Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Thor2014, fredag 28. april 2017, klokken 14:57

« forrige - neste »

Thor2014

Vi var på Vinterbro senter i går. Der har de, tror det er 6 plasser for lading av elbil. Plassene er alltid fulle.
I går var det ikke en eneste bil der, men det var kommet opp nye ladestasjoner og det koster 10kr PR 1/2 time.
Tanker?

nr1rayner

Hehehehe.
Selvfølgelig vil man ha ting gratis.. Det er nok et stadig problem over det ganske land at gratis ladestolper er opptatt. Egentlig er det jo småpenger å spare, men jeg gjør det selv..

Synes det er helt greit at man betaler for lading, men jeg betaler ikke nevneverdig over det strømmen koster hjemme (ca 1kr/kwh) med mindre jeg må.
Med 10kr per 30 min på type2 får jeg minimalt for pengene (3,3kw lader), så da står jeg heller i 5 min på en QC!
Men, hvis det er 22kw uttak og man kommer med Zoe er det jo ingenting å si på...
Ikke rart stolpene er ledige altså.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

elektrolux

10 kr / 30 min kan være dyrt om en lader en bil med 3 kW lader ombord. Da blir kWt prisen Kr. 6,70

Med strømpris hjemme på godt under 1 kr er det ikke rart om en heller lader der.

Hvor mange tror du ville fyllt bensin til 120 kr / literen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

knut.aulie

Sitat fra: elektrolux på lørdag 18. februar 2017, klokken 09:13
10 kr / 30 min kan være dyrt om en lader en bil med 3 kW lader ombord. Da blir kWt prisen Kr. 6,70

Med strømpris hjemme på godt under 1 kr er det ikke rart om en heller lader der.

Hvor mange tror du ville fyllt bensin til 120 kr / literen?
Enig!

Tror det er veldig mange av både de som setter opp ladere og de som lader som egentlig ikke skjønner hva det koster!

Det gjelder altså begge veier, både de som tror de sparer mye på å bruke en shuko 10 amp en time og de som synes det er greit å ta 240 kr for 100kw QC.

doldis1

 
SitatTror det er veldig mange av både de som setter opp ladere og de som lader som egentlig ikke skjønner hva det koster!

Det gjelder altså begge veier, både de som tror de sparer mye på å bruke en shuko 10 amp en time og de som synes det er greit å ta 240 kr for 100kw QC.

Så avgjort enig. Det er mye rart der ute, tyder vel på at markedet er umodent men det går seg nok til.

Hænningsen

Jeg foretrekker at det koster en tier for en halv time. Ikke så ille det om man skal kjøre langt og er avhengig av å lade. Når tieren gjør at laderen er ledig er det perfekt [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Elbil fundamentalist

#6
Synes kjøpesentere kan sette opp så mange sakteladere som trengs gratis (slik som på Gardemoen). Det koster "close to nothing" i forhold til det koster å drive senteret ellers i strøm kjøling etc. Må for pokker være litt på tilbyder'n om man vil ha kunder.

Hva koster det å etablere parkeringshus som også er gratis, med vedlikehold av slitedekker måking, belysning etc. Nei, her er det mye misforstått "butikk" ute å går. Skal det koste penger å tørke av seg snøen på inngangsmatta også? Like tåpelig som å kreve en femmer for å gå på do. Slike gjerrigsentere frister meg å holde seg unna...

Ellers er jeg enig med Hæningsen her, men om man _virkelig_ trenger strøm til den lange hjemveien burde man kunne betale for hurtiglading, ikke 3kw...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Hansi

Jeg syns mange elbileiere gir uttrykk for at "alt" i forhold til elbil skal være gratis/veldig billig. Personlig syns jeg det er bedre å betale for det man trenger når man trenger det, hvis de som lager tilbud til elbil kan tjene litt på det er det bare positivt, da vil antageligvis tilbudet bli bedre raskere.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Hænningsen

Sitat

Ellers er jeg enig med Hæningsen her, men om man _virkelig_ trenger strøm til den lange hjemveien burde man kunne betale for hurtiglading, ikke 3kw...

Poenget mitt kom kanskje dårlig frem. Jeg mener at når ting er gratis er det fort gjort å ta ladestasjonen i bruk uten at man trenger den. Og trenger man den er en tier billig. Ellers er jeg enig i at hurtiglader fungerer, men de vokser ikke på trær, ennå.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Styremedlem i Troms og Finnmark elbilforening
Leaf 2012, kjøpt brukt i 2015
Mitsubishi Grandis (til campingvogna)

Elbil fundamentalist

#9
Eksemplet som nevnes her er Vinterbro senteret. Dette sentet er akkurat litt langt unna til at man kan ta seg en tur innom med vanlige elbiler som leaf etc uten å kikke litt grundig på "tankmåler'n" om man bor på Nesodden og det samme gjelder de som bor i Oslo. Hadde det vært flust av 3kw ladere kunne man tatt den turen uten å bekymre seg, da det ikke er så mye man trenger å fylle på for å komme hjem igjen. Akkurat dette er ett større gode for kjøpesenteret, enn for meg, da jeg (uten lett tilgjengelig 3kw ladere) dropper Vinterbro senteret og drar likegodt til brynsenteret eller CC vest (eller Tangen for de som bor på Nesodden) Og den beslutningen tok jeg med "lillehjernen" uten at jeg knapt merket det. Én dårlig erfaring med rekkevidde angst, så får man ihvertfall sjeldnere ett innfall å dra tilbake.

Om Vinterbro senteret sine dyktige økonomer synes det er greit å ekskludere seg selv fra potensielle kunder på den måten, så er det helt OK for meg m.fl. Det mange nok kjøpesentere, så det er neppe ett savn.

Det samme kan sies om Nordby senteret. Skal ikke mye hassel til før man har noe alternative bedre å finne på.

Med inntoget av plug-in hybrider er ca halvparten av nybilsalget ladbart og da er ikke spørsmålet om man er gjerrig eller har behov for lading. Da er det rett og slett å kunne gi kundene en mulighet til å kjøre videre miljøvennlig på strøm etter de har lagt igjen tusenvis av kroner i butikkene...

Når det kommer til veikroer og bensinstasjoner, så er jeg helt ening med Hansi, men her er det kvalitetslading man gjerne vil betale for. Og med kvalitet mener jeg mange nok ladestaller til en fornuftig pris, slik at ladestoppet blir forutsigbart og effektivt. Ser gjerne at betalingsvillighet og høyt volum av betalende kunder er en positiv driver for å bygge ut lademuligheter.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

arthur

I følge tilgjengelie statistikker så legger ikke kunder igjen tusenvis av kroner i butikkene på et kjøpesenter, men hundrevis. Vel, vel, hva gjør vel en null fra eller til.

Til TS spørsmål; Ja, vi er en gjeng med bortskjemte kunder som forventer og forlanger, dessverre. Vår rikdom har ikke gjort oss mere sympatiske!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Siggen

Sitat fra: Elbil fundamentalist på lørdag 18. februar 2017, klokken 20:53


Hva koster det å etablere parkeringshus som også er gratis,

Ca 315000 pr parkeringsplass rundt regnet, da er det barbert til minimum av utrustning.

goggo

Sitat fra: Thor2014 på lørdag 18. februar 2017, klokken 08:18
Vi var på Vinterbro senter i går. Der har de, tror det er 6 plasser for lading av elbil. Plassene er alltid fulle.
I går var det ikke en eneste bil der, men det var kommet opp nye ladestasjoner og det koster 10kr PR 1/2 time.
Tanker?

Vi som kan lade med 22 KW eller mer på bilene trenger ikke saktelading på kjøpesenterne hvis de  legger til rette for at de store operatørene installerer nok hurtigladere der til at det normalt ikke er kø.

Så kan nye og eksisterende sakteladepunkter reserveres for pluginhybrider og de få elbilene som ikke har mulighet for hurtiglading.  Disse punktene burde antagelig forbli gratis, i allefall hvis det er nok av dem til at det er en realistisk sjanse for å finne en ledig plass.

mvh
Hugo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

elektrolux

#13
Det rare er at løsningen på både betaling og parkering eksisterer i form av Zapcharger Pro.

Med et ladeanlegg med ZCP kunne handlesenteret priset inn kwt + P tid + stk pris. Vet det ikke er lov å selge strøm, men her snakker vi ladeenheter og mulighet til prising av parkering under lading, eller etter x antall timer.

Et slikt system ville muliggjort en rettferdig fordeling av kostnaden slik at han med 3 kW lader ombord ikke ender opp med å betale ågerpris for å lade batteriet, mens han med 22 kW lader ombord får mer ombord enn kostnaden på strømmen.

En liten digresjon:

Har de siste årene lagt merke til at ordene gjerrig og kjip oftere og oftere byttes ut med ord som nøysom og bevist på kostnader. Dessverre har noen av de som ofte brukte de første ordene om min nøysomhet nå betalingsproblemer, mens vi fremdeles klarer oss fint tross nedgangstidene her på vestlandet.

Å sette tæring etter næring, og verdsette de verdiene en har er ikke gjerrighet eller kjipt, men lurt. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: arthur på søndag 19. februar 2017, klokken 06:59
I følge tilgjengelie statistikker så legger ikke kunder igjen tusenvis av kroner i butikkene på et kjøpesenter, men hundrevis. Vel, vel, hva gjør vel en null fra eller til.

I snitt kanskje, men det er nok ganske skjevt fordelt. Jeg vil tro at de som f.eks eier nyere biler legger igjen en del mer i snitt enn de som kommer i et gammelt vrak eller tar bussen.

Første gangen vi var i Tromsø la vi igjen rundt 3000,- i Jekta-senteret, og den eneste grunnen for at vi dro dit og handlet var at det var 22kW AC ladepunkter der (forøvrig gratis, men det spilte liten rolle). Det ga oss nok ekstra strøm på de ca. 2 timene vi var der til at vi kom oss dit vi skulle.

Tilsvarende kan jeg si om endel andre steder i landet, som f.eks Svolvær, Alta eller Stryn. Null lading hadde betydd null stopp og null handling. Men for vår del hadde 3,6kW vært for dårlig til å bry seg om. 7,4kW minimum, helst mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA