Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problemer mode 3 lader

Startet av rubensolvang, torsdag 27. april 2017, klokken 01:36

« forrige - neste »

rubensolvang

Jeg vurderer å kjøpe en brukt i-Miev, men har et par spørsmål jeg ikke har klart å lese meg frem til:

  • Er det mulig å forvarme bilen? Hvis ja;
  • Kan den startes på et gitt tidspunkt (programmeres)?
  • Hvis bilen står med laderen i, trekkes strømmen fra batteri eller strømnettet?
Jeg har lest at 2012-modellen (med rødlige seter, nyere motor og batteri) har en fjernkontroll til å starte varmeapparatet. I mitt tilfelle er ikke det en god løsning fordi bilen står ute av sikt, så fjernkontroll når nok ikke frem. Det beste ville vært om varmeapparatet kunne forhåndsprogrammeres til å starte på et gitt tidspunkt (halvtime før jobb), men har ikke klart å finne ut om denne funksjonen eksisterer.

i-Miev'en er attraktiv fordi det er en rimelig og liten bil, men jeg har også vurdert WV e-UP, tross nesten dobbel pris på bruktmarkedet. Så vidt jeg har forstått kan disse forvarmes via app? Usikker på om e-UP'en er verdt nesten dobbel pris, rekkevidde og funksjonalitet tatt i betraktning.

Hvis eiere av i-Miev har annen erfaringer og nyttig info som de ønsker å dele, så kom gjerne med innspill! Og hvis noen har prøvd både i-Miev og e-UP – er det verdt å gi nesten dobbel pris for sistnevnte?

helgeo

Er bare 2012 og nyere som har mulighet for forvarming og bare via fjernkontrollen. Kan ikke stille inn klokkeslett for start av varme.

Sent fra min PLK-L01 via Tapatalk

i-Miev 2012

rubensolvang

Sitat fra: helgeo på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:45
Er bare 2012 og nyere som har mulighet for forvarming og bare via fjernkontrollen. Kan ikke stille inn klokkeslett for start av varme.
Ok, takk for info! Da blir i-Miev mer stress sammenlignet med e-UP (forutsatt at den kan styres via app).

PionerThink

Har i-Miev 2012-modell og starter forvarming hver morgen før jeg drar nå i vintersesongen. Lar den stå på 10 min hvis ikke frost og kanskje opp i mot 20 min hvis frost. Funker hver gang. I følge diskusjonen på denne tråden så trekker varmeren fra fremdriftsbatteriet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32144.15.html
(men lader "fyller jo etter" det den klarer når man starter forvarmingen)
Mener å ha lest her inne at fjernkontrollen faktisk rekker 200-300m alt etter hindringer i veien, og er du innafor så vil den starte hver gang så lenge du er tilkoblet lader ;D
Har forøvrig en kollega som har e-Up, og han har etter mer enn et år ikke klart å få appen til å virke så han kan starte forvarming :o (har en mistanke om at han ikke har lagt sjela i det heller da han står i fellesgarasje som skjelden har minusgrader:-)

Uansett så virker i-Miev sin hver gang i all sin enkelhet, og dette var grunnen til at jeg kjøpte denne framfor en av de andre Trillingene :+1:
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

TB

Sitat fra: rubensolvang på torsdag 16. februar 2017, klokken 15:41
Jeg vurderer å kjøpe en brukt i-Miev, men har et par spørsmål jeg ikke har klart å lese meg frem til:

  • Er det mulig å forvarme bilen? Hvis ja;
  • Kan den startes på et gitt tidspunkt (programmeres)?
  • Hvis bilen står med laderen i, trekkes strømmen fra batteri eller strømnettet?
Jeg har lest at 2012-modellen (med rødlige seter, nyere motor og batteri) har en fjernkontroll til å starte varmeapparatet. I mitt tilfelle er ikke det en god løsning fordi bilen står ute av sikt, så fjernkontroll når nok ikke frem. Det beste ville vært om varmeapparatet kunne forhåndsprogrammeres til å starte på et gitt tidspunkt (halvtime før jobb), men har ikke klart å finne ut om denne funksjonen eksisterer.

Det er som nevnt over mulig å starte forvarme. Ingen programmering. Men, det vil være mulig å koble ein mikrokontroller til fjernkontrollen - som starter varme på gitt tidspunkt.

i-Miev må stå med kabel i - uten kabel ingen varme. Strømmen trekkes både frå batteri og strømnettet slik eg har forstått pga. ombordlader gir maks 14 A - 3,2 kW - varmer i bilen er på 4 / 5 kW (har sett begge tall.)

e-up kan starte via forehåndsprogrammert tid, eller via app. App krev abonnement, men det har vore gitt gratis periode pga. den har vore ustabil. Forstår gratis tid er på veg til å gå ut for ein del no,
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

rubensolvang

Takk for nyttig info PionerTink og TB!

Interessant at fjernkontrollen til i-Miev er såpass sterk! Høres også ut som batteriet ikke tappes nevneverdig ved forvarming av bilen? Visste ikke at e-UP appen krevde abonnement, men regner med at man kan programmere forvarming fra selve bilen, og ikke kun i app?

TB

Sitat fra: rubensolvang på fredag 17. februar 2017, klokken 10:35
Visste ikke at e-UP appen krevde abonnement, men regner med at man kan programmere forvarming fra selve bilen, og ikke kun i app?
VW vil gjerne tjene litt pengar, det er kostnader med 3G forbindelsen som er montert i bilen, samt systemet i bakkant. Har fungert ustabilt, så dei fleste har fått det gratis, eller refundert utlegget, men skal ha blitt betre no - og då starter dei å ta betalt.

Ang. faste tider - kan programmere i "GPS" einheiten til faste tider.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

psyfoon

Veldig god rekkevidde på fjernkontrollen til i-miev, min fungerer på jobb når jeg er innendørs i et fabrikkområde med kun vinduer 10m opp mot taket og tykk betongvegg under når bilen står parkert ca. 150m unna og utenfor sikt.

Forvarming tapper ikke merkbart av batteriet, jeg har kjørt 3x 30min forvarming rett etter hverandre, ingen utslag på batteriindikator og første batteristrek varte like lenge som vanlig.

Jeg mener og tror at når forvarming starter så stopper lading og varmeelement trekker strøm kun fra vegguttak, fremdriftsbatteri er ikke inkoblet i denne prosessen. Jeg har ikke målt så har ingen bevis på min påstand men baserer den på 1,5års erfaring med justerbar ladekabel (6/10/16amp). Når jeg forvarmer mens jeg lader på 16amp blir bilen mye varmere enn hvis jeg forvarmer når jeg lader på 6amp.

Og som nevnt, etter 3 forvarminger på rappen med fulladet batteri på 10a ladainnstilling, varte første strek like lenge. Varmeelement trekker ca. 4200W,  10a lader klarer aldri å levere tilbake den strømmen som går tapt hvis varmeren trekker fra fremdriftsbatteri, da burde det gitt utslag på batteriindikator. Jeg kjørte umiddelbart etter 3.oppvarming var ferdig.

Angående i-miev vs e-up så mener jeg at e-up ikke er verdt dobbel pris. I-miev er en enklere bil og e-up gir høyere kvalitetsfølelse, kjøreglede og komfort men jeg synes i-miev er mer praktisk fordi den er høyere. Utrolig hva som rommes når du legger ned bakseteryggene. Ta deg en tur og prøvekjør begge så finner du ut hvilken som passer best til ditt bruk.
Lykke til, du blir nok fornøyd uansett hvilken du går for  :)
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA