Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Musikk over bluetooth og Snapchat

Startet av Rolf Gjerdsjø, fredag 28. april 2017, klokken 06:09

« forrige - neste »

jcnorway

Jaja... slang inn en reservasjon her også nå. Får vurdere om dette faktisk blir en bestilling eller ei når man ser hvordan dette utvikler seg utover året - antar at det blir tydeligere når vi kommer mot slutten av 2017 hvordan leveringssituasjon/utstyr/priser/kvalitet blir på denne.
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Mazzbot

Idag kjører jeg en Leaf tekna , omtrent like mye utstyr som en base model 3 .

Kommer til å kjøpe den uansett og det pga lesehastighet og ladenettverk , batteristørrelse.
Base model 3 tror jeg blir en veldig bra bil sammenliknet med f eks leaf
Tesla model 3 reservert 31/3 .

GOS

Jeg har ikke, og tror helller ingen andre utenfor Tesla, har info om hvor mange Model 3 som er reservert i Norge. Det er kanskje endå foreløpig hemmelig for dem i Telsa Norge også.

Men jeg tror det er ganske mange tusen.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

jcnorway

Sitat fra: GOS på mandag 03. april 2017, klokken 15:37
Jeg har ikke, og tror helller ingen andre utenfor Tesla, har info om hvor mange Model 3 som er reservert i Norge. Det er kanskje endå foreløpig hemmelig for dem i Telsa Norge også.

Men jeg tror det er ganske mange tusen.

Dere som har oppgitt "reservasjons-ID" for Model 3 i signaturen deres; hvor finner jeg dette? Er dette de siste 6 sifrene i RM-nummeret man får når man bestiller? Så de av dere som f.eks. har 365 XXX som reservasjons-ID står som nr 365 000-et-eller-annet i køen?
Bosted: Oslo
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: knut.aulie på mandag 03. april 2017, klokken 13:52
Har du (eller noen andre) noe tall på hvor mange Tesla eiere som har reservert og hvor mange i Norge totalt?
Tesla enten har ikke tall eller vil ikke gi dem ut.

Tesla vet garantert det presise antallet, men vil ikke offentliggjøre dem. Men det er som flere her sier en god del som vil kansellere normalt sett, noe som også gjør at vi som var seint ute rykker fremover i køen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

GOS

"reservasjons-ID" for Model 3 var noe som en kunne få frem via koden i HTML siden på din Tesla side i starten Når det ble oppdaget så endret Tesla det slik at folk ikke skulle finne ut av det. Antagelig er det ene av mine 2 numre ca 3500 i verden om jeg ikke husker feil. Det er ikke det samme som det nummeret som du ser på MyTesla når du logger inn.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

Amoss

Sitat fra: jcnorway på mandag 03. april 2017, klokken 15:46
Dere som har oppgitt "reservasjons-ID" for Model 3 i signaturen deres; hvor finner jeg dette? Er dette de siste 6 sifrene i RM-nummeret man får når man bestiller? Så de av dere som f.eks. har 365 XXX som reservasjons-ID står som nr 365 000-et-eller-annet i køen?

Dette var noe som lå inne som ett "skjult felt" på mytesla siden, men som ble fjernet få dager etter at det ble oppdaget.
RN-nummeret er ett (så vidt jeg vet) mer eller mindre helt tilfeldig nummer som du ikke bør legge for mye i.
Eksakt hvordan reservasjons-nummeret fungerer er ukjent, men det er teorier om at det er rett og slett ett serienummer for alle Tesla reservasjoner, men også dette er usikkert.
Selve køen går fra vestkysten av USA til østkysten - muligens inkludert Canada? Muligens Canada kommer etter USA? Mexico? Deretter kommer Europa, hvorav Norge har blitt bekreftet å være først ute. Så det vil være mange i USA og Canada som vil få bilene sine før noen her til lands, på tross av at de har høyere reservasjons-numre. Dette også fordi butikkene åpnet her før butikkene i USA, så de fleste førstedags reservasjons-holdere i Europa har lavere reservasjons-nummer enn noen i USA eller Canada.

Mitt reservasjons-nummer er f.eks. kun noen få tusen plasser etter de første som fikk reservert i New Zealand siden butikkene åpnet der først, men kommer garantert ikke til å være noen av de som får levert bil de første månedene etter produksjonsstart ;) De i New Zealand - som altså var først ute med å få reservert, og har lavest reservasjons-nummer - kommer antagelig til å være noen av de siste som får sine biler :p

Jeg antar at reservasjons-nummeret kan si noe om når jeg får åpnet designstudio og får muligheten til å bekrefte en ordre relativt til andre kunder i Norge. Stort mer kan det neppe si.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: GOS på mandag 03. april 2017, klokken 15:37
Jeg har ikke, og tror helller ingen andre utenfor Tesla, har info om hvor mange Model 3 som er reservert i Norge. Det er kanskje endå foreløpig hemmelig for dem i Telsa Norge også.

Men jeg tror det er ganske mange tusen.
Det tror jeg også at det er. Jeg tror faktisk det er noen tusen M3 som er reservert av Tesla eiere og sikkert to eller tre ganger så mange uten Tesla.

Mitt overslag er 2500 reservasjoner av Tesla eiere og totalt mellom 7500-10000.
En god del faller fra pga Ae, nye Leaf kanskje samt andre grunner, og bare noen få nye kommer til. Så generelt så vil en rykke frem i køen, men uten å ane hva det egentlig betyr.

Knut Røe

Sitat fra: Geir68 på mandag 03. april 2017, klokken 13:59
Enig med GOS. Køen på 400k bestillinger vil bli redusert betydelig.
Jeg tror mange har blitt med på "hypen" og slengt inn en reservasjon. Når det kommer til stykket, så sitter det litt lenger inne å trykke "Confirm Order" på 400k-500k NOK for en elbil produsert av en amerikansk nisjeprodusent.
Jeg frykter også at Tesla skal kompensere lave marginer på basis modellen med høye priser på ekstrautstyr. Her kan Tesla miste en del kunder..
En del vil nok også falle fra i USA når de passerer grensen for skattefritak og subsidiene blir redusert fra $7500 gradvis mot 0.
Følgende er ganske interessant: http://insideevs.com/analyst-predicts-model-3-production-low/

Spesielt følgende kommentar:
SitatI'm a pre-reveal Model 3 reservation holder and Tesla supporter. I hope Tesla continues to achieve amazing success. With that said, I don't ignore information from analysts like Jonas just because the information doesn't align with information coming from Tesla.

Setting aside the Model 3 manufacturing ramp rate and 10yr pent up demand for an "affordable" long range BEV (400K reservation holders), look at total addressable market size for entry level premium priced vehicles in the USA.

2016 BMW 3-series – 70K units
2016 MB C-class – 77K units
2016 Audi A3 & S3 – 31K units
2016 Audi A4 & S4 – 34K units
2016 Lexus IS – 37K units
2016 Lexus ES – 58K units

Once the reservation holder demand is satisfied, Tesla will have to take 25% of sales from each of the top 4 brands above to sell a mere ~70K Model 3 a year in the USA. Not to say Tesla can't do it, but this will be no small feat. To sell 250K Model 3 in the USA, 1/2 the 500K / yr Tesla is planning for in 2020, Tesla will have to take ~80% of sales from the top sellers and a huge chunk of the lower selling premium brands as well. This is highly unlikely.

Given this information, IMO the only way the Model 3 achieves 500K sales / yr is for the Model 3 to compete in much larger market segments like the Toyota Camry. Tesla employs smart people and I don't doubt their 500K sales projections for 2019/2020. I keep circling back to the conclusion that the Model 3 cannot be priced like entry level premium brands or they cannot achieve their projected sales numbers. I'm not ignoring worldwide sales. Current sales for Tesla are about 50% USA / 50% abroad. Another major factor is current sales trends of SUVs increasing and sedans decreasing. What am I missing?

Reference:
BMW started breaking out sales numbers between 3 series and 4 series in 2016 allowing us to see that BMW sells 70K 3-series per year in the USA.
http://www.goodcarbadcar.net/2011/01/bmw-3-series-sales-figures.html

For the rest of the numbers, select the make/model on the page
http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/
Produksjon og å love ting er jo noe. De er kjent for å love mye og bare delvis levere.
Men å faktisk selge alle disse bilene er jo ingen liten jobb bare det, ta 80 % av markedet i USA? Går det an å være så optimistisk?

Rolf Gjerdsjø

Ble ikke helt klok på om de mente problemet var at Tesla ikke ville selge nok, eller om de ikke ville greie å produsere nok - eller begge deler. Men det kan selvsagt være at 400k årlig er på Model 3 plattformen, som i så fall vil inkludere salg av Model Y. Tesla må uansett bygge ut kapasiteten kraftig om de skal spise kirsebær med de store på litt sikt.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Tesla Model S 75D (solgt)

Bestilt: Polestar 2

DrNox

#40
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 03. april 2017, klokken 19:41
Ble ikke helt klok på om de mente problemet var at Tesla ikke ville selge nok, eller om de ikke ville greie å produsere nok - eller begge deler. Men det kan selvsagt være at 400k årlig er på Model 3 plattformen, som i så fall vil inkludere salg av Model Y. Tesla må uansett bygge ut kapasiteten kraftig om de skal spise kirsebær med de store på litt sikt.
http://insideevs.com/analyst-predicts-model-3-production-low/

Her sier  Adam Jonas en analyse ekspert til Bloomberg, at Tesla ikke vil klare og produsere mer enn 2000 Tesla model 3 i  Q4/slutten av året.
I 2018 forventer Adam Jonas, som jobber for Morgan Stanley, at Tesla ikke vil klare mer enn 80 000 TM3. Ikke 400 000stk som Tesla har snakket om. Selv i 2020 forventer Jonas kun 50-30% av hva Tesla insinuerer av hva de kan klare.

Videre refereres det til Tesla sin økonomiraport/kvartalsraport (Q4216) der Tesla sier :
"Our Model 3 program is on track to start limited vehicle production in July and to steadily ramp production to exceed 5,000 vehicles per week at some point in the fourth quarter and 10,000 vehicles per week at some point in 2018."

Her vil jeg ta Tesla i forsvar og si at om Tesla lager 100stk i Juli 2017 og øker til 5000stk i siste uken av 2017 så har de sitt på det tørre. De trenger heller ikke øke til 10 000stk før i siste uken av 2018. Men hver uke av 2018 bør vel ligge på minst 5000stk i uka..

Edit; Til slutt sytes det om at Tesla vil selge biler til snittpris ca $60 000, men dette vet vel ingen. Tesla begynner jo med RWD og kundene kan jo selv bestemme hva de vil ha med av utsyr..

Espen Hugaas Andersen

Det er liten vits i å høre spesielt mye på analytikere. De bare gjetter.

Forutsetningene til Adam Jones er fullstendig tullete når det gjelder Model 3, men de er enda verre når det gjelder Tesla Energy, Solar City og Tesla Network. Alle er vurdert til null verdi.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Knut Røe

Sitat fra: DrNox på mandag 03. april 2017, klokken 22:36Edit; Til slutt sytes det om at Tesla vil selge biler til snittpris ca $60 000, men dette vet vel ingen. Tesla begynner jo med RWD og kundene kan jo selv bestemme hva de vil ha med av utsyr..
Tror det blir litt som 60 kwh S og X, det er bare en døråpner.
Når folk først har kommet inn døra bruker de gjerne 100-200 tusen ekstra for å få med alt de vil ha.
Det er på options penga ligger, og Performance.

DrNox

Er veldig spent på hva tilbehør og prisen blir ja. Har mye lyst men ikke like mye peng ::)
Nytter ikke rane banker heller lenger nå. :police:  Ingen har cash. Dessuten måtte jeg hatt en veldig rask, lydløs bil ::)

DrNox


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA