Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trenger råd ift nybestilling av Tesla S

Startet av psyfoon, torsdag 27. april 2017, klokken 09:57

« forrige - neste »

psyfoon

Har bestilt ioniq og bestemt meg for piggdekk. Ønsker erfaringer fra dere som kjører pigg på Ioniq, hvilke dekk er best både på rullemotstand og grep? Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde eller er det omtrent ikke målbart?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Elmo

Sitat fra: psyfoon på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:23
Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde

JA, styr unna - både derfor og pga piggstøyen som blir mye mere plagsom i elbil enn fossil. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

AppleKnocker

#2
Sitat fra: Elmo på torsdag 16. februar 2017, klokken 23:08
Sitat fra: psyfoon på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:23
Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde

JA, styr unna - både derfor og pga piggstøyen som blir mye mere plagsom i elbil enn fossil.
Nei, det utgjør ingen stor forskjell i rekkevidde. Jeg har tre sett dekk til Teslaen; Nokian Hakkapeliita 8, Nokian R2 og Fred Flintstone sommerdekkene som fulgte med. Det er ikke store forskjeller i rekkevidde med disse dekkene. Har også hatt piggdekk på Leaf og har piggdekk på Zoe nå. Nye piggdekk som Hakka 8 gir mye mindre støy enn eldre piggdekk. Zoe sånn passe støyisolert, men i 130 på motorveien med piggdekk er vindstøy mer markant enn dekkstøy. Ikke plagsomt i det hele tatt.
Hakka er veldig bra på støy og rullemotstand. Hakka 9 skal visstnok være enda bedre enn Hakka 8.

Og hovedfordelen er selvsagt at du kjøper deg en sikkerhetsmargin som du en dag kommer til å bli glad for at du har.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

psyfoon

Takk for dine erfaringer, AppleKnocker  :) Og til Elmo; kunne gjerne styrt unna piggdekk, men dessverre er det nødvendig dit vi skal flytte. Det er faktisk bare så vidt vi klarer oss med 2WD.

Jeg har undersøkt litt selv også, og sett på NAF sin dekktest for 2016. For meg ser det ut som det beste alternativet blant disse dekkene er Bridgestone Noranza 001. Dette kom på 2.plass av piggdekkene (Nokian og Continental på delt førsteplass). I tillegg er faktisk dette dekket målt til 0,7 i rullemotstand, sett opp imot det beste dekket som er piggfritt Nokian. Bridgestone Noranza har dermed ifølge testen lavere rullemotstand enn de aller fleste piggfrie vinterdekk.

Dette betyr vel at jeg faktisk får lengre rekkevidde med dette piggdekket enn om jeg hadde valgt f.eks Bridgestone piggfritt?
Økt støy får jeg bare leve med. Kjører trilling i dag så regner ikke med støynivået øker, for å si det sånn  ;)

Utklipp fra tabell:
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

#4
Har kjempegod erfaring med Nokian Hakkapeliitta 8 på Leaf (og i-MiEV). Utrolig lav rullemotstand, bedre enn våre Nokian WR D4 piggfrie som er oppgitt med rulle B - og faktisk bedre enn de originale og slitte Ecopia sommerdekka. Med dobbelt opp av pigger klorer de seg fast, løp og kjøp - de selges med dispensasjon og blir ulovlige å selge om noen år. 205/55R16 passer vel også til Ioniq?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

psyfoon

Sitat fra: tomrh på fredag 17. februar 2017, klokken 07:34
Har kjempegod erfaring med Nokian Hakkapeliitta 8 på Leaf (og i-MiEV). Utrolig lav rullemotstand, bedre enn våre Nokian WR D4 piggfrie som er oppgitt med rulle B - og faktisk bedre enn de originale og slitte Ecopia sommerdekka. Med dobbelt opp av pigger klorer de seg fast, løp og kjøp - de selges med dispensasjon og blir ulovlige å selge om noen år. 205/55R16 passer vel også til Ioniq?

Men ifølge dekktabellen har Hakka8 pigg 2,1% økt rullemotstand mot 0,7% for Bridgestone i forhold til dekket med lavest rullemotstand?

Jeg har lett etter energimerking for Bridgestone Noranza 001 men finner ingenting? Kan det være feil farge i tabellen, slik at de har forvekslet Bridgestone pigg vs piggfritt?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

tomrh

#6
Piggdekk EU-merkes jo ikke. Min konklusjon er basert bare på erfaringer med egne dekk, se bl.a. denne linken.

Det skal sies at alle mine dekk var noe slitte da de ble sammenlignet, mens NAF sine tester går på helt nye dekk. (Her er et forøvrig et innlegg ang. antall pigger i Hakka 8.)

Forøvrig er det bedre for oss andre om du kommer til en annen konklusjon enn jeg og velger andre piggdekk, så får vi delt erfaringer med flere typer, noen må jo være prøvekanin. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kjetil1986

#7
Jeg har nå kjørt to sesonger med nokian hakkapeliitta R2 på egolfen. Jeg er veldig fornøyd med både støynivå og kjøreegenskaper på snø. Men når det er dager med underkjølt regn og is, som det har blitt mer av her i nordre Akershus, så er det piggdekk som gjelder. Så når jeg bestilte ioniq med vinterhjul valgte jeg piggdekk. Det skal være continental icecontact 2 som følger med.

Jeg har også lest mye om piggdekk og rekkevidde på elbiler. Det virker som om de fleste er enige om at forskjellen er minimal. Skal man på langtur om vinteren, så stopper man for å hurtiglade før batteriet er helt tomt uansett.
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

Crown

Sitat fra: psyfoon på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:23
Har bestilt ioniq og bestemt meg for piggdekk. Ønsker erfaringer fra dere som kjører pigg på Ioniq, hvilke dekk er best både på rullemotstand og grep? Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde eller er det omtrent ikke målbart?

Vi har Leaf med piggdekk (Conti) og Ioniq med piggfritt (også Conti). I utgangspunktet har de omtrent likt med hjulstøy, men nå om vinteren er det veldig stor forskjell i hjulstøy (mer i Leaf). Og Leafen bruker 30% mer strøm enn Ioniq, det er ikke like stor forskjell om sommeren, men kan ikke si sikkert om det skyldes piggdekkene eller bare generell strømsløsing :-D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

arv

Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 09:19
Sitat fra: psyfoon på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:23
Har bestilt ioniq og bestemt meg for piggdekk. Ønsker erfaringer fra dere som kjører pigg på Ioniq, hvilke dekk er best både på rullemotstand og grep? Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde eller er det omtrent ikke målbart?

Vi har Leaf med piggdekk (Conti) og Ioniq med piggfritt (også Conti). I utgangspunktet har de omtrent likt med hjulstøy, men nå om vinteren er det veldig stor forskjell i hjulstøy (mer i Leaf). Og Leafen bruker 30% mer strøm enn Ioniq, det er ikke like stor forskjell om sommeren, men kan ikke si sikkert om det skyldes piggdekkene eller bare generell strømsløsing :-D
Piggdekk på Elbil er nedtur. Kjørt piggfritt i 25 år. Ikke problemer, siste 17 år elektrisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

psyfoon

Sitat fra: arv på lørdag 18. februar 2017, klokken 11:31
Sitat fra: Crown på fredag 17. februar 2017, klokken 09:19
Sitat fra: psyfoon på torsdag 16. februar 2017, klokken 19:23
Har bestilt ioniq og bestemt meg for piggdekk. Ønsker erfaringer fra dere som kjører pigg på Ioniq, hvilke dekk er best både på rullemotstand og grep? Utgjør pigg vs piggfritt stor forskjell i rekkevidde eller er det omtrent ikke målbart?

Vi har Leaf med piggdekk (Conti) og Ioniq med piggfritt (også Conti). I utgangspunktet har de omtrent likt med hjulstøy, men nå om vinteren er det veldig stor forskjell i hjulstøy (mer i Leaf). Og Leafen bruker 30% mer strøm enn Ioniq, det er ikke like stor forskjell om sommeren, men kan ikke si sikkert om det skyldes piggdekkene eller bare generell strømsløsing :-D
Piggdekk på Elbil er nedtur. Kjørt piggfritt i 25 år. Ikke problemer, siste 17 år elektrisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg lever meget godt med økt støy hvis jeg kan komme meg trygt på jobb på speilblanke, ustrødde bratte grusveier kl. 05 på morgenen.

Det går ikke an å si at piggdekk er nedtur, er ikke vinterdekk generelt nedtur ifht sommerdekk? Hvorfor gidder vi da å legge om til vinterdekk (også piggfritt) i det hele tatt? Jo, det handler om sikkerhet, det å komme seg frem dit man skal. Hadde jeg bodd på sørlandet eller i en stor by med daglig salting og strøing så hadde jeg selvfølgelig kjørt piggfritt  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Oddaa

Sitat fra: arv på lørdag 18. februar 2017, klokken 11:31
Piggdekk på Elbil er nedtur. Kjørt piggfritt i 25 år. Ikke problemer, siste 17 år elektrisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig, skal man først kjøre elbil så blir det helt feil med piggdekk. Da lar man heller bilen stå de verste dagene.

Mva-fritak på piggdekk er etter mitt begrep et skikkelig paradoks og bevis for hvor merkelig avgiftssystemet er akkurat nå...



Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Kjetil1986

Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:09
Sitat fra: arv på lørdag 18. februar 2017, klokken 11:31
Piggdekk på Elbil er nedtur. Kjørt piggfritt i 25 år. Ikke problemer, siste 17 år elektrisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig, skal man først kjøre elbil så blir det helt feil med piggdekk. Da lar man heller bilen stå de verste dagene.

Mva-fritak på piggdekk er etter mitt begrep et skikkelig paradoks og bevis for hvor merkelig avgiftssystemet er akkurat nå...



Sent from my iPhone using Tapatalk


Så hvis man er avhengig av bilen for å komme seg på jobb, så skal man bare bli hjemme da? Det finnes faktisk steder i Norge hvor det eneste fornuftige er å velge piggdekk.
Hyundai Ioniq 2017 platinum silver
Volkswagen e-golf FL300 2018 pure white

Volkswagen e-golf 2015 (solgt)
Bor i Akershus

psyfoon

Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:09
Sitat fra: arv på lørdag 18. februar 2017, klokken 11:31
Piggdekk på Elbil er nedtur. Kjørt piggfritt i 25 år. Ikke problemer, siste 17 år elektrisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig, skal man først kjøre elbil så blir det helt feil med piggdekk. Da lar man heller bilen stå de verste dagene.

Mva-fritak på piggdekk er etter mitt begrep et skikkelig paradoks og bevis for hvor merkelig avgiftssystemet er akkurat nå...



Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorfor??????????? Det finnes flere steder i Norge enn storbyene! Skal vi som bor i grisgrendte strøk rett og slett kjøpe piggfritt og droppe å dra på jobb når føret er ille? Jeg klarer overhodet ikke se logikken i dine meninger.

Er det miljø/svevestøv du tenker på ifbm med piggdekkbruk? Når man bor på landet der det stort sett er grusveier og meget spredt bebyggelse og nesten ikke er noen elbiler i det hele tatt, må det vel være et løft å kjøre elektrisk med piggdekk istedenfor å kjøre fossilt med piggdekk, eller?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

Amoss

Sitat fra: Oddaa på lørdag 18. februar 2017, klokken 12:09
Enig, skal man først kjøre elbil så blir det helt feil med piggdekk. Da lar man heller bilen stå de verste dagene.

Minner om at det ikke er mange dagene siden Politiet gikk ut på twitter og informerte om at man burde la bilen stå om man ikke hadde piggdekk over store deler av Østlandet.

Har man alternativer der man bare kan la bilen stå på vilkårlige dager når dette oppstår bør man kanskje revurdere om man egentlig trenger bilen? Eller i det minste om man kan la bilen stå sånn til hverdags.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA