Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Musikk over bluetooth og Snapchat

Startet av Rolf Gjerdsjø, fredag 28. april 2017, klokken 06:09

« forrige - neste »

ladov

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 03. april 2017, klokken 19:41
Ble ikke helt klok på om de mente problemet var at Tesla ikke ville selge nok, eller om de ikke ville greie å produsere nok - eller begge deler.
...
Spørsmålet er om markedet er stort nok. Denne analytikeren påpeker at TM3 er svaret på 10 års oppsamlet etterspørsel etter en bra og rimelig elbil. Hovedpoenget hans er at etter at Tesla har levert til alle entusiastene, så er det gjenværende markedet alt for lite til at Tesla kan fortsette å selge 500k biler i året, selv om de tar 25% av salget fra 'konkurrentene' vil det fortsatt bare bli 70k biler i året.

Selv om poenget for så vidt er gyldig så mistenker jeg at han vurderer prisen på TM3 for høyt($60k), og at den dermed vil kunne konkurrere om et mye større marked enn han ser for seg.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 03. april 2017, klokken 22:43
Det er liten vits i å høre spesielt mye på analytikere. De bare gjetter.

Eller for å si det på en annen måte: Er det noen gang noen seriøs analytiker som har "analysert" at Tesla ville klare å gjøre akkurat det de har sagt de skal gjøre (og som de siden mer eller mindre har gjort)?

Sitat fra: ladov på mandag 03. april 2017, klokken 23:39
Spørsmålet er om markedet er stort nok. Denne analytikeren påpeker at TM3 er svaret på 10 års oppsamlet etterspørsel etter en bra og rimelig elbil. Hovedpoenget hans er at etter at Tesla har levert til alle entusiastene, så er det gjenværende markedet alt for lite til at Tesla kan fortsette å selge 500k biler i året, selv om de tar 25% av salget fra 'konkurrentene' vil det fortsatt bare bli 70k biler i året.

Hmm... Lyder kjent. Sikker på at ingen ved en feiltagelse har tatt frem en gammel analyse fra 2012 ang. salget av Model S?  Høres i alle fall nesten slik ut ;)

Sitat fra: DrNox på mandag 03. april 2017, klokken 22:36
Edit; Til slutt sytes det om at Tesla vil selge biler til snittpris ca $60 000, men dette vet vel ingen. Tesla begynner jo med RWD og kundene kan jo selv bestemme hva de vil ha med av utsyr..

Nå, skulle det være for Model 3 der Elon har sagt at han forventer en snittpris på $42k (eller var det $43k?)? Håper han må ha ment totalt inklusive Model S og X, hvis ikke har han nok "dreti på draget" som man så pent sier ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: DrNox på mandag 03. april 2017, klokken 22:36
Her sier  Adam Jonas en analyse ekspert til Bloomberg, at Tesla ikke vil klare og produsere mer enn 2000 Tesla model 3 i  Q4/slutten av året.
I 2018 forventer Adam Jonas, som jobber for Morgan Stanley, at Tesla ikke vil klare mer enn 80 000 TM3. Ikke 400 000stk som Tesla har snakket om. Selv i 2020 forventer Jonas kun 50-30% av hva Tesla insinuerer av hva de kan klare.

Okey, da er jeg med. Men synes resonnementet hans var tynne greier, og veldig pessimistisk. Det ville være bra dumt av Tesla å ikke ymte frempå om forsinkelser veldig snart (eller helst for litt siden), i stedet for å si at de er on track om Adam Jonas hadde hatt rett. Får følelsen av nok en dommedagsprofet egentlig, og som reservasjonsholder (og heeeelt objektiv sånn sett  ;)) både tror og håper jeg tar grundig feil.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: ladov på mandag 03. april 2017, klokken 23:39
Spørsmålet er om markedet er stort nok. Denne analytikeren påpeker at TM3 er svaret på 10 års oppsamlet etterspørsel etter en bra og rimelig elbil. Hovedpoenget hans er at etter at Tesla har levert til alle entusiastene, så er det gjenværende markedet alt for lite til at Tesla kan fortsette å selge 500k biler i året, selv om de tar 25% av salget fra 'konkurrentene' vil det fortsatt bare bli 70k biler i året.

Selv om poenget for så vidt er gyldig så mistenker jeg at han vurderer prisen på TM3 for høyt($60k), og at den dermed vil kunne konkurrere om et mye større marked enn han ser for seg.

Her går han jo egentlig i den klassiske amerikanske fella, og glemmer at det er en verden også utenfor USA, brutalt sagt. 500k biler totalt i året på verdensmarkedet er ikke voldsomt mye for en produsent, med tanke på at f.eks. Toyota selger over 1,3 mill Corolla (aner ikke om Auris-tallene er inkludert her) i året.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

jcnorway

Sitat fra: jcnorway på mandag 03. april 2017, klokken 14:36
Jaja... slang inn en reservasjon her også nå. Får vurdere om dette faktisk blir en bestilling eller ei når man ser hvordan dette utvikler seg utover året - antar at det blir tydeligere når vi kommer mot slutten av 2017 hvordan leveringssituasjon/utstyr/priser/kvalitet blir på denne.

Den reservasjonen holdt ikke lenge  :P Gikk på en smell og kjøpte Model S i dag så da står jeg over Model 3 ;)
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

jcnorway

Inventory som kan hentes ut neste uke ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Geir68

Sitat fra: jcnorway på onsdag 05. april 2017, klokken 20:48
Den reservasjonen holdt ikke lenge  :P Gikk på en smell og kjøpte Model S i dag så da står jeg over Model 3 ;)

Gratulerer! Jeg hadde antagelig gjort det samme hvis Model S hadde mulighet for tilhengerfeste.

geear

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 04. april 2017, klokken 20:37
Her går han jo egentlig i den klassiske amerikanske fella, og glemmer at det er en verden også utenfor USA, brutalt sagt. 500k biler totalt i året på verdensmarkedet er ikke voldsomt mye for en produsent, med tanke på at f.eks. Toyota selger over 1,3 mill Corolla (aner ikke om Auris-tallene er inkludert her) i året.
Her er det også en fare for at vi på tua vår går i "Norge-fella", hvor det kryr av elbiler overalt. Det er ikke slik i resten av verden, og "hypen" her, hvor det snakkes om elbiler både i lunsjen og kaffekroken, er heller ikke like stor utenfor Norge.

Det er greit at små billige biler selger i stort volum, men 500k biler er allikevel forholdsvis mye. Jeg har ikke dobbelsjekket tallene, men mener at BMW, Audi og Mercedes har vært rundt 1-1,5 millioner biler i året de siste årene. På verdensbasis. Det er ikke mange år siden BMW passerte en million i året. Model 3 skal være godt priset for at det å selge 500k biler i året skal være en enkel oppgave.

Hva er de siste estimatene på pris i Norge?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Espen Hugaas Andersen

Estimatene på pris faller. Med de seneste endringene på Model S/X er det mye mindre sannsynlig at Model 3 får mulighet for luftfjæring og oppgradert lader. Og det er ganske mulig glasstak blir standard.

Startprisen holder seg da rundt ~310.000 kroner, mens fullt utstyrt Model 3 faller med ~38.000 til ~615.000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Da bruker man kurs som TMX på 8.86. 35k $ blir 310100. Er dette ferdig på vei, vil nok tilkomme noen kostnader, som alltid. Og så er det utstyret man bare MÅ ha da.
Hva tror man om de ryktene som går om at biler vil produseres over en standard mal og settes som inventory for å forenkle produksjonslinje og logistikk? Her blant annet: http://insideevs.com/rumor-tesla-model-3-prebuilt-configurations-get-delivery-priority-custom-configurations-come/
Dersom dette er tillfellet, hva blir da vitsen med denne reservasjonsløsningen som det snakkes så mye om?

knut.aulie

Sitat fra: tiger``n på torsdag 20. april 2017, klokken 16:24
Da bruker man kurs som TMX på 8.86. 35k $ blir 310100. Er dette ferdig på vei, vil nok tilkomme noen kostnader, som alltid. Og så er det utstyret man bare MÅ ha da.
Hva tror man om de ryktene som går om at biler vil produseres over en standard mal og settes som inventory for å forenkle produksjonslinje og logistikk? Her blant annet: http://insideevs.com/rumor-tesla-model-3-prebuilt-configurations-get-delivery-priority-custom-configurations-come/
Dersom dette er tillfellet, hva blir da vitsen med denne reservasjonsløsningen som det snakkes så mye om?
Tviler på at Tesla gjør som GM og produserer biler for inventory i stedet for å selge til de som allerede vil ha og har reservert.
Det er litt rart at GM produserer Bolt til forhandlertomtene i USA når de glatt kunne solgt dem i Europa som Ae!

Espen Hugaas Andersen

Egentlig ville det ikke overraske meg om f.eks de første 50k bilene er forhåndskonfigurert.

Da vil de starte på toppen av listen reservasjonsholdere, og gå nedover den helt til de finner en som har konfigurert den bilen de har tenkt til å produsere. Sånn vil de fortsette helt til de har funnet et navn til alle de forhåndskonfigurerte bilene de har tenkt til å produsere.

Så klart, når man skal konfigurere, så vil man få vite de f.eks fire forskjellige konfigurasjonene de vil begynne med, og ønsker man noe annet enn dette så får man konfigurere noe annet og vente litt lengre.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Geir68

Dette er vel det samme som det spekuleres på her :
http://insideevs.com/rumor-tesla-model-3-prebuilt-configurations-get-delivery-priority-custom-configurations-come/

Jeg synes det høres fornuftig ut for Tesla som produsent. Serieproduksjon av like biler i puljer for å maksimere produksjon. Det er umulig å produsere 500k biler i året som spesialbestilling slik de produserer 20k TMS dag.

Ulempen er at dette vil "vanne ut" reservasjonsrekkefølgen. Hvordan man konfigurerer vil bestemme hvilken pulje man vil tilhøre, mens reservasjonsnummeret bestemmer plassen i puljen.

Tesla vil antagelig produsere de dyreste variantene først, så for å havne i første pulje må man bestille RWD og full pakke. Kanskje et pakkesystem som Nissan bruker med 3 utstyrsnivå for å redusere kompleksiteten.

Stor batteripakke(70kWh), RWD "Tekna" utstyrspakke : Første pulje.
Basis modell : Siste pulje eller kanskje aldri, slik det skjedde med barebone TMX 60 for $74,000. Ingen slike ble levert.

geear

Når regner man med at det åpner for bestilling/konfigurasjon av bilen?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA