 2017, klokken 13:49
http://www.teslarati.com/tesla-model-3-deliveries-employees-first/

SitatMusk also shared guidance Tesla is giving Model 3 parts suppliers with volume estimates pegged at 1,000 vehicles per week in July, 4,000 per week in August and 5,000 per week in September, before hitting the target of 10,00 vehicles per week sometime in 2018.

Rolling these numbers up and extrapolating out towards the 2018 target puts Model 3 at around 110,000 vehicles produced in 2017. When combined with Model S and X production targets, the company should come in right around 200,000 vehicles produced this year.

Ups, de har en liten slurvefeil? 
Joda, stemmer med 1 000 biler i uka i Juli og 10 000 biler i uka en gang i 2018, men ellers har de misset litt...

1 000 biler i uka i Juli
2 000 biler i uka i August
4 000 biler i uka i September
... og skal nå 5 000 biler i uka en eller annen gang i Q4. Dette kan være i starten på oktober eller i romjula - eller alt mellom.

Så om man antar at de klarer dette fullkomment, og at snittproduksjonen i Q4 blir 4 500 biler i uka, så har de en teoretisk mulighet til å komme så vidt over 80k biler i 2017 - uten å ta hensyn til helligdager eller fridager.

Sannsynligvis havner det noe under dette, og skal ikke store forsinkelsene til før de er langt under...  Så jeg står fortsatt ved ca. samme estimat som jeg gjorde i førsteposten i tråden som tilsier 60-70k produsert i år. "Litt" mindre enn i den artikkelen ;)

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. februar 2017, klokken 15:07
Jeg tror 2018 er tidligst, antagelig Q2

Enig. Er jo en teoretisk mulighet for at det kan komme noen i Mars, men Mai/Juni er nok mer edruelig.
ReservationId 364902

DrNox

Når Tesla vil gi de ansatte og de som bor nær fabrikken i Freemount produktet først, så minner det litt om beta-testing :police:
Da er det kanskje like greit om vi i Norway kan vente på de "feilfrie" versjonene  :-X

Knut Røe

Det er vel like greit å unngå det første året med leveranser ja, ting vil forbedres etterhvert.
Hvis man bestiller nå, er det vel liten sjanse for å få bilen før rundt om 2 års tid, starten Q2 2019 kanskje?

DrNox

Kanskje køen av biler til Norway er så liten at det ikke spiller noen rolle?
Kanskje det viktigste blir å bestille en bil "med alt"?
Litt stilig om alle som har kjøpt S eller X får først?!

Ps.Jeg har bare en elgolf

knut.aulie

Sitat fra: DrNox på søndag 26. februar 2017, klokken 11:23
Litt stilig om alle som har kjøpt S eller X får først?!
Samme model i Norge. Ansatte først og så Teslaeiere deretter alle andre.

Det er noen som hevder at de som krysser av "alt" (dvs toppmodell) også kommer til p få tidlig, men det er antagelig levering, for bestillingsrekkefølgen er som nevnt over.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA