Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service Leaf

Startet av wattgolf, torsdag 27. april 2017, klokken 00:45

« forrige - neste »

wattgolf

Jeg mener BKK sin hurtigladesatsing i Hordaland har flere større svakheter.

1. Ikke mulighet for RFID brikke, men en app som fungerer halvparten av gangene.
2. De setter opp ladestasjoner med enkelt standard (Chademo eller combo) siste stasjonen som kom opp på Meland hadde 2 hurtigladere med chadmo og en multistandard, kun en combolader på nye Dale sentrum, og 2 combo vs 5 chademo på Trengereid. Nå kommer Ioniq, ampera, i3, e-golf og focus med combo standard. Jeg mener de bygger hurtigladestasjoner som om det var 2015..
3. Det er svært lite info å finne om når og hvor ladere åpner, selv etter at de er åpnet.

Er det flere som synes dette er en dårlig måte å drive hurtigladebutikk på?

Inntil RFID brikke og bedre utbygging av combo ladere er på plass vil jeg gå for å lade på GK eller Fortum som begge skal bygge flere stasjoner i Bergens området i år.  :police:

kaiat

Det er forsåvidt underlig at BKK i det hele tatt driver på med å sette opp hurtigladere all den tid de er medeiere i Grønn Kontakt.

pudderjagar

BKK har gjort ein stor jobb med å bygge ut hurtigladarar i Hordaland. Hadde dei ikkje gjort da så hadde Hordaland vore eit uland når da gjeld hurtiglading.

Appen deiras fungerer 99,9% av tiden. Hvis du har problemer med den så ligg da på din telefon. Eg bruker BKK ladarane nesten kvar dag. Og virkar ikkje appen så vært ladaren sett åpen automatisk. Då er da berre å trykja på start.

Kva type lading dei velger å setja opp er bestemt av etterspørsel. I Bergensområdet er da veldig mange som brukar Chademo og derfor er da flest av dei. BKK har vore flinke til å omdisponere ladere der da er kø.

Men ein ting som BKK kjem til å tape på er 10eren dei har i oppstartavgift.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

wattgolf

Ja, de har jo bygget mange ladere, og det er bra. Men det er måten de bygger nå i dag jeg synes er dårlig.
Det er jo ingen andre som bygger ladestasjoner med 1 lader som virker på de fleste elbiler som selges nå i dag.
Jeg planlegger aldri å lade på en stasjon med 1 lader når det finnes alternativ med flere ladere.

Kan jo se til Fortum som setter opp 6 ladere på Ikea i Bergen, 3 på Os og 3 i Godvik. Det gir en helt annen trygghet på å finne en ledig lader.

Vi er 4 som deler på bilen min, 3 av oss har ofte problemer med appen, med 3 forskjellige mobilmerker. Uansett er det mer praktisk med RFID når for eksempel svigerfar skal lade bilen, eller når jeg låner ut bilen på nabobil, da de som leier bil hurtiglader kanskje en gang i året er det mye enklere for de å bare bruke en brikke som ligger i bilen fra før enn å lage profil med app, kredittkort og usikkerhet om de får det til.

ReneM

BKK..... kranglet skikkelig med noe folk ved BKK sin lader i Fyllingsdalen. Der kan tidlighvis ABB ansatte lade gratis. En i3 sto der i 1,5 time med fullt batteri og okkuperte laderen. Da fyren endelig kom og jeg forklarte han at han må fjerne bilen sin når den er fulladet fikk jeg kjeft at den var til ABB sine ansatte.

Bortsett fra faktumet at det er helt på trynet å okkupere laderen så langt mener jeg at BKK ikke kan tillate det. Betaler jo like mye på den lader enn på andre steder.

De kan forresten også ta vekk den 10kr i startavgift. Det har ikke GK/Fortum heller.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

gigafactory

Er de laderne med bare chademo noen førstegenerasjons de har kjøpt brukt?

THE

Har mindre plunder med Bilkraftappen på BKK sine ladere enn med Fortum RF ID brikke. Appen fungerer alltid for min del.

22kW ladestolpene til Fortum er noe herk og det går ofte mange minutter før man klarer å få dritten til å lese RF ID brikka. Der 22kW uttak er integrert i hurtigladeren er det aldri problem med å lese RF ID brikke. Prøvde å forklare problemet med stand alone ladestolper til Fortum kundeservice, men det ble en "God dag mann - økseskaft"-samtale.

For min del er det KUN BKK og Voss energi som er aktuelle å bruke til lading i Hordaland pga tilbud om 43kW AC. Jeg synes også BKK har vært flinke til å plassere ladere på fornuftige steder, men det hadde selvsagt vært mer logisk og praktisk om de ble en del av Grønn kontakt sitt nettverk.


Ellers har jeg stusset veldig på at det er satt opp 3 Chademo-ladere på Trengereid, og kun 2 CCS. Det er vel uansett ikke noe stort problem å bytte ut ChaDeMo-laderne hvis/når det blir et køproblem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: THE på fredag 17. februar 2017, klokken 08:20
Har mindre plunder med Bilkraftappen på BKK sine ladere enn med Fortum RF ID brikke. Appen fungerer alltid for min del.

22kW ladestolpene til Fortum er noe herk og det går ofte mange minutter før man klarer å få dritten til å lese RF ID brikka.

Hmm, hvilke typer stolper er dette? Jeg bruker et par Fortum-stolper ofte, av merke Ensto Chago Pro. Den leser brikken min på et millisekund virker det som.

Men hvis du er glad i apper kan du vel bare bruke Fortum sin app isteden? Den fungerer kjempefint den også, med unntak av at den ikke lagrer passordet slik at det må trykkes inn hver gang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. februar 2017, klokken 10:53
Sitat fra: THE på fredag 17. februar 2017, klokken 08:20
Har mindre plunder med Bilkraftappen på BKK sine ladere enn med Fortum RF ID brikke. Appen fungerer alltid for min del.

22kW ladestolpene til Fortum er noe herk og det går ofte mange minutter før man klarer å få dritten til å lese RF ID brikka.

Hmm, hvilke typer stolper er dette? Jeg bruker et par Fortum-stolper ofte, av merke Ensto Chago Pro. Den leser brikken min på et millisekund virker det som.

Men hvis du er glad i apper kan du vel bare bruke Fortum sin app isteden? Den fungerer kjempefint den også, med unntak av at den ikke lagrer passordet slik at det må trykkes inn hver gang.

Er ikke sikker på fabrikat. Velger heller RFID hvis det er mulig enn app, og hadde helt klart valgt å bruke RFID på BKK sine ladestasjoner hvis de hadde fungert med f.eks. elbilforeningen sin ladebrikke. Har lastet ned Fortum-appen nå, slik at jeg har den i bakhånd til neste gang jeg evt får trøbbel med RFID.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Dei fleste stolpane er garo sitt fabrikat. Her må du ikkje holde brikka borti dtolpen heile tida for då feiler den som oftest.

Legg brikka borti og ta den bort så snart stolpen begynner å blinke.

Kabelen må være tilkobblet både bil og stolpe før du bruker brikka.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

zbk

Sitat fra: pudderjagar på fredag 17. februar 2017, klokken 14:22
Dei fleste stolpane er garo sitt fabrikat. Her må du ikkje holde brikka borti dtolpen heile tida for då feiler den som oftest.

Legg brikka borti og ta den bort så snart stolpen begynner å blinke.

Kabelen må være tilkobblet både bil og stolpe før du bruker brikka.

Slike "triks" for å få ladinga i gang illustrerer bare så altfor dagens problem. Det er for mye som kan gå galt og det er ikke enkelt nok! Spesielt ikke på 22kW-stolpene som ikke har noe annen tilbakemelding enn uforståelige lysblink. Hurtigladerene har jeg heldigvis bedre erfaring med, men de fleste 22kW-punktene føles mer som bingo. Bortsett fra hos GK har jeg aldri fått disse i gang på første forsøk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Fortum har begynt å montere eit 22kw uttak i hurtigladarane sine. Eg har spelt da inn til Fortum at dette er den desidert beste løysinga.

* Da gjev veldig god brukargrensesnitt
* Feilar uttaket på enten komunikasjon eller teknisk så kan du bruke neste lader siden den er uavhennig.
* Brikkeleseren er betre
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Olee

Sitat fra: pudderjagar på fredag 17. februar 2017, klokken 15:14
Fortum har begynt å montere eit 22kw uttak i hurtigladarane sine. Eg har spelt da inn til Fortum at dette er den desidert beste løysinga.
Bortsett fra at det som regel da ikke blir plass til 2 biler per trippellader. Du kjører vel forbi f.eks Voss av og til, og der er det ikke akkurat plass til 4 biler...

pudderjagar

På voss er da plass til 4 bilar rundt ladaren, 2 på kvar side så har ikkje stått i ladekø her sjøl om eg brukar ladaren ofte.  ;D ;D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Olee

Med kun 2 oppmerkede plasser for elbiler som skal dele på 4 mulige ladepunkter, så er det ikke lenge til det er noen som blokkerer for deg :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA